BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Luc2000 op 09 October 2025, 11:51:50
-
Ik wil iets in mijn emplacement aanpassen. Rood gemarkeerd wordt een kruiswissel, geel een rechterwissel.
Heb jullie tips om dit zonder al te veel schade (en makkelijk) te doen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5110-68e785a86ae33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5110-68e785a86ae33.jpg)
-
Beste Luc,
eerst een vraag, hoe heb je het geheel vastgelegd? Zit er iets ruimte om wat bv te schuiven? Want als je veel vast hebt liggen, dan is de enige optie slijpen of breken. Als er iets ruimte zit, kan je soms wat ertussen schuiven.
Groeten,
Rogier
-
Ik heb wel eens een defecte drieweg wissel vervangen. Omdat hij toch al kapot was heb ik hem met een Dremel op diverse plekken eerst door geslepen. Daarna was hij makkelijk te verwijderen. Ik heb toen van de nog aanwezige rails de rail-lassen verwijderd alsmede van de nieuw te plaatsen wissel. Na het plaatsen heb ik de wissel met de overige rails verbonden door het te solderen.
-
Ik zou geen dremel gebruiken. Gewoon Railasje openwrikken en dan kun je het wissel er zonder problemen uithalen. Nieuw wissel erin en vastzetten en kleine stroomverbindingen solderen. Zo heb ik het jaren geleden gedaan en was heel makkelijk te doen.
Succes
Bas
-
Dat is wel een goed idee van Bas. Wel even op letten of de raillassen na afloop goed aansluiten, zodat je wel een goede stroomtoevoer krijgt.
-
Rails liggen alleen vast met af en toe een spijkertje. Ballast heeft geen functie en kan makkelijk vervangen worden.
Ik heb wel eens een wissel in een recht stuk vervangen. Dan moeten de rails ernaast even omhoog om ruimte te geven aan de railassen.
In dit geval betreffen het echter aanpalende andere wissels, die dan ook even omhoog moeten. Dat houd me een beetje tegen….
-
Alternatief is dat ik rood gemarkeerde wissel vervang door rechte rail, het wissel eronder verwijder en het kruiswissel erboven vervang door normaal linker wissel.
Dan heb ik iets meer “wrik” ruimte, door de rechte rails ernaast.
Maar dan raak ik een “bereikbaarheid” kwijt, die via andere rijweg op baan wel nog mogelijk is.
Dit zou ook een terugvaloptie kunnen zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5110-68e7b522d13e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5110-68e7b522d13e1.jpg)
-
Kruiswissel is toch echt iets anders, het is een engels wissel.
-
Ik snap dat je er tegenop ziet, Luc.
Maar het grootste probleem is waarschijnlijk dàt je er tegenop ziet.
Van de Fleischmann wissels kun je de wisselspoelen gemakkelijk los halen.
En dan is het een beetje wrikken, net zoveel als nodig is om je plannen te kunnen realiseren. Misschien moet er dan wat meer los dan je hoopt. Maar dat leg je later gewoon weer vast.
Dus gewoon beginnen, zou k zeggen. Wat kan er fout gaan?
Groet, Bas
Ik weet waarover ik het heb. Ik moet een onbetrouwbaar werkend Fleischmann wissel eruit halen en open maken om de contacten schoon te maken. Helemaal geen zin in :(
-
Foutje, oplossing was al gegeven zag ik later. Deze reactie kan weg. Sorry !!
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Luc, heb je een tekening van je sporenplan daar? Vooral van hoe het verder in de tunnel loopt. Want ik zie nog niet zo wat je met dat Engels wissel wilt bereiken, met andere woorden welke extra onafhankelijke treinbeweging je wilt kunnen uitvoeren.
-
Luc wil met de trein die rechts van het perron staat weg willen rijden links naar boven.
En dan gelijk met een andere trein via de nieuwe engelse wissel het andere spoor ernaast naar boven willen rijden.
En dat kan dan idem van boven naar beneden.
Jos
-
Luc, heb je een tekening van je sporenplan daar? Vooral van hoe het verder in de tunnel loopt. Want ik zie nog niet zo wat je met dat Engels wissel wilt bereiken, met andere woorden welke extra onafhankelijke treinbeweging je wilt kunnen uitvoeren.
Hoofddoel is vrijlleggen sp5 (witte SBB treinstel) en sp4. Perronspoor 5 is 2 a 3cm te kort voor een lok met 5 wagens (foutje bij aanleg). Als de trein met deze lengte op sp 5 staat, dan kan er nu niks weg van sp4 . Treinen van sp 4 moeten dus onafhankelijk van 5 naar her middelste tunnelspoor kunnen.
Daarnaast wil ik dat treinen van het linker tunnelspoor, sp 3 en 4 kunnen blijven bereiken.
Suggesties zijn welkom. (y) Kan meer foto’s plaatsen
Wellicht heb ik een oplossing aan de andere kant van perron 5, die “makkelijke” te realiseren is, maar dan raak ik beperkte functionaliteit kwijt
Zal straks foto plaatsen.