BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Kleine baantjes tot 0.5m² => Topic gestart door: Lucien op 09 October 2025, 08:45:19
-
Eind augustus was ik met Am Büdchen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95657.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95657.0) op de Smalspoormodelbouwdagen en sprak daar het welbekende duo Ronald & Ronald, die daar onder de naam Micromodule hun nieuwe concept presenteerden.
Omdat ik weer toe ben aan een volgend project (ideeën zat, maar je moet keuzes maken...) heb ik uitgebreid met ze gesproken om te kijken of de modules die ze aanbieden voor mij een interessante optie zijn. Ook omdat ik eigenlijk wil proberen voor het jubileum van de SMD in 2026 iets nieuws te hebben.
Aangezien ik de vaardigheid heb om zelfs met een decoupeerzaag langs een stalen rei een kromme zaagsnede te produceren was het laten laseren misschien wel een goed alternatief. Dus na het doornemen van wat opties (en er is heel veel custom te regelen met de mannen!!) besloten de knoop door te hakken en 2 bakjes van 50x30 en 1 fiddlebakje van 50x30 te bestellen, zodat ik daarop iets kleins kan maken.
En opeens was ik klant # 1!!
Een klein maandje later waren de bakken al gelaserd en klaar om geleverd te worden. Omdat dit de eerste levering was hebben we daar nog even een mooi momentje van gemaakt en had ik meteen een excuus om Ronald & Ronald eens te bezoeken. Afgelopen zondag was de feestelijke overdracht van het hele pakket.
(https://live.staticflickr.com/65535/54842620628_6e58abf918_c.jpg)
Dat het pakketje hout de dag erna na thuiskomst erg lag te lonken kon ik de aandrang niet weerstaan om maar eens te gaan bouwen en ervaren of de bakken inderdaad zijn wat ik ervan verwacht.
Geleverd werd het als volgt: een pakketje lasergesneden platen nejes gewikkeld in beschermende folie en gebundeld per module:
(https://live.staticflickr.com/65535/54842599353_fd3f650c2e_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54841489072_11238c5d4a_c.jpg)
en een zakje met alle kleine onderdelen zoals hoekverstevigingen, klemmen om de bakken te verbinden, de poothouders en een flinke hoveelheid spijkers met en zonder kop. Alleen lijm toevoegen ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/54842353821_bc3af37446_c.jpg)[/url]
Ik begon met de fiddle, en hoewel ik de handleidingen nog moest krijgen van Ronald ging dit ook zonder instructies. De onderdelen wijzen zichzelf. Nog geen 10 minuten later zat het in elkaar, gelijmd en gespijkerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/54841489067_fd63585d8f_c.jpg)[/url]
(https://live.staticflickr.com/65535/54842675175_bdbcb78d38_c.jpg)
Resultaat was een mooi stevig en vooral haaks bakje. De afmetingen zijn voldoende voor kortere treintjes op het zichtbare deel van 100 x 30 cm. En zo niet kan er altijd een 2e schaduwbakje bijbesteld worden.
Daarna moesten de grote bakken eraan geloven. Omdat Ronald het had over een bepaalde volgorde die ervoor zou zorgen dat de bak haaks zou worden, heb ik toch even de instructies afgewacht. Die waren ondertussen via de mail al binnen gekomen. Een simpel stappenplan met 3D plaatjes waarbij je niet mis kunt gaan. Waar je wel even zelf op moet letten zijn de voorgeboorde (gelaserde) gaatjes voor de spijkers, sommige delen kunnen zonder problemen ondersteboven gemonteerd worden, alleen mis je dan de gaatjes. Voor de constructie maakt het verder niet uit, hooguit voor het gemak bij de montage. Maar ook dat wijst zich grotendeels vanzelf.
De linker bak was voorzien van een gesloten zijkant, waarin op mijn verzoek een aangepast gat was gemaakt om de vrijheid te hebben straks in h0e of 0e te bouwen. Dat gat kan op elke plek en in elke maat gelaserd worden, gewoon even met de heren afstemmen. De rechter bak was voorzien van een glad afgewerkte open zijkant. Dus even opletten met de montage dat je de onderdelen wel aan de goede kant monteert.
Na een klein half uurtje was ook de eerste bak klaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/54842675135_50c9673af4_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54842353716_5a6ae33847_c.jpg)
Ik heb zelf de bovenkant nog even los gelaten, zo kan ik kijken of het handig is om die als laatste vast te zetten met verlichting, of dat het toch een idee is om dat meteen vast te zetten en vervolgens onder het juiste licht de baan te bouwen. Nadel is dan wel dat je voor alles in de bak moet kruipen, aan de andere kant is de diepte van 30 cm. nou ook weer geen grote belemmering. Een voordeel zou kunnen zijn dat ik met de Grasmaster van boven makkelijker kan werken, en ook dingen via de bovenkant kan plaatsen of vasthouden. Dus dat wordt nog vervolgd.
Het tweede bakje ging net zo makkelijk in elkaar. Met de in ruime mate meegeleverde houten klemmen zijn de bakken verbonden. Ze worden gefixeerd aan de boven-, achter- en onderzijde, dus dat zit echt wel vast.
(https://live.staticflickr.com/65535/54842675060_75be752d62_c.jpg)
Als laatste werden de poothouders gemonteerd, een enkele voor de fiddle, en dubbele voor de baan zelf. Let bij het monteren van deze laatste wel op dat de voorgeboorde gaten corresponderen met de gaten in de zijkanten van de modules. Maar ook dit wijst zich eigenlijk vanzelf. O ja, misschien ten overvloede, maar ze worden niet standaard meegeleverd, moet je even erbij bestellen. De gaten zijn gemaakt voor poten van 44 x 44 mm. dus voor een paar tientjes heb je ook het onderstel. Ik heb nog geen poten gehaald, staat op het programma, dus een plaatje met poten volgt nog.
(https://live.staticflickr.com/65535/54842589034_4cbdf513f9_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54842353701_d01fc18714_c.jpg)
Zoals je ziet in bovenstaand plaatje ligt de poothouder aan de rechterkant op een verstevigingsdriehoek. Om hem horizontaal te monteren heb ik zelf in de linkerhoeken een overtollig verbindingsklemmetje gelijmd voor de hoogte. Dat is natuurlijk niet echt nodig, maar voor mij was dat makkelijker.
Al met al een kleine anderhalf uur bouwtijd, en de onderbouw voor een volgende baan is klaar.
Dat was in het verleden wel eens anders, waar in de zomer de tuin een grote zagerij leek, en in de winter de woonkamer onder het zaagsel zat na een dag platen doorzagen, lijmen, timmeren en dan jezelf een zesje voor het resultaat geven.
Voor mij zijn de Micromodules wel een optie. Mensen zullen altijd roepen dat het veel kost, maar hout is ook duur, zelf zagen kost ook tijd, en als ik een flink bedrag kan uitgeven aan een lok, materieel en scenery, is de investering in een goede basis voor een tentoonstellingsbaantje een logische stap. Daarnaast zou ik met dit concept de reeds gebouwde baantjes in h0e (Zweifelsfall, Am Büdchen) kunnen integreren in een grotere baan met black boxes (maatwerk maar vast bespreekbaar met de mannen) of overgangsbakken, en zo een vaste/modulaire baan thuis kunnen bouwen door segment na segment toe te voegen. Voordeel is dat het bij een verhuizing ook gemakkelijk uit elkaar gaat en te transporteren is.
En dan natuurlijk de grote vraag: wat ga je er op bouwen?
Mijn britse schaal 0 modellen gaan het niet worden, met een wissel dat al 40 cm. lang is kom ik niet ver.
