BeneluxSpoor.net forum
		Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Pauldg op 03 November 2025, 10:24:47
		
			
			- 
				Ik heb voor een vriend een stokoude Rokal V200 in schaal TT op de werkbank liggen. Officieel alleen om de omkeerrichting van de lampjes weer in orde te krijgen. 
Nu merk ik dat de motor door nogal wat weerstand moet werken. Op de rails komt het praktisch niet voorruit. Prik gelijk op de motor leidt eerst tot sputteren en daarna begint het sneller te draaien. Dan lijkt het zoals het hoort te moeten gaan, maar de volgende keer gaat het weer op dezelfde manier. 
Waarschijnlijk verhard vet of iets dergelijks. Nu heb ik voornamelijk ervaring met materieel wat 1 generatie jonger is (Roco's met middenmotor en zo) en ik ben op zoek naar een standaard systematisch lijstje om de boel weer vlot te krijgen. Dit omdat ik niet lukraak met wasbenzine en olie aan de gang wil bij dit antiek model. Ik zie het niet in de encylopedie en met zoeken op 'gangbaar maken oude loc' krijg ik ook niet altijd te zien wat ik wil. Wie heeft er een goede tip voor een site of een draadje waarin dit goed stapsgewijs wordt behandeld? Ik wil mijn vriend niet van de regen in de drup helpen  :)
			 
			
			- 
				Ik twijfel of je voor de toch wel erg uiteenlopende mechanische constructies van modeltreinen in verschillende schalen wel één 
handleiding kunt opstellen. Daarvoor zijn de constructies toch te veel verschillend.
De aandrijving van H0 modellen van Lima en Fleischmann heeft een enigszins vergelijkbare structuur, maar 
verschilt toch wel erg veel van modellen als die van Rivarossi en Roco met een cardanaandrijving.
Voor TT en N zal dat ongetwijfeld ook gelden.
Eigenlijk geldt vooral: kijk goed en gebruik je gezonde verstand!
Gebruik wat poetsdoeken en keukenrol, en wat spiritus of wasbenzine om vetlagen van de aandrijving weg te poetsen.
Wees bedacht op wegspringende kleine onderdeeltjes en veertjes, gebruik een bakje om de onderdelen tijdelijk in te bewaren...
En wees spaarzaam met wat nieuw vet op de bewegende onderdelen van de aandrijving.
Ik vind het verder zelf erg nuttig om vooraf de onderdelentekeningen te downloaden. 
Op de site van de fabrikant kun je die met wat zoeken meestal wel vinden.
François
			 
			
			- 
				Ja eens. Dit specifieke model heeft een rondmotor op draaistel zoals Fleischmann en Lima. Ik zal hem eens voorzichtig openmaken en kijken hoeveel weerstand de tandwielen hebben zonder dat het anker er in zit. Tandwielen zijn van metaal dus de kans op opgevreten tanden is kleiner dan bij plastic exemplaren
			
 
			
			- 
				Ik vond dit filmpje op youtube:
https://youtu.be/wJnYl_q5eYE?si=R5NsNZFCcZ-cr1GP
Gaat ook over een Rokal V200, maar ik betwijfel of het over hetzelfde model gaat.
			 
			
			- 
				Hij heeft er veel weg van, maar bij die op het filmpje is de motor duidelijk anders. Bij die ik onder handen heb is het echt een rondmotor zoals Fleischmann. Ik denk dat die van het filmpje een paar jaar ouder is
			
 
			
			- 
				Algemeen voor schoonmaken van vastgelopen modellen door veroudering smering:
- zo goed mogelijk (verharde) restanten wegpeuteren of poetsen, pas op met oplossende middelen
- in een ultrasoonbad reinigen, zo nodig met reinigingsvloeistof of een druppeltje afwasmiddel.  Meestal is in schoon water afdoende.
- opnieuw invetten of oliën, siliconen-olie doet wonderen
- let op:  door uitharding kunststof delen kunnen deze ook gekrompen zijn.  Dan wordt het wel een lastig verhaal.
			 
			
			- 
				
.....pas op met oplossende middelen
Hangt er vanaf wat die middelen oplossen. Volgens mij kun je zo'n draaistel na het verwijderen van het motoranker gewoon een paar uurtjes in wasbenzine leggen.
			 
			
			- 
				Ik ga er mee aan de slag. Moet goed komen, bedankt voor de reacties
			
 
			
			- 
				Als aanvulling op wat anderen al schreven, pas op met oplos midddelen etc.  ik zou het eerst eens proberen met een bakje warm tot zeer warm water en een paar druppels afwasmiddel, poosje laten weken, en dan voorzichtig ‘schrobben’ met een oud zacht tandenborstel.  Als dat allemaal is gedaan , droog en schoon is, dan bij hermontage heel weinig vet / olie gebruiken, vaak wordt er veel te veel aangebracht.  Je kunt altijd meer toevoegen, maar. Weghalen is een stuk lastiger…. 
			
 
			
			- 
				Goede aanvullingen. Inderdaad niet met het meest invasieve middel beginnen. Eerst iets onschuldigs proberen. 
Teveel olie is een klassieker. Dat trekt allemaal rommel aan. Drupje is voldoende 
			 
			
			- 
				Alweer die opmerking: pas op met oplosmiddelen. Hangt er maar vanaf welk oplosmiddel.
Kan iemand uitleggen wat het probleem is met wasbenzine? Volgens mij is dat onschadelijk en lost het niets op, behalve het vet wat je juist weg wil hebben.
			 
			
			- 
				Een aandrijving die je met olie kunt smeren is doorgaans ook wel bestand tegen wasbenzine. Kunststoffen die voor kappen, onderstellen en aangezette details zijn gebruikt kunnen wel uitdrogen en verbleken, maar de tractieonderdelen over het algemeen niet. Wat ik vaak doe, indien je niet alles uit elkaar wilt of kunt halen, is (het binnenwerk van) de loc op een doek zetten en met een pipetje wasbenzine in de tandwieloverbrenging sproeien zodat het verharde vet er uitloopt. Voor zover je er bij kunt met een wattenstaafje residu weghalen en daarna schone smeerolie erin druppelen.
			
 
			
			- 
				Goede praktische tips. Ik denk dat oplosmiddelen op agressievere dingen slaat als remmenreiniger en thinner, niet zozeer op wasbenzine. Dat laatste gebruik ik ook zonder aarzeling 
			
 
			
			- 
				Inderdaad. Wasbenzine is onschadelijk.
Je moet geen terpentine gebruiken, dat is veel agressiever.
			 
			
			- 
				Ik heb wel met kleine uurwerkjes de ultrasoon gebruikt met wasbenzine. Klokje in een afsluitbare pot met beetje wasbenzine en dan de pot met inhoud in het water en verhitten tot 40 graden. Superschoon.
			 
			
			- 
				Gekapselde motortjes laat ik zelfs ondergedompeld in een bad wasbenzine lopen. Spoelen ze lekker schoon van.
Ultrasoonreinigers maken meer stuk dan je lief is. Nooit gelakte onderdelen erin doen. Hieronder vallen ook de lakdraden in motortjes.
En ook met gewoon afwasmiddel moet je oppassen. Er zijn lakken op cellulosebasis die hier slecht tegen kunnen en verbleken.
Bart