BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Rob Bennis op 01 November 2025, 20:20:45
-
In mijn draadje over de bouw van de DE-5 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111766.msg3222476280#msg3222476280) liet ik een foto zien van een DE-5, Pec en DE-3.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-DE5-192-postrijtuig-Pec-913-en-DE3-dieseltrenstel-NS-168-Tilburg-6849ccd078074.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-DE5-192-postrijtuig-Pec-913-en-DE3-dieseltrenstel-NS-168-Tilburg-6849ccd078074.jpg)
Beeldbank NVBS
Beschrijving: De oostzijde van het emplacement van Tilburg bij binnenkomst van trein 376 van Nijmegen naar Tilburg, bestaande uit de combinatie van DE5 dieseltreinstel NS 192, postrijtuig Pec 913 en DE3 dieseltreinstel NS 168. Op de achtergrond is voetbrug met daaronder de overweg te onderscheiden en links de Hoofdwerkplaats.
Fotograaf:Ankersmit, R.
Datum: 29-06-1957
Dat heeft mij gestimuleerd om te kijken of ik dit in model kon namaken. Dankzij dit forum heb ik een bouwset over kunnen nemen van een forumlid (y) waarvoor mijn hartelijke dank.
Het was een bouwset in de laatste uitvoering van MK modelbouwstudios, dus alles in messing etswerk. IK ga hem bouwen zonder aandrijving want de DE-5 heeft vermogen zat.
De afgelopen tijd heb ik deze bouwset in elkaar kunnen zetten.
Eerst een paar foto's van de bouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-01-690655b0bdd07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-01-690655b0bdd07.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-02-690655bc10235.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-02-690655bc10235.jpg)
De draaistellen heb ik aangepast om een soepele loop te verkrijgen, de draaistellen heb ik voorzien van puntlagering. Ik heb de draaistellen door midden gezaagd om de stroomafname van de linker en rechter zijde apart te doen. Een en ander zoals FRIE dat doet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-03-6906578fc59c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-03-6906578fc59c4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-04-6906578fc3083.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-04-6906578fc3083.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-05-6906579086d3d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-05-6906579086d3d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-06-69065790a05c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-06-69065790a05c3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-07-69065790d7b47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-07-69065790d7b47.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-08-69065790f3fb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-08-69065790f3fb9.jpg)
Dan nog een schilderklusje om de door mij gewenste uitvoering te maken. Blauwe kopbakken met een groene motorbak. De motorbakken van de DE-3 werden regelmatig gewisseld waardoor groene bakken voor kwamen in blauwe treinstellen. Op de foto uit Tilburg kan je dit zien als je kijkt naar de onderlinge kleurverschillen met name de motorbak valt op door het zilveren dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-10-6906599890138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-10-6906599890138.jpg)
Dan hier een foto met de bakken op de draaistellen gezet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-11-69065a3c08673.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-11-69065a3c08673.jpg)
En als je de DE-3 koppelt aan de DE-5 dan heb je een hele lange blauwe rups met groene accenten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-12-69065c21aa836.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-12-69065c21aa836.jpg)
De DE-3 is nog niet af want er moet nog verlichting in en een interieur, dus nog genoeg te doen.
https://www.youtube.com/v/txFCXoCi2EY
https://www.youtube.com/v/ZbSfqGRcMUA
https://www.youtube.com/v/lsFuvrJmPR8
Nu nog afmaken
Rob
-
Heel apart met die groene motorwagen Rob! Ik moet er een beetje aan wennen, maar het is zeker authentiek! (y)
-
Heel mooi om al jou bouw projecten van het oude stroomlijn materieel te volgen of terug te lezen Rob (y)
Groetjes Michiel
-
De vorige keer liet ik zien tot hoever ik gevorderd was met de DE-3. Ik heb nu de vouwbalgen aangebracht. Deze vouwbalgen zijn afkomstig van de ElD-3 van MK-Modelbouwstudio's. IK had Maykel lief aangekeken en die had voor mij een paar vouwbalgen klaarliggen. De Jacobs overgangs constructie heb ik gekopieerd van de ElD-3 inclusief de excentrische draaipunten voor één bak en de zwevende oplegging voor de andere. Hier het treinstel met de balgen geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-13-690f97abdae98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-13-690f97abdae98.jpg)
In detail de mBD op een recht spoor. De vouwbalg is niet zichtbaar achter de ramen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-14-690f97abcc904.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-14-690f97abcc904.jpg)
Hier de mBD in een R3 bocht met een klein beetje ruimte tussen de bakken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-15-690f97ac26cb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-15-690f97ac26cb1.jpg)
En aan de andere kant, het kiert iets maar voor mij goed genoeg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-16-690f97ac5911a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-16-690f97ac5911a.jpg)
Nu nog proefrijden om de laatste aanloop puntjes er uit te krijgen.
