BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Jan Breman op 01 November 2025, 11:03:16
-
Hey allen,
In al mijn enthousiasme heb ik gisteren een Roco NS 1631 van die nieuwste uitgave gewonnen op Catawiki, maar pas na het bieden zag ik dat het een wisselstroom versie betreft.. En ik rij gelijkstroom. Nu heb ik al wat rondgekeken en schijnt het niet zo heel moeilijk te zijn een Roco wisselstroomloc om te bouwen naar gelijkstroom. Vooral een kwestie van de stroomafname punten veranderen en andere wielstellen, maar die wielstellen heb ik dus een vraag over. Als ik naar het onderdelenblad kijk dan zijn voor zowel de gelijk- als wisselstroomversie de wielstellen hetzelfde part nummer, klopt dit?
Alvast bedankt!
-
Op het onderdelenblad zie ik onderaan de opsomming op pagina 2 aparte nummers voor de drierailwielstellen.
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/8070160930.pdf (https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/8070160930.pdf)
Daar is er eentje bij zonder tandrad. Dat is omdat Roco in het drierailmodel een aangedreven as opoffert om de sleper te kunnen plaatsen. Wil je toch aandrijving op alle assen, dan even kijken welke tandwielen er precies ontbreken. Ook ben ik niet zeker dat de speciale draaistelbekleding voor drierail geschikt is voor aandrijving op alle assen.
Kortom, voor tweerail heb je in ieder geval vier wielstellen nodig en eventueel nog een los tandwiel en de draaistelbekleding voor tweerail.
-
Ik zie het nu ook, bedankt voor het meedenken. De prijs was wel echt scherp dus eens even een rekensommetje maken.
-
De nieuwe uitvoering van de 1600 in 3-rail systeem heeft slechts op 2 assen aandrijving, dus als je 4 assen aangedreven wilt hebben komen er nog een cardan as en een complete tandwielkast etc bij kijken :(
-
Of je verkoopt hem aan een drierailer en gaat opzoek naar een 2-rail model.