BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Peter Spruit op 07 June 2008, 22:30:42
-
Om mijn Gips muurplaten en tzt ook mijn bergen te gaan kleuren zou ik gebruik willen maken van een Airbrush.
Moet dus een apparaat zijn dat met de gangbare verfsoorten die op gips gebruikt worden overweg kan. Wil dit gelijk in combi met een kleine betaalbare compressor .
Wie heeft ervaring, tip en kan me iets aanbevelen hieromtrent
Tx
Peter
-
In Almere zit een Airbrush specialist, die weten waar ze over praten en geven goed advies. Eigenlijk maar 1 tip, kijken op de site.
[sorry ik maak geen reklame]
airbrushen maar,
Frederico
-
Hallo Peter,
Ik ben een airbrush gebruiker met een betrekkelijk beperkte ervaring. Met name de problemen rond de verfnevel die bij spuiten ontstaat houd tegen dat ik te pas en onpas de airbrush pak. Let daar dus goed op bij het gebruik van de airbrush.
Mijn ervaring is dat de verf die je gaat spuiten ongeveer net zo dun moet zijn als water. Bij bepaalde verfsoorten is het aanbrengen van meerdere lagen nodig omdat door de dunne verf in een keer dekken niet lukt. Bovendien kun je bij overmatig verf gebruik tranen krijgen op je werkstukken.
In eerste instantie ben ik begonnen met het gebruik van een spuitbus als druk gever. Omdat ik toch al niet te veel gebruik wilde maken van de airbrush leek mij dat een goede oplossing. Helaas, naarmate de het gas in de bus opraakt, neemt ook de druk af. Gevolg is een onregelmatige aanvoer van verf wat spuiten erg lastig maakt.
Daarom heb ik een niet al te dure compressor gekocht waarmee gedurende ongeveer 15 minuten een goede verfnevel geproduceerd kan worden. Na 15 minuten wordt de compressor heet en in de handleiding wordt dan ook aangeraden het ding even uit te zetten.
Effectief levert mij dat ongeveer 10 minuten spuittijd op waarmee tot nu toe de zaken die ik met de airbrush wilde behandelen, ook uitstekend zijn verlopen.
Het aanbrengen van een aantal zeer dunne lagen verf, levert vaak uitstekend resultaat met behoud van details. Ik bewerk op dit moment een aantal bussen in schaal 1:87 en door het gebruik van de airbrush blijven de kleinste details zichtbaar. Ook de oneffenheden!
Het hierboven staande punt geeft aan dat je je werkstukken tot de hoogst mogelijke graad van nauwkeurigheid moet voor bereiden. Dus goed schuren, plamuren, schuren etc. daar waar van toepassing.
Na het gebruik van de airbrush is het uitermate belangrijk het gereedschap goed schoon te maken. Een maal opgedroogde verf maakt de airbrush volledig waardeloos.
Succes met de airbrush.
Richard
-
Op http://www.nproject.nl/airbrush/de-airbrush.html staat wel wat algemene informatie over de airbrush, maar de tip van Frederico is 100% correct. Zie: http://www.airbrush-services-almere.nl
Alhoewel het wellicht een eind rijden is, is het meer dan de moeite waard.
In principe kun je elke verf wel spuiten, maar je moet het dan wel verdunnen tot de viscositeit gelijk aan melk.
-
Peter,
Kun je me uitleggen waarom je een airbrush wilt gaan gebruiken om berg/muurplaten van gips te spuiten?
Is hiervoor een dry-brush techniek niet veel eenvoudiger en vele malen goedkoper (bedenk eens hoeveel verf en kwasten je voor het geld van een airbrush kunt kopen?).
Kees-Jan
-
Peter,
Kun je me uitleggen waarom je een airbrush wilt gaan gebruiken om berg/muurplaten van gips te spuiten?
Is hiervoor een dry-brush techniek niet veel eenvoudiger en vele malen goedkoper (bedenk eens hoeveel verf en kwasten je voor het geld van een airbrush kunt kopen?).
Kees-Jan
Dacht dat het een goed alternatief zou kunnen zijn om enerzijds de grondlaag aan te brengen, anderzijds nadien kleurschakeringen en verwering aan toe te voegen.
Maar dat gezegd zijnd kan ik er dus helemaal naast zitten.
Heb op dit geen enkele ervaring met kleuren en verweren van gips ( wel vroeger met kleuren van bergen maar daar nooit echt van het resultaat tevreden over geweest wegens te grote kleurverschillen ( die voor mij als deels kleurenblinde heel moeilijk te vermijden zijn °
Ik heb dus ook geen ervaring met jouw genoemde techniek en vind helaas ook weinig of geen geschreven info ( boek met technieken etc ) hierover) Dacht echer dmv van spuiten enerzijds egaler groter vlakken gelijkmatig te kunnen kleuren en nadien te kunnen highlighten waar nodig.
Verdere tips dus zeker welkom
Peter
-
Peter, voor gipsen keermuren en bergen is het juist een voordeel als het geen egaal gekleurd vlak wordt. Dat ziet er namelijk veel natuurlijker uit. Voor wanden van gebouwen is een egalere basis misschien wel handig. De keuze van de verf is dan belangrijk, omdat gips veel vocht/verf opzuigt. Ik meen dat dat hier als eens in een draadje aan de orde is geweest.
Zelf heb ik ooit met gips keermuren gegoten en geschilderd. Bracht eerst enkele lagen zeer sterk met water verdunde oostindische aan, met daar overheen een of enkele lagen sterk verdunde waterverf in bruinige tinten. Alles grof geschilderd met enkele streken met een grote kwast. Dat was de basis, de voegen zeg maar. De stenen schilderde ik weer grof met een grote kwast met meer dekkende plakaatverf, weer enkele lagen in kleurnuances. Afwerken door drybrushen.
Airbrushen raad ik je echt af. Zoals Kees-Jan al aangaf, kun je veel kwasten, verf, gips en mallen kopen voor de prijs van goede airbrush spullen. (was zelf circa 180,-- kwijt, voor een redelijke airbrush en 2e hands compressor). Je bent erg lang bezig voordat je met de airbrush een dekkende laag op gips hebt. Je zit tijdens het spuiten in een stevige nevel en het resultaat zal je zeker tegen vallen, omdat het te egaal wordt, niet leeft.
Herman
-
Peter,
Dry brushen wil ik je wel een keer uitleggen, er is helemaal niets aan.
Het gebruiken van een grondlaag op gips: haal een grote pot acryl verf bij de bouwmarkt in de kleur lava en groen (voor het gras) bijvoorbeeld. Deze verf is niet erg duur (per liter) en dekt vrijwel in één keer over gips zonder voorbehandeling hiervan.
Kees-Jan
-
Reel-Cees heeft een sterk punt over de prijs van de airbrush, die is aan de hoge kant, zeker in combinatie met een compressor, maar het resultaat is VELE malen beter als met het penseel / kwast, en dat je geen dekkende en egale lagen aan kunt brengen ligt niet aan de airbrush, maar aan de verf en de gebruiker. ik gebruik op de clubbaan gunze verf, die kun je zo uit het potje in de airbrush
rottendruppelen, hoef je niet te verdunnen (kan overigens geneens zonder isopropanol!) en dekt in een keer, ik heb op verschillende ondergronden geprobeerd, en iedere keer een dekkend resultaat gehaald, zonder dat je hiervoor dikke lagen of veel verf hoeft te gebruiken.
verder, oefening baart kunst, zeker met airbrushen, ik heb nu al weer een hele bult uurtje airbrush ervaring, en zelfs ik leer nog iedere keer bij.
een goeie verf is dus erg belangerijk. overigens, ik heb voor m'n ondergrond gebruik gemaakt van grijze gamma metaalverf, ik denk overigens dat iedere verdunbare verf hiervoor voldoet, welke ik verdunde met terpentine (raampje open, afzuiger aan en regelmatig flink luchten, terpentine, en IEDERE verf die je hiermee KUNT verdunnen is schadelijk!!!), en verwerkte met een grote naald en nozzle (.4 of .6!), en dat werkte perfect. eventuele kleurschakelingen breng ik aan met acrylverf van bijvoorbeeld vallejo, klinkt duur, €1,90 voor een potje airbrushverf, maar het dekt er goed, werkt heerlijk, maar heeft wel als risico, net als iedere acryl trouwens, dat het vrij kwetsbaar wordt, lakken is dus mijn devies.
overigens, ik gebruik tegenwoordig enkel en alleen acryl voor m'n airbrushwerk, prettiger voor de gezondheid denk ik, ik wil nog lang kunnen blijven airbrushen, vandaar.
bij twijfel over de verfkeuze of materiaalkeuze, vraag maar raak, ik heb al een hoop geprobeerd en geleerd.
enne, een goed gezegde over het gebruik van schadelijke verfjes, op basis van terpentine achtigen (humbrol, revell, model master), op basis van wasbenzine, (kleinspoor, maar daar kom je eigenlijk niet onderuit, daar is geen altenatief voor), en de zogenaamde iso acryl's (tamiya is acryl pigment met als drager isopropanol, ook gunze valt hieronder!) is: If you can Smell it, You breath it!
mocht de prijs een groot struikelblok zijn, wat ik me prima kan voorstellen, mijn complete airbrush arsenaal kostte meer dan 1000 euro, compressor, ultrasoonreiniger, maar ook verschillende pistolen en verschillende soorten verf, probeer dan eens bij iemand in de buurt een soort van instap cursus te regelen. bevalt het, dan kun je ervoor gaan sparen, vind je het niets, dan is het verstandig om je geld er niet aan te besteden!
Timo
-
@ Timo de Porto
Ik heb een Badger 150 met werther 108 comressor, PRIMA set zelfs voor veel spoorspuitwerk te goed, slechts E 195.00
Dus E 1000.00 is niet voor het normale werk nodig, nogmaals goed laten adviseren, werkt het best.
En voor die muren gewoon lazuren, of drybrushen is heel goed en mooi te doen EN dat scheelt E 200.00 of meer.
Lazuur ze,
Frederico
-
klopt, ik heb oa een evolution Silverline two in one (duh!) en een olympos, en een lakpistool (kanon eigenlijk), en zo gaat het lijstje nog wel door, met daarbij een wat duurdere compressor, die gelukkig wel helemaal fluisterstil is (stiller als een koelkast), en het werkt heerlijk.
tuurlijk voldoet een badger 150, maar het is een hels karwei om em alleen al schoon te krijgen, en het mist net dat kleine beetje extra wat bijvoorbeeld de silverline wel heeft, het is maar een klein beetje, maar maakt voor mij een groot verschil, ik heb de badger in z'n standaard gehangen en eigenlijk nooit meer gebruikt.
overigens, ik probeer hier zo goed mogenlijk te adviseren, ik benadruk verschillen, voor en nadelen van verschillende soorten verf, maar heb verzuimd te melden dat MIJN set me 1000.00 euro heeft gekost (het scheelt overigens net geen 100 euro aan de juiste kant...), maar hierbij had natuurlijk moeten staan dat dit voor een beginner de bedoeling niet is, een airbrush set KAN voor weinig gekocht worden, maar in dat geval wens ik je succes... doelende op bijvoorbeeld de 15 euro kostende spuitset van de c*rad, spuit prima, maar is verder een hel.
overigens, het drybrushen is zowiezo nodig, je kunt met drybrushen details tevoorschijn toveren die er op geen andere manier uit zijn te krijgen, niet met de airbrush, maar zeker niet met de kwast.
zoals ik al vermeldde, laat je eens informeren, er is vast iemand (een mede beneluxer?) in de buurt die je een uitgebreide uitleg kan geven over airbrushen, en vooral, bezint eer ge begint, het is eeuwig zonde om een set aan te schaffen voor een hoop geld waar je verder niets mee doet, het groeit bij niemand op zijn rug!
Timo
edit: ik werdt door een MEDE beneluxer/clublid gewezen op een spelfout, waarvan akte!
-
Hoi,
probeer het boekje Märklinbahn+Landschaft eens op de kop te tikken. Hoewel volgens mij al zo'n 30-40 jaar oud, vind ik dit nog steeds een bijbel. Zeker voor een beginnende landschapsbouwer.
Verder zou ik ook voor drybrush of plakaatverf gaan.
Bart
-
Juist Bart hier sluit ik me bij aan.
Landschap dry- brushen (NB ik durf de strijd wel aan hoor dry vs air mbt bijv. ballast).
Modellen spuit je met de lucht spuit.
Naast het door Bart voorgestelde boekwerkje heeft Faller ook zo'n soort tijdschrift over landschapbouw en verftechnieken.
mvg,
Kees-jan
(tevens bezitter van een miezerige Badger voor het spuiten van kanarie geel en sky blue).
-
Tx voor vele uitgebreide en interressante info. Geeft een duidelijk beeld weer en inderdaad de goedkope 25 Euro setjes ( die ik ook al een 15 jaar heb liggen ) is leuk voor een occassionele spuiten van een dak of wagon maar dient bij mij verder alleen maar om zo nu en dan het stof van tussen een stoomlok weg te blazen......... Werkt fantastisch en tenmiste niet het geklieder van de hele boel weer schoon te maken.
Denk dat ik inderdaad voor de door Kees-Jan voorgestelde optie ga..... en dus op zoek naar boekje met verftechnieken ;D
greetz
Peter
-
Ga eens op zoek naar dit (http://www.vanstockum.nl/product/648092/Compleet-handboek-Airbrush-voor-modelbouw.html#details) boek.
Ik vond het wel informatief en gemakkelijk te lezen voor beginners.
Het geeft uitleg over de diverse soorten airbrushes en technieken.
Ben er alleen nog niet toe gekomen om ook eens de stap te nemen om wat aan te schaffen en te proberen.
Gr.
Eric
-
@ timo de porto
even off the draad, wat doe je met deze spuitjes en dergelijke, zommar uit intresse, en kan je wat daarvan laten zien?
@petdig succes met deze mooie hobby, proberen maar .....
bedankt en groeten,
Frederico
-
Ik ga dit topic even in de gaten houden aangezien ik ook wel interesse heb in een leuke, budget, airbrush voor een beginner. :)
-
Even op Aurbrush Services Almere geklikt en zag dat de zaak een voor mij nieuwe verfsoort had; Gunze, heeft iemand daar ervaring mee? Ik vond de Createx modelbouwverf wat te lobbig voor de treinen en auto's 1:87, en wil wel een Gunze veroudingset van 11,75 proberen. Maar is het aanrader/afrader?
-
Peter,
Kom een keer langs als je tijd hebt.
(dan kun je gelijk je ex SBB dubbeldekker zien).
Kees-Jan
-
Gunze is erg goed dekkende verf, ik heb op de club een deel van de rails met gunze verouderd, en het dekt vrijwel in een keer. het is van een dusdanige dikte dat het meteen in de spuit kan, maar het is ook erg goed te kwasten.
enige nadeel is dat het in te kleine potjes zit, zelfde formaat als van tamiya, en sommige kleuren moet je nou eenmaal in literblikken kunnen kopen, EN dat het op alcohol basis is (isopropanol), maar verder ben ik er heel erg tevreden over.
Createx is een goeie verf overigens, maar met gebruiksaanwijzing, je moet het anders als je princiepes gebruiken, hogere druk, meer verf, dat soort dingen kun je eens proberen, dan wil het wel. Als andere aanrader zeg ik unaniem Vallejo Air, verkrijgbaar in vele kleuren, in oogdruppelaars, dus meteen doseren in de beker, betaalbaar, eenvoudig te verwerken, EN 100% acryl, je kunt het zelfs drinken als je dat zou willen. Nadeel van de verf is dat je het eigenlijk altijd moet lakken, omdat het zo dun is, en vrijwel in een keer dekt is de laag vrij kwetsbaar, ik doe dan vaak een drupje matte of satijnen vernis, ook van vallejo erbij, wordt de laag sterk, en kan ik meteen erna gaan beginnen met olieverf washes en dat soort dingen.
Timo
-
Ceatex modelaire is veel te dik voor fijner werk. Meer verf en druk betekent dikkere lagen verf op je model. Dunne lagen lukt bijna niet.
Als dat met Alejo Air ook het geval zal zijn, ga ik maar weer over op watervaste, dekkende inkt. Veel pigment, weinig bindstof, dus niet sterk, maar beschermen met vernis.
-
ik zou zeggen, probeer vallejo eens, ik gebruik het al tijden, en de vallejo gaat er veeeeeel dunner op dan enige andere verf ik mijn bezit, het is nl enkel pigment met water, en als je altijd goed schud, dan heb je een super verf!
inkt werkt wel aardig, maar is vaak te dun, dwz het pigment trekt weg van de details. ik heb hier wel inkt staan van games workshop, maar dat gebruik ik niet meer in de airbrush, tenzij ik een hele lichte waas wil. verder voldoet het wel heel goed als contrast verf, zeker een tint die in dezelfde lijn ligt als de ondergrond geeft je geschilderde werk een hele extra dimentie, waarom dat is, dat weet ik niet, en ik vind het op foto's ook niet te zien, maar het is er wel!
Timo