BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Karel466 op 29 October 2025, 01:04:04

Titel: Rangeren met een pec
Bericht door: Karel466 op 29 October 2025, 01:04:04
Hoe werden vroeger de PECs met het reizigersmaterieel gecombineerd? Werden die met reizigersmaterieel uit de tuin gehaald of werden ze op een andere manier langs het perron klaargezet?
Titel: Re: Rangeren met een pec
Bericht door: klusser op 29 October 2025, 08:43:32
Ik heb in Zwolle weleens een pec achter een ns 5/600 zien hangen.
Of dit regel of uitzondering was weet ik niet zo.
Wel met een koppelwagon ertussen..
Titel: Re: Rangeren met een pec
Bericht door: Pauldg op 29 October 2025, 09:16:25
Op de site van Gerard van der Weerd (seinarm.nl) staat een foto van twee PEC's in de tuin dus waarschijnlijk inderdaad dat. Verder hadden grote stations natuurlijk een postperron. Daar zullen ze tussen de diensten door wel hebben doorgebracht
Titel: Re: Rangeren met een pec
Bericht door: R1954 op 29 October 2025, 10:04:34
Mbt Rotterdam-CS:
Motorposten stonden bij het perron van het spoorwegpostkantoor.
Pec's heb ik nooiot op het kopspoortje gezien.
Werden PEC's niet geladen/gelost langs de perrons en gingen de karren niet in een 'treintje' achter een electrokar via het overpad naar het spoorwegpostkantoor?

Ik heb weleens een pec op kop voor een hondekop de tuin in zien rijden.
Veelal stonden er een of twee pec's op het emplacement ter hoogte van de Diergaardetunnel.
Titel: Re: Rangeren met een pec
Bericht door: j.ossebaar op 29 October 2025, 10:17:49
Te Amsterdam CS , op het Westenlijk Eiland lag een kort kopspoortje in het verlengde van spoor 28 . Daar stond altijd een PEC opgesteld . Hij kwam met een treinstel naar het WE en werd na terugzetten ontkoppeld ,en des nachts weer met een ander treinstel gekoppeld . Daar deze Pec in de reizigersdienst meeliep en de reizigerstrein NIET bij het postperron kon komen werd de pec langs het perron geladen of gelost . Asd CS had 2 postlocaties nl . het zogenaamde zakken depot op spoor 2b net buiten de kap , en het postgebouw met een zakspoor en een lang perronspoor daar stonde altijd Motorposten en post wagens .