BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 13 October 2025, 13:16:08
-
Het Nederlandse spoor is niet goed voorbereid op dreigingen als sabotage en cyberaanvallen en de stijgende vraag naar militair vervoer. Dit blijkt uit een nieuw adviesrapport dat het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) vandaag overhandigt aan demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Openbaar Vervoer en Milieu.
Uit het rapport blijkt dat het Nederlandse spoornetwerk voor een grote uitdaging staat. Jarenlang lag de focus op efficiëntie, punctualiteit en kostenbeheersing, waarbij slecht weer en technische storingen....
De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2586307-nederlands-spoor-niet-weerbaar-genoeg-in-tijd-van-toenemende-dreigingen
-
Ach, wordt de kans in ieder geval groter dat we die 3,5 plus 1,5 procent bbp daadwerkelijk uitgegeven krijgen. :)
-
An sich hebben ze de dreiging wel in beeld en zijn ze ook voorbereid. De makke is alleen dat ze niet zijn opgewassen tegen de actoren die een belang hebben bij ontwrichting van het spoor. Als die echt kwaad willen dan ga je hardstikke onderuit.
-
Ach, zo kun je elk spoorgerelateerd bericht hier wel verlinken :)
-
Dus eigenlijk concludeerdt dit rapport dat ProRail te veel heeft gesanneerd en te weinig robuustheid heeft ingebouwd. Te weinig inhaalsporen, te veel laad en losgelegenheden opgeruimd. Daarnaast in feite te veel gecentraliseerd en te weinig ruimte voor regionaal ingrijpen bij storingen in de besturing.
-
Misschien dat onze managers een werkbezoek aan Oekraïne kunnen brengen. In het volgende artikel kun je lezen waarom. Vertalen door AI ;D
-->>
https://edition.cnn.com/travel/ukraine-railways-still-running-two-years/ (https://edition.cnn.com/travel/ukraine-railways-still-running-two-years/)
Rob
-
Ik zie mogelijkheden voor ons aller overheid om een extra belasting te gaan heffen om het spoor aan te passen tbv oorlogsdreiging………
-
Dus eigenlijk concludeerdt dit rapport dat ProRail te veel heeft gesanneerd en te weinig robuustheid heeft ingebouwd. Te weinig inhaalsporen, te veel laad en losgelegenheden opgeruimd. Daarnaast in feite te veel gecentraliseerd en te weinig ruimte voor regionaal ingrijpen bij storingen in de besturing.
Nee dat staat er niet in. Zou het kunnen dat je aan het duimzuigen bent en het rapport helemaal niet hebt gelezen?
-
Nou laten we het gezellig houden :P
Los van of het wel of niet in dat rapport staat vindt ik wel dat Luit hier een punt heeft. Er is veel aan capaciteit weggesaneerd. Niet vreemd natuurlijk omdat niet gebruikte infrastructuur geld kost ipv oplevert, maar het gevoerde beleid wreekt zich wel nu defensie meer van het spoor gebruik wil maken.
-
Tussen de regels door kun je dit er echter wel uithalen.
-
Och platleggen van het spoor is iets. Maar netbeheerders die zelf de boel platleggen door elektriciteit uit te schakelen is toch wel een toppunt.
-
Nou laten we het gezellig houden :P
Los van of het wel of niet in dat rapport staat vindt ik wel dat Luit hier een punt heeft. Er is veel aan capaciteit weggesaneerd. Niet vreemd natuurlijk omdat niet gebruikte infrastructuur geld kost ipv oplevert, maar het gevoerde beleid wreekt zich wel nu defensie meer van het spoor gebruik wil maken.
Luit schreef wat hij toch al vond. En nee, het rapport gaat daar niet echt over. Hier kan je lezen waar het dan wel over gaat.
https://www.overlegorgaanfysiekeleefomgeving.nl/nieuws/3134056.aspx (https://www.overlegorgaanfysiekeleefomgeving.nl/nieuws/3134056.aspx)
Prorail zal het er ook van harte mee eens zijn.
-
Los van of het wel of niet in dat rapport staat vindt ik wel dat Luit hier een punt heeft.
Spoor-populisme..... ;)
-
Men mag mij spoor-populist noemen maar al jaren zie ik een spoornet wat vooral draait rond de passagierstreinen. Dat is een politieke keuze want vracht vraagt om meer uitwijken en passeermogelijkheden . Nog altijd prefereert rubber boven water en staal .
En zoals ik het stuk begrijp is ons spoornet dus niet in staat om plots een trein met 30 tanks zonder grote overlast voor de treinpassagiers te vervoeren omdat er essentiele zaken ontbreken /nooit zijn meegenomen in besluiten.
-
Ik zet vast een fles cola en een zak paprikachips klaar ;D :)
-
Ik smeer even een boterham met gehackte muisjes
-
De draaiboeken voor Donderslag en Reforger zijn er vast nog wel ;D
Noodwet maken om 'dwarsliggers' en weigerambtenaren op een 'zijspoor' te duwen en dan mouwen opstropen en gaan ;D ;D
Maar er allerbelangrijkste wat er moet gebeuren .... gaat weer op zijn handen zitten 8)
-
Ik smeer even een boterham met gehackte muisjes
Op mijn bierviltjesberekening kom ik uit op een miljard euro voor een tunnel van Rotterdam naar Venlo, daar kun je dan de hele dag doorheen rijden met militair materieel, is goed beschermd tegen drones/nimbys en het is niet eens zo gek veel duurder dan 600 miljoen. Of misschien dat je het voor die prijs wel lukt als je enkelspoor doet.
-
Als er echt wat aan de hand is, kun je de reizigersdienstregeling makkelijk een beetje uitdunnen, blijft capaciteit zat over als je gewoon met iets langere treinen gaat rijden.
En zodra je in Duitsland bent is het toch chaos dus dat maakt ook niet zoveel uit ::)
-
Wat ik zo heb gelezen gaat het metname om de veiligheid van de infra zelf, zo zijn gebouwen die noodzakelijk zijn niet beveiligd!
Het gaat er om dat er gemeld word als onbevoegde aan de infra komen!
Dus meer beveiliging van gebouwen waar data en stroom voor het spoor word verwerkt!
Dus zullen er meer inbraak installatie en camera's moeten worden geplaatst!
-
Nou, daar hoef je niet over te twijfelen, daar loop je echt niet zomaar de voordeur binnen en door naar kritieke afdelingen hoor :p
-
Kritisch ... waarom zijn die systemen dan niet nu al drievoudig redundant?
-
Ik had het over terreinen en gebouwen, niet over systemen :)
-
Als er echt stront aan de knikker is zullen militaire treinen wel voorrang krijgen. Sabotage is een potentieel groot probleem, bovenleiding is kwetsbaar, net als seinen en wissels. Je wilt dus een beetje voorraad aan dieselloks en regels om te rijden ondanks werkende beveiliging. Ging vroeger ook prima.
-
Ik had het over terreinen en gebouwen, niet over systemen :)
Maar op en in die terreinen en gebouwen zijn over het algemeen systemen ondergebracht die de kwetsbaarheid van die objecten bepalen.
Door die systemen ook op een andere locatie op te stellen, met snelle omschakel mogelijkheid bereik je de door mij genoemde redundantie,
waardoor die kwetsbaarheid verminderd.