In 0e kan ik al wat; een ander lopend project is Bitry-Baulay, een franse bietenbaan in 0e. Wordt ondertussen ook nog aan gewerkt. Maar om snel iets te kunnen maken kan ik ook een van de uitlopenrs van zo'n bietenbaan bouwen, daar waar de bieten verladen werden om afgevoerd te worden naar de suikerfabriek
Ik heb nog een half afgebouwd stationnetje dat ik ook als bouwval met begroeiing kan wegzetten. Een paar spoortjes voor 2-3 bietenwagens, dat zou het dan moeten zijn. Met een beetje inspiratie van Bad Bimmelberg van Gerard ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54842675045_c69f2f0d0b_c.jpg)[/url]
Een andere optie in h0e is het eindpunt van een smalspoorlijntje, waarbij de trein door de stadspoort (als in Lechenich) komt. Op die manier kan ik nog een paar gebouwtjs uit de voorraad wegwerken. In deze schaal is dan ook wat meer ruimte om de hoogte in te werken, waarbij ik de huizen linksachter hoger dan de spoorlijn wil wegzetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/54842353676_2209b4a2be_c.jpg)
Maar alles is nog maar een eerste idee, dt kan nog wel tig keer veranderen.
-
Dank voor het mooie verhaal! (y)
Dus na het doornemen van wat opties (en er is heel veel custom te regelen met de mannen!!)
Absoluut! Alles is bespreekbaar wat binnen onze mogelijkheden ligt. Dat is wat ik/wij heel belangrijk vind/vinden; de persoonlijke touch en aandacht plus korte communicatielijnen. De lijn van modules ontsproten uit mijn hobbybrein zijn in beginsel ook bedoeld voor de kleinere modelbaantjes, vandaar ook de merknaam "Micromodule". Het systeem laat je kleinere modulebakken combineren tot een grotere. Je kunt er een permanente baan mee maken maar ook een modulebaan(tje) voor tentoonstellingen.
De lijn is nog steeds in ontwikkeling en er liggen nog wat leuke dingen op de plank. Voor wie het interessant vindt: www.micromodule.eu of .nl :)
Ik zou zeggen; bouw er een leuk modelbaantje in wat dat kun je heel goed. En ja, het was uitermate gezellig zondagmorgen en je komt nooit meer af van die 1 ;D
Namens Buurman & Buurman bedankt!
-
A je to.
So far so good.
Ronald Visser
-
Leuk om het product nu toegepast te zien worden! Op de beurs in Houten zag het er veelbelovend uit.
Groet, Mathyn
-
Ik heb je niet gezien! Volgende keer even komen praten, lang niet gedaan ;)
-
Mooie modules.
Dit ga ik even volgen (y)
-
Dat ga ik natuurlijk volgen! Ik ben heel benieuwd naar de première van je nieuwe baan op de 25e editie van de smalspoormodelbouwdagen op 29 en 30 augustus 2026. Ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Stiekem hoop ik dat je "Bitry-Baulay" het Franse bietenbaantje, weer oppakt. Ik heb daar jaren geleden al een sneak preview van gezien. Leuk dat je de bouw van de micromodules van Ronald en Ronald uitvoerig hebt beschreven. Ik zie hier voor mijzelf ook wel een nieuw project in komen. Maar eerst deze winter verder bouwen aan mijn eigen Franse havenbaantje. Ik ben van plan bij de volgende editie van Houten nog eens goed te kijken naar deze micromodules. Een professionele presentatie van je modelbaan is voor het uiteindelijke eindresultaat ontzettend belangrijk.
-
Ik volg Lucien, leuk en..... smalspoor is altijd goed ;D
-
Ik ben van plan bij de volgende editie van Houten nog eens goed te kijken naar deze micromodules. Een professionele presentatie van je modelbaan is voor het uiteindelijke eindresultaat ontzettend belangrijk.
U is zeer welkom :)
-
Zien er mooi en doordacht uit, Ronald!
Benieuwd Lucien, wat je er op gaat maken.
Volgen dus!
-
Gisteravond toch nog even wat gerichter zitten prullen in 0e.
En hoewel het voor mij momenteel een stuk gemakkelijker zou zijn om nog een baantje in h0e te bouwen omdat daar nu eenmaal het gevoel voor verhoudingen beter in is, wil ik toch nu eindelijk eens die opstap naar schaal 0 maken. Daarnaast zou dan de herbouw van een ander baantje parallel kunnen lopen....
Dus wisseltjes neergelegd, stukjes spoor erbij gehaald en eens gekeken wat er mogelijk is op dit oppervlak.
