BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: spoorijzer op 10 November 2025, 12:40:45
-
Goedemiddag,
Even een vraagje van mij als beginneling in de digitale wereld (DCC). Is er een eenvoudige oplossing voor het automatiseren van een schaduwstation, zonder gebruik te maken van Rocrail, Itrain oid? Een systeem dat een binnenkomende trein detecteert (via DCC) en toe wijs aan een leeg spoor en vervolgens een andere trein (van een ander spoor) laat vertrekken. Uiteraard snap ik dat je dan met bezetmelders etc moet werken.
Ik ben voorlopig nog lang niet toe aan compleet computergestuurd rijden, maar een soort black box waar je een trein naar toe stuurt en vervolgens een andere trein terug krijgt, zou wel een leuke toevoeging zijn en (misschien) een mooie tussenvorm tussen digitaal (met de hand) en volledig geautomatiseerd.
Bij analoog bedrijf was zoiets namelijk wel mogelijk, al dan niet met diodes of magneetjes. Zou zoiets ook in DCC kunnen?
Groeten,
Rogier
-
Uhlenbrock Lissy
Wel aan de prijs
Mvg Johan
-
Hoi Johan,
dank voor de snelle reactie. Wat ik zo snel snap van Lissy is dat je dan wel een IR ding in je locs moet inbouwen. Bestaat er ook een optie met normale DCC decoders?
-
In onderstaand draadje meerdere opties.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.0)
Ook veel opmerkingen die toch over besturingsprogramma's gaan, maar die even negeren. ;)
-
Al is in dat draadje het probleem uiteindelijk wel opgelost met een besturingsprogramma :).
Maar goed, of dat hier ook het geval is hangt ook af van de rest van de baan en in hoe verre dat te combineren is.
De aangedragen oplossing met de Lenz BM2/BM3 remmodules is zeker iets om na te kijken als optie.
Al is daarbij ook de vraag wat je ziet als "normale DCC decoders".
Groet,
Roelco
-
OK dank voor het delen van het draadje. Ik heb die eerder wel (deels) meegelezen, maar dacht nog geen panklare oplossing te zien. Maar ik zal nog eens beter doorlezen.
Met normale DCC decoders bedoel ik een standaard digitale loc, met een DCC decoder. Dus niet met een specifieke toevoeging voor dit doel zoals met Uhlenbrock wel noodzakelijk is.
Uiteindelijk wil ik (tenminste, dat denk ik nu) is volledig digitaal rijden wel een einddoel, maar hoe leuk zou het zijn als je een eenvoudig schaduwstation kan toevoegen waar je als black box treinen uit terug krijgt. Maar blijkbaar is dat dus nog iets wat niet bestaat?
Groeten,
Rogier
-
Bestaat wel. Maar niet als hapklare brok.
Hoeveel sporen heeft je schaduwstation en hoeveel treinen kunnen er op 1 spoor, dus achter elkaar ?
Zijn je decoders ABC compatibel ?
Hoe lang is je langste trein ?
Hoe snel en binnen welke afstand wil je ze laten stoppen ?
Is je schaduwstation éénrichtingsverkeer ?
Hoeveel mag het kosten ?
Al deze vragen zijn belangrijk voor de uitvoering. En daarna komen nog meer vragen om tot een succesvol geheel te komen, bijvoorbeeld: zit je schaduwstation misschien ook nog in een keerlus ?
-
OK dank voor het delen van het draadje. Ik heb die eerder wel (deels) meegelezen, maar dacht nog geen panklare oplossing te zien. Maar ik zal nog eens beter doorlezen.
Die is daar ook niet, is opgelost met een software programma.
Maar met de lenz onderdelen zou je het voor elkaar kunnen krijgen, als je decoders compatibel zijn zonder aanpassingen aan je loks.
Maar dan krijg je dus de vragen hierboven van Maarten.
Om te bepalen hoe ingewikkeld het moet worden.
Uiteindelijk wil ik (tenminste, dat denk ik nu) is volledig digitaal rijden wel een einddoel, maar hoe leuk zou het zijn als je een eenvoudig schaduwstation kan toevoegen waar je als black box treinen uit terug krijgt. Maar blijkbaar is dat dus nog iets wat niet bestaat?
En zo iets is er ook al wel als software oplossing. Heb ook twee schaduwstations.
1 met 9 sporen waar treinen een leeg spoor opzoeken, en willekeurig een trein vertrekt als uit een black box.
Een ander met meer dan 12 sporen, waarbij 12 sporen uit meerderen blokken, waar in het algemeen 2 of 3 treinen per spoor kunnen staan, waarbij ook willekeurig een trein vertrekt. Hierbij natuurlijk wel de beperking dat alleen de voorste van het spoor kan vertrekken.
Maar dat is dus opgenomen in een automatisch treinverkeer waarbij ik alleen de stations handmatig kan bedienen.
Als je nog niet wilt automatiseren met een programma dan moet je dus naar een andere oplossing zoeken, en dat is dan opbouwen uit standaard componenten,
Maar een kant en klare oplossing is er niet, ook logisch omdat elk schaduw station anders is.
Roelco
-
Als je doel uiteindelijk toch automatiseren is (en dat betekent echt niet dat het persé volledig automatisch moet rijden), zou ik geen geld gaan uitgeven aan allerlei hardware. Gewoon beginnen, legio, ook zeer goedkope, oplossingen mogelijk.
-
Ik doe 1 duit in het zakje, niets meer ::)
Er zou 1 kleine printje kunnen komen met een lichtsluis en een relais. Er zit echter zo weinig op, het kan ook een zelfbouw through hole printje zijn. Zal tussen de €3 a €5 kosten. Bestuckt ongeveer ~€7.
https://www.youtube.com/watch?v=w0z73xE_MmU (https://www.youtube.com/watch?v=w0z73xE_MmU)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-69126f0f97c9a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-69126f0f97c9a.png)
De werking is simpel. 1 relais wordt bediend door 2 lichtsluizen. Die van zijn eigen blok en het blok wat er voor ligt. Staat er een trein in beide sluizen valt het relais af. Als de trein in het volgende blok zijn sluis uitrijdt, wordt het relais weer ingeschakeld en de trein schuift een blok op. Werkt voor analoog, digitaal, 2-rail, 3-rail, N schaal, 0 schaal, maakt allemaal niet uit. Powerpacks maken echter wel uit! Er zouden ABC diodes tussen kunnen, maar of het echt nodig is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-69126e6244d33.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-69126e6244d33.png)
Mvg,
Bas
-
De werking is simpel. 1 relais wordt bediend door 2 lichtsluizen. Die van zijn eigen blok en het blok wat er voor ligt. Staat er een trein in beide sluizen valt het relais af. Als de trein in het volgende blok zijn sluis uitrijdt, wordt het relais weer ingeschakeld en de trein schuift een blok op.
De vraag is of we hier spreken over een schaduwstation waarin treinen op moeten schuiven, gezien deze vraag:
Een systeem dat een binnenkomende trein detecteert (via DCC) en toe wijs aan een leeg spoor en vervolgens een andere trein (van een ander spoor) laat vertrekken.
lijkt het hier meer te gaan om verschillende sporen waarbij de trein dus een leeg spoor moet kiezen, en een trein van een ander spoor moet vertrekken.
Er is dan dus niet echt een doorschuif functionaliteit.
En bij elke oplossing moet dus ook nog wel iet van wissel sturing zijn om het lege spoor te kiezen, en de juiste trein weg te sturen.
Maar dan komen we opnieuw bij de vragen van Maarten die nog niet beantwoord zijn.
Roelco
-
De oplossing die indertijd bedacht was is met het ABC systeem die elke ESU decoder kent. Theoretisch was het mooi, maar praktisch waarschijnlijk onuitvoerbaar, over de ontwikkeling is niets meer vernomen, vandaar dus software oplossing met Itrain. Met Lenz was het stervens duur, zeker omdat alle loks ABC-compatible zijn met ESU decoders.
Dirk
-
Wat ik voor mij zie is een KISS oplossing.
Een schaduwstation bestaande uit X sporen, met elk de minimale lengte die nodig is om elke aangeboden trein op te vangen. Even als voorbeeld bij een schaduwstation van 3 sporen:
Schematisch:
Spoor A ----- Wisselstraat ------ sporen 1, 2, 3 ------- Wisselstraat uitgaand ----- Spoor B.
Trein 1 komt in sectie A (aanmeldsectie) en "systeem" ziet welke loc met welke decoder etc. "systeem" stuurt trein naar spoor 1 en laat deze daar stoppen obv bezetmelders.
Trein 2 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 2 en laat deze stoppen.
Trein 3 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 3 en laat deze stoppen
Omdat spoor 3 vol is, stuurt systeem trein 1 weer weg naar uitloopsectie B.
Als nu Trein 4 zich meld, gaat deze weer naar spoor 1 en wordt trein 2 weggestuurd.
Als "nice to have" zou je bv een doorrijspoor kunnen instellen (spoor 1), en bij bepaalde treinen kunnen aangeven dat die niet in het schaduwstation mogen worden opgeslagen (denk aan te lang). Je hebt dan effectief wel 1 spoor minder.
Vraag: kan een trein zich aanmelden? Bestaat die optie ergens in het DCC protocol?
Groeten,
Rogier
-
Trein 1 komt in sectie A (aanmeldsectie) en "systeem" ziet welke loc met welke decoder etc. "systeem" stuurt trein
Vraag: kan een trein zich aanmelden? Bestaat die optie ergens in het DCC protocol?
Omdat jij specifiek meldt "welke loc" heet dit systeem: programma, al dan niet met herkenning van het locnummer. Daarmee is dus ook je vraag beantwoord. Een trein kan zich aanmelden, binnen DCC. En binnen sommige systemen (RailCom) ook nog met nummer. Maar wil je met die melding iets doen heb je een programma nodig
Het mooie van het ABC systeem is, dat het er totaal niet toe doet welke loc zich meldt. Het "ABC-proces" geldt voor iedere loc, als die tenminste ABC verstaat. Je hoeft dus niets van een loc te weten, noch te ijken, noch te weten waar die zich bevindt. Komt een loc in het ABC deel van de baan, dan zal die zich naar de toestand van dat blok richten, dus stoppen of doorrijden.
-
Als "nice to have" zou je bv een doorrijspoor kunnen instellen (spoor 1), en bij bepaalde treinen kunnen aangeven dat die niet in het schaduwstation mogen worden opgeslagen (denk aan te lang).
"bij bepaalde treinen kunnen aangeven" Waar geef je dat aan ? Wat denk je daarbij ? Dat kan alleen in een programma waarin je zoiets vastlegt.
Dus als je dat wil, vergeet dan een mogelijke ABC oplossing, omdat je niet aan de voorwaarden voldoet, die daaraan verbonden zijn.
-
Dat een trein niet in het schaduwstation past, kan je ook detecteren met een lichtsluis. Als de lichtsluis bezet geeft na het stoppen van de trein, dan dezelfde trein toch door laten rijden, anders de trein in het volgende opstelspoor.
Kan dus nog steeds met ABC lijkt mij.
Groeten,
Jos
-
Je kan met een railcom melder het adres uitlepelen van een binnenkomende trein. Dat is het makkelijke gedeelte.
Die terugmelder, als die met loconet werkt, kan in theorie alle wissels en treinen aansturen met DCC.
Alleen die terugmelder moet snappen wat er allemaal achter hangt, die moet de layout begrijpen, die moet de status van andere terugmelders volgen, die moet bijhouden waar welke treiin is en die moet het hele doorschuiven en wisselstraten regelen.
Dit is dus zo complex dat het eigenlijk niet kan werken op deze wijze. En wat als jij een trein verwijdert of plaatst op een leeg spoor. Hoe vertel je dat aan die terugmelder? Die moet dat wel weten.
En dan komt dus die computer om de hoek kijken die dit wel allemaal kan. Die kan wel treinen volgen, routes plannen en je kan mutaties doorvoeren (trein toevoegen/verwijderen)
Maar zoals ik al zei, die lichtsluis oplossing, kan zoou ook met ABC diodes kunnen werken. Er komt dan wel een eis bij kijken. De trein moet stoppen voordat hij de sluis uit zou rijden.
Wat naast ABC een iets robuustere oplossing zou zijn is om een rembooster te gebruiken. Die stuurt gewoon continu een DCC broadcast pakket met 1 instructie: snelheid 0. Met relais kan je dan schakelen naar je DCC ringleiding of naar naar de rembooster toe. En in tegenstelling met ABC werkt dit met elke DCC decoder.
Een nadeel hiervan is weer dat het lastiger is om de rem afstanden in te stellen. Met ABC kan je een deocder inleren met een vaste remweg die niet afhankelijk is van de snelheid. Bij 'normaal' remmen, speelt snelheid een rol in de remweg.
@Dirk, wat voor mij de druppel was, was dat er geen decoders werden afgenomen. Ik heb ooit tegen je gezegd, of je nu met ABC modules gaat rijden of alsnog met een computer programma, DCC decoders ga je sws nodig hebben. Investeer je €200 in een project, bied je ook nog een goedkope en vooral degelijke oplossing om die Roco wissels aan te sturen. Wordt zelfs dat niet afgenomen, dan ontsla ik de klant gewoon. Ik zag het al gebeuren dat ik 50 van die ABC dingen bestel om vervolgens alsnog te horen, het is ons alsnog te duur of te moeilijk, we nemen toch liever iets anders. Het vertrouwen of eigenlijk de afwezigheid van, was volkomen wederzijds.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680)
Mvg,
Bas
-
Op mijn nieuwe N baantje heb ik 2 treinen die om en om afwisselen in het schaduwstation dit heb ik gedaan met relais, reedcontacten, ABC en een magneet onder de laatste wagen
voor nu heb ik alle treinen de zelfde snelheid en stop afstand gegeven hoe langer je sporen hoe meer remafstand je kan geven. omdat Kato zijn wagens al heeft voorbereid heeft voor binnenverlichting heb ik de magneet onder de laatste wagen en de reed contacten aan het begin van het blok zitten. de ABC diodes komen van AliExpress
Trein 1 maakt een rondje en komt weer in het schaduw station en gaat over 4 reedcontacten eerst over de ABC dan stopt de trein en gaat trein 2 rijden door de remafstand van trein 1 schakelt die de 3 andere reedcontacten de 2e en 3e reedcontact de wissels in het schaduwstation en de 4e zet de sein op groen in het station. door de optrek vertraging gaat het schakelen allemaal prima op tijd.
-
@Dirk, wat voor mij de druppel was, was dat er geen decoders werden afgenomen. Ik heb ooit tegen je gezegd, of je nu met ABC modules gaat rijden of alsnog met een computer programma, DCC decoders ga je sws nodig hebben. Investeer je €200 in een project, bied je ook nog een goedkope en vooral degelijke oplossing om die Roco wissels aan te sturen. Wordt zelfs dat niet afgenomen, dan ontsla ik de klant gewoon. Ik zag het al gebeuren dat ik 50 van die ABC dingen bestel om vervolgens alsnog te horen, het is ons alsnog te duur of te moeilijk, we nemen toch liever iets anders. Het vertrouwen of eigenlijk de afwezigheid van, was volkomen wederzijds.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110286.msg3222494680#msg3222494680)
Mvg,
Bas
Bas, niet flauw doen en het op mij afwentelen, jouw product was (is) veelbelovend, maar na een geruime tijd een filmpje posten met decoders die aan via een kartonnen doosje moeten communiceren en dan niks meer is voor de geïnteresseerden niet een opsteker. Mss was het in jou hoofd duidelijk, maar voor ons, (je weet dat het niet voor mij was) was het een processie van Echternach. Evengoed respect voor jou kunnen.
mvg
Dirk
-
Kunnen jullie dit per PB afhandelen? Voor de andere forumleden is dit niet interessant.
-
Wat ik voor mij zie is een KISS oplossing.
Groeten,
Rogier
Beste Roger,
1- Zie mijn bouwdraadje
2- Als je in Houten komt zaterdag ga dan naar de stand van Automaus en laat je daar voorlichten. Dat ding kan wat jij wilt :)
-
Die Automaus werkt toch op basis van een vooraf ingevuld script? Die kan toch helemaal niet weten welke willekeurige trein er binnenkomt?
-
Hallo Bas,
Daar zijn simpele oplossingen voor. Door de juiste voorwaarden te creëren, kun je met een vast script willekeurige treinen wegzetten.
Groet,
Tjalling
-
Hoe doe je dan automatisch adres herkennen van een binnenkomende trein?
-
Dat een trein niet in het schaduwstation past, kan je ook detecteren met een lichtsluis.
Klopt, en liefst vooraf door 2 lichtsluizen. Zijn die tegelijk bezet, dan is de trein te lang.
Als de lichtsluis bezet geeft na het stoppen van de trein,
Dat is dus met 1 lichtsluis in het spoor, waar de trein stopt, dus voor elk spoor van het schaduwstation een lichtsluis.
Bovenstaande mogelijkheden geven dus de constatering dat de trein te lang is. Mogelijkheid 2 valt in principe af, omdat de loc dan mogelijk niet op tijd gaat stoppen, omdat de "gewone" baanspanning op het baanvak komt te staan, waar de trein moet stoppen. Bijvoorbeeld door wagons met verlichting. Dan rijdt de loc dus (schoksgewijs) door, maar dat was toch ook de bedoeling ? Of komt die toch tot stilstand iets verderop in het stopstuk ??? Onzekerheid.
dan dezelfde trein toch door laten rijden,
Na bovenstaande constatering is dit een ondernomen actie. Wie doet dat ? Wie regelt dat ? Waar komt die opdracht "doorrijden" vandaan ?
anders de trein in het volgende opstelspoor.
Dan neem je aan, dat er een volgend opstelspoor is, dus dat er normaal meerdere treinen in kunnen. Nog niks over gehoord.
Kan dus nog steeds met ABC lijkt mij.
Kan met ABC, maar die te ondernemen actie zie ik nog niet gebeuren. Misschien heb jij daar een beter voorstellingsvermogen over dan ik.
En dan nog iets om over na te denken: stuurstand voorop ? Stuurstand wil wel stoppen, maar de loc achteraan duwt door. Dus de stuurstand komt op een mogelijk verkeerd staande wissel en ...... ontspoort of maakt kortsluiting op een gepolariseerde wissel.
8) Ongewenst
-
Hier wordt uitgelegd hoe het gezien wordt, en dat is dus zonder vervolg opstel spoor. 1 trein per spoor.
Wat ik voor mij zie is een KISS oplossing.
Een schaduwstation bestaande uit X sporen, met elk de minimale lengte die nodig is om elke aangeboden trein op te vangen. Even als voorbeeld bij een schaduwstation van 3 sporen:
Schematisch:
Spoor A ----- Wisselstraat ------ sporen 1, 2, 3 ------- Wisselstraat uitgaand ----- Spoor B.
Trein 1 komt in sectie A (aanmeldsectie) en "systeem" ziet welke loc met welke decoder etc. "systeem" stuurt trein naar spoor 1 en laat deze daar stoppen obv bezetmelders.
Trein 2 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 2 en laat deze stoppen.
Trein 3 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 3 en laat deze stoppen
Omdat spoor 3 vol is, stuurt systeem trein 1 weer weg naar uitloopsectie B.
Als nu Trein 4 zich meld, gaat deze weer naar spoor 1 en wordt trein 2 weggestuurd.
Als "nice to have" zou je bv een doorrijspoor kunnen instellen (spoor 1), en bij bepaalde treinen kunnen aangeven dat die niet in het schaduwstation mogen worden opgeslagen (denk aan te lang). Je hebt dan effectief wel 1 spoor minder.
Vraag: kan een trein zich aanmelden? Bestaat die optie ergens in het DCC protocol?
Groeten,
Rogier
Je zou dan dus per spoor een rem module moeten hebben, via relais kun je dan schakelen of het spoor moet stoppen of de trein mag doorrijden.
Dan moet je alleen nog iets hebben om de wissels en deze relais te schakelen.
Dat zou je kunnen doen met een programma als koploper, die laat je dan speciale acties uitvoeren op basis van terugmelders.
En die acties zijn dan wissel schakel acties voor binnen komende en vertrekkende treinen, en het schakelen van de juiste relais om de juiste sporen te laten stoppen en doorrijden.
Die zou ook op basis van lichtsluizen kunnen bepalen dat een trein te lang is en niet moet stoppen.
Welke trein het dan is maakt hiervoor dan allemaal niet meer uit. In deze is koploper zich niet bewust van treinen.
Maar als je er dan toch al z'n programma achter zet, dan kun je makkelijker automatisch rijden, heb je de kostbare rem modules niet nodig. Maar goed, wil je dat echt niet, en wil je investeren in een aantal van de rem modules dan is dat een optie.
Of je dit ook echt kunt zien als een KISS oplossing???
Roelco
-
Je zou dan dus per spoor een rem module moeten hebben, via relais kun je dan schakelen of het spoor moet stoppen of de trein mag doorrijden.
Als je de stand van de/een uitgaande wissel als relais wil zien: ja. Maar dan hangt het er ook nog (uiteraard) van af of het baanvak volgend op het schaduwstation vrij is of niet. Gemakkelijk met ABC, want dat baanvak geeft dan een bezetmelding door. Dat gebeurt door de "signaallijn" naar het schaduwstation te onderbreken, dus alle sporen staan op rood. Er kan geen trein vertrekken.
Wordt het baanvak vrij, dan komt er weer het signaal "vrij" op de lijn en betreffend spoor wordt voor vertrek vrijgegeven. Door de stand van de wissels krijgen de andere sporen nog steeds géén verbinding met de signaallijn en blijven dus op rood staan.
En dan volgen er meerdere mogelijkheden, afhankelijk van wat de vrager wil. Bijvoorbeeld: ingestelde wisselstand geblokkeerd (volledig automatisch), of spoor nog vrij te kiezen (semi-automatisch).
-
Dan moet je alleen nog iets hebben om de wissels en deze relais te schakelen.
Dat zou je kunnen doen met een programma als koploper,
Niet nodig, dat kun je doen met het "uitlezen" van de toestand van het schaduwstation. En dat gebeurt door wat in dat andere draadje als aanvulling op ABC wordt genoemd: D en misschien E, wat dat dan ook mogen zijn.
D is in ieder geval een stukje vrij simpele elektronica, dat de toestand van een ABC module weergeeft (bezet of vrij) met potentiaalvrije uitgangen (zie daar je relais) waar je dus mee kunt schakelen wat je wil. Dus bijvoorbeeld ook wissels. En de signaallijn :D
-
Dank voor alle reacties. Mijn hoofdvraag wordt wel (denk ik) goed beantwoord. Zo te lezen is er nog niet een eenvoudige plug en play oplossing. Wel wordt de Automuis genoemd, ik ben zaterdag van plan naar Houten te gaan, dus ik hoop even langs te gaan.
@Ronald: waar sta je ongeveer? Ik heb de proefversie wel (vorig jaar?) in Ermelo gezien, ik ben benieuwd (y).
Bij een andere oplossing zal je iets in moeten leren. Of iets meegeven van: de eerste trein gaat naar spoor 1, de 2e naar spoor 2, als het laatste spoor gevuld is, vertrekt de eerste weer van spoor 1, dan de tweede weer van spoor 2 etc. Maar ik kan mij voorstellen dat dit toch vrij complex is bij meer dan 2 sporen......
Groeten,
Rogier
-
@Ronald: waar sta je ongeveer? Ik heb de proefversie wel (vorig jaar?) in Ermelo gezien, ik ben benieuwd (y).
Niet bij mij, bij de stand van Automaus. Laatste keer stonden ze helemaal links in de hoek.
-
Bij een andere oplossing zal je iets in moeten leren.
Nee, niet nodig.
Inleren = opslaan ergens in. Programma ? Hardware met geheugen ?
-
Niet bij mij, bij de stand van Automaus. Laatste keer stonden ze helemaal links in de hoek.
Ah ok, dat was mij niet helemaal duidelijk. Dank!
Inleren = opslaan ergens in. Programma ? Hardware met geheugen ?
Kan, maar analoog kan je dit ook misschien mechanisch doen. Bv met een reedcontact wat een wissel omzet en bv de Fleischmann denkende wissels. De volgorde zal je wel ergens in vast moeten leggen inderdaad. Ik ben daar niet zo technisch in, ik zoek meer een oplossing ;D
-
Bv met een reedcontact wat een wissel omzet
bv de Fleischmann denkende wissels.
a/ welke wissel dan ?
b/ "denkende" wissels doen niks anders dan de railspanning onderbreken naar het verkeerd staande spoor
-
Omtrent dat lichtsluizen idee.
Ipv die arduino zou je wellicht iets kunnen doen met bistabiele relais die dan de wisselstraten stellen. Dan heb je nog steeds een diode matrix nodig. Maar dan heb je wel hardware met geheugen. Er komt wel iets van elektronica bij kijken, omdat je een pulse moet verkrijgen uit een opkomende flank van zo'n lichtsluis. Alleen die relais kan je dan cyclisch laten doorlopen.
