BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jdk op 31 October 2025, 15:54:20
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Belkamp-3-6904cce1072ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Belkamp-3-6904cce1072ea.jpg)
Hallo
Ik wil hier mijn baanontwerp delen wat ik wil gaan bouwen
De bedoeling is dat ik wil gaan pendelen tussen schaduw station en eindstation
De lange kant is 385cm de korte kant 220cm en eindigt tegen een muur er tussen is 400 cm.
De lange kant is 60 cm diep en ligt onder de schuine kant van het dak. Heel die kant ligt onder het schuine dak met nog een 2 tal balken van het dak, dus niet alles is benutbaar.
Aan het einde van de lange kant staat ook de cv ketel, dus er blijft weinig tussenruimte over
Railmateriaal is Profi rail ( dus gelijkstroom H0)
Ik wou eerst nog eens kijken voor ander railmateriaal ( piko A met bedding) maar dat gaat weer een hoop kosten, Profi rail heb ik volop liggen
Er is allen een klein dingetje, ik vind de perronsporen net iets te kort om b.v. een loc wissel te doen.
Misschien dat iemand ziet van he, je moet die en die wissel zo leggen dat heb je een iets langer perron spoor, dan hoor ik dat graag.
Groetjes
Jelle
-
Even snel wat gedachtes, maar het is lastig meedenken omdat ik niet precies weer waar de balken zitten:
Stel dat je het geheel omgooit, dat je langs de lange kant je station plaatst, dan heb je veel meer ruimte voor een lang station en de opstelsporen.
Bij een dergelijke lengte zou ik ergens een keerlus maken. Omdat je dubbelspoor rijdt, is dat technisch makkelijk. Dat scheelt steeds kopmaken in je schaduwstation, het maakt het rijden dus wat makkelijker. En je schaduwstation kan eenvoudiger van opzet (geen kruiswissel nodig).
Je zou het station rechts ook schuin kunnen leggen. Dan zou je vanaf het kruiswissel bv 45 graden kunnen afbuigen en dat kruiswissel gebruiken als ingang voor je station. Dat levert al veel extra perronlengte op.
Trouwens, denk je aan de bereikbaarheid van sporen achteraan? Kan je met je armen komen bij waar nu de 400 staat bovenin? Je zal altijd zien dat een trein daar stopt, waar je niet bij kan.....
Kan je iets met deze ideeën?
Groeten,
Rogier
-
Je kunt de dubbele overgang tegen de achterwand gebruiken als inkomende / uitgaande wisselstraat voor het veranderen van spoor.
Dan krijg je zoiets (zelf verder exact uit te werken):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Belkamp-3-6904cce1072ea-6904d21984442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Belkamp-3-6904cce1072ea-6904d21984442.jpg)
-
Dat klopt, het Engels wissel is niet nodig vanwege het kruiswissel bovenin. Je kan dus daar 40cm winnen op het eerste perronspoor en 20cm op alle andere sporen.
Groeten,
Rogier
-
Hallo
Met deze ideeen kan ik misschien wel wat mee, ik ga dat uitwerken.
Een keerlus had ik ook al overwogen, maar daar is geen ruimte voor in de huidige kamer. ik zal een foto plaatsen hoe de situatie is, dan valt dat beter te begrijpen.
alvast bedankt in zover, mocht er nog andere suggesties zijn, dan sta ik daar open voor.
groetjes
jelle
-
Een gedachte zou ook nog kunnen zijn om de kruising voor het schaduwstation te leggen en de kopsporen bovenin weg te halen. Door de kopsporen heb je twee s-bogen en dat wil weleens problemen opleveren. Zowel de kruising als de s-bogen liggen bijna een meter diep op je baan en zijn daardoor ook moeilijk bereikbaar.
Dit scheelt je 6 wissels, die - als je ze al hebt - elders inzetbaar zijn. Bijvoorbeeld bij het stoomgedeelte voor het omlopen oid.