BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 05 November 2025, 12:45:38
-
In 4 uur met een hogesnelheidstrein van Berlijn naar Kopenhagen, en in 6 uur van Parijs naar Madrid. Het is nu nog onmogelijk, maar de Europese Commissie komt vandaag met een actieplan dat deze droom in 2040 werkelijkheid moet maken.
Het doel van het "hogesnelheidsverbindingsplan" is om reizigers te verleiden te kiezen voor schone treinreizen, in plaats van voor vervuilende korte afstandsvluchten. "Het zal reizigers snellere verbindingen bieden, makkelijkere boekingopties en lagere prijzen", zo spiegelt de Commissie voor.
Obstakels
Het plan schetst wat er nodig is om in 2040...
De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2589273-in-6-uur-van-parijs-naar-madrid-eu-zet-in-op-netwerk-van-snelle-treinverbindingen
-
Weer een leuk stukje luchtfietserij. Hoe dan ? Dit viel me helemaal op : "Concurrentie op het spoor, zoals in Spanje en Italiƫ al bestaat, leidt tot lagere prijzen en meer reizigers".
Ik dacht dat ze in GB al hadden aangetoond dat dat niet klopt...(Daar willen ze de boel weer nationaliseren nl)
grtz rob
-
Als men het in Spanje en Italiƫ anders georganiseerd heeft dan in de UK, dan zegt dat niet zoveel natuurlijk.
-
Het heeft heel veel potentie, maar dan moet er wel 100% medewerking zijn van alle betrokken nationale spoorwegmaatschappijen. Virgin gaat nu ook door de kanaaltunnel rijden, ben heel benieuwd of dat idd tot lagere prijzen gaat leiden.
Wel grappig, in vier uur van Kopenhagen naar Berlijn. Ik heb er afgelopen dinsdag vier uur over gedaan met de trein van Aalborg naar Kopenhagen. En dat was nog een lyntog ook...
-
Het viel mij op dat alleen Amsterdam - Berlijn wordt genoemd als Nederlandse hoge snelheidstrein bijdrage. En dat terwijl er inmiddels ook een verbinding is van Amsterdam naar Brussel (HSL, op dit moment met diverse snelheidsbeperkingen) en van Amsterdam naar Keulen (etc). Op die verbindingen lijkt dus ook geen verbetering in Duitsland op handen?
Groeten,
Rogier
-
Hallo,
Mag ik nog aannemen dat als de Betuwe route eindelijk klaar zal zijn ,er ook wat sneller over die lijn gereden zal worden, of blijft het een gewone 3 sporige spoorlijn ?
Peter
-
Het kaartje bevat zo te zien gewenste nieuwe HSL-verbindingen, niet de bestaande lijnen.
En verder lijkt de Europese Commissie met de nadruk op marktwerking bereid nationale vervoerssystemen te schaden om internationale lijnen te bevorderen.
-
De NOS is nogal vaag over de plannen, het gaat om verbindingen tussen knooppunten met snelheden van 200 km/u en hoger: https://netherlands.representation.ec.europa.eu/nieuws/sneller-met-de-trein-door-europa-reizen-2025-11-05_nl
De ambitie om tussen Amsterdam en Berlijn te reistijd in vijftien jaar met 15 (21 volgens de reisplanner) minuten te bekorten vind ik nogal magertjes.
Mag ik nog aannemen dat als de Betuwe route eindelijk klaar zal zijn ,er ook wat sneller over die lijn gereden zal worden, of blijft het een gewone 3 sporige spoorlijn ?
Vanaf Emmerich is de baanvaksnelheid 160 km/u, iets wat goederentreinen toch niet halen.
-
Mag ik svp een lijntje Londen - Kopenhagen of minstens Brussel - Kopenhagen? 8)
-
Leuk om op de kaart een lijn van A naar B te trekken, maar als die lijn door jouw achtertuintje gaat, dan ben jij de eerste die protest aantekent. En er zijn heel veel achtertuintjes in onze west Europese landen. Voordat al die protesten zijn behandeld ben je 30 jaar verder.
-
Ik heb liever een trein op 300 meter dan een auto op 30 meter en een vliegtuig op 3000 meter (dat zijn de afstanden waarop ze langs komen). Maar dat zal wel persoonlijk zijn ;D
-
Het kaartje bevat zo te zien gewenste nieuwe HSL-verbindingen, niet de bestaande lijnen.
En verder lijkt de Europese Commissie met de nadruk op marktwerking bereid nationale vervoerssystemen te schaden om internationale lijnen te bevorderen.
Precies dat laatste vrees ik.
Politiek bedrijven is een visie hebben en dat uitvoeren.
Wat betreft het spoor lijkt het soms alsof bestaande reizigers slechts geld kosten, maar dat potentiele nieuwe reizigers de doelgroep zijn waarop beleid wordt afgestemd. Dat kan, dat is een keuze.
Als ik het bericht goed heb begrepen dan zouden die nieuwe snelle verbindingen in plaats van vliegverbindingen moeten komen. Als alle vluchten daarvoor worden geschrapt en die reizigers gedwongen worden die nieuwe trein te pakken werkt dat zo. Maar 30 jaar geleden werkte dat ook al niet zo met de verbinding Amsterdam-Brussel-Parijs.
In de praktijk gaat het ten koste van bestaande lijnen en haltes.
Opvallend vind ik overigens dat op de verbinding Amsterdam-Berlijn de IC nu ICE heet, er een reserveringsplicht is voor fietsvervoer en de reistijd (in elk geval tussen Hengelo en Hannover) geen minuut is verminderd en er een toeslag geldt (die tot nu toe volgens de perronaanwijzers 0 euro kost).
Ik ben benieuwd hoe dat over een jaar is.
Verder zou de marketing afdeling er beter aan doen om deelstukken te reserveren. Nu is het zo dat als er een reiziger tussen Berlijn en Hannover heeft gereserveerd, dit blijkbaar in het systeem blijft, terwijl die zitplaats ook tussen Hannover en Amsterdam vrij is en geboekt zou kunnen worden.
Dat geldt ook voor de nachttreinen. Waarom niet deelstukken mogelijk maken. Dan kun je meer mensen vervoeren. (Voorbeeld nachttrein van Eurosleeper, vanaf Brussel tot aan Berlijn alleen slaapreizigers, Vanaf Berlijn naar Dresden een Praag kun je de lege plekken weer vullen)