Maar het wordt complexer als het aantal blokken per spoor anders is. Dan kan je niet blind alle sporen cyclisch afgaan. Dan moet je ook nog rekening houden met of de sporen wel vrij zijn. Het is om deze reden dat ik naar een arduino verwijs. Dat is gewoon minder elektronica werk. En dat kan je wel zo inkopen. En je bereikt uiteindelijk hetzelfde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-6914893c09558.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-6914893c09558.png)
Mvg,
Bas
-
De denkende wissels kan je in een analoge situatie gebruiken, doordat ze het laatste stuk (zeg 30 of 40cm) van een spoor spanningsloos maken indien het wissel niet juist ligt. Daarmee kan je dus een trein laten stoppen in je schaduwstation (mits je altijd locomotief voor rijdt). Met een reedcontact kan je een wissel omleggen. Als je dat slim combineert, dan heb je al een eenvoudige analoge oplossing.
@Bask: ik heb geen idee wat een bistabiele relais is. :angel: Het is niet mijn bedoeling om je nu volop aan het werk te zetten, want ik ben gewoon benieuwd of er al zoiets is. En het antwoord is blijkbaar nee, behalve mogelijk de Automaus. Ik hoop zaterdag even te kijken (y)
Groeten,
Rogier
-
Rogier: check zaterdag of Automaus iets voor je is. Er is op de website niets over te vinden behalve de prijs en het zou eigenlijk andersom moeten zijn: eerst info, de rest komt later..
En als dat het niet is ga dan lekker over op traditioneel computer rijden met Koploper en vergeet alle quasi interessant gedoe met modules, printjes, relais, zelfbouw schakelingen, denkende of domme wissels, Arduino's etc.. Het is bepaald niet je hobby, de lol is rijden met treintjes al of niet door een net landschap.
Gr, Ben.
-
Je kan met een railcom melder het adres uitlepelen van een binnenkomende trein. Dat is het makkelijke gedeelte.
Wel opletten dat je een booster hebt met RailCom cutout, anders gaat het niet werken.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
en vergeet alle quasi interessant gedoe
Juist. Dat vind ik nou precies van " traditioneel computer rijden met Koploper" ;D
Oftewel: iets minder denigrerend zou beter overkomen.
Misschien is Brio nog iets, al dan niet met Koploper ? In ieder geval traditioneel.
-
Tja, zo'n schaduwstation is toch een voorbeeld van automatisering. Er moeten daarbij allerlei relaties worden gelegd. Blijkt ook weer uit dit draadje. In een computerprogramma kunnen die relaties eenvoudig worden gelegd en ze zijn ook gemakkelijk weer te veranderen. Met hardware is het zelfs bij zoiets eenvoudigs als een rechttoe-rechtaan schaduwstation een heel gedoe. Iedere verandering ook trouwens.
-
Oftewel: iets minder denigrerend zou beter overkomen.
Ieder z'n keuze maar ik verplaats me in de situatie van Rogier. Met denigrerend heeft het niets van doen, meer met realisme.
-
Allereerst, ik ben blij met alle input tot nu toe, het beantwoord niet alleen mijn vraag (er is nu eigenlijk nog niet direct iets, maar de Automaus is een mogelijkheid), maar ik leer er ook veel van.....
En.... er is niks met Brio, daar heb ik jaren mee gespeeld (y). Nog steeds rij ik regelmatig met treinen waar geen enkele electronica of zelfs electra bij komt kijken..... dat is ook erg leuk ;D:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200905_115711-1.jpg)
Maar voor zowel Brio als het smalspoor zoek ik geen schaduwstation ;D.
Ik ga zaterdag naar Houten en hoop de Automaus te kunnen ontdekken, ik ben benieuwd!
Even een vraag over een andere boeg. Is het mogelijk met bv Koploper of Itrain een gedeelte van het traject te automatiseren? Ik denk aan bv een kopstation waar je handmatig kan rangeren en treinen wegsturen naar een (grote) lus waarin het schaduwstation zit. Kan ik dan software gebruiken om een deel van de baan te automatiseren? Dan ben ik namelijk ook bij mijn doel.
We hebben het overigens ook eerder over ABC gehad, maar ik weet niet of al mijn decoders de ABC mogelijk hebben (ESU, D&H, Train-o-matic).
Groeten,
Rogier
-
Even een vraag over een andere boeg. Is het mogelijk met bv Koploper of Itrain een gedeelte van het traject te automatiseren? Ik denk aan bv een kopstation waar je handmatig kan rangeren en treinen wegsturen naar een (grote) lus waarin het schaduwstation zit. Kan ik dan software gebruiken om een deel van de baan te automatiseren? Dan ben ik namelijk ook bij mijn doel.
Korte antwoord:
Ja dat kan.
Iets langer:
Ja dat kan op verschillende manieren, afhankelijk van hoeveel je handmatig wilt doen, en of het altijd handmatig moet zijn, of soms.
En per programma heeft dat zijn eigen mogelijkheden, maar dat is dan weer een andere hoek waar je je in moet verdiepen om te kijken welke kant je dan opgaat.
Zaterdag is het houten digitaal, dus zal ook vast wel wat info zijn over automatisch rijden met wat opties, dus kun je ook daar eens navraag doen over dit onderwerk.
Roelco
-
Hoi Roelco,
Dank voor je bijdrage. De mogelijkheid zelf is er, dus dat geeft ook een optie. Voor mij voelt de stap naar volledig geautomatiseerd rijden wel erg groot, vanaf mijn huidige status als PVC rijder. Dus iets meer in stapjes zou fijn zijn. Dit zou zeker een stap kunnen zijn!
Op naar Houten dus (y)
Groeten,
Rogier
-
We hebben het overigens ook eerder over ABC gehad, maar ik weet niet of al mijn decoders de ABC mogelijk hebben (ESU, D&H, Train-o-matic).
Dat kun je nakijken bij de algemene specificaties van je decoders, of in de CV-lijsten. Bij Lenz bijvoorbeeld in CV51 aan/uit, maar ik weet dat het bij andere merken een andere CV is.
-
In een computerprogramma kunnen die relaties eenvoudig worden gelegd en ze zijn ook gemakkelijk weer te veranderen.
Als je dat computerprogramma (deels, maar wel genoeg) beheerst, dan ben ik het daar geheel mee eens. Moet je wel de veranderingen in het programma kunnen aanbrengen zonder opnieuw te moeten beginnen.
Met hardware is het zelfs bij zoiets eenvoudigs als een rechttoe-rechtaan schaduwstation een heel gedoe. Iedere verandering ook trouwens.
Zeker een rechttoe-rechtaan schaduwstation is geen enkel gedoe, maar gebruik van kennis over ABC. Afhankelijk van welke verandering (aard van de verandering, grote of kleine verandering) is dat wel of geen gedoe. Maar wel meer dan bij gebruik van een programma :)
Wat ik sowieso gedoe vind (persoonlijke mening) is het ijken van elk van je loc's bij gebruik van een computerprogramma . Daar doe ik niet aan, is bij ABC nergens voor nodig omdat de commando's om te stoppen niet voor één specifieke loc gelden maar voor iedere willekeurige loc in dat baanvak. Welke loc hoef ik (lees ABC) dus niet te weten.
-
Oh ja, ijken, nog een voorbeeld van waarom computerprogramma's superieur zijn. Je kunt je treinen eenvoudig op schaalsnelheid laten rijden ;D
-
Oh ja, ijken, nog een voorbeeld van waarom computerprogramma's superieur zijn. Je kunt je treinen eenvoudig op schaalsnelheid laten rijden ;D
Ja, klopt, maar daar heb ik een handregelaar en CV waardes voor... ;D
-
Het alfabet gaat van A tot Z, dan beperk je jezelf toch niet tot ABC..... :laugh:
-
IJken is geen verplichting. Ook bij gebruik van een computer kan je zonder. Alleen mis je dan wel mogelijkheden die met abc sowieso niet aan de orde zijn.
En verder moet je zowel bij een computerprogramma als bij abc tijd investeren om het gebruik te doorgronden. Daarna is de computer een stuk flexibeler en heeft aanzienlijk meer mogelijkheden.
-
Zonder te ijken wist ik niet en daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Want waar wordt dan geweten (geweten) hoe snel een loc moet stoppen en welke afstand dan is afgelegd ?
En dat, na al dan niet grondige bestudering, dus zowel ABC tm Z :'( als een besturingsprogramma, dit laatste flexibeler is en meer mogelijkheden heeft, daar ben ik het geheel mee eens.
Dus die keuze mag vraagsteller voor zichzelf maken.
Die keuze heb ik voor mezelf al jaren geleden gemaakt. Dat is ABC geworden.
Mocht iemand dan denken, dat ik daarom een programma zou afwijzen, dan heeft die dat fout. Ik heb en gebruik al jaren iTrain, maar dan wel op een geheel eigen wijze.
Eigenwijs ? Jazeker, maar daar kunnen we allemaal wat van 😁
-
Nou Maarten, wat meer meldpunten zijn handig zonder ijken en verder gewoon gebruik maken van de instellingen in de decoder, net als bij abc.
Bedenk dat een programma als Digipet al uit de jaren tachtig dateert. Lang voordat lastregeling gemeengoed werd (met uitzondering van Selectrix). En lastregeling is een voorwaarde voor geijkte locs.
-
Zonder te ijken wist ik niet en daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Want waar wordt dan geweten (geweten) hoe snel een loc moet stoppen en welke afstand dan is afgelegd ?
Geen enkel probleem, zelfs zonder:
wat meer meldpunten zijn handig zonder ijken en verder gewoon gebruik maken van de instellingen in de decoder, net als bij abc.
Bedenk dat een programma als Digipet al uit de jaren tachtig dateert. Lang voordat lastregeling gemeengoed werd (met uitzondering van Selectrix). En lastregeling is een voorwaarde voor geijkte locs.
Lastregeling is ook geen voorwaarde voor geijkte loks.
Even vanuit koploper, omdat ik die ken.
Ijken helpt om een lok heel nauwkeurig ergens te laten stoppen. Maar zonder werkt het ook.
Wat je dan in moet stellen zijn wat minimale decoder stappen waarin een lok moet aankomen op een stop punt.
Als de lok te hard aan komt krijgt hij in het stoppunt direct de snelheid van 0.
In de decoder zet ik de vertragings CV en versnellings cv heel laag, koploper regelt het optrekken en afremmen, niet de decoder.
Dus staat de lok ook direct stil in het stoppunt. En koploper weet dan dat betreffende lok in betreffende stop punt een directe stop kreeg.
Dus de volgende keer in dat blok begint koploper eerder en sneller met afremmen zodat de lok wel met de minimale snelheid in het stop punt komt, en daar dan vervolgens ook rustig kan afremmen en rustig tot stilstand kan komen. Is die dan al te vroeg op een lage snelheid dan wordt dat de volgende keer weer iets trager gedaan zodat hij netjes met de minimaal ingestelde decoder stap het stoppunt bereikt. En daarna rust de stappen daarna afgebouwd worden tot 0.
IJken in combinatie met blok lengtes kan helpen zodat de eerste keer al beter uit komt, maar dan nog altijd kan koploper leren remmen om dit netjes te regelen.
En dit werkt dus ook prima zonder lastregeling. Probleem daarbij is dat het per keer een beetje kan afwijken, en koploper dus blijft corrigeren, maar in het algemeen werkt het prima en zijn de verschillen zo klein dat het elke keer wel mooi uit blijft komen.
En ja je moet een beetje bekend zijn met de opties, maar een rondje van zeg 5 blokken, met een schaduw station met 10 sporen kun je in een uurtje of 2 volledig automatisch rijdend hebben. (alleen de instellingen in koploper, niet de hardware als terugmelders en wisseldecoders aansluiten )
Enige wat je moet doen is blokken aanmaken, met bijbehorende bezetmelders. en voor je schaduwstation dat ze moeten stoppen, en tussen welke tijden ze moeten blijven staan.
aangeven welke wissels geschakkeld moeten worden tussen welke blokken.
treinen toevoegen.
Als je ze geijkt wilt hebben moet je ze ijken, en dan kun je max en minimale snelheid ingeven deze step kost je wel meer tijd, maar kun je versnellen door het alleen op snelheid van stap 10, 20 en 28 te doen.
Wil je niet ijken dan geef je max en minimale stap van de decoders aan.
En daarna moet je ze rond laten rijden zodat ze kunnen leren remmen, dat duurt dan even, maar daarna gaan je loks netjes langzaam stil staan in de opstel sporen.
In de decoder moet je ze een adres geven, en de optrek en afrem vertraging (CV 3 en 4 ) laag zetten.
Eventueel kun je de max snelheid ook nog beetje netjes zetten, (CV 5 en 6) zodat alle stappen van de decoder gebruikt kunnen worden
Meer is niet nodig.
Ijken maakt het allemaal wat makkelijker. En ijken stelt helemaal niets voor in koploper.
Je bepaald 2 terugmelders, die zet je in koploper, met de lengte er tussen.
