BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: maartenvdb op 08 October 2025, 15:38:59

Titel: Tsjechische Sikken
Bericht door: maartenvdb op 08 October 2025, 15:38:59
Naar aanleiding van opmerkingen in onderstaand draadje zal ik hier nadere gegevens plaatsen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=116397.msg3222565015;topicseen#msg3222565015

Let wel:  alleen gegevens volgens Tsjechische informatie, die uit Nederland laat ik graag aan een ander over.  Hopelijk leidt dat tot een éénsluidend verhaal.
Titel: Re: Tsjechische Sikken
Bericht door: maartenvdb op 12 October 2025, 18:30:24
Zoals in het bovenstaande draadje al gemeld gaat het niet om "de" , maar om meerdere Sikken.  Maar het is wel correct, dat daarvan maar ééntje in het Tsjecho-Slowaakse bestand is opgenomen onder de serie T 232.0  met nummer 02, dus de volledige aanduiding was T 232.002
Dat betrof de Sik onder NS nummer 292.  Eerst ingezet bij de DRB, daarna CSD en is met het 3e transport vanuit TsSl in een konvooi retour gekomen.

Daarnaast waren er nog 6 Sikken in TsSl, waarvan mogelijk de 247 met fabrieksnummer 697 ooit de TsSl aanduiding T 697 heeft meegekregen.  Deze locomotor is met het 2e konvooi retour gekomen.

De andere Sikken betroffen de NS nummers 262,  264,   296,  311 (fabr. nummer 772 met mogelijke TsSl aanduiding T 772).
En als laatste de "65G".  (dus ik heb me in het andere draadje vergist, daar was het 60G maar moet dus 65G zijn).  Van deze Sik waren alle nummers en fabrieksplaten verwijderd en was daardoor voor de CSD niet te herleiden naar een nummer.  Dus die is maar "65G" genoemd.

Bron: Encyclopedie Zeleznice,  Motorové Lokomotivy CSD [2] , door Jaroslav Wagner, uitgeverij Corona, Praag 2008, schema blz. 141