Dat er nog veel geschoven gaat/moet worden is duidelijk, maar dit zou een ideetje kunnen zijn.
Eventueel zou ik de 2 wissels links ook nog kunnen vervangen door een driewegwissel, die heb ik liggen, en die kwamen op franse smalspoorbaantjes verrassend vaker voor dan je zou denken. Scheelt dan ook meteen een stukje lengte.
Om de eenrichtings-Crochat motorwagen te kunnen draaien heb ik in het verleden al eens zitten rommelen met een oudere Roco 90 graden kruising die ik dan in een sterk ingekorte versie als een soort grotere Decauville draaischijf zou kunnen gebruiken. Hierop past ook een 030T Decauville stoomlok. Hoe ik een en ander dan moet aandrijven is nog een de vraag, misschien is er bij ome Ali wel een mooi langzaam lopende motor te vinden die ik met een drukknop kan bedienen, en anders gaat een en ander weer op de mechanische wijze. Wordt (wellicht) nog vervolgd.
Een zijspoortje voor laden en lossen maakt dit minimale eindpunt van een lijntje dan compleet.
En het hoeft geen bietenbaantje te worden, een generieke franse sfeer zou ook kunnen, aangezien het stationsgebouwtje eigenlijk een Bretons voorbeeld heeft.
(https://live.staticflickr.com/65535/54851888997_ef5695ede7_c.jpg)
-
Leuk plan, simpel en eenvoud. Daar hou ik wel van (y) (y). Wil je de draaischrijf nog aan laten sluiten op het 2e spoor? Dan krijg je nog een omloopmogelijkheid en kan je ook makkelijk met bv getrokken treinen rijden?
Groeten,
Rogier
-
Dat was wel de bedoeling Albert, zoals je zegt, dan heb ik meteen een omloopmogelijkheid.
-
En hoewel het voor mij momenteel een stuk gemakkelijker zou zijn om nog een baantje in h0e te bouwen omdat daar nu eenmaal het gevoel voor verhoudingen beter in is, wil ik toch nu eindelijk eens die opstap naar schaal 0 maken.
Herkenbaar, soms zou ook ik wel eens iets groter willen bouwen, maar het blijft lastig. Zeker als je het ruimtelijk wilt houden is dat met 0e wel lastiger op een klein oppervlak.
Voor het keren van een éénrichting railbus heb ik wel eens zitten denken aan een plaatje tussen de rails, die het geheel optilt en dan draait. Die plaat zou je dan kunnen camoufleren als oversteek of zo.
Mechanisch wel uit te voeren, maar electronisch??
Succes, ik volg je.
groet,
Michel
-
Een mini draaischijf is altijd mogelijk.
Smalspoor had die ook.
En dan een sleepcontact onderdeel toevoegen.
Ronald Visser
http://www.industriespoor.nl/Draaischijf.htm
-
Wat bedoel je met een sleepcontactonderdeel, Ronald?
-
Michel schreef
"Voor het keren van een éénrichting railbus heb ik wel eens zitten denken aan een plaatje tussen de rails, die het geheel optilt en dan draait. Die plaat zou je dan kunnen camoufleren als oversteek of zo.
Mechanisch wel uit te voeren, maar electronisch??"
In Maarn vorig jaar (het 01 Treff) stond een Duitse stand met exact zo'n draaiplateau, met een railbusje erop. Heb daar nog foto's en filmpjes van gemaakt. Het kant-en-klare model kostte 185 euro, maar ik ben vergeten bij wie (producent) en welke schaal.. Mooi filmpje trouwens, dat dan weer wel.. ;D
Groet, Marco
-
Ik frot zelf wel iets in elkaar....
-
Ik verwacht niet anders van je... doorgaans iets met fietsspaken en een kroonsteentje.. (y)
Groet, Marco
-
Intussen is het broeiproces in het hoofd gewoon aan het doorgaan.
En misschien is 3 sporen wel een beetje veel, zeker als je ook nog wil omlopen in deze schaal.
Een vork met 2 sporen doet het ook, dan zou aan het eind van een van de spoortjes alsnog het kleine draaischijfje ingebouwd kunnen worden om de Crochat te kunnen draaien als ik die zou willen inzetten.
En anders een simpele vork waarbij lege en volle goederenwagens uitgewisseld worden, en het stationsgebouwtje al lang geleden gesloten en verwaarloosd is, met groen dat er an alle kanten uit komt.
-
Het kàn zelfs op/met één spoortje:
een (rangeer)locje trekt enkele wagens of rijtuigjes vanuit de F Y naar het zichtbaar spoortje.
Dit locje wordt afgekoppeld en blijft rustig staan.
Dan komt er een tweede loc het materieel ophalen en trekt dit terug naar de F Y.
Vervolgens rijdt het eerste locje zelf ook weerom naar de F Y ... Enz..
Of er staat een locje te wachten op de kop van het zichtbaar spoortje
Het materieel wordt door een tweede locje op dit spoortje geduwd vanuit de F Y en dit 2de locje rijdt alleen terug naar de F Y
Het wachtende, 1ste locje duwt vervolgens het materieel weerom naar de F Y .. Enz..
-
Hmm, dat komt mij ergens bekend (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108364.msg3222462237#msg3222462237) voor ;D
Groet,
Michel
-
Ik ben blij dat anderen dezelfde dilemma's hebben. Ik ben nog steeds fan van Bad Bimmelberg en toch kan ik niet besluiten zoiets te maken.
Albert
-
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch, Michel?
En overal vind ik inspirerende ontwerpen, situaties, ideeën.
Ik "ontwerp" mijn baantjes nooit, op de een of andere manier groeien die organisch terwijl ik bezig ben.
Ik probeer het wel elke keer weer....
-
Ik ben blij dat anderen dezelfde dilemma's hebben. Ik ben nog steeds fan van Bad Bimmelberg en toch kan ik niet besluiten zoiets te maken.
Albert
Je kunt de bakjes zo bestellen hoor ;D ;)
-
Je kunt de bakjes zo bestellen hoor ;D ;)
I know ;D
-
Was meer voor Albert ;)
-
Dit is mijn sporenplan, op een beperkte ruimte (40x90cm in 0e):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015-09-29-21.41.08.jpg)
De 2 sporen aan de linker bovenzijde lopen via een loods (fabriek) door naar het schaduwstation. Op deze manier kan je bv ook makkelijk een beladen trein lossen, maar ook omlopen. Door de wissels schuin te leggen, wordt het sporenplan relatief korter. Het omlopen zal je in het zicht willen, dan is dat via een draaischijf wel handig (combi voor omlopen en de railbus). Evt kan je aan de voorkant een loods zetten zodat de draaischrijf niet zo in het zicht is.
Groeten,
Rogier
-
LeuK, Rogier!
Krijg bijna zin om mn eerst trambaan op deze manier te vatten.....
-
#Huup
het locje zal de schijf op gaan rijden en er ook weer af.
Het draaien mag de stroomaanvoer dan niet belemmeren.
Vandaar de sleepcontactjes (sleepring mag ook)
Ronald
-
LeuK, Rogier!
Krijg bijna zin om mn eerst trambaan op deze manier te vatten.....
Even reclame maken ;D. Hier het topic over dit microbaantje, inmiddels is die af en staat die bij het Gelders Smalspoormuseum in het binnenmuseum om door veel meer mensen dan thuis te laten bewonderen ;).
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96821.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96821.0)
Groeten,
Rogier
-
Rogier, even de link herstellen of toevoegen....
-
Thanks! Als het goed is, is het nu wel gelukt.....
Ben je al verder met je puzzel Lucien?
-
Nog verder niet aan toegekomen, want nog niet in mijn eigen huis geweest de afgelopen 48 uur ;D
En dit zal de komende weken ook een tussendoorprojectje zijn, eerst nog 2 shows in november, dan kan ik weer compleet "los".
-
Mool, Rogier!
-
We wachten geduldig af Lucien ;D.
@Huup: Dank je wel (y)
-
Er is nog geen echt ontwerp, maar de keuze is wel gemaakt voor "iets" in 0e.
Waarschijnlijk een eenvoudige tuning fork zodat de techniek me niet al te lang ophoudt en ik daarna lekker kan gaan prutsen aan een stukje landschap om een keer gevoel te krijgen bij deze schaal.
-
Kiss is altijd goed, zeker in 0e. Ik vond het zelf destijds handig om met karton (pizzadozen) in ruwbouw gebouwen neer te zetten in de ruimte en de rails neer te leggen. Voor mij was 0e toen ook nieuw als schaal, dus dat hielp mij met verhoudingen schatten etc. Daarbij merkte ik ook dat het belangrijker is dat het goed smoelt dan dat het exact op schaal is..... Zeker bij smalspoor geeft de werkelijkheid soms rare dingen ;D
-
Het zal uiteindelijk wel uitdraaien op een klein werkend diorama met het getoonde kleine haltegebouwtje.
Of dat dan in bedrijf is, en er dan een Crochat met keermogelijkheid in komt, of als verlaten en overwoekerd gebouwtje met uitsluitend nog goederenvervoer, dat is nog niet helder.
Ik neig wel naar het laatste, dat geeft mogelijkheden allerlei stadia van verval te modelleren. Iets wat ik altijd al eens wilde proberen.
-
Dat klinkt zeker interessant! Maar je kan het zeker ook combineren. Juist in Frankrijk denk ik dat ze (wanneer het personenvervoer op de laatste benen loopt) het niet zo nauw namen met al het onderhoud/groenwerk etc.
Wat je ook kan doen is ergens een vervallen spoor nabootsen. Vervallen goederenwagons etc. Het spoor hoeft niet eens zelf echt aan te sluiten, dan kan je de suggestie wekken dat het sporenplan veel groter is dan de doorsnede die je bouwt.
Succes!
-
Wat je ook kan doen is ergens een vervallen spoor nabootsen. Vervallen goederenwagons etc. Het spoor hoeft niet eens zelf echt aan te sluiten, dan kan je de suggestie wekken dat het sporenplan veel groter is dan de doorsnede die je bouwt.
Als daar voldoende plek voor is, is dat ook een interessante optie!
-
Ik vond ook nog wat h0, er is een railbus met bijwagen, een Kö en een handvol goederenwagens.
Zou dus ook nog kunnen als een tuning fork, waarbij de oorspronkelijke lijn in de jaren 1960 is ingekort tot deze halte met losspoor.
Ik heb ook nog wat Württembergs materieel, maar of een tuning fork in tijdperk I past weet ik nog niet.
Voor een omloopspoor in h0 is het wel wat te klein denk ik.
Een Dw, een T3, wat rijtuigen en goederenwagens maken het in ieder geval ook mogelijk.
(https://live.staticflickr.com/65535/54876411871_cef3ee7e2c_c.jpg)
-
Het gat is iig hoog genoeg om er bij H0 nog bv 2 cm XPS onder te leggen. Ik heb dat bij de mijne al wel voorzien.
-
Ja, dat had ik al getest ;D
Dan kan ik aan de voorzijde ook wat reliëf toevoegen.
Keuzestress ;)
-
Bij H0 zou ik aan de rechterzijde nog een mini schaduwstation toevoegen (al is het een lade). Dan kan je alsnog omlopen en ooit je station een stuk groter.
Ook leuk om 1 wissel terug te laten steken, dan krijg je meer een H vorm?
Groeten,
Rogier
-
Omloopspoor deels in bak en schaduwbak. Dan heb je meer mogelijkheden.
-
De afgelopen weken heeft het flink ge(brain)stormd in mijn hoofd en zijn allerlei opties voorbij gekomen in 0 en h0, normaal- en smalspoor.
Een van die ideetjes zal zeker ook nog gebouwd worden, maar is meer passend bij de andere h0e baantjes zoals Zweifelsfall en Am Büdchen, om deze ook een keer te integreren in een grotere thuisbaan.
Daarvoor komt binnenkort ruimte als mijn dochter ook het huis verlaat, dan volgt hier de "Groote Kamerwisschelingh" en ben ik af van diverse kleine hokjes op alle etages waarin ik rommel en spullen opsla, en komt alles samen in 1 grotere hobbykamer.
Omdat er dan ook nog enig huishoudelijk werk aan zit te komen in de vorm van schilderen en opknappen van ruimtes moet ik iets kiezen dat ik tussendoor af kan krijgen, ik heb me voor de jubileumtentoonstelling van de Smalspoormodelbouwdagen in 2026 ingeschreven met een baantje.
Het wordt dan toch het franse 0e tuning forkje, alle ingrediënten zijn al aanwezig, dus het wordt een kwestie van alleen maar bouwen. Dat zou moeten lukken voor eind augustus...
Dus bij deze: in aansluiting op de grotere 0e baan genaamd Bitry-Baulay wordt dit Bitry Bascule.
Thema is dan een uitloper van een bietenspoorlijn, een van de punten waar de bieten geladen worden.
1 of 2 wissels met kopspoortjes, het eerder getooonde haltegebouwtje komt er wel weer op terug, maar ik twijfel nog of ik dit in gebruik neem, buiten diesnt stel, of zelfs volledig vervallen met veel groen en misschien een boom die eruit groeit. Dat laatste vind ik zelf aantrekkelijk, maar is voor mij nog onbekend terrein.
Dus wordt vervolgd, eerst dit weekend even met mijn betere helft weg, er gaan wat franse boekjs mee ter inspiratie...
-
Leuk (y) (y)
-
Wow...blijkbaar werkt het inspirerend zo'n weekendje met mij op stap... ;D
Maar die Micro Modules trekken mij ook wel aan.. jammer dat ze "maar" 30 cm "diep" zijn..
Bouw ze (y)
-
35 cm max ;)
-
Dus wordt vervolgd, eerst dit weekend even met
mijn betere helft weg, er gaan wat franse boekjes
mee ter inspiratie...
Wederhelft... je betere helft woont in België
Die boekjes had je wel thuis kunnen laten,
benieuwd of je zondagavond nog soepel loopt
-
Wederhelft... je betere helft woont in België
Die boekjes had je wel thuis kunnen laten,
benieuwd of je zondagavond nog soepel loopt
;D ;D ;D ;D ;D :angel:
-
Er zijn ook andere aanbieders van dergelijke prefab modules, misschien kunnen die wel een diepere bak aanleveren?
Groeten,
Rogier
-
Even poten gehaald voor de bakken om deze eens op hoogte te zetten. Aangezien ik de rokken van de vorige baantjes wil gebruiken (hoogte 125 cm) heb ik de poten van de bakken lekker gemakkelijk op 1.35 m. gehouden, dan kan ik de balken van 2.70 m. eenvoudig doormidden zagen.
Ik moet even wennen aan de hoogte, maar je kijkt nu wel IN de baan in plaats van EROP. Toch twijfel ik of ik de baan 5-10 cm lager zal zetten.
Wel moeten de poothouders extra vastgezet worden met wat schroefjes, een licht gekraak bij het inzetten van de poten gaf aan dat de houtlijm alleen de klus niet gaat klaren.
(https://live.staticflickr.com/65535/54933899790_c7f80b1393_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54933798763_6fd698538d_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54933899775_347a49e4f3_c.jpg)
Ook maar weer even wat spulletjes uit de kratten gehaald, er was nog een gebouwtje dat de demontage niet helemaal overleefd heeft maar dat prima te restaureren is om tegen de achterkant te plaatsen. Get blijft bij dit gebouw, het haltegebouwtje, en een zijspoortje. Simpel heen en weer rijden met wagentjes.
De fiddle wordt denk ik een eenvoudig enkelspoortje, misschien dat ik iets met een schuifbakje overweeg, maar ruimte voor een wissel is er simpelweg niet.
(https://live.staticflickr.com/65535/54932721842_d0b6c3dfa4_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54933841909_ab0c676d2a_c.jpg)
-
De poothouders alleen met lijm gaat prima hoor. Even goed met lijmklemmen vast houden tot alles droog is en je hebt een mooi sterk geheel. Zie mijn bouwdraadje ;)
-
Ze zitten er al een tijdje op Ronald, toentertijd stevig met een berg lijmklemmen gefixeerd.
Het zit misschien tussen mijn oren, maar een extra schroefje geeft wat meer rust.
-
Zeker, daar is ook rekening mee gehouden. We werken nog aan houders die tussen de poten gaat om ze per set te koppelen en met een diagonale lat oid stevig neer te zetten. Dan staat er ook minder kracht op de houders in de baken en worden ze niet zo zwaar belast.
Work in progress dus.
-
Daar ben ik ook mee bezig, als losse poten is het wat wankel.
Ik wil de poten per set met twee dwarslatjes / plaatjes iets boven de vloer en half onder de bakken verbinden, die kunnen voor transport plat eronder gelegd worden.
Aan de voor- en achterzijde dan nog een diagonale lat als schraag, dan moet het geheel wel stevig staan.
-
Zoiets als dit dus, even een losse opstelling met wat materieel.
Ik heb van de andere baan nogal wat railmateriaal kunnen redden, waaronder de nodige Y-wissels, dus een exemplaar daarvan gaat hier op komen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54933880583_7f376b9099_c.jpg)
Het eerder genoemde draaischijfje blijft toch een dingetje, gisteren in een videocall met wat andere spoor 0 smalspoorders kwam ook het handbediende draaischijfje van LR Presse / Voie Libre ter sprake, dat zou ook een mooi dingetje zijn aan het uiteinde van het spoor: https://trains.lrpresse.com/produits/la-plaque-tournante-zero-165-mm-ptits-kits-voie-libre (https://trains.lrpresse.com/produits/la-plaque-tournante-zero-165-mm-ptits-kits-voie-libre)
-
Draaischijfje eergisteren besteld en zojuist bezorgd.
Een doosje met een draaischijfje en wat onderdelen om hem met de hand vanaf de zijkant te kunnen draaien.
Dat kan straks misschien leuk zijn voor de bezoekende jeugd, een lokje draaien.
(https://live.staticflickr.com/65535/54936944077_2f51df719f_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54938131840_c266b47cbe_c.jpg)
Een bouwbeschrijving zit er helaas niet bij.... gelukkig is er Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=0XpnVe45CVk (https://www.youtube.com/watch?v=0XpnVe45CVk)
Een beetje kennis van het frans is handig, maar niet noodzakelijk. Het filmpje is duidelijk genoeg.
Wel zie ik op 11:30 dat ze zelf 2 kleine stripjes op de onderkant gelijmd hebben, waarschijnlijk om de wrijving met het grote tandwiel wat te verminderen. Vooraf wel even passen of dan het andere tandwiel niet gaat klemmen.
Het bijgeleverde handvat voor het wiel aan de buitenzijde is voorzien van een veel te dun schroefje, maar dat laat zich wel oplossen.
Op Youtube staat een leuk filmpje waarbij meerere sporen aangesloten zijn, maar de h0.0e versie kent slechts aan 2 kanten sparingen voor de rails, dus als je er een extra afgaand spoor op wil moet je zelf iets gaan zagen/slijpen/vijlen. Uitlijning moet op het oog, maar dat zal in deze schaal geen probleem zijn.
Op het eerste gezicht een bruikbaar dingetje, en zelf de lange KDL12 (mijn 4-12) past erop.
(https://live.staticflickr.com/65535/54938025858_473657841c_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54936981522_ceeaf56d92_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54937858881_b6f43a4f3a_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54938062108_ff0d9a74c8_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54938168390_c527f702b0_c.jpg)
Ik zal nu eerst de bakken eens in de grondverf gaan zetten en mijn rolletje kurk opgraven, dan kan ik sporen gaan leggen.
-
Leuk schijfje! En ook leuke bakjes! ;D ;D Alle gekheid, ik volg met grote interesse ;)
-
Inderdaad een leuk schijfje. Maar best serieus geld voor zo'n 3D-printje :o
-
65 piek? Nette rijs toch? Door François Fontana ontwikkeld, dat zit wel goed. En het is niet alleen de print, het is het ontwerp werk, maken, verpakken, etc etc.
-
Ja, dat wel natuurlijk.