BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: RJ op 09 June 2008, 16:34:49
-
Hoi,
Werd er in Nederland ook post vervoerd met dieseltreinen (na WOII) op dieseltrajecten? Tot wanneer was dat dan en hoe ging het in z'n werk? Met die personentrein mee of per goederentrein? Etc.
Alvast bedankt.
-
Ging dit niet gewoon met Pec's? Die deuk in de neus was volgens mij om een koppeling omhoog te klappen zodat ze zowel aan diesel stellen als aan elektrische stellen gekoppeld konden worden.
-
Hallo ErJee,
Via google vind je een schat aan informatie (google op posttrein).
Je ziet MP's Pec's enz enz voorbij rijden.
Succes met je zoektocht.
Kees-Jan
-
Ik bedoel postvervoer over de dieseltrajecten en lossen op de stations gelegen aan die lijnen. MP's en Pec's ken ik wel.
-
Er is een boek over:post per spoor (zie wbsite Nicospilt)
Kees-jan
-
Misschien werd er wat met gewone treinen vervoerd, en er gingen ook wel Pec's achter dieseltreinen mee (hoewel dat volgens mij dan ledig mat was), maar er waren geen poststations langs diesellijnen (in elk geval niet sinds in '65 de mP's kwamen)
-
Ging dit niet gewoon met Pec's? Die deuk in de neus was volgens mij om een koppeling omhoog te klappen zodat ze zowel aan diesel stellen als aan elektrische stellen gekoppeld konden worden.
Het omklappen was om te kunnen kiezen tussen de verschillende AK's van Scharfenberger.
De oude DE3en waren nl voorzien van een ander type dan wat later volgde.
Maar aangezien al snel de koppelingen van DE3 gewisseld werden, vervielen die klapkoppelingen ook.
Ze hebben WO2 dan ook noooit gehaald...
-
Heb wel eens een foto gezien van een 2400 met een Plan E post erachter.
-
hebben de DDAR-stammetjes eigenlijk niet min of meer dezelfde koppelingen als de DE3'en oorspronkelijk hadden?
-
hebben de DDAR-stammetjes eigenlijk niet min of meer dezelfde koppelingen als de DE3'en oorspronkelijk hadden?
Nee, sterker nog, de koppelingen van een DDAR zijn van BSI, en die van een DE3 is een Schaku...
-
Voordat we weer gigantisch afdwalen in gewauwel over koppelingen even terug naar posttreinen op de diesellijnen.
In het laatste jaar van de Pec's (1979) reed er op een bepaalde slag in de week standaard eentje mee achter een Plan U tussen Enschede en Zwolle. Na aankomst te Zwolle werd de Pec met een Sik of Bakkie en koppelwagen afgerangeerd. Dit was een duidelijk voorbeeld van een Pec op een diesellijn.
In 1951/1952 reden Pec's ook mee/tussen vooroorlogse DE3 en DE5'en in de expresstreinen van Leeuwarden/Groningen naar het Westen.
Verder werden wel postzendingen meegegeven aan diesels op de lokaallijnen. Vaak in de vroege ritten vanaf een groot station (met stationspostkantoor, weet u het nog :P) de provincie in. De post reisde dan mee in de bagageafdeling van de Blauwe Engel of Rode Duivel.
Conclusie: het kan en kwam voor ;D
mzzl,
Wim