BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Stefan88 op 27 October 2025, 10:32:32
-
Goedemorgen,
Ik ben een treintje aan het samenstellen die reed Berlijn-Wenen.
Anno 1936
In huis heb ik inmiddels alles allemaal roco
1x seisewagen 28er 45686
4x schlafwagen 28er 45687
1x schlafwagen 21er 45438
1x gepackwagen 28er 45685
Ook in die volgorde reed het.
Echter heb ik nu ook van roco de speisewagen 28er met creme dak en gezien de periode zouden de slaapwagens dat ook gehad kunnen hebben.
Roco gemaild die hebbeb het dak niet als ersatzteile,
Er is een dsg model te koop met creme dak.
Goedkoopste is niks doen en alles laten rijden met grijs dak.
Mooiste is de speisewagen 6200137 met creme dak en de rest vervangen.
Overspuiten kan ook maar heeft mijn voorkeur niet.
4x dsg wagen kopen van mininaal 60 euro daken wisselen en doorverkopen voor minder want is dan niet meer origineel is een optie.
Heeft er iemand een idee of kan er over meedenken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251027-103137-68ff3c1ad8395.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251027-103137-68ff3c1ad8395.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251027-103125-68ff3c1adba63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251027-103125-68ff3c1adba63.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251027-103145-68ff3c1f18d6e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251027-103145-68ff3c1f18d6e.jpg)
-
Ter overweging:
Liliput heeft ooit een set met 2 Mitropa-WL met creme daken gehad, art. nr. 382803.
Weliswaar niet op voorraad, maar wel enkele plaatjes:
https://www.modellbahn-rhein-main.de/produkt/sy1678-liliput-382803-h0-dc-2er-set-schlafwagen-mitropa-ovp/ (https://www.modellbahn-rhein-main.de/produkt/sy1678-liliput-382803-h0-dc-2er-set-schlafwagen-mitropa-ovp/)
-
Geen direct advies, maar een beetje achtergrond:
Beige of grijze daken waren niet zozeer een kwestie van smaak, de kleur van het dak heeft alles te maken met de bouwwijze. Houten daken werden voorzien van linnen en werden geverfd met loodwit om ze waterdicht te maken. Loodwit vergeelde snel, dus werd dat al snel beige, later zelfs grijs (reactie lood met zwaveluitstoot van de stoomloc). Stalen daken waren al waterdicht en werden voornamelijk geschilderd tegen corrosie, de kleur maakte niet uit, maar in de praktijk zilvergrijs of donkergrijs. Later werden houten daken afgewerkt met bitumineuze dakbedekking, kleur donkergrijs.
Het is logisch dat de oudere series ( Pruissische rijtuigen, tot ca 1920) wel een beige dak hadden, deze waren immers nog geheel van hout.
Het is echter ook logisch dat een '28-er een stalen dak heeft, vlg mij waren de '28-ers als gebouwd als 'Ganzstahl-Konstruktion'. Die bouwwijze was toen vrij nieuw; de Hechte's (1926) waren nog van een gemengde bouw; hout/staal.
Dus ik snap een beige dak op een stalen rijtuig niet. Het kan natuurlijk dat men in het begin nog niet durfde vertrouwen op de waterdichtheid van een stalen dak en men er toch linnen+loodwit op aanbracht, maar dat zal na enkele jaren (bij gewenning aan geschilderde daken) wel uitgefaseerd zijn.
-
Toch lijken mij ook andere overwegingen een rol te spelen.
De DSG heeft nog vele jaren creme daken gehad, zelfs bij nieuwbouw WLABüm-rijtuigen.
-
Goed punt. Dan moeten er inderdaad andere redenen geweest zijn.
-
Misschien omdat het met een donker dak gauw te warm wordt binnen?
-
Huisstijl mitropa was beige daken vanaf 1929.
Bart