BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: flyerman op 22 October 2025, 16:46:38
-
Ik ben over gegaan van 3 rail naar 2 rail en loop met stroomdetectie tegen het volgende aan.
Alle locs hebben stroom afname op alle wielen.
De loc wordt pas gedetecteerd in de melder wanneer de loc volledig in de melder staat, niet eerder. Met andere woorden, zolang de loc zowel contact heeft met de melder en gedeeltes van de baan waar de baanspanning op staat, dan wordt er niets gedetecteerd.
Ik zou graag willen op moment dat het eerste wiel wat stroom afneemt in de melder komt, de loc wordt gedetecteerd. Dat gebeurd nu niet.
Ik heb melders van Yamorc en Rosoft, het gebeurd bij beide.
Wat kan ik doen om het werkend te krijgen zoals ik wil of wat doe ik fout?
Merci
-
Alle baandelen die niet aan de stroomdetectie hangen dien je te compenseren met een diodeschakeling, zie: https://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm
Dat lost je probleem op.
Gr, Ben.
-
Ja. Het hoe en waarom wordt ook in de encyclopedie uitgelegd.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling)
-
Dank je wel Ben, ga vanavond eens wat in elkaar solderen en uitproberen.
Ook Henk bedankt voor de link.
-
Opgelost. Het werkt.
-
Wat heb je gedaan ter verduidelijking?
-
Niet gehinderd door enige kennis.
Maar is het een probleem dat een lok pas gedetecteerd word als het in gedetecteerde systeem? Of is het iets dat je “gewoon” wilt.
Arjan
-
Het betekent dat ieder detectiepunt zo lang moet zijn als de langste loc. En als die loc dan bijvoorbeeld eigenlijk een treinstel is, heb je best wel een probleem. :)
-
Waar dient die weerstand 4K7 voor?
Mvg Johan
-
Henk,
Een detectiepunt mag gerust 1 cm lang zijn, er hoeft geen treinstel in te passen.
Zodra een wiel van de trein contakt maakt met het geisoleerde stuk is het al goed.
Jos
-
Wat heb ik gedaan is zoals beschreven in de link die Henk en Ben hebben gepost.
Een printje met een brugcel, zonder de weerstand, tussen de aansluiting aan de ringleiding en het niet gedetecteerde gezet. Dit creëert een spanningsval waardoor de spanning op het gedetecteerde en niet gedetecteerde gedeelte ongeveer gelijk zijn.
Dit zorgt ervoor dat de loc, zodra deze in de meldsectie komt, meteen wordt gedetecteerd, ook al staat de loc ook nog op het niet gedetecteerde deel.
Alle wielen nemen stroom af, doe je de brugcel er niet tussen, dan wordt de loc pas gedetecteerd op moment dat deze in zijn geheel in de meldsectie staat, maw geen contact meer heeft met het niet gedetecteerde gedeelte.
En waarom ik dat wil? Ik rij met iTrain en dat gaat op afstanden.
Dus als je wilt dat een trein 10 cm voor het einde van de meldsectie stopt, wil je dat de trein meteen gedetecteerd wordt.
-
Henk,
Een detectiepunt mag gerust 1 cm lang zijn, er hoeft geen treinstel in te passen.
Zodra een wiel van de trein contakt maakt met het geisoleerde stuk is het al goed.
Jos
Dat klopt, maar dat gaat dus niet goed als die diodeschakeling niet wordt gebruikt. Mijn post was een antwoord op de vraag van Arjan wat nu eigenlijk het probleem was zonder die schakeling. Precisie is dan ook een issue zoals de vliegerman schrijft.
-
Waar dient die weerstand 4K7 voor?
Dat vraag ik me ook nog altijd af.
Ik heb me eens laten vertellen dat het DCC signaal netter blijft. Dat klinkt nog aannemelijk en wil ik nog wel geloven
Ik heb ook gehoord dat de detectie dan 'betrouwbaarder' wordt, maar hoe dat zou moeten werken ???
Bas
-
Ik denk dat je ook ipv de brugcel een weerstand kan gebruiken.
Misschien alleen een probleem met het vermogen.
-
Wat je zegt, slaat nergens op, sorry :-X.
-
En waarom slaat dat nergens op, leg eens uit.
-
Nou dat is heel simpel,
Ik denk dat je ook ipv de brugcel een weerstand kan gebruiken.
Dit is gewoon niet gewoon waar, punt. Die weerstand moet over de brugcel staan het is niet ter vervanging.
Misschien alleen een probleem met het vermogen.
Vermogen heeft hier niet zo veel mee te maken.
-
Je snapt niet wat ik bedoel. Maar het kan inderdaad niet.
Met diodes heb je een spanningsval die onafhankelijk is van de stroom, bij een weerstand niet. Spanningsval is afhankelijk van de stroom.
Mijn eigen vraag beantwoord.
-
Zo is dat.
Verder is de weerstand overbodig. Volgens mij is het een overblijfsel uit de oertijd van digitaal.
-
Waar dient die weerstand 4K7 voor?
In een stroomdetector bestaat het hoofdstroompad ook uit die 2x2 diodes. Over de diodeschakeling staat in de detector een weerstand van meestal 4k7. Het doel van die weerstand is de detector minder gevoelig te maken. In de diodeschakeling (voor ongedetecteerde secties) is die weerstand overgenomen. Maar het nut is mij ook niet duidelijk. Ik heb wel eens met een scoop naar de golfvorm achter de diodeschakeling gekeken en er was geen verschil zichtbaar met of zonder de weerstand. Ik zou hem dus lekker weglaten.
Weglaten kan zelfs een positief effect hebben. De spanningsval over de diodeschakeling wordt dan iets groter waardoor er meer stroom door de detector loopt.
-
Beste modelspoor collega's
Martin, alias Flyerman heeft het perfect verwoord.
maar hoe komt dat ?
zolang de loc niet volledig in de geïsoleerde sectie staat , is de diode-schakeling in de melder kortgesloten , er kan dus geen spanningsval van +/- 1,2 V
ontstaan, die de melder nodig heeft voor detectie.
door een diode-schakeling (of alternatieve brug) toe te passen, neem je de kortsluiting weg en is er meteen detectie bij aankomst aan een geïsoleerde sectie.
vr gr
guy