BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Petertje op 30 September 2025, 13:13:28
-
op veel stations zie ik dat ze een soort hokje hadden (een kleine uitbouw) . In Kampen zit er thans een soort van koffieshop in (Perron 1 genaamd) Ik zie ze op meerdere stations. Kibri heeft ook dergelijke uitbouwen in hun kits Zevenbergen en Blankenberg...
Weet iemand waarvoor die oorspronkelijk diende ?
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/194f7d17-4550-537c-9bd1-1178193c4045/media/5c4e441c-7f6d-f9d6-1c79-6bf7764fecf5?mode=detail&view=horizontal&q=kampen%20station&rows=1&page=10 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/194f7d17-4550-537c-9bd1-1178193c4045/media/5c4e441c-7f6d-f9d6-1c79-6bf7764fecf5?mode=detail&view=horizontal&q=kampen%20station&rows=1&page=10)
-
dat is de retirade
had gekund
-
Daar zit/zat de sein en wisselpost in. Ook zat daar op sommige stations de treindienstleider in. Toen ik in 2020 in Hausach was was deze nog in dienst en heb daar foto's gemaakt. Daar moet je even op wachten want die staan op mijn laptop en die heb ik niet bij me i.v.m. vakantie.
-
Klopt, zie hier de inhoud van het hokje van station Ausserberg (CH) in 2011.
Was denk ik niet meer in gebruik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSCN3911-68dbc85bd05f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSCN3911-68dbc85bd05f8.jpg)
-
Werd dat hokje niet ook gebruikt voor bedienen van de (voetgangers)overweg (binnen het station)?
-
Vast wel, maar ‘werd’ dan.
Terwijl we op onze trein wachtten, passeerden meerdere goederentreinen en werd de overgang geheel automatisch bediend. In het hokje was niemand te bekennen.
-
Misschien is dat wat ze in Daun, op de Eifelburgenbahn, een Fahrdienstleiterausbau (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60917.msg3222002560#msg3222002560) noemen.
-
Dalfsen heeft ook zo'n uitbouwtje.
Van daaruit werden seinen, wissels en overwegen bediend.
Tegenwoordig zit je daar goed na een wandeling door de fraaie omgeving. Want het oude station biedt nu huisvesting aan een leuk café-restaurant.
Trouwens, bij goed weer is er ook een terras. Op het perron.
Groeten
Hendrik Jan
-
Ik hoor een paar mensen zeggen dat daarvandaan de wissels werden bedient... dus dit was ter vervanging/uitsparing van een seinhuis?
-
Stations die te klein waren voor een heus seinhuis.
-
Als ik het dus goed begrijp is de uitbouw op b.v. station Kampen en sommige andere oude station dus nog een overblijfsel uit de jaren 60? 80? voor de bediening van de wissels etc. Dus een kleine Post T ?
-
Ik kan me vaag herinneren dat station Baarn ook zo’n “serre” had op perron 1.
Als je inzoomt op deze foto uit Het Utrechts Archief (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/F7D7133651105E46AC0B3C53DF4F6119), is die uitbouw te zien.
-
De T in Post T slaat op de aanwezigheid van een telegraaf. Die was niet overal aanwezig.
Zo'n uitbouw was voor lokale bediening.
In Arnemuiden is nog zo'n uitbouw. Op stationsweb.nl is de oudste foto waarop de uitbouw is te zien van 1953. Er staat geen T op het gebouw. Maar op een foto uit 1957 staan de slingers om de overwegbomen te bedienen nog buiten op het perron.
-
Alle NS stations die een mechanische bediening hadden en dat waren er in de jaren 60 b.v. heel
veel b.v. De Hoekse lijn chiedam naar Hoek van Holland ,De Betuwe Lijn Dordt Geldermalsen oom even alleen die ik kende te noemen hadden op de stations een bedienpost T bediend door de stationschef of een assistent .Meestal was er nog een Post 1 bij een overweg aan het einde van het emplacement soms ook een andere kant als Post 2.
Ook Rotterdam Zzuid Goederen station had een echt groot seinhuis als Post T en enkele andere seinhuizen de Posten 1 tot 3 ,en wachtpost 55 aan de lijn naar de Koningshavenbrug.
Dit was allemaal mechaniche beveiliging.
Alser op een gewoon station een trein werd verwacht ,omdat de treindinstleider een melding kreeg van het naburige station gaf Post T de wachter van een post opdract wissels en seinen te bedienen via een bloktoestel,
Het gaat te ver om dit ff uit te leggen en is op internet wel te vinden b,v, Nico Spilt met foto's.
Peter
-
De T in Post T slaat op de aanwezigheid van een telegraaf. Die was niet overal aanwezig.
Zo'n uitbouw was voor lokale bediening.
In Arnemuiden is nog zo'n uitbouw. Op stationsweb.nl is de oudste foto waarop de uitbouw is te zien van 1953. Er staat geen T op het gebouw. Maar op een foto uit 1957 staan de slingers om de overwegbomen te bedienen nog buiten op het perron.
Klaas, volgens mij slaat de T op de eerste letter van treindienstleider. Deze beambte zetelde in het hoofdseinhuis (op kleine stations het enige en inderdaad vaak in een uitbouw) seinhuis op een emplacement.
-
Volgens Wikipedia heeft Klaas gelijk:
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Post_T (https://nl.wikipedia.org/wiki/Post_T)
Vaak werd aangenomen dat de T van Post T verwees naar de Treindienstleider, maar de T gaf aan dat op die post een telegraaf aanwezig was. De telegraaf werd gebruikt om belangrijke dienstberichten te versturen tussen posten onderling en de hoofdverkeersleiding in Utrecht. Meestal was dit ook de post waar de Treindienstleider van het station dienst deed omdat hij het meeste belang had bij die berichten.
Groeten,
Rogier
-
Het Spoorwegmuseum (https://www.spoorwegmuseum.nl/over/blog/zo-werkt-een-seinhuis/) en Nico Spilt (https://www.nicospilt.com/seinhuizen.htm) zeggen iets anders.
-
Ja, maar Het Spoorwegmuseum geeft Klaas ook een beetje gelijk. De site Klassieke beveiliging houdt het overigens ook op Treindienstleider.
-
Waar het Spoorwegmuseum en Nico Spilt hun eigen expert zijn, is niet duidelijk waar de schrijver van de Wikipedia-pagina de informatie vandaan heeft.
Dat weet ik ook niet van Klassieke Beveiliging. Wel vind je daar, bij de uitleg over seinhuizen (https://www.klassiekebeveiliging.com/Uitleg_seinhuis.htm), meer aanwijzingen dat de T niet voor “telegraaf” staat:
- De telegraaf wordt niet genoemd in de lijst met apparaten (het kan zijn dat die van vóór de klassieke beveiliging is), wél de bloktelefoon (Post B dan maar? ;))
- De andere genoemde posten, zoals blokposten en brugposten, zullen ook een telefoon/telegraaf hebben gehad (“voor communicatie tussen diverse posten”) maar heten geen Post T.
Mij lijkt het ook logisch dat je een gebouw aanduidt met zijn functie en niet met het (belangrijkste?) apparaat dat daar staat.
-
Een meneer Gutter is bezig geweest met een hele lijst verkortingen gebruikt door de NS. Deze lijst kun je ook vinden op NVBS. Daar is post T post treindienstleider.
https://www.nvbs.com/app/uploads/2022/01/Lijst-van-verkortingen-spoorwegen-4e-druk-P.-Gutter.pdf (https://www.nvbs.com/app/uploads/2022/01/Lijst-van-verkortingen-spoorwegen-4e-druk-P.-Gutter.pdf)
-
Leuk! Meteen een handig overzicht van alle “Plan”-aanduidingen van materieel.
-
In het stsationsgebouw ,waar ook het loket voor de treinkaartjes was ,was een z.g.n. kamerslagwerk . dat verbonden was met de omnibus lijn die langs alle seinhuizen liep .
Dat was de opvolger van de telegraaf.Overwegposten hadden geen telegraaf.Op de omnibuslijn werkte ook het kloksein om treinen aan te kondigen. Ze zagen er net zo uit als de Zwitserse klokseinen en stonden buiten naast de post zodat de wachter/ wachteres ze ook horen kon horen als ze buiten cezig waren met de volkstuin of de was ophangen.
Groeten .
Peter
-
Ik heb een heel boek doorgebladerd uit 1915 over het seinwezen bij de spoorwegen. Daar wordt alleen gesproken van posten of blokposten, maar niet van een post-T. Nou stonden ze toen ook al vol met Telegraaf en telefoontoestellen, maar het lijkt logischer dat de post wordt genoemd naar degene die er in hoort te zitten en dus de treindienstleider
-
Ook in het 'zwarte beertje' "Hier zijn de spoorwegen" van P.J. Dorrenboom dat in 1959 werd uitgegeven veel afkortingen, maar post T kom ik zelfs bij hoofdstuk Seinwezen niet Tegen.
Treindienstleider lees ik ook niet in het pocketbook.
-
Uit De Nederlandse modelspoorweg van Gerard Tombroek : De naam Post P stamt nog uit de begintijd van de spoorwegen. Zo'n honderd jaar geleden liepen de meeste telegraafverbindingen via de spoorwegen. Voor de komst van de telefoon was dit het belangrijkste en snelste communicatiemiddel. De telegraafberichten werden verstuurd uit de telegraaf-posten. Deze posten T zijn nu nog op grotere stations te vinden en nog altijd rechtstreeks met elkaar verbonden.
-
https://proxy.archieven.nl/0/C8D4B9727BC64EEAAFDD380C44F0C823 (https://proxy.archieven.nl/0/C8D4B9727BC64EEAAFDD380C44F0C823)
Clic de foto aan om hem te downloaden/lezen. Je kan dan via de balk bovenaan bladeren. Pagina 3 en 4 bevat de plattegrond
Een pagina afkomstig van een verslag van het verzet (GDN= Geheime dienst Nederland) bron: Niod
Het verslag bevat tevens een plattegrond van het stationsgebouw van Dordrecht met het telegraafkantoor.
Je kan ook naar archieven.nl en dan zoeken op Treindienstleider, er komt dan een hele rits aan archiefstukken naar boven.
-
Ik heb Delpher geraadpleegd. Post-T komt hier en daar in kranten ter sprake. De periode van publicatie is vanaf de zestiger jaren.Het hier en daar in de zin dat het in Oost, West, Noord en Zuid Nederland wordt gebruikt. Uit de teksten blijkt steeds dat het gaat om een seinhuis, of bij uitzondering om een seinpaleis. Dat betekent niet dat Post-T in vroegere jaren geen andere betekenis kan hebben gehad.
-
Ik maak uit de documenten op dat Post T verwijst naar de aanwezigheid van een telegraaf, dat de benaming van de leidinggevende, Treindienstleider ook met een T begint schept de verwarring maar het gaat m.i duidelijk om technische aspecten die op zo'n post aanwezig zijn.
-
Petertje, ik houd nog even vol: uit welke documenten precies maak je dat op? In het document waar je naar verwijst wordt wel gesproken over een telegraafkantoor, maar niet over Post T.
-
Zie link 3 posten hierboven. Een duidelijke omschrijving van een post T , de apparatuur aanwezig en zijn functie.
-
Men noemt wel degelijk Post T :D
-
Pardon, pagina 2 had ik nog niet goed gelezen. Daar staat inderdaad dat het telegraafbureau ook wel Post T wordt genoemd.
Overtuigd ben ik daarmee nog niet; het was niet de vraag of in Post T een telegraaf staat. Het telegraafbureau van station Dordrecht kan nog altijd óók Post T genoemd worden omdat daar de treindienstleider zit.
-
Post T in Weert stond geen telegraaf. Daar zetelde wel de treindienstleider. Kijk op de site Klassieke beveiliging. Zul je zien dat op alle stations dat het geval was. De telegraaf stond op grote(re) stations in het stationskantoor.
-
Het definitieve antwoord bestaat misschien uit een Post T van een station, aangelegd ná de tijd dat de telegraaf nog gebruikt werd?
Aanvulling: ik vind het voorbeeld van Weert ook overtuigend.
-
Heeft iemand al ontdekt (Ik niet) wanneer de belangrijkste functionaris in het belangrijkste seinhuis , ooit de hoofdseinhuiswachter genoemd ,later treindienstleider werd genoemd?
We kunnen dan zien of de seinhuizen met zo'n man er in al Post T werden genoemd. ;)
Groeten ,
Peter ,Monteur SW in 1963.
Ik weet wel ,dat de naam treindienstleider al wel in 1963 werd gebruikt.
-
Het is wel zo dat treindienstleider een vrij moderne indruk maakt als woord. Niet heel 19e eeuws. Dat zegt nog niets alles, maar wel wat.
-
https://proxy.archieven.nl/0/F048EE82A9C9449DA0E6239A126F117B (https://proxy.archieven.nl/0/F048EE82A9C9449DA0E6239A126F117B)
Een oud kranten artiekel met de uitleg waar de T voor staat, nl treindienstleider uit 1933.... van stad en land ...
-
Geen idee hoe ik de afbeelding vd krant rechtstreeks kan plaatsen.....
-
Een uitsnede van de tekst:
Voor geen gratis Jaarabonnement als belooning zouden wy evenwel ook maar voor luttele minuten de verantwoording op ons willen nemen, die b.v. de treindienstleider heeft in Post T. Zyn positie is die van een kapitein op een zeeschip. Hy is aansprakelyk voor het onbezet en onbelemmerd zyn der sporen over een gebied, dat op een meter nauwkeurig voor hem is afgebakend. Ook de wachters in de posten hebben ieder hun eigen verantwoordelyk district, maar zy kunnen niets doen zonder instructie van den treindienstleider in T. U wilt zeker weten, wat die T beteekent. Heel eenvoudig: „treindienstleider" en 't hoofdbestaan van dezen ambtenaar ligt in het perronhuis recht tegenover de boeken- en kranten - kiosk. Die serre-achtige ruimte wordt voor driekwart in beslag genomen door een groen-geverfd apparaat van volumineuze afmetingen. Volgens de spoorwegterminologie heet dat allerlei electrische geheimen verbergende gevaarte een 72-voedig electrisch bedieningstoestel. Het is aan den voorkant voorzien van z.g. stelknoppen, welke in verbinding staan met de wissels, rangeerstoplantaarns, perronseinpalen, stop-ontspoor - blokken, enz. enz.
En met dat “perronhuis” zijn we weer terug bij de vraag van Petertje!
-
Volgens Wikipedia heeft Klaas gelijk:
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Post_T (https://nl.wikipedia.org/wiki/Post_T)
Dat lemma is in het verleden nogal eens veranderd. ;D
Hier bijvoorbeeld.
https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Post_T&diff=prev&oldid=53066926 (https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Post_T&diff=prev&oldid=53066926)
Allemaal zonder bronvermelding. ::)
-
Geen idee hoe ik de afbeelding vd krant rechtstreeks kan plaatsen.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-10-02-13-52-33-68de67afe965a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-10-02-13-52-33-68de67afe965a.png)
Bij deze!
-
Ik wil het wat raadselachtiger maken . Bij de spoorwegen ad je 2 soorten borden met een T .
De ene was een wit bord met zwarte rand en een zwarte hoofdletter T . De andere was blauw met een witte T , 9 gebruikt ter aanduiding van post T .
-
Een wat oude post alhier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13463.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13463.0)
-
Ik zie dat ik daar flink wat geschreven heb ,samen met een paar anderen.
Ik heb er niets meer aan toe te voegen eigenlijk. :D
Peter
-
Mag ik iedereen bedanken voor zijn reacties ! (y)
-
Graag gedaan . :D
Peter
-
Ik ben ooit met school (eind jaren 70) bij de NS te Maastricht op bezoek geweest, waar we de hele dag uitleg kregen over allerlei aspecten van het bedrijf.
Daarbij hebben we ook de bekende Post T (Ravesteyn) bezocht. Hier werd ons verteld dat de T nog van Telegraaf afkomstig was, ook al waren en er geen telegraaftoestellen meer in gebruik.