Rob
-
Nu met de donkere dagen voor kerst en de open dag van het Art Center op 14 december heb ik maar de verlichting ingebouwd in de DE-3.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-17-6927693d7d315.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-17-6927693d7d315.jpg)
Nu nog het interieur in elkaar zetten om het af te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-18-692769aa6b1ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-18-692769aa6b1ce.jpg)
Sluit sein doet het ook. Nu nog het front sein en een stukje programmeren van de functiedecoder.
Rob
-
De bouw van de versterkings DE-3 is nu af. Het interieur is nu gemaakt en geschilderd en de verlichting is nu gereed. Was een hoop gedoe om het interieur bij elkaar te scharrelen want dat zat niet meer bij de kit. Maar uiteindelijk toch het benodigde aantal banken bij elkaar kunnen schrapen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-19-6930a189c9c05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-19-6930a189c9c05.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-20-6930a189d1387.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DE-3-20-6930a189d1387.jpg)
Dan blijft er niets anders over om een keurig verlichte dieseltrein rondjes te laten rijden.
https://www.youtube.com/v/HIRVhrZ3kJk
https://www.youtube.com/v/3E2dxAIi23s
De sneltrein tussen Arnhem en Roosendaal in dieseluitvoering heb ik op de deze wijze kunnen nabootsen. Iets voor het topic Toon je treinsamenstellingen?
Rob
-
Dat is een heel mooi stel geworden en wat mij nog het meeste aanspreekt is jou keuze voor een stel dat een bakwisseling heeft gehad en daardoor uit 2 huisstijlen bestaat (y)
Groetjes Michiel
-
Mooi gebouwd (y) (y)
-
Dan blijft er niets anders over om een keurig verlichte dieseltrein rondjes te laten rijden.
Saai hoor! ;D ;D
-
wederom heel fraai (y)
-
Je hebt er echt iets geweldigs van gemaakt. De verwisselde bak met afwijkende kleur steekt heerlijk af bij de rest. Prachtig!
Zoals hierboven al staat; écht uniek. Dat kan ik zeker waarderen (y)
Groet, Mathyn
-
Dit geld ook voor de DE5 . Hij was het proefmodel voor de nieuwe koelwater koelers , die later toegepast werden bij de DE 4 , TEE stellen .
-
Prachtig resultaat wederom Rob (y)
-
Dat kleur verschil in één treinstel heeft mij altijd gefascineerd. De redenen hiervan werd mij pas later duidelijk. Voor onderhoud gingen alle treinstellen naar Haarlem met uitzondering van de motorbakken van de dieseltreinstellen. Die gingen naar Tilburg voor onderhoud. dat ging bij de DE-5 relatief eenvoudig door het uitrangeren van de dieselbak bij de lijnwerkplaats. Deze werd dan naar Tilburg gestuurd voor onderhoud. Bij de DE-3 ging dat wat lastiger want de bakken waren door Jakobsdraaistellen verbonden. De het uitplaatsen van de motorbak kon daarom alleen in Haarlem of Tilburg gedaan worden en niet bij de lijnwerkplaatsen. Het fotografisch bewijs hiervan is erg schaars. Op de titelfoto van dit draadje is er wat verschil te zien. Op deze denk ik beter te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-DE3-169-Elst-693346eedb053.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-DE3-169-Elst-693346eedb053.jpg)
Beeldbank NVBS
Beschrijving: De zuidzijde van het emplacement Elst met de overweg in de Bemmelseweg (bij km 9,6) en het binnenkomende treinstel NS DE3 169 als trein 3159 (Geldermalsen - Arnhem).
Fotograaf: Ankersmit, R.
Datum: 31-05-1958
Ik ben nog op zoek naar een foto van een mCD die in de takels hangt van Tilburg. Ik heb hem gezien maar weet niet meer waar. Wie weet soms het antwoord.?
Hier een van de DE-5
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-DE5-197-in-Dalfsen-69334853dbe20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/NS-DE5-197-in-Dalfsen-69334853dbe20.jpg)
Beeldbank NVBS
Beschrijving: Treinstel NS DE5 197 in Dalfsen.
Fotograaf: Peters, H.J.C. (Harry)
Datum: 03-01-1969
Opmerkingen: In dit nog blauwe treinstel is sinds 21 november 1968 de rode motorwagen mD 181 opgenomen. In de overgangstijd van blauw naar rood kwam dit kleurverschil wel vaker voor omdat de motorwagens af en toe gewisseld moesten worden, bijvoorbeeld voor ondehoud.
Rob