BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 13 October 2025, 13:16:08
-
Het Nederlandse spoor is niet goed voorbereid op dreigingen als sabotage en cyberaanvallen en de stijgende vraag naar militair vervoer. Dit blijkt uit een nieuw adviesrapport dat het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) vandaag overhandigt aan demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Openbaar Vervoer en Milieu.
Uit het rapport blijkt dat het Nederlandse spoornetwerk voor een grote uitdaging staat. Jarenlang lag de focus op efficiëntie, punctualiteit en kostenbeheersing, waarbij slecht weer en technische storingen....
De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2586307-nederlands-spoor-niet-weerbaar-genoeg-in-tijd-van-toenemende-dreigingen
-
Ach, wordt de kans in ieder geval groter dat we die 3,5 plus 1,5 procent bbp daadwerkelijk uitgegeven krijgen. :)
-
An sich hebben ze de dreiging wel in beeld en zijn ze ook voorbereid. De makke is alleen dat ze niet zijn opgewassen tegen de actoren die een belang hebben bij ontwrichting van het spoor. Als die echt kwaad willen dan ga je hardstikke onderuit.
-
Ach, zo kun je elk spoorgerelateerd bericht hier wel verlinken :)
-
Dus eigenlijk concludeerdt dit rapport dat ProRail te veel heeft gesanneerd en te weinig robuustheid heeft ingebouwd. Te weinig inhaalsporen, te veel laad en losgelegenheden opgeruimd. Daarnaast in feite te veel gecentraliseerd en te weinig ruimte voor regionaal ingrijpen bij storingen in de besturing.
-
Misschien dat onze managers een werkbezoek aan Oekraïne kunnen brengen. In het volgende artikel kun je lezen waarom. Vertalen door AI ;D
-->>
https://edition.cnn.com/travel/ukraine-railways-still-running-two-years/ (https://edition.cnn.com/travel/ukraine-railways-still-running-two-years/)
Rob
-
Ik zie mogelijkheden voor ons aller overheid om een extra belasting te gaan heffen om het spoor aan te passen tbv oorlogsdreiging………
-
Dus eigenlijk concludeerdt dit rapport dat ProRail te veel heeft gesanneerd en te weinig robuustheid heeft ingebouwd. Te weinig inhaalsporen, te veel laad en losgelegenheden opgeruimd. Daarnaast in feite te veel gecentraliseerd en te weinig ruimte voor regionaal ingrijpen bij storingen in de besturing.
Nee dat staat er niet in. Zou het kunnen dat je aan het duimzuigen bent en het rapport helemaal niet hebt gelezen?
-
Nou laten we het gezellig houden :P
Los van of het wel of niet in dat rapport staat vindt ik wel dat Luit hier een punt heeft. Er is veel aan capaciteit weggesaneerd. Niet vreemd natuurlijk omdat niet gebruikte infrastructuur geld kost ipv oplevert, maar het gevoerde beleid wreekt zich wel nu defensie meer van het spoor gebruik wil maken.
-
Tussen de regels door kun je dit er echter wel uithalen.
-
Och platleggen van het spoor is iets. Maar netbeheerders die zelf de boel platleggen door elektriciteit uit te schakelen is toch wel een toppunt.