BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: AartvN op 23 October 2025, 16:25:36
-
Hallo,
Zoals de titel al zegt valt de loc stil op het hartstuk bij lage snelheid, geen kortsluiting.
De loc rijdt zonder problemen over het driewegwissel met hoge snelheid.
Het wissel wordt bediend met de magneet spoelen 2x Roco 40296.
Ik gebruik Traincontroller 9 Gold, en de Z21 centrale van Roco.
De blokken zijn aangesloten op de Digikeijs DR 4088 RB
De wissels worden bediend met de Digikeijs DR 4018
Alles werkt naar behoren.
PS,
Een normaal wissel links en rechts gepolariseerd werkt prima.
Een engels wissel gepolariseerd waarbij de draden A en C zijn verwisseld werkt ook prima
Hopelijk is er iemand die een oplossing heeft.
Gr,
Aart
-
Is jouw hartstuk ( puntstuk 1 ) wel gepolariseerd ?
kijk hier eens naar,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/E10-04-02-04-68fa402800024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/E10-04-02-04-68fa402800024.jpg)
grtjs
-
Hoi Saskia,
Dank voor je reactie.
De draadjes zitten in A,B, en C. Dus ik ga er van uit van wel.
A en C heb ik ook een keerd gewisseld maar geen resultaat.
PS.
Dat plaatje van je is leuk maar ik kan er niets mee. Snap ik niet.
Gr,
Aart
-
Als je een Multimeter hebt met een piepstand, dan een kant op het puntstuk zetten en met de andere de rail aanraken waar de tongen van het wissel tegenaan liggen. Als je dan een piep hoort is het puntstuk gepolariseerd. Hoor je geen piep dan zou ik als ik jou was even een foto hier neer zetten. Maakt het helpen iets makkelijker.
Richard
-
Hoi Richard,
Dank voor je reactie,
Dat met die multimeter ga ik testen.
Gr,
Aart
-
Hoi Richard,
Test gedaan met de multimeter en het klopt wat jij schreef.
Meten is weten ;D
Nog bedankt voor de tip ;)
Gr,
Aart
-
Heren,
Probleem is opgelost, met dank aan denobis.
Als voorbeeld heb ik een plaatje gevonden van een normaal wissel. Zo zijn alle wissels 34 stuks aangesloten in mijn baan. Bij sommige wissels heb ik de polarisatie draden aangesloten.
De rode streepjes in de rails zijn railonderbrekers.
Bij het driewegwissel is de railonderbreker aan de ingaande kant verwijderd. (bij blok 1)
Er zijn geen polarisatie draden aangesloten.
Aan de drie uitgaande sporen zit een railonderbreker, en die noem ik maar blok 2, 3 en 4.
De rode + draad naar de Z21 centrale zit er nu ook niet aan.
Dus het drieweg wissel zit nu in het blok, dus het wissel hoort bij blok 1 volgens het plaatje.
PS,
Dit had ik dus zelf nooit op kunnen lossen.
Gr,
Aart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Aansluiting-wissels-68fb12c6d8010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Aansluiting-wissels-68fb12c6d8010.jpg)