BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Camickaeze op 08 October 2025, 14:27:50

Titel: Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
Bericht door: Camickaeze op 08 October 2025, 14:27:50
Beste medehobbyisten,

Daar hebben we er weer eentje; door het bomen het bos niet zien. Iets met een klok en een klepel, de bougie vonkt maar geen ontploffing. Achteraf gezien had ik misschien niet meteen moeten gaan beginnen met mijn 'grote' baan, maar moeten testen met een kleine proefbaan om te snappen wat ik aan het doen ben, maar dat station (pun intended) is gepasseerd.

Laat ik schetsen wat ik aan het bouwen ben en wat ik graag zou willen. Een station dat van links en rechts ingereden kan worden, 2 a 3 perronsporen, wat rangeermogelijkheden daaromheen en een simpel schaduw station op niveau 0. Wat ik graag zou willen is dat ik, bijvoorbeeld in iTrain of de Z21-app, kan zeggen; beste trein 1, rij van perron 1 naar spoor 4 in het schaduwstation omdat deze vrij is. En als de weg weer vrij is, dan mag goederentrein 1 vanaf spoor 1 in het schaduwstation via het station doorrijden naar spoor 7 in het schaduwstation. Compleet fictief, maar hopelijk te begrijpen.  Maar hoe pak ik dit aan op de baan zelf? Simpel, blokken maken, de boel isoleren en bezetmelders installeren. En alhoewel ik deze drie zaken individueel prima kan volgen is dan de samenhang van dit alles een compleet brainfreeze. Zelfs zo erg dat ik niet eens weet wat nou precies mijn vragen zijn. Toch ga ik een poging doen de spaghetti in mijn bovenkamer hier te stellen, waarschijnlijk vraag voor vraag als een naslagwerk voor mezelf.

Ik rij H0, Piko A-gleis, heb de witte z21 en heb besloten geen gebruik te maken van flexrails. Het hele baanplan bestaat uit de normale losse railstukken van Piko. Mijn idee was om op elke raillas een draadje te solderen en aan te sluiten op de + en/of -. Als ik nu een stuk moet isoleren betekent dat in mijn geval plastic raillassen plaatsen aan 1 kant van de rails, laten we dat de +kant noemen. Maar.. Dat stuk rails heeft dan dus compleet geen (+)stroom. Dan valt de trein toch stil? Of moet je ook het stuk geïsoleerde rail voorzien van, in dit geval + stroom op een andere manier?

Ik heb de Youtube-filmpjes van o.a. Albert bekenen en ondanks dat alles individueel goed wordt uitgelegd, mis ik dus juist even het complete plaatje. Hopelijk is dit een beetje duidelijk opgeschreven, tis lastig om de juiste vragen te formuleren als je niet 100% snapt waar het mis gaat.

Groet,
Floris
Titel: Re: Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
Bericht door: Jelmer op 08 October 2025, 14:38:24
Heb niet het complete plaatje voor je, maar ik begin met een klein stapje.

De bezetmelders die je normaal in een twee-rail bedrijf gebruikt zijn van het type "stroomdetectie"

Hiertoe isoleer je inderdaad 1 spoorstaaf (de +). Een draad van deze + gaat naar je bezetmelder die op zijn/haar beurt weer is gekoppeld aan:
1: de signaal bus voor de bezetmelding (deze stuurt de bezetmelding door, dit kan zijn een S88 bus of een Loconet Bus of nog meer).
2: een stroomdraad naar je stroomkring waar de + uit de centrale komt.

Zo krijgt je trein stroom tijdens de bezetmelding. Sterker nog, dat is nodig voor de werking...

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
Bericht door: bask185 op 08 October 2025, 15:32:28
Ik snap niet waarom je zegt:
Citaat
als je niet 100% snapt waar het mis gaat.

Maar je hebt nog niet eens blokken gemaakt?
Citaat
Maar hoe pak ik dit aan op de baan zelf? Simpel, blokken maken, de boel isoleren en bezetmelders installeren

Je moet je eerst afvragen of je wel met iTrain/automatisch wilt rijden in de eerste plaats. Dat is stap 1.  Als ik lees hoe erg je nu al vast loopt, zou ik bijna zeggen, gooi die computer weg en ga bij met Z21 app aan de slag en ga rijwegen gebruiken.

Stap 2 is precies zoals je zelf al zegt. Je deelt je baan op in blokken, boel isoleren en bezetmelders aansluiten. En lees de handleidingen van de bezetmelders.

Je test elke elke melder afzonderlijk, dat kan met de terugmeld monitor in iTrain. Je kan ook door naar stap 3, want melders ga je daar ook testen.

Stap 3. Teken je sporen plan in iTrain en zet elke wissel, sein en terugmelder in het plan. Vul de adressen in van al je wissels en seinen, vul de adressen in van al je bezetmelders. Test elke wissel, sein en terugmelder. En lees de handleiding ook vooral goed door

Stap 4. Ga in iTrain blokken maken, maak er eerst 2 en ga kijken of je trein van de een naar de ander kan rangeren en routeren. Lees de handleiding ook van iTrain over trein bewegingen en blokken maken,

Als dan je trein succesvol automatisch van blok A naar B rijdt, voeg je het derde blok toe. En dan test je die.

Vanaf dat punt, voeg je 1 blok per keer toe aan het programma en dat test je uit. Zo zou ik het doen althans, maar er zijn meer wegen naar Rome.

Stap 5. Als al je blokken technisch all OK zijn, dan ga je eerste een partij rijden. Sleep treinen heen en weer en geniet van de show. Als je het in je vingers heb, hoe je treinen moet verplaatsen, routeren, rangeren, handmatig, semi-automatisch, automaitsch en omdraaien en elke van overal naar overal krijg dan:

Stap 6: .. dan kan je je gaan verdiepen in trein routes, dienstregelingen, rijwegen, acties en de overige shitload aan de ongelimiteerde mogelijkheden van iTrain. Lees ook de handleiding door.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
Bericht door: henk op 08 October 2025, 15:58:55
Beste medehobbyisten,

Daar hebben we er weer eentje; door het bomen het bos niet zien. Iets met een klok en een klepel, de bougie vonkt maar geen ontploffing. Achteraf gezien had ik misschien niet meteen moeten gaan beginnen met mijn 'grote' baan, maar moeten testen met een kleine proefbaan om te snappen wat ik aan het doen ben, maar dat station (pun intended) is gepasseerd.

Hoezo is dat station gepasseerd? Niets houdt je tegen die grote baan even die grote baan te laten. Als je echt wilt leren automatiseren met Itrain, dan is het heel behulpzaam om met een deel van je railmateriaal een testovaaltje met een inhaalspoor te maken. Je leert de beginselen van automatiseren met Itrain op een behapbaar baantje en het is nog leuk ook. Na afloop kan je dat railmateriaal weer voor je grotere plan gebruiken.

En op zo’n geïsoleerd stukje rail sluit je een apart draadje aan. Sterker, de detectie is gebaseerd op het feit dat er stroom gaat lopen door dat draadje, zodra een locje op dat stukkie rail verschijnt.

Los daarvan heeft Bas ook nog een goed punt. Wat wil je eigenlijk? Tot nu toe lijkt Itrain wat overdreven voor je wensen.
Titel: Re: Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
Bericht door: Camickaeze op 08 October 2025, 16:32:55
Volgens mij heeft Jelmer antwoord gegeven op mij vraag; als ik een stuk geïsoleerde rails heb, dan krijgt die dus zijn stroom (in mijn poging om het duidelijker te maken, de +stroom) van/via de bezetmelder? Duidelijk..

Bask, je hebt gelijk, ik ben nog bezig met het leggen van de rails en de bouw van de onderbaan. Ik werk niet zo gestructureerd dus het gaat allemaal niet zo heel snel. Dat iTrain nu nog een brug te ver is, is wel duidelijk. de Z21-app lijkt me een prima beginpunt maar een volledig geautomatiseerde treinbaan is wel het einddoel. Maar ook in de Z21-app zal ik moeten werken met bezetmelders etc.

Misschien toch maar eens gaan nadenken over een testbaantje.....  :angel: