BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: henk op 07 June 2008, 22:25:40
-
Oeps, vanmorgen lag Railmagazine 255 in de bus en ik had nog niet eens tijd gehad om nummer 254 te lezen. Voorlopig leek het van lezen ook niet te komen. Ik had mijn dochtertje beloofd even met haar naar het Spoorwegmuseum te gaan, zodat ze in het kindertreintje kon rijden. Hmm, misschien had het zin nummer 255 mee te nemen. En verdraaid, die kleine ging een keer of 20 in de Jumbo-express en papa zat met een biertje en een blaadje op het terras. Ik ken slechtere manieren om een namiddag door te komen, zeker omdat het nog een sterk nummer is ook.
Zoals gebruikelijk vinden we in de actualiteiten een hoop foto’s van treinen die ik graag in model zou willen nabootsen.
De grootspoorafdeling begint met een artikel over de eerste autoslaaptreinen in Nederland bijna 50 jaar geleden. U zult begrijpen dat de foto’s niet alleen interessant zijn voor ons treinenthousiasten, maar ook voor de liefhebbers van klassieke automobