BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 08 October 2025, 21:32:27
-
Af en toe komen er interessante projecten voorbij. Binnen TM gebeurt het nogal eens dat iemand iets moois op de zolderkamer heeft ontwikkeld en nieuwsgierig is wat anderen er van vinden. Niet bedoeld voor de verkoop of een serie, maar wel een leuk project! Zo wordt ik nog wel eens gevraagd wat ik van een etsplaat vind en of ik eens wil kijken of het model in elkaar te zetten is. In die zin heb ik wel prototypes gebouwd die later in productie komen, waarbij een draadje hier van mij ineens een handleiding wordt. Maar daar gaat dit project niet over. Van dit model zijn inmiddels een behoorlijk aantal verbeterde etsplaten gemaakt en de ontwerper is bijna tevreden. Op een bouwdag van TM moet ik soms een rollenbank meenemen om een aantal ketels te rollen of mijn CV programmer te komen proberen of een onwillige decoder kan worden ingesteld.
Maar van dit project X kreeg ik ook ineens een etsplaat mee. Er liggen aardig wat unvollendetes in mijn hobbyruimten en van deze vond ik dat deze een keer af moet. Dus hier mijn relaas. Volgens de datering van mijn foto's ben ik er medio 2020 mee begonnen. Het is overigens geen raadplaatje. Ik vermoed dat na een paar foto's de meesten hier wel zullen weten welk model hier geboren gaat worden.
Met heerlijk etswerk:
(https://live.staticflickr.com/65535/51799466121_e758c9433a_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/28P9ra78vF)
Zo begint het. Uren turen naar de etsplaat om uit te puzzelen hoe hiervan een model te maken is. Soms met hulp van de ontwerper. Aardige van dit model is dat na wat tobben voor schoorstenen, dommen en dergelijke de meeste gietdelen ineens geleverd werden door Erwin. En die zijn altijd heel erg mooi!
Eerste stapjes leiden tot een begin van een tender:
(https://live.staticflickr.com/65535/49874910851_29f5f6fa41_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/Vkx9J8Uz6t)
Met alleen etswerk, wat handrailhouders en sluitseinijzers wordt het al snel iets:
(https://live.staticflickr.com/65535/51799593993_757a0abfd0_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/x073QYryYv)
Op de voorgrond al wat gietwerk van Erwin voor de veren en glijlagers van de tender.
-
Vast een domme vraag, wat is TM?
-
Ik vermoed zomaar Team Mitropa.
Jeroen
-
En wat is dan Team Mitropa? Nou, dit dus (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50984.0). Daar wordt ook verwezen naar een website, maar die is uit de lucht. Een soort Project X dus. ;)
-
Die provider is toen gecrashed en niet meer benaderbaar helaas... soms gebeuren die dingen. Een project X dus ;D
-
TM, inmiddels onbekend en bij sommigen berucht... :)
-
Zonder website blijft er wel meer tijd voor het bouwen over. ;)
Volgens mij herken ik wel wat in het stapeltje ‘X’ messing. Dat gaat heel mooi worden.
Naast de gietdelen van Erwin ben ik ook wel nieuwsgierig waar je de andere onderdelen vandaan gaat halen. Zoals de aandrijving en correcte wielen.
Groet, Mathyn (die een setje gietonderdelen een tijdje terug heeft besteld)
-
Zonder website blijft er wel meer tijd voor het bouwen over. ;)
Helemaal mee eens ;D
-
Ivo,
Mogen we gokjes wagen wat voor locomotief /tender het is? En zijn er prijzen te winnen? ;D
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
Ik denk, het wordt een Blauwe Brabander!
-
Helaas geen prijzen. Maar zodra ik iets van de locomotief zelf laat zien is het meteen geraden. Klein tipje: het is een niet door anderen uitgebracht model voor zover ik weet. Maar daar zijn er genoeg van als je Waldorp doorneemt. Dus Huup had het niet goed.
-
Een 1600 dan ;D
-
Ik hou mijn mond…. Anders is het niet eerlijk raden voor de rest :-X
-
Een 1600 dan ;D
Heb jij al in sloopversie..
-
Een 2900?
-
En wat is dan Team Mitropa? Nou, dit dus (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50984.0). Daar wordt ook verwezen naar een website, maar die is uit de lucht. Een soort Project X dus. ;)
De site is gewoon benaderbaar hoor , https://www.teammitropa.nl/
Ik kan alle onderwerpen bezoeken , ook onderdelen die ik nog nooit heb bezocht .
Maar als ik bv via de telefoon van mijn echtgenote probeer , dan krijg ik de melding server probleem .
( Mogelijk toch iets met case ? )
( Het mailadres zou mogelijk wat problemen kunnen geven )
-
https://werpsmodelbouw.blogspot.com/2022/02/nieuwe-hsm-gietdelen.html
;)
-
Naast de gietdelen van Erwin ben ik ook wel nieuwsgierig waar je de andere onderdelen vandaan gaat halen. Zoals de aandrijving en correcte wielen.
Wielen komen uit Frankrijk en de aandrijving uit Engeland. Zal tzt de links wel plaatsen.
-
Tender vergelijking:
(https://live.staticflickr.com/65535/54842852256_86cdc5c245_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/6XjVLETX8V)
Familie:
Van links naar rechts: Philotrain 2100, 2e serie met Roco chassis en motor, DJH 3300 in witmetaal en messing en project X
-
NS 2800 volgens mij.
-
Ik denk een NS 1600 waar een zekere Gert ook mee bezig is geweest :)
-
NS 2800 volgens mij.
Daar zitten de veren van de wielen boven de voetplaat
Ik denk een NS 1600 waar een zekere Gert ook mee bezig is geweest :)
In de post van Erwin staan een aantal opties.
-
Toch al veel inside information hier. Dus inderdaad dit gaat het worden:
(https://live.staticflickr.com/65535/50042028767_04696c5ffd_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/2xDM69G450)
(https://live.staticflickr.com/65535/51011896236_be059093ba_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/2tf247DC11)
Je zou het misschien niet zeggen, maar hier hoort nog een lange lijst bij aan zaken die nog moeten worden gemaakt of toegevoegd. Maar de hoofdlijn is zo wel duidelijk.
(https://live.staticflickr.com/65535/51817844461_f21f12c4a4_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/vwhpJug790)
-
Enkele 'aannames' die hier gedaan zijn klopten, maar er is zo links en rechts al wat Inside information gedeeld. Niet gek als je er al een paar jaar (met forse tussenpozen) mee bezig bent.
Eelco heeft de eerste onvangen, maar dat was versie 1.0 en was niet rijdend te krijgen. Inmiddels ben ik een paar versies verder.
Hier wordt naartoe gewerkt:
(https://live.staticflickr.com/65535/54636972308_56d8a7b39b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/136098002@N03/uKF77KG5Pz)
Maar uiteraard was deze door messingjunkies allang in een andere rubriek op dit forum gespot.
Ivo heeft een exemplaar wat geheel in Nikkelzilver is uitgevoerd, dat bevalt niet in alle opzichten, de versie die ik nu onder handen heb wordt gedeeltelijk in NS en grotendeels messing uitgevoerd.
-
;D Noem het maar mixed media: deel in nieuwzilver, deel in messing. Ik heb kunnen profiteren van regelmatige updates en nieuwe onderdelen. De "brede" tender bijvoorbeeld heeft een messing en een nieuwzilveren zijwand, ik heb een nieuwzilver chassis en een aanmerkelijk verbeterde messing chassis met volledige compensatie, verschillende tandwielkasten ed en nog wel meer. Kortom een heerlijk project, maar niet alleen dat een gewoon uitstekend model straks van een ex NRS NS 1600. Ik had al nummerplaten van een hoger nummer van een ex HSM NS 1600, maar er is inmiddels ook de 1605 besteld.
Grote stappen in de bouwfasen:
(https://live.staticflickr.com/65535/49948741107_f5d568988c_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/4Xik8o7E87)
Rudimentaire voetplaat, rookkast, ketel en machinistenhuis op een chassis met witmetalen DJH schoorsteen over van een kit.
Inmiddels heb ik in het laatste chassis een tandwielkast en motor geplaatst en de compensatie van alle assen gemaakt. Dat wil zeggen dat de achterste as vast in het chassis zit, de koppelas ervoor zowel verticaal kan bewegen als kantelen en in het midden wordt deze gesteund door een compensatieboom die aan de voorkant ook de bogie ondersteund. Het kantelpunt van de compensatieboom vormt samen met de achterste as een keurige 3 punts ophanging. Klinkt lekker ingewikkeld, maar als ik foto's maak zal het wel duidelijk worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/49987241403_6af97acbc5_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/43138Wg5Ko)
Hoofdlijnen van de 1600 met begin van een tenderkap en nog meer witmetalen onderdelen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49987754296_59cdd6c640_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/X7rFar5t3i)
Andere kant
(https://live.staticflickr.com/65535/49987241323_c812a3a916_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/z2di98sE03)
Machinistenhuis met geëtst ketelfront. Daar gaat nog stevig aan worden gedetailleerd, dus mede daarom komt er geen tenderkap. Belangrijkste eerste actie wordt het zorgen dat er een kwartronde koperen rand komt tussen front en ketel, zoals te zien is in NSM.
Hier ook te zien:
(https://live.staticflickr.com/65535/54831158892_6bf5cc873a_z.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/94xrPH31Qz)
Wordt nog een toer om Gert en mij goed in deze ruimte te plaatsen. Vanzelfsprekend wordt Gert hier de meester en ik de stoker.
(https://live.staticflickr.com/65535/49995122668_4b2af805e4_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/7a134Z3ND9)
Wielkappen en andere onderdelen geplaatst. Hier een voorwarmer uit een DJH 550o kit.
(https://live.staticflickr.com/65535/51011896236_be059093ba_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/w248TmP5gT)
En hier dan op de wielen en de messing gietdelen van Erwin
-
Op jouw vingers kijken is altijd leuk, of je nu in 'Het Kasteel' zit of hier :)
-
Ik sluit mij van harte bij Eric B aan
Groet Gerard
-
Fantastische voortgang!
@Gert en Ivo; op welke punten bevalt nikkelzilver niet?
Welke wielen heb je er nu onder Ivo? Romford of AMF87?
Merk jij nog kwaliteitsverschil tussen die twee merken?
Groet, Mathyn
-
Mathyn, nikkelzilver is veel stugger dan messing, dus buigen is lastiger. De ketel is ook een etsdeel met daarin gaatjes geëtst voor de handrailhouders. Als je die buigt (buigwalsje is bij nikkelzilver essentieel) zie je dat het materiaal daar minder vervormt dan op de ongeperforeerde delen, je krijgt een soort opstaande randjes. Dat valt wel weer in dezelfde ronding te vijlen als het overige blikwerk, maar het is wel weer een nabewerking. Het buigen van de wielkappen is een erg secuur werkje wat in messing al lastig is, helemaal bij NS. Hetzelfde geldt voor de bovenrand van de tenderwanden, die zijn vrij smal ( ca 6 mm) en nauwelijks netjes te buigen. Dat is in NS allemaal een stuk lastiger, het knikt net even sneller dan dat het buigt.
Dan nog de zijkanten van de wielkappen; ik heb ervoor gekozen de messing sierranden mee te etsen. In messing is dat een kwestie van (na het spuiten) wegschrapen en poetsen, bij NS dient er messing-kleur te worden aangebracht.
Maar niet alles is/wordt messing; de frameplaten en koppelstangen zijn bij de laatste versie wel uitgevoerd in NS.
-
Heerlijk zo'n bericht van Gert. Geen idee hoeveel versies Gert inmiddels heeft gemaakt. Allemaal om uit te zoeken wat het beste werkt. (y)
Maar mijn model is een mix van verschillende versies. De tender wanden zijn aan een kant van messing en de andere kant van nieuwzilver. Daarnaast zijn er meerdere versies voor de tender.
Mijn bovenbouw met de "moeilijke" ketel en wielkappen is van nieuwzilver en dat vond ik prima om mee te werken voor dit model. Ik herken de punten van Gert wel, maar die hebben mij niet echt gestoord. Maar ik zal nu eens even extra kritisch kijken naar de bovenkant van de wanden van de tender en verschil tussen links en rechts. De messing sierranden van de wielkappen is wel een punt. Is mooier te maken uit messing zelf dan messing schilderen.
@Mathyn, de wielen zijn AMF87. In vergelijking met Romfords zijn die laatste lompe nabootsingen van wielen en de AMF87 toch stukken mooier.
Mijn foto's in mijn laatste post zijn nog van het oude onderstel (nieuwzilver) en inmiddels zit er een fantastisch messing onderstel onder met een hele mooie compensatie. Iets om jaloers op te worden bij andere modellen.
Kortom bij meer knutseltijd komen er weer updates.
-
Inmiddels kan de titel van het draadje worden aangepast in NS 1605 :). Het raadsel is opgelost.
Ik heb me voorgenomen dit prototype, met sinds ik de eerste versie van de etsplaat had gekregen al vele updates om het model beter te maken, tot een voltooid model te bouwen. Een laatste update was een nieuw chassis. Althans dat dacht ik. Maar Gert had nog meer.
Eerst maar eens de onderdelen bij elkaar gezocht:
(https://live.staticflickr.com/65535/54894382668_ec420b8f47_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/Sop5Ja7A3g)
Hier liggen meerdere dubbele onderdelen of net iets anders uitgevoerd. Een van de recente opties is het volledig gecompenseerde chassis, dat wil zeggen hoewel de lok 4 assen heeft, 2 aangedreven en een bogie, staat het geheel toch op 3 punten en is daarmee zoals dat in de mechanica heet statisch bepaald. Net als een krukje op 3 poten: die wiebelt nooit, maar 4 poten wiebelt vaak wel. Die met 4 poten is statisch onbepaald.
Nog wat andere deels nieuwe onderdelen:
(https://live.staticflickr.com/65535/54894382498_2d51719d38_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/8276HM5PTN)
Zijn strips voor dit dak, maar zaten die er wel of niet op. Dus dat betekent veel kijken naar foto's van het origineel in de verschillende tijdperken.
(https://live.staticflickr.com/65535/54893272737_357ec36272_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/BC4479hnnb)
En een verzameling onderdelen voor het gecompenseerde chassis.
(https://live.staticflickr.com/65535/54894382598_fdc2426e68_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/S9Vz72S91x)
Bogie in nieuwzilver van de eerdere versie op zijn kop:
(https://live.staticflickr.com/65535/54893272722_d61313fc1a_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/8Ee505TBQ1)
Volgende stappen zijn de bouw van het chassis. Ik probeerde de eerste foto te draaien, maar flickr protesteert. Eerst dat oplossen ;D.
-
Inmiddels kan de titel van het draadje worden aangepast in NS 1605 :).
Even melden aan moderator en vragen om verandering ;)
-
Komt goed.
Een overzicht van de bouw van het chassis. Het begint met het frame:
(https://live.staticflickr.com/65535/54894382598_fdc2426e68_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/cB6r46C33a)
Het ligt op deze foto bovenaan. Aan de bovenkant zitten 2 in de overlap half ingeëtste platen zowel voor als achter die keurig over elkaar heen vallen en dan kunnen worden vastgesoldeerd. Daarmee ontstaat een haaks chassis. In het midden komt nog een stuk messding die de doos compleet maakt. Is te zien op de foto (nog niet gebogen) met de 2 gaten voor zeskant moertjes. Er zijn meerdere opties voor een losse bogie of een bogie die meedoet met de compensatie. De compensatiehefboom ligt in 2 delen ook al klaar. Die delen worden nog op elkaar gesoldeerd. De messing plaat onder aan de foto moet nog worden gebogen, maar die bevat de sleuven voor de hornblocks en de voorste ruimte is wat groter dan die erachter, omdat die as moet kunnen kantelen en verticaal moet kunnen bewegen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54894453215_5ec7e88f08_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/8SG2iL0R53)
Hier het gevouwen en gesoldeerde chassis met de compensatie boom aan de buitenkant erop gelegd. Die wordt later in het midden opgehangen met een dikke draad zodat die kan kantelen. Het midden van die dikke draad is de derde poot van het krukje (zie vorige post), terwijl de 2 drijfwielen achter de ander 2 pootjes zijn.
(https://live.staticflickr.com/65535/54894158456_b4dcd99949_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/V0m2J5945e)
De voorkant van de compensatie boom komt in dit stukje messing dat nog aan vier kanten wordt omgebogen. Dit stukje messing rust op het chassis van de bogie.
(https://live.staticflickr.com/65535/54894382503_424ad49cc0_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/j7Gx0FFc18)
Hier ligt de bovenkant van het chassis er op.
Even buigen en dan past het ertussen:
(https://live.staticflickr.com/65535/54894382548_ad6f6d4165_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/wvB7t3iAov)
Inmiddels heb ik meerdere tandwielkasten en deze is afgekeurd door mij want te breed om tussen de hornblocks te vallen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54893272607_7a55f988c5_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/4Xo50V6r10)
(https://live.staticflickr.com/65535/54894158446_09b9b371e7_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/C0Zn71v526)
En zo zit het chassis dan in elkaar. Aan de voorkant zit het middenstuk geschroefd op het rechthoekige plaatje dat in het chassis is gesoldeerd en aan de achterkant zit het geklemd.
Klemconstructie achter nog niet perfect:
(https://live.staticflickr.com/65535/54894158551_f7cb667b4d_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/9Gz6cP2vo0)
Hieronder zie je dan van onderen hoe het in de voetplaat en in de opbouw moet passen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54894453325_57030310db_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/9UP298gTqV)
En de definitieve plek van de compensatieboom:
(https://live.staticflickr.com/65535/54894403929_e950cd17cf_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/8809j5bRvV)
Met wielen lekker stabiel op zijn pootjes.
(https://live.staticflickr.com/65535/54894453340_da919f834a_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/24WNK36Q76)
Volgende stap wordt de tandwielkast en de aandrijving.