Geeft aan of je in 1 of 2 richtingen wilt ijken, zet de trein in dat gedeelte, en zegt dat die moet ijken.
Koploper laat de trein dan voor elke stap op en neer rijden en heeft de lok dan geijkt. In de tussentijd kun je zelf andere zaken doen.
Wil je dit versnellen kun je ook enkele stappen ijken, koploper berekend dan de stappen er tussen, maar dat is dus wel minder nauwkeurig. Maar kost wel veel minder tijd. En geeft over het algemeen ook prima resultaten.
Groet,
Roelco
-
@ rjr
Duidelijk verhaal en voor mij in ieder geval redelijk verrassend dat het ijken in ieder geval geen probleem hoeft te zijn.
Dus volgende is niet als tegenover het gebruik van een programma bedoeld, maar om duidelijk te maken wat ik met ABC "moet" doen of juist niet hoef te doen.
IJken in combinatie met blok lengtes kan helpen zodat de eerste keer al beter uit komt
de hardware als terugmelders en wisseldecoders aansluiten
In de decoder moet je ze een adres geven,
en de optrek en afrem vertraging (CV 3 en 4 ) laag zetten.
Eventueel kun je de max snelheid ook nog beetje netjes zetten, (CV 5 en 6)
Ik koop op een beurs/tentoonstelling een loc, die ik graag meteen in wil zetten op mijn ABC baan. Wat moet ik doen ?
- bloklengtes hoeven niet gemeten te zijn, dus ook nergens ingebracht. Dat is dus vooraf.
- terugmelders heb ik niet, maar daar zou je de ABC modules (BM2 en BM3) voor kunnen lezen
- wisseldecoders heb ik niet, tenzij ik daar voor gekozen heb. Zijn in ieder geval niet noodzakelijk of juist niet gewenst om het geheel werkend te krijgen. Het systeem stuurt direct (dus analoog), dan is digitaal niet aan de orde. Wisseldecoders met een mogelijkheid voor een dubbele bediening, dus digitaal èn "hand"of "systeem" gestuurd zijn dan natuurlijk ideaal.
- uiteraard moet een decoder een adres hebben
- optrekken is niet interessant voor het systeem maar wel naar smaak in te stellen
- afremmen moet ingesteld worden op òf een vaste remafstand (voorkeur bij volledig automatisch rijden) òf dusdanig, dat binnen de stopsectie gestopt wordt
- de maximum snelheid hoeft niet ingesteld te worden omdat je de snelheid met je handregelaar ingesteld hebt, maar het is natuurlijk wel slim om dat toch te doen, om te voorkomen dat de loc per ongeluk te hard rijdt om nog binnen de afstand van het stopstuk halt te houden
Kortom: nummer, remvertraging en max. snelheid en dan gaan met die banaan. Voor elke willekeurige loc.
-
Geen enkel probleem, zelfs zonder:
Lastregeling is ook geen voorwaarde voor geijkte loks.
Lastregeling is voorwaarde voor een valide ijking. Daarmee bedoel ik dat de loc altijd met de in Koploper ingevoerde snelheid rijdt. Wat je beschrijft is hoe een programma als Koploper op den duur nog zoveel correcties had ingebouwd - denk aan het leren remmen - dat een zorgvuldige ijking niet eens meer nodig is.
Maar bedenk dat leren remmen pas later in Koploper verscheen. Sterker, dat hele ijken zat er in het begin niet in. En toch kon je met drie melders per blok en nog wat instellingen de baan automatiseren. Dat beschreef ik.
-
Lastregeling is voorwaarde voor een valide ijking. Daarmee bedoel ik dat de loc altijd met de in Koploper ingevoerde snelheid rijdt. Wat je beschrijft is hoe een programma als Koploper op den duur nog zoveel correcties had ingebouwd - denk aan het leren remmen - dat een zorgvuldige ijking niet eens meer nodig is.
Maar bedenk dat leren remmen pas later in Koploper verscheen. Sterker, dat hele ijken zat er in het begin niet in. En toch kon je met drie melders per blok en nog wat instellingen de baan automatiseren. Dat beschreef ik.
Ja, maar hoeveel werken er nog met de aller eerste versie van koploper? Met de huidige versie is dat allemaal niet meer een vereiste. ( en dat is al een heel aantal versies zo)
Het kan, en dan heb je misschien mooier en beter resultaat, maar het is zeker geen vereiste.
Rij zelf op moment met enkele loks waarbij ik lastregeling uit heb gezet omdat dat een mooier en beter rij resultaat geeft. Ja berg op en berg af is de snelheid een klein beetje verschillend, maar totaal rijd hij veel beter en constanter.
En nee, koploper weet dan niet precies hoeveel km/uur hij rijd, maar dat is bij de ABC oplossing zelfde.
Dit gaat alleen allemaal al zo in detail dat het niet meer echt betrekking heeft op de vraag van dit topic.
Kan misschien een beetje helpen in bepalen welke kant je uiteindelijk je keuze laat vallen:
Meer de hardware oplossing,
Of een snelle automatisering, waarbij je later, met meer kennis zaken tot in detail kunt regelen in instellen.
Kortom: nummer, remvertraging en max. snelheid en dan gaan met die banaan. Voor elke willekeurige loc.
Dat is dus bijna gelijk aan een automatische bestaande baan. Als de baan eenmaal werkt, en je koopt een nieuwe willekeurige loc is dat gelijk aan bovenstaande stappen, met als extra dat je in het programma nog even een scherm moet invullen waar je de nieuwe lok bekend maakt met wat eigenschappen van die lok. Dus ja, is iets meer werk :).
Groet,
Roelco
-
Het gebruik van software is wel iets wat ik overweeg, maar ik vind de overgang van handmatig naar geautomatiseerd nu nog wat groot. Vandaar de vraag of je een deel (eenvoudig) zou kunnen besturen. Ook om al te grote keuzes even iets behapbaar te maken. De keuze voor een pakket vind ik best groot en heeft best veel gevolgen die (als beginner) moeilijk te overzien zijn..... Dat maakt de keuze extra lastig.
Groeten,
Rogier
-
Het leven is vol keuzes en niets is definitief toch? Ga aan de slag, wachten op een wonder schiet niet op. Bovendien is niets definitief, Koploper is gratis en bij iTrain kun je een proeflicentie krijgen.
Beginners krijgen altijd het advies een proefbaantje maken: ovaaltje met een paar blokken, een inhaal spoor en kopspoor. Of ga een cursus volgen, het toeval wil dat er op 22 november iets gepland staat voor Koploper. Meer info (hoewel nog vaag) vind je hier: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7339
Of kijk hier: https://www.pahasoft.nl/startkopl947.zip In de ZIP zit een pdf en daarin krijg je een beetje gevoel bij het programma Koploper.
-
Rogier, ik denk dat het draadje heeft geleerd dat de overgang naar computer of abc even ingrijpend is. Met die computer ben je beter voorbereid als je later toch verder wilt gaan met automatiseren.
Ja, maar hoeveel werken er nog met de aller eerste versie van koploper? Met de huidige versie is dat allemaal niet meer een vereiste. ( en dat is al een heel aantal versies zo)
Het kan, en dan heb je misschien mooier en beter resultaat, maar het is zeker geen vereiste.
Roelco, ik legde alleen maar aan Maarten uit dat automatisering met de computer al 40 jaar lang mogelijk is zonder ijken. :P :)
-
Het leven is vol keuzes en niets is definitief toch? Ga aan de slag, wachten op een wonder schiet niet op. Bovendien is niets definitief, Koploper is gratis en bij iTrain kun je een proeflicentie krijgen.
Beginners krijgen altijd het advies een proefbaantje maken: ovaaltje met een paar blokken, een inhaal spoor en kopspoor. Of ga een cursus volgen....
Hoi Ben, hierin heb je helemaal gelijk, maar toch merk ik ook dat binnen onze hobby keuzes lang doorwerken. Denk maar bv aan 2-rail vs 3-rail. Dus ik probeer het niet al te moeilijk te maken, maar wel even goed te oriënteren. Dat heb ik ook gedaan met een keuze voor een centrale.
Uiteindelijk is de keuze ook persoonlijk, zaterdag ga ik weer verder oriënteren. Is ook deel van de hobby ;D.
Groeten,
rogier
-
Afgelopen weekend ben ik in Houten geweest en heb ik uitvoerig gekeken naar en gesproken over de Automaus. Dat biedt zeker interessante mogelijkheden! Het wegzetten van treinen in het schaduwstation kan je inprogrammeren, maar daarbij zou op dit moment wel elke trein een vast spoor moeten hebben. Dit draadje is gelezen en besproken, er wordt gekeken of het willekeurig innemen en wegsturen van treinen ook te programmeren is. Dus zeker een interessante ontwikkeling die ik in de gaten ga houden!
Bij WDP heb ik trouwens dezelfde vraag gesteld. Nadeel daar is dat de trein niet zomaar kan "ontstaan". Oftewel, je hele baan moet bezetmelders hebben (of bv je hele station 1). Nadeel van dat eerste is een sloot bezetmelders en dan kan je eigenlijk net zo goed automatisch rijden....., nadeel van het 2e is dat er maar bv 1 trein in je kopstation kan rijden/zijn.
Dus, tot nu toe lijkt Automaus een interessante optie (y)
Groeten,
Rogier
-
Kan bij de Automaus dan wel een trein “ontstaan” als het schaduwstation wordt genaderd?
-
Hoi Henk,
Je vraag brengt mij even aan het twijfelen. Volgens mij heb ik die vraag wel gesteld maar ik weet het even niet meer..... Ik dacht het wel, maar of dat nu al is of dat daaraan gewerkt wordt.....? Misschien moet ik dat even navragen ;D
Groeten,
Rogier
-
nu word ik weer nieuwsgierig, Ik vind weinig info over dit product, waar kan ik bvb de specs vinden? Wat wordt er hier bedoeld met "ontstaan"? Ik zou toch wat meer info inwinnen voordat zou overgaan naar de volgens mij beperkte hardware. Koploper lijkt me toch echt uitgebreider wat betreft mogelijkheden, Ja, wel met computer, maar een oude laptop vind je ook wel voor die prijs.
Dirk
-
Hoi Dirk,
Zaterdag begreep ik dat er vooral gewerkt wordt aan het systeem, website etc moet inderdaad nog verder gebeuren. In Houten was wel een kant en klaar systeem te zien.
In mijn woorden, het idee is eenvoudig automatiseren door het vastleggen van diverse stappen achter elkaar tot 1 proces. Bijvoorbeeld de opdracht om diverse wissels goed te leggen en de trein van punt A naar punt B te laten rijden, dan een minuut te wachten en dan terug te keren. Hierbij maakt de Automaus gebruik van bezetmelders en wisseldecoders. Het invoeren doe je op het kastje zelf en er zijn ook functieknoppen waarmee je bv handmatig een proces kan starten of stoppen (bv een trein weg laten rijden naar het schaduwstation of juist terughalen).
Koploper en dergelijke zijn (verwacht ik) een stuk uitgebreider, maar daardoor is het ook lastiger om door de bomen het bos te zien. Zeg maar: overkill. Ik vind het rijden en zelf rangeren leuk om te doen. Dat wil ik niet uitbesteden aan een programma. Maar een (grotere) baan in je eentje bedienen is dan toch lastig. Dit zou voor mij dan een oplossing kunnen zijn.
Groeten,
Rogier
-
Er staat ook geen handleiding of enige documentatie op hun website. Je kan het kopen, maar je kan niet weten wat je precies koopt.
Tjalling zei:
Door de juiste voorwaarden te creëren, kun je met een vast script willekeurige treinen wegzetten.
Ik kreeg geen antwoord op mijn vraag hoe dat ding dan een adres kan herkennen. Van wat ik gezien heb, zit dat er ook niet in.
Wat ik er uit opmaak:
Die automaus kan een schaduwstation automatiseren maar met beperkingen. Een van die beperkingen is dat er geen adresherkenning op zit. Ofwel hij moet weten welke trein aankomt.
Ik denk dat een van de "juiste voorwaardes" is, dat als je trein X laat vertrekken dat je verwacht dat deze trein X ook degene is die weer terug moet komen.
Maar het is mogelijk dat je meer dan 1 trein weg stuurt en dan bijhouden welke treinen er vertrokken zijn. Als de treinen dan in dezelfde volgorde ook weer terug komen, dan kan het ding weten welke adressen binnen komen. Je moet dan waarschijnlijk invoeren hoeveel treinen er op je hoofdspoor kunnen rijden. Dus je stuurt in volgorde trein X, trein Y en trein Z de baan op, onthoudt dat die op de baan zijn en dan weet je dat trein X, Y en Z in dezelfde volgorde weer terug komen. Opzich handig, maar het lijkt me niet super flexibel. Ik heb een vermoeden dat dingen als treinen toevoegen/verwijderen nog wel een werkje kan zijn. En je moet je schaduwstation vullen, ik weet ook niet hoe ze dat bedacht hebben.
Dit is wat ik denk, en dit zijn aannames. Als er tzt documentatie of antwoorden komen, dan weten we het zeker.
Wat wordt er hier bedoeld met "ontstaan"?
Sommige programma's kunnen dmv een railcom terugmelder zelf een trein in een blok plaatsen. Normaal is dat handwerk. Het idee is dat je 1 zo'n railcom melder plaatst bij het inrijspoor, dan kan er een willekeurige treinen binnen komen, het adres wordt herkend en door de computer naar een beschikbaar spoor geloodst.
Mvg,
Bas
-
En je moet je schaduwstation vullen, ik weet ook niet hoe ze dat bedacht hebben.
Eerste keer handmatig, net alsof je een trein op de baan zet. Daarna kun je een "volgorde" laten werken. Die volgorde kun je zelf invoeren met eenvoudige opdrachten. Dus je (diverse) ingevoerde volgordes kun je aan en uit zetten, of onderbreken.
Dus: uitgaande van een basistoestand (gevuld schaduwstation of anders) kies je een ingevoerd programma (op elkaar volgende gebeurtenissen) en dat wordt uitgevoerd.
Tot zover mijn inzicht na de aansluiting op een proefbaantje.
-
Hallo Bas
De Automaus is een product dat nog in ontwikkeling is, en dat primair gebouwd is als een uitgebreide pendel automaat. Dat gedeelte werkt prima. Het eerste weekend van november heeft mijn modelbaan 2 dagen gedraaid op de beurs van Chambéry, geautomatiseerd met automaus. Er reden 4 treinen op een baan met 9 wissels en 16 bezetmelders, en dat ging goed. We hebben geen problemen gehad die aan de Automaus te wijten zijn.
Als pendelautomaat is het mogelijk om zeer beperkt een schaduw station te automatiseren. Vaste treinen op vaste sporen, waarbij de specifieke trein met een knop weggezet of opgehaald wordt.
Daarnaast wordt er op de achtergrond gewerkt aan een uitbreiding die specifiek op schaduwststions gericht is. Deze uitbreiding werkt op dezelfde hardware.
In deze uitbreiding wordt ook gedacht over de manier waarop het systeem kan weten welke trein weggestuurd wordt. Daar zijn ideeën over, maar die moeten uitgewerkt worden
Op dit moment ligt de prioriteit bij het bijwerken van de website.
Groet,
Tjalling
-
Op dit moment ligt de prioriteit bij het bijwerken van de website.
(y) en blijkbaar ken je het al langer, dus verklap alvast wat "geheimpjes" of handigheden.
Zo zie ik al wat verbeteringsmogelijkheden voor de eerste summiere handleiding die bij het apparaat zit.
-
Er bestaat al een geruime tijd deze camera. Ik heb hem nooit gekocht zelf, maar van wat ik gezien en gelezen heb, zou het een goede kandidaat kunnen zijn voor treinherkenning.
Volgens mij kan je het zo opzetten dat je een trein kan stopzetten voor de camera, een adres invoert en dan op een 'teach' knopje drukt. Vanaf dat moment, gaat die data uitsturen over SPI of I2C over de trein zodra die hem ziet.
Geen gedoe met railcom of ABC ::)
https://docs.pixycam.com/wiki/doku.php?id=wiki:v1:start (https://docs.pixycam.com/wiki/doku.php?id=wiki:v1:start)
Als je detectie ook nog uitvoert met licht sluizen hoef je niet eens je Dremel uit de kast te trekken ::)
-
Dank voor de toelichting Tjalling. Je bent er iets meer bij betrokken en weet het net wat beter te formuleren (y)
Groeten,
Rogier
-
Zat net even op de website van Automaus te kijken uit nieuwsgierigheid, er staat inmiddels wat basis uitleg op om een beter idee te krijgen van hoe het werkt, zie: https://automaus.eu/aan-de-slag
Als ik dat zo lees is het vergelijkbaar met DCC-EX's EX-RAIL, daar "programmeer" je ook sequences die vervolgens kunnen worden afgelopen. Voor kleine (beurs) banen kan zo iets best handig zijn, je maakt een vaste treinen loop, zet de treinen op de juiste start posities en het spul kan zn gang gaan.
Dynamische dingen is een stuk lastiger, dan zul je iets van terugmelding nodig hebben waar een bepaalde trein is, RailCom is daarvoor ideaal, echter zit dat niet in Lenz XpressNet, OpenDCC heeft er wel commando's voor gedefinieerd, maar dat is een onofficiële extensie.
Ben wel benieuwd hoe het product zich gaat ontwikkelen.
@Tjalling is de ontwikkelaar ook actief hier op het forum?
-
DCC-EX's EX-RAIL
Ik vind persoonlijk niks makkelijks aan dat hele DCC EX project. Ze krijgen het voor elkaar om een EX-toolbox app te ontwikkelen en in de play store te krijgen, dat ansich is een knappe prestatie.
Vervolgens ontwikkelen ze een onnodig duur arduino shield waar ze veel onnodige dingen opzetten. Ze doen alles omtrent terugmelders en Servos en wat niet uitvoeren met I2C. En wat zit er niet op een shield? Een I2C EEPROM.
Dan moet je met de toolbox app, je servo standen voor al je servo's fine tunen. Die waardes opschrijven op een blaadje, overtikken in het arduino programma en dan opnieuw je arduino programmeren.
Ze hadden ook gewoon een S88 bus kunnen gebruiken. Dat valt perfect in die DIY cultuur met all die zelfbouw schema's die je online aantreft, en wat doen ze. Ze gaan met I2C multiplexers aan de gang. Ik denk niet dat het niet veel moeilijker had kunnen worden uitgevoerd.
Dat ding met RAIL. Mijn ervaring is dat mensen die geen programmeurs zijn meestal die ene kronkel missen, om in hun geest tekst om te zetten naar iets van een beweging. Een script in elkaar tikken om zo een automatische treinenloop in elkaar te zetten, dat is al snel te hoog gegrepen voor meeste mensen. Als je het met een GUI kan uitvoeren, kom je al een stuk verder.
Maar ook dat EXRAIL script, zit in het programma geheugen. Wil je ook maar iets aanpassen -> arduino herprogrammeren. Wissel servo 2 graden aanpassen? -> arduino herprogrammeren ::)
OpenDCC heeft er wel commando's voor gedefinieerd, maar dat is een onofficiële extensie.
In het geval van railcom + openDCC, zit je dan niet meteen vast aan BiDib modules? Ik zou eerder dan kijken naar een loconet variant. Of in roco's geval zo'n can-bus detector. Maar ook dan mis je de link naar de Xnet automaus.
In plaats van die camera zou je ook zelf een railcom melder bouwen en integreren in een vervolg versie van de automaus. Het zal me niet verbazen als dit al op hun ideeen lijst staat ;). Er staat op internet al hoe dat moet ::). Dan kan je bij een schaduwstation wel elke trein willekeurig opvangen en een plekje toewijzen
Mvg,
Bas
-
@Tjalling is de ontwikkelaar ook actief hier op het forum?
Die heeft wel een account maar ik verwacht niet heel veel schermtijd van Edwin :) Tjalling is een uitstekende sparringpartner en is sterk betrokken bij de ontwikkeling van dit mooie product zoals hij mooi beschrijft. Hij zal zeker zorgen dat de feedback daar komt waar het moet zijn. Zelf ben ik tester geweest in een vroeg stadium en heb de mannen geholpen met wat praktische input als eindgebruiker. Denk dat de basis nu prima is en er zeker hard gewerkt wordt aan uitbreiding van wat mogelijkheden, zo heb ik dat iig afgelopen zaterdag begrepen :) Even kwestie van geduldig de ontwikkelingen volgen.
Een ieder is natuurlijk vrij om mee te lezen in mij Lodewickshaven-draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=116398.0) waar de Automaus ingezet gaat worden i.c.m. met de Automaus terugmelders en Digikeijs DR4018 en 4024 modules voor het schakelen van wissels en seinen. Ik zal daar proberen goed te laten zien hoe AM daar geïntegreerd wordt.
Nog een extra aandachtspuntje van mijn kant; dit staat op de website:
Wij proberen zo snel mogelijk op mailtjes te reageren en zoveel mogelijk telefonisch bereikbaar te zijn, maar houden dit wel beperkt tot kantooruren
Als er wat is hou er dan rekening mee dat ook de makers van dit mooie product een leven naast al dit hebben en wees geduldig ;)
-
Als ik dat zo lees is het vergelijkbaar met DCC-EX's EX-RAIL, daar "programmeer" je ook sequences die vervolgens kunnen worden afgelopen.
Als ik de website van EX-RAIL zo lees, dan is het toch niet zo vergelijkbaar. De nadruk van automaus ligt bij eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Je kunt letterlijk zonder voorkennis binnen een uurtje een simpel baantje automatiseren. Bij EX-RAIL moet je eerst leren programmeren...
-
Dan zijn jullie goed bezig (y)
Een dergelijke besturing voor een breed publiek moet op een eenvoudige manier door de eindgebruikers te configureren zijn.
Het programmeren is jullie taak, al dan niet met terugkoppeling vanuit de eindgebruikers.
Ik volg met belangstelling, zowel hier als in Lh van RH :)
-
Nog een aanvulling op het verhaal van Tjalling wat wel en niet kan met automaus op dit moment:
Wat wel kan:
Je kunt handmatig en automatisch door elkaar rijden, je zou dus je schaduwstation kunnen uitrusten met bezetmelders en je zichtbare deel niet. Als je dan elk spoor in het schaduwstation zijn eigen trein geeft, dan kun je in automaus vastleggen hoe elke trein vanuit het zichtbare deel op zijn spoor in het ss komt en er weer uit komt. Je zou dit vervolgens aan de functietoetsen op automaus kunnen koppelen, waardoor je bijvoorbeeld met F1 lok 1 naar ss spoor 1 brengt, met F5 (=shift-F1) lok 1 van ss spoor 1 naar de baan rijdt en dan handmatig overneemt enz. Je bent dan er als machinist zelf verantwoordelijk voor dat de trein op het juiste baanvak rijdt op het moment dat je automaus laat overnemen.
Wat niet kan:
Automaus "weet" niet welke lok waar is, dus je kunt niet vanuit een willekeurige lokatie op je baan automatisch naar een (willekeurig) spoor in je schaduwstation rijden. Automaus weet ook niet wat het baanplan is.
Wil je random kunnen rijden heb je baanautomatiseringssoftware nodig, wil je 100% gegarandeerd zeker weten of een bepaalde lok op een bepaalde plaats is heb je RailCom nodig.
Met automaus kun je een baan automatiseren door een soort dienstregeling te maken waarin je opeenvolgende instructies zet, zoals omzetten van een wissen, een bepaalde tijd wachten, een lok aansturen, wachten tot een bezetmelder bezet/vrij is, etc.
Het grote voordeel is dat je zonder computer en zonder lange handleidingen door te ploeteren binnen zeer korte tijd je baantje kunt automatiseren.
-
Kijk, duidelijk kunnen wij het niet uitleggen! (y)
-
Ja heel duidelijk, wat Rogier vroeg in de OP om een schaduwstation als deze te automatiseren, kan dus niet met de automaus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-691c53b983bdc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-691c53b983bdc.png)
Het bijhouden van treinen bestaat nog niet.
Het concept voor trein doorschuiven zit er ook niet in.
@Automaus
Ik zat even te kijken op die web editor, ziet er wel leuk uit. Het lukt me alleen niet om instructies toe te voegen. Dus ik neem aan work in progress. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-691c5639e0c73.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-691c5639e0c73.png)
Bas
-
Volgens mij komt de Automaus een heel eind tegemoet aan wat Rogier in de loop van het draadje aan wensen heeft geuit.
Er moet aan beide kanten van het schaduwstation een punt zijn van waaruit de automaat treinen naar het schaduwstation kan sturen of weer ophalen. Op de rest van de baan gebeurt dan alles handmatig. Je kan een trein handmatig naar dat verzamelpunt brengen of daar weer ophalen.
-
Bij een eenvoudige besturing hoort een eenvoudig schaduwstation Bas, dat is dit duidelijk niet ;D
Maar een pendelbaan(tje) met aan beide zijden een vast aantal opstelsporen met een aantal per spoor toegewezen treinen, moet prima te doen zijn lijkt mij.
Eventueel met kruising op het tussenliggende zichtbare station.
[hersenspinsel]
In gedachten zie ik dan al een handbediend kruisingsstation, waarbij AM in de basis het treinverkeer regelt, maar de eigenaar/bedienaar verantwoordelijk is voor de gang van zaken in het station.
AM kondigt de treinen aan middels uitgangen die een wekker en een blokventer genereren, de bedienaar bediend wissels en seinen, en geeft dan een signaal naar AM dat de trein door mag ... etc. etc.
[/hersenspinsel]
:)
-
volgens mij heeft rogier niet gespecificeerd of er gependeld zou worden of niet? Voor het pendelen, dat kan dan die automaus wel, hoewel niet met willekeur.
Maar een doorlopend schaduwstation met meer dan 1 spoor achter elkaar (nog) niet.
Ik ga trouwens een through hole printje prototypes met de lichtsluizen. Dat is relatief een kleine klus en makkelijk te testen zowel analoog als digitaal.
Mvg,
Bas
-
Rogier vraagt in de openingspost ook niet om een schaduwstation met de mogelijkheid meerdere treinen op een spoor te parkeren.
Wat die Automaus doet is tussen bezetmeldpunten rijwegen instellen en de trein van het ene naar het andere punt rijden. Je kan een rijweg onder een functiestoets zetten. Daarmee valt een eenvoudig schaduwstation heel aardig te automatiseren.
-
Leuk en fijn dat de ontwerper zich ook in het topic verdiept (y).
In een eenvoudig schaduwstation zie ik dat elk spoor maximaal 1 trein kan bevatten, waarbij de sporen minimaal de lengte hebben van de langste trein. Op deze manier hoef je niet bepaalde treinen toe te wijzen naar bepaalde sporen ivm lengte (iets wat met de Automaus juist wel kan trouwens).
Qua opzet met het sporenplan zie ik 2 opties voor mijn eigen baan
- Schaduwstation met daarvoor/daarachter een keerlus. Je stuurt treinen vanaf een kopstation naar het schaduwstation en komen via de keerlus terug.
- Doorgaand spoor (het aloude rondje, met uit het zicht een schaduwstation)
In beide gevallen gaat het om een schaduwstation met enkele parallele sporen. De keerlus valt er naar mijn idee buiten.
Een optie met pendelbedrijf kan natuurlijk ook, maar dat was op Houten eigenlijk al werkend te zien. Het enige wat daar interessant zou zijn is dat treinen willekeurig worden opgeslagen, want nu dient elke trein zijn eigen (dedicated) spoor te hebben.
Groeten,
Rogier
-
Rogier vraagt in de openingspost ook niet om een schaduwstation met de mogelijkheid meerdere treinen op een spoor te parkeren.
Dat was mijn punt ook, het was niet gespecifieerd. We wisten niet of het een doorij met 1 spoor, doorrij met meerdere sporen of pendel schaduwstation was. Daarom op dat moment kon er ook geen ja of nee antwoord komen of de automaus wel of niet geschikt zou zijn.
Wat die Automaus doet is tussen bezetmeldpunten rijwegen instellen en de trein van het ene naar het andere punt rijden. Je kan een rijweg onder een functiestoets zetten. Daarmee valt een
Ja dat heb ik ook gelezen, maar dit was ik noem half automatiseren. Je moet nog steeds op een knop drukken voordat de trein weggezet kan worden. Vind ik persoonlijk wel de leukste manier van treinbaan aansturen. Als alles vol automatisch loopt, is de lol er ook een beetje vanaf ::)
Bas
-
De Automaus kan beide, je kan dus met functieknoppen aan de slag, maar ook volautomatisch rijden.
Ik zoek juist een half automatische oplossing (ik wil regie houden in bv mijn kopstation, maar geen zorgen hebben over het wegzetten in het schaduwstation). Halfautomatisch vind ik daarom een prima term (y)
-
waardoor je bijvoorbeeld met F1 lok 1 naar ss spoor 1 brengt, met F5 (=shift-F1) lok 1 van ss spoor 1 naar de baan rijdt en dan handmatig overneemt enz
Waar ik aan moet denken, is om daarvoor terugmelder contacten te gebruiken. Dan kan je in de buurt van je schaduwstation fysieke schakelaars inbouwen die die functies overnemen.
Als je dan wilt inrijden, druk je op de corresponderende schakelaar voor F1, F2 of F3. De automaus zet dan de wissels goed. En dan geef je zelf een klein swiepje aan je handregelaar. Hiermee vertel je aan de automaus vertelt welke adres hij moet overnemen. En dan navigeert de automaus die trein naar het ingestelde spoor totdat diens bezetmelder gemaakt is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-691c75bf9b11b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-691c75bf9b11b.png)
Dan heb je het automaus kastje zelf niet meer nodig voor de bediening. En als hij dan ook kan onthouden welk adres er op welk spoor staat, dan kan je door te drukken op F5, F6 of F7 de wissels goed zetten en de trein weer laten rijden.
Zo zou ik de bediening willen doen, gedacht als rijder.
Mvg,
Bas
-
Dat was mijn punt ook, het was niet gespecifieerd. We wisten niet of het een doorij met 1 spoor, doorrij met meerdere sporen of pendel schaduwstation was. Daarom op dat moment kon er ook geen ja of nee antwoord komen of de automaus wel of niet geschikt zou zijn.
Dit was al geruime tijd bekend, al werd dat blijkbaar niet door iedereen begrepen:
Wat ik voor mij zie is een KISS oplossing.
Een schaduwstation bestaande uit X sporen, met elk de minimale lengte die nodig is om elke aangeboden trein op te vangen. Even als voorbeeld bij een schaduwstation van 3 sporen:
Schematisch:
Spoor A ----- Wisselstraat ------ sporen 1, 2, 3 ------- Wisselstraat uitgaand ----- Spoor B.
Trein 1 komt in sectie A (aanmeldsectie) en "systeem" ziet welke loc met welke decoder etc. "systeem" stuurt trein naar spoor 1 en laat deze daar stoppen obv bezetmelders.
Trein 2 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 2 en laat deze stoppen.
Trein 3 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 3 en laat deze stoppen
Omdat spoor 3 vol is, stuurt systeem trein 1 weer weg naar uitloopsectie B.
Als nu Trein 4 zich meld, gaat deze weer naar spoor 1 en wordt trein 2 weggestuurd.
En als ik de info over automaus zo lees, dan kan die het met deze beperking, dat je zelf moet zeggen welke trein er binnen komt.
Dus als je op je station een trein hebt klaar staan voor je schaduw station dan moet je op het knopje van die lok klikken, zodat het systeem weet welke het is, en naar welk spoor hij die moet sturen.
Niet heel flexibel, maar zie zo wel mogelijkheden voor mensen om relatief eenvoudig een schaduwstation te automatiseren hiermee terwijl je verder gewoon handmatig kunt blijven rijden.
Zou volgens mij zelfs moeten werken met aan 1 kant van je schaduwstation een keerlus.
Roelco
-
Hoi Roelco,
Dat ben ik met je eens, volgens mij zou dat moeten kunnen via de Automaus.
Het dedicated toewijzen van treinen aan sporen is nog wel een ding. Dan is het aantal treinen ook maximaal het aantal treinen wat in het schaduwstation kan staan. Als je dat kan flexibiliseren, dan kan je ook elders op de baan meerdere treinen kwijt. Dat zie ik wel echt als voordeel.
Groeten,
Rogier
-
Ik weet niet precies de details, maar vraag me af of het niet mogelijk is om 2 treinen aan 1 spoor toe te kennen. Dus de acties de de automaus moet uitvoeren voor lok A en B zijn precies hetzelfde, op het aan te sturen adres na natuurlijk.
Ze moeten dus ook alle twee een eigen input knop hebben om dat verschil te zien.
En misschien is er wel een eenvoudige manier te bedenken om hardware matig bij de schakelaars een beperking te hebben, b.v. aansturen van een rode of groene led om aan te geven of je van die set nog 1 naar het schaduwstation mag sturen.
De beperking is dat dat je zelf niet die twee treinen gelijktijdig naar het schaduw station kunt sturen, maar moet beperken tot 1 van de twee.
Maar je zou dan dus al wel met 2 keer zo veel treinen kunnen werken. Moet alleen zelf wel op blijven letten, maar ja, dat is iets dat je toch al wilt als je ook handmatig wilt kunnen rijden.
Zoals aangegeven, heb de automaus niet, dus weet niet precies hoe groot de ruimte voor programmeren is, maar ik zie op zich met een beetje creatief denken wel mogelijkheden hiervoor.
Roelco
-
En dat zelf opletten, is juist wat ik wilde automatiseren ;D
-
@Automaus
Ik zat even te kijken op die web editor, ziet er wel leuk uit. Het lukt me alleen niet om instructies toe te voegen. Dus ik neem aan work in progress. ;)
Ja dat is zeker WIP, moet komende weken volledig functioneel worden, dan kun je dus importeren - wijzigen - exporteren.
-
En dat zelf opletten, is juist wat ik wilde automatiseren ;D
Automaus kan controleren of een spoor al bezet is. De trein moet dan stil blijven staan.
Groet,
Tjalling
-
En dat zelf opletten, is juist wat ik wilde automatiseren ;D
Zat nog te denken,
Als je het geen probleem vind om wel per lok/trein een knop te hebben om die weg te sturen naar je schaduwstation, dan kun je het schaduw station ook automatiseren met een besturingsprogramma.
De knop is dan de manier om aan te geven welke lok naar het schaduwstation moet vertrekken. Dan kun je automatisch een leeg spoor kiezen, eventueel zelfs eentje leeg maken als die er niet is.
Bij vertrek komt de lok/trein dan weer uit het schaduwstation en automatisch naar handmatig.
De gehele baan hoeft dan niet van bezetmelders voorzien te worden, alleen het schaduwstation, en je maakt een fictief station voor de rest van je baan. In koploper zou ik dit in elk geval nog wel aan de praat moeten kunnen krijgen. Andere programma's ken ik er niet goed genoeg voor.
Maar de automaus heeft blijkbaar ook wel een optie om te kijken of de trein mag vertrekken.
Tjalling, gaat de trein dan als nog rijden als het spoor wel leeg wordt later?
In dat geval moet je er dus wel rekening mee houden dat dat kan, en er niet intussen iets anders in de weg staan.
Roelco
-
Hallo Roelco,
Er is wat mij betreft geen twijfel of de vraag van Rogier opgelost kan worden met een besturingssysteem zoals Koploper of iTrain.
Het punt is dat dat geen eenvoudige oplossing is. Al deze systemen kosten veel tijd om te leren. Dat is één van de redenen om Automaus te ontwikkelen.
Er wordt wel met bezetmelders gewerkt. Om de trein te stoppen op zijn spoor hebben we bijvoorbeeld melder 5
Met de volgende 3 instructies kun je controleren of het sport bezet is:
Zet snelheid LOC op 0
Wacht tot melder 5 vrij is
Zet snelheid LOC op 50%
Als er nog een trein op melder 5 staat, zal de trein stoppen. Als dat niet zo is, gaat de trein rijden, en zit er zo weinig tijd tussen de uitvoering van beide snelheid commando's, dat je dat niet ziet.
Dit is een eerste schets. Meer treinen op 1 vast opstelspoor is ook geen scenario dat ik als eerste optie zou adviseren.
Groet,
Tjalling
-
Er is wat mij betreft geen twijfel of de vraag van Rogier opgelost kan worden met een besturingssysteem zoals Koploper of iTrain.
Al deze systemen kosten veel tijd om te leren.
"Veel tijd" is wel erg relatief, met hulp van een tutorial heb je in een paar uurtjes het plan ontworpen en getekend en kun je fictief rijden.
-
Als dat je interesse heeft, werkt dat inderdaad wel voor de happy flow. En fictief is wat anders dan op de modelbaan.
Opsporen van afwijkingen is knap lastig omdat de programma's wel erg uitgebreid zijn, en gebaseerd zijn op een bepaalde filosofie die je (deels) moet begrijpen. Om dan een fout in je modelbaan op te sporen kan heel veel tijd en moeite kosten.
Ik heb het geprobeerd, en het was geen prettige ervaring.
Dat iemand er veel plezier en voldoening aan beleefd om een trein baan mooi te automatiseren met behulp van een PC kan ik me best voorstellen. Maar het is niet mijn hobby en in mijn ervaring is het nooit simpel.
Groet,
Tjalling
-
Tjalling,
Je hebt volkomen gelijk natuurlijk, maar Rogier heeft ook aangegeven dat volledig computergestuurd misschien wel in de toekomst ligt, en dan kan een voorlopige oplossing dus iets zijn dat al een voorbereiding daarop is.
Lag vannacht nog te denken ( ja weet het, dan moet je eigenlijk slapen ) maar ik denk dat het mogelijk moet zijn via koploper dit op te lossen zonder een knop per lok ergens neer te zetten. Zou het verder uit moeten werken, maar in kort (sorry, toch niet zo heel kort):
Je maakt in koploper een handregelaar aan voor al je loks. Dus lok op adres 1, 2, 3, enz.
Dan een handregelaar op adres 81, die 1 aanstuurt, 82, die 2 aanstuurt enz.
Koploper laat de trein dan van het schaduwstation, via een tussen station naar een fictief station rijden, zet hem op handmatig en koppelt hem aan bij behorende handregelaar.
Je kunt de lok dan vervolgens met de hand bedienen via adres 1 of 81.
Als je de lok weer weg wilt sturen moet je hem wel via adres 81 besturen, en klik op je een ingestelde functie toets, b.v. functie 1.
Koploper neemt de lok dan weer over in automatisch bedrijf waarbij hij van het fictieve station naar een blok voor je schaduwstation rijd, en daar vervolgens een leeg spoor op zoekt.
Je zou de lok dan al handmatig voor het schaduwstation neer kunnen zetten, maar ook vanaf een spoor in je kopstation waarbij je dan zelf de wissels tot het blok voor het schaduw station goed moet zetten. Koploper regelt dan alleen het schaduw station gedeelte zonder dat jij daar naar om moet kijken.
En ja, je hebt hier wat kennis voor nodig van koploper, maar kunt vervolgens ook heel eenvoudig dit uitbreiden waarbij koploper zeg maar niet alleen de trein uit je schaduwstation laat komen, maar ook automatisch je kopstation laat binnen rijden, waarna je hem handmatig overneemt.
En kunt dan dus heel langzaam uitbouwen naar volledig automatisch als je ze ver zou willen gaan. Of via een simpele knop daar naar overschakelen als je eens geen zin hebt om zelf te rijden, of er minder tijd voor hebt omdat er bezoek is waar je mee staat te praten.
Je zit dan aan koploper vast, of je moet op voorhand uitzoeken of iets vergelijkbaars met een andere programma ook zou kunnen (vast wel)
Ook voor de automaus moet je even wat ervaring op doen, zeker als je een beetje de grenzen van zijn mogelijkheden wilt opzoeken.
Al zal die leercurve misschien kleiner zijn.
Daarnaast is dat misschien wel volledig weggegooide energie als je uiteindelijk toch wel wilt gaan naar automatisch via een computer/programma.
Puur voor mezelf, ik vindt het wel een uitdaging om een programma zo in te stellen dat de treinen rijden zoals ik wil. De computer alles in de gaten houd, tot het binnen komen op mijn station. Waarna ik zelf volledig vrij ben in het uit rangeren van de treinen, en als ze klaar staan voor vertrek, met een simpele druk op de knop de trein weer over kan geven aan het programma die hem overneemt op de hoofd baan.
Dit allemaal zonder gebuikt te moeten maken van een toetsenbord of computermuis, en het scherm alleen gebruik om te kijken welke trein waar staat, of als er ergens eens iets mis gaat. (kortsluiting door ontsporing b.v. )
Maar hier is het aan Rogier om te kijken wat het beste bij zijn probleem past, geef alleen opties.
Roelco
-
Een voluit besturingsprogramma onder de knie krijgen kost echt wel tijd. Sterker, ik gebruik al een jaar of 25 Koploper, maar bij kleine aanpassingen (zeg een extra bezetmelder inpassen) moet ik meestal nog steeds even opzoeken hoe sommige dingen ook alweer moeten worden ingesteld. Dat is bij andere programma's niet veel anders. En juist het overdragen van handbesturing naar de automaat vind ik bij de besturingsprogramma's eigenlijk niet zo handig geregeld.
Die Automaus werkt ook met bezetmelders. Als je dan op de rest van de baan ook rekening houdt met het plaatsen van bezetmeldpunten, zijn die voorbereidingen al gedaan mocht de overstap naar volledige automatisering ooit worden gewenst.
-
Dus nog een keer:
Wat niet kan:
Automaus "weet" niet welke lok waar is, dus je kunt niet vanuit een willekeurige lokatie op je baan automatisch naar een (willekeurig) spoor in je schaduwstation rijden. Automaus weet ook niet wat het baanplan is.
Wil je random kunnen rijden heb je baanautomatiseringssoftware nodig, wil je 100% gegarandeerd zeker weten of een bepaalde lok op een bepaalde plaats is heb je RailCom nodig.
Met automaus kun je een baan automatiseren door een soort dienstregeling te maken waarin je opeenvolgende instructies zet, zoals omzetten van een wissen, een bepaalde tijd wachten, een lok aansturen, wachten tot een bezetmelder bezet/vrij is, etc.
Het grote voordeel is dat je zonder computer en zonder lange handleidingen door te ploeteren binnen zeer korte tijd je baantje kunt automatiseren.
AM is echt bedoeld voor hen die niet met een pc op pad willen en geen zin of tijd hebben voor die software leercurve. Als je dat onderscheid in het oog houdt met wat wel of niet kan met beide systemen is het denk ik redelijk makkelijk daar een keuze in te maken :)
-
In Koploper heb ik mij niet verdiept. Mijn schoonvader is bezig met WDP en als ik daar (af en toe) meekijk merk ik dat het niet zo intuïtief is als ik had gedacht. Dat is echt een studie op zich (1200 pagina's handboek etc). Misschien zijn andere programma's wel iets meer basic, maar omdat er zoveel mogelijkheden zijn heb ik het idee dat het een studie op zich is. Dat spreekt mij zeker aan met de Automaus. Je hebt alsnog de wisseldecoders en bezetmelders, maar kan eigenlijk direct aan de slag en daardoor al lerende wel iets doen (lees: laten rijden).
ps: mijn bedoeling is niet een discussie starten over diverse treinbesturingsprogramma's, ik bedoelde het in algemene zin. En misschien is het koudwatervrees van mijn kant, dat kan natuurlijk ook ;D
Groeten,
Rogier
-
Ze zijn allemaal moeilijk. Ik heb zelf op de club met iTrain gewerkt maar het is alles behalve intuïtief.
-
Tsja, dat zal van persoon tot persoon verschillen. Ik vond het gesneden koek na het bouwen en invoeren van een demobaantje in koploper.
-
Iedereen vindt altijd dat er veel te veel mogelijkheden zijn in een computer programma.
Als je aan 100 mensen vraagt wat kan er uit en wat is zin vol dan kom je tot de conclusie dat er niets te veel in zit en dat men nog altijd iets mist.
Alleen niemand gebruikt 100% ???
Het zijn net treinen met geluid, gebruik je alle geluiden?
-
En misschien is het koudwatervrees van mijn kant, dat kan natuurlijk ook ;D
Dat is in veel gevallen denk ik wel een factor die mee speelt. Je hoort op forums als deze zo vaak dat het veel te ingewikkeld is, niet intuïtief, veel te veel mogelijkheden.
Maar als je er even voor gaat zitten valt het allemaal wel mee. En om het wat sneller onder de knie te krijgen, ga eens naast iemand zitten die het al gedaan heeft.
Heb je b.v. ook eerst het hele handboek van Microsoft doorgelezen alvorens je bent begonnen met het gebruik van die programma's? En ken je intussen alle ins en outs daarvan? Of alleen wat je nodig hebt voor je dagelijkse gebruik?
Maar ja, eerlijk is eerlijk, niet voor iedereen weggelegd. Soms kun je zaken 10 keer uitleggen en snappen ze het nog niet. Dan kun je er maar beter niet aan beginnen.
(al geld dat denk ik voor alle oplossingen, ook de Automaus, ook daar moet je doorhebben hoe het werkt en welke stappen je moet doen om het te laten werken)
Roelco
-
Iedereen vindt altijd dat er veel te veel mogelijkheden zijn in een computer programma.
Dat zou ansich geen probleem zijn als je bepaalde dingen uit had kunnnen zetten.
Ik was ooit 3 uur van mijn leven kwijt , omdat ik in de blok eigenschappen uitschoot met mn muis en het boxje tandrad baan had aangevinkt. Ik had het niet door. Dus je kan het al raden, geen trein wilde meer dat verrekte blok in.
Toen ik het had gevonden, dacht ik: "waarom bestaat er in een hemelsnaam de optie tandrad baan in de eerste plaats, we hebben toch ook al routes wat voegt dit nu weer toe?". Daarna dacht ik: "waarom kan je die optie eigenlijk niet uitzetten?, ik zie hem elke keer maar hem gebruiken zal ik nooit".
Ik had als gevolg dan voorgesteld om een soort 'easy mode' toe te voegen waarbij je bepaalde opties kan uitzetten. Als je bijvoorbeeld op melders rijdt ipv positie, dan hoef je in principe geen blok lengtes noch trein lengtes in te voeren. Je hoeft ook geen treinen te ijken enzo. Dat zijn dus heel veel settings die uit het zicht verborgen zouden kunnen worden.
Op de MSV snapte niemand dat programma, er liepen 4 of 5 mensen rond die zo'n computer baan konden opstarten. En ook die mensen hadden wel eens een probleem waar je bij werd gehaald. We hadden ooit een E-lok die stond achterstevoren. Ansich geen probleem... mits de cabine settings goed staan. Dan stonden ze dus niet, dus die trein wilde niet rijden.
En toen we van iTrain 4 naar 5 gingen, was het ook weer huilen :'(, want we hadden heel veel moeite met de toen toegevoegde trein samenstellingen. Onze loklijsten... niks werkte normaal. Moesten we weer treinen samenstellen, lok toevoegen... en pas dan.. En voor de "upgrade" werkte het gewoon.
Soms wil je gewoon dat het rijdt, dan wil je niet bezig zijn met of een trein wel of niet op niet-geelektrificeerde blokken mogen rijden. Dan wil je een trein toevoegen, een adres toekennen en gaan met die banaan.
En dan heb ik het nog niet gehad, over de hoeveelheid aan ongelukken en andere vage dingen die kunnen voorkomen, als ook maar 1 melder een beetje hapert. Het was soms best gebruikelijk dat iTrain spontaan geen blokken meer vrijgaf terwijl hij wel al wist dat de trein 2 blokken verderop zat. Waarom hebben we nooit gevonden, melders leken het allemaal te doen.
Dus als iemand huiverig is voor een computer programma zeg ik altijd, ren zo hard als je kan de andere kant op. Het zijn de kopzorgen niet waard, en het bedienen wordt een stuk minder leuk.
Bas
Soms kun je zaken 10 keer uitleggen en snappen ze het nog niet.
Wij hadden een bijzonder clublid. We hadden een instructie gemaakt om de computer op te starten. Stap 1, zet scherm aan, stap 2 zet de computer aan. stap 3 etc.. Meneer haalde het al niet naar stap 2, hij zette het scherm wel aan maar die bleef zwart omdat de PC nog uit stond. En maar staren naar dat zwarte scherm.. ::)
We hadden ook een # gebruikt in het wachtwoord. Je zou denken, boeien wat maakt dat uit... veel dus. Clubs en computer banen -> 95% kan het niet eens opstarten, laat staan een trein laten rijden
-
Dat zou ansich geen probleem zijn als je bepaalde dingen uit had kunnnen zetten.
Dat dus ... kunnen kiezen voor Basis-/Geavanceerd-/Expert modus bijvoorbeeld.
-
Laat een maker dan niet kiezen wat basis, geavanceerd of expert is dat lukt hem nooit.
De maker vindt namelijk alles simpel en wat de een geavanceerd vind is voor een ander basis.
Krijg je wel een hele lange discussie.
-
Die discussie had ik dus met mr Xander ;D. Die is opzich nog wel vatbaar voor beredenering, maar de rest wat op dat forum daarentegen.. die zijn dat ietsjes minder. Maar ook Xander voelde er in the end niet heel veel voor, helaas. ::)
Hij had wel een bepaalde visie die niet onlogisch klonk. Hij heeft natuurlijk al lang door dat sommigen het wel kunnen en anderen erg lang naar zwarte beeldschermen kunnen staren. Dus hij had bedacht dat diegene die het wel kunnen de clubbanen bedienen en de andere kunnen dan evt met een iTrain app oid handmatig treintjes tussen door bedienen, zodat ook zij iets kunnen doen.
Dat dus ... kunnen kiezen voor Basis-/Geavanceerd-/Expert modus bijvoorbeeld.
Ik had van Reinder van TrainTastic begrepen dat hij daar wel iets mee wilde doen. Dus wie weet, wordt het nog een keer toegankelijk voor iedereen ::)
Bas
-
Het automatiseren van een modelbaan is altijd al ingewikkeld geweest. Dat was in het analoge tijdperk al zo met relais en later elektronische componenten. Ook toen was het niet opmerkelijk dat alleen de mensen die het systeem hadden gebouwd een grote geautomatiseerfe clubbaan konden opstarten en wisten wat te doen als er iets niet werkte. Ook toen zijn er genoeg mensen vastgelopen bij een poging de zolderbaan te automatiseren.
Denk dat een zogenaamde basisuitvoering van een hedendaags computerprogramma niet zoveel verschil maakt. Vooropgesteld dat de basis van automatisering - de treinen kunnen zelfstandig rondrijden - er nog in zit.
Om terug te komen op die Automaus. Het apparaat hoeft niet per se te weten welke trein moet worden weggezet. Ik begrijp dat het systeem weet welke opstelsporen bezet zijn. Kan de Automaus zelf een opstelspoor kiezen voor een trein die zich bij een soort verzamelmeldpunt voor het schaduwstation meldt?
-
Dat dus ... kunnen kiezen voor Basis-/Geavanceerd-/Expert modus bijvoorbeeld.
Laat een maker dan niet kiezen wat basis, geavanceerd of expert is dat lukt hem nooit.
De maker vindt namelijk alles simpel en wat de een geavanceerd vind is voor een ander basis.
Krijg je wel een hele lange discussie.
Dit, precies dit wil ik in Traintastic maken, zie: https://github.com/traintastic/traintastic/discussions/71
Aangezien ik de maker ben en alles snap, want ik heb het zelf gemaakt, is dat voor mij ook best lastig om af te wegen. Het zal sowieso geen exacte wetenschap zijn :) Ik zou graag een beroep doen op jullie mening wat betreft bepaalde instellingen. Dit topic is daar niet geschikt voor dus, dus als jullie mee zouden willen denken dan hoor ik het graag via een PM :) (https://discourse.traintastic.org heeft m'n voorkeur, maar kan me ook voorstellen dat jullie niet perse op een account daar zitten te wachten.)
-
... kunnen kiezen voor Basis-/Geavanceerd-/Expert modus bijvoorbeeld.
Koploper kent dat min of meer. De gebruiker wordt gewaarschuwd als je de uitgebreide modus actief maakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/koploper-691ea72f2b739.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/koploper-691ea72f2b739.jpg)
Gr, Ben.
-
Precies, en die optie staat standaard uit, en voor de meeste beginnende gebruikers ook gewoon uit laten staan. Pas als je tegen beperkingen aanloopt en meer wil kun je er voor kiezen die aan te zetten. Dan komen er veel meer mogelijkheden bij.
Maar als beginner hoef je je er dus niet druk om te maken. Wat het leren gebruiken van het programma alleen maar ten goede komt.
Ik had als gevolg dan voorgesteld om een soort 'easy mode' toe te voegen waarbij je bepaalde opties kan uitzetten. Als je bijvoorbeeld op melders rijdt ipv positie, dan hoef je in principe geen blok lengtes noch trein lengtes in te voeren. Je hoeft ook geen treinen te ijken enzo. Dat zijn dus heel veel settings die uit het zicht verborgen zouden kunnen worden.
Deze optie heeft koploper ook, ok de opties voor blok lengtes en trein lengtes zijn wel zichtbaar, maar hebben een default waarde, die kun je laten staan en hoef je niet aan te passen, dan rijd alles gewoon.
ijken hebben we het al over gehad, ook niet nodig.
Dus ja, in elk geval koploper heeft z'n easy mode.
Moet wel zeggen dat dit voor andere programma's niet altijd zo is, ook een reden voor mij om nog vast te houden aan koploper. En ook mensen die er mee willen beginnen help ik het liefs aan koploper waarbij ik deze easy mode uitleg en die gebruikt wordt voor een eerste opzet. Voor sommigen is dat genoeg, en blijven daar bij. Anderen krijgen later toch wat meer wensen, en dan gaan we kijken naar de uitgebreidere mogelijkheden.
Roelco
-
Easy mode snijdt hier aan 2 kanten, want ik herinner me bijvoorbeeld ook dat je in koploper zelf moet aangeven welke blokken tegen elkaaraan liggen. En in iTain wordt dat voor je gedaan. You gain some, you lose some, zeg ik dan maar.
ok de opties voor blok lengtes en trein lengtes zijn wel zichtbaar, maar hebben een default waarde
Dit is bij iTrain niet anders volgens mij.
Mvg,
Bas
-
Persoonlijk heb ik het gevoel dat het veel verschil maakt door wie en vanuit welk oogpunt software geschreven wordt.
Ik merk dat ook in de software beschikbaar voor m'n andere hobby, radiozendamateur.
Radioamateurs die (zich)zelf geleerd hebben om software te schijven doen dat vaak vanuit een "wat heb ik nodig om?" benadering, terwijl professionele programmeurs m.i. meer vanuit "wat is er allemaal mogelijk?" lijken te schrijven.
Het wordt helemaal een zooitje als de ontwikkelaar van een mooi stuk freeware/shareware, uiteindelijk toch zwicht voor een som geld.
Meerdere mooie en functionele software is op die manier in korte tijd veranderd in een duur en onhandig gedrocht.
Wellicht is dat ook wel de reden dat Paul de broncode van Koploper nooit heeft vrijgegeven.
-
Volgens mij hebben de meeste systemen wel meerdere levels, maar dat is meer vanuit een beperking op het aantal mogelijkheden zodat een beginner niet direct voor hoge kosten komt te staan en dus soepel te landen. Dan zit de beperking bv in de omvang van het aantal blokken/rijwegen/bezetmelders etc, meer dan een basisversie. Dat zou denk ik een mooie toevoeging zijn!
Ik hoor meerdere mensen over Koploper. Als ik eerlijk ben, is Koploper nu net niet de software die ik overweeg. En dat is puur omdat de ontwikkeling en dus ook het onderhoud (helaas) is gestopt. Dit onder het motto: als ik toch tijd/geld ergens in moet steken, dan liever in iets wat op de lange termijn haalbaar is/blijft.
Om terug te komen op die Automaus. Het apparaat hoeft niet per se te weten welke trein moet worden weggezet. Ik begrijp dat het systeem weet welke opstelsporen bezet zijn. Kan de Automaus zelf een opstelspoor kiezen voor een trein die zich bij een soort verzamelmeldpunt voor het schaduwstation meldt?
Dit is nu net de ontwikkeling die (mede) naar aanleiding van dit topic wordt overwogen. Op dit moment is het nog dedicated (Trein A gaat altijd naar Spoor X, Trein B naar spoor Y etc), maar juist dit lijkt mij super (y)
-
Koploper is uitontwikkeld, dat wordt m.i. als een te groot probleem gezien, voor een gratis programma dat vrijwel al je wensen op de een of andere manier kan vervullen. Zeker als je het vergelijkt met zo'n automaus, dat mi niet meer is dan een veredelde keerautomaat.
-
Dit onder het motto: als ik toch tijd/geld ergens in moet steken, dan liever in iets wat op de lange termijn haalbaar is/blijft.
Dan zou ik RocRail als treinbesturingprogrammatuur eens overwegen en bekijken.
Voor de beginner zijn er duidelijke Videos van Albert G. op Youtube,.
https://www.youtube.com/watch?v=X_qW8xk9gO8 (https://www.youtube.com/watch?v=X_qW8xk9gO8)
https://www.youtube.com/channel/UC1UVuMhBRtDYMIzs-UW-krg/videos (https://www.youtube.com/channel/UC1UVuMhBRtDYMIzs-UW-krg/videos)
De handleiding is meertalig en de NL versie wordt op dit moment weer actief bijgewerkt aan de Engelse & Duitse versies.
In Rocrail maak je grafisch een spoorplan en daarna genereert het programma zelf de rijwegen, en koppelt de melders en seinen aan de blok definities.
Natuurlijk alleen als je de seinen en melders ook in je grafische spoorplan hebt opgenomen.
Daarna kan je ook virtueel rijden om te zien of het OK en naar wens is.
Uiteraard biedt RocRail ook manueel/handmatig en automatisch rijden.
En het heeft een tussenvorm waarbij de treinen met de handregelaar bediend worden en de rijwegen automatisch gezet kunnen worden.
Deze modussen kunnen dus door elkaar heen per trein gebruikt worden,
Er wordt elke dag verder ontwikkeld en onderhoud / storingshulp geboden door een team van moderatoren.
Die vaste groep van moderatoren hebben ook toegang tot de broncode benevens de ontwikkelaar om de continuïteit te kunnen borgen.
Rocrail heeft voor gevorderden wel een hoog DIY uitdagingsgehalte.
Maar dat past bij de ongebreidelde mogelijkheden die het programma en de te verbinden hardware heeft.
Maar hulp via het forum is dan ook weer dichtbij.
Je kunt digitaal maar ook analoog met RocRail rijden.
Enfin, iedereen kiest het product wat hem/haar het best past.
Eric
-
zo'n automaus, dat mi niet meer is dan een veredelde keerautomaat.
Getuigt van een groot "mijns inziens". Al in huis gehaald ? Al mee bezig geweest ?
-
Zeker als je het vergelijkt met zo'n automaus, dat mi niet meer is dan een veredelde keerautomaat.
Iets met een klok en klepel? Iets meer verdiepen of geen voorbarige conclusies trekken.
-
Dan zou ik RocRail als treinbesturingprogrammatuur eens overwegen en bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=o3dyFrrOcOQ&t=500s ;D ;D
Gr, Ben.
-
Wellicht is dat ook wel de reden dat Paul de broncode van Koploper nooit heeft vrijgegeven.
Hebben andere ontwikkelaars hun broncode dan wel vrijgegeven?
Zomaar een nieuwsgierige vraag.
-
Als je een betaald programma hebt zeker niet, zou wel heel dom zijn. Enige wat ik kan bedenken is richting de DCC fabrikanten lees dat alle genoemde centrales ook werken met het desbetreffende programma. Een RocRail is open source dacht ik? Dan is het natuurlijk een ander verhaal.
-
Iets kan prima open-source en betaald zijn. Daar hebben we o.a. licenties voor uitgevonden.
Qt
WordPress
MySQL
OpenSSL
-
Voor vrijgeven kan/mag je ook doorgeven lezen Klaas en daarvan weet ik dat dat zeker wel gebeurd.
-
Als je een betaald programma hebt zeker niet, zou wel heel dom zijn.
Enige wat ik kan bedenken is richting de DCC fabrikanten lees dat alle genoemde centrales ook werken met het desbetreffende programma.
Een RocRail is open source dacht ik?
Dan is het natuurlijk een ander verhaal.
RocRail is een soort open source.
De broncode is alleen in te zien voor groep intimi (kerngroep) rondom de ontwikkelaar om de continuïteit te borgen.
Gebruik zonder support-sleutel is gratis.
Maar dan zijn de uitgebreide functies niet actief en heb je geen recht op support.
Support met support-sleutel kost je 12 euro per jaar.
Maar zoals ik al eerder schreef
"Enfin, iedereen kiest het product wat hem/haar het best past."
Koploper, iTrain, Automaus, Rocrail, Traintastic of nog iets anders.
En @Ben Bedankt voor je link.
Eric
-
RocRail is een soort open source.
De broncode is alleen in te zien voor groep intimi (kerngroep) rondom de ontwikkelaar om de continuïteit te borgen.
RocRail was open source, dat is het sinds eind 2014 niet meer, de laatste nog open source (GPLv3 licentie) versie staat o.a. nog hier: https://github.com/TomTheGeek/Rocrail
Open source verwijst naar software waarvan de broncode vrij beschikbaar is voor iedereen om in te zien, te gebruiken, te wijzigen en te verspreiden.
Belangrijke kenmerken van open-source software:
- Toegankelijke broncode – iedereen kan de code bekijken en ervan leren.
- Vrijheid om te wijzigen – gebruikers mogen de code aanpassen aan hun eigen behoeften.
- Vrijheid om te verspreiden – zowel de originele als aangepaste versies mogen worden gedeeld.
- Licentievoorwaarden – open-source licenties (zoals MIT, GPL, Apache) bepalen hoe de software gebruikt en herverdeeld mag worden.
Kort gezegd: open source geeft gebruikers vrijheid en transparantie in hoe software werkt en wordt ontwikkeld.
o.a. JMRI (https://github.com/jmri/jmri), Traintastic (https://github.com/traintastic/traintastic) en JCS (https://github.com/fransjacobs/model-railway) zijn wel open source :)
p.s. Niet bedoeld om belerend te zijn, puur als stukje achtergrond wat open source betekend. Ik kom regelmatig quotes tegen dat RocRail "open source" is namelijk :)
-
Dank voor de correctie (y) ;)
-
Maar dan zijn de uitgebreide functies niet actief en heb je geen recht op support.
Dat laatste is niet waar. Op het Rocrail forum wordt iedereen geholpen, met of zonder support key.
-
Albert,
Je hebt (zoals vaak) gelijk:
No key is needed for the Wiki, nor the Forum nor the basics of the Rocrail functionality. (y)
Weer wat geleerd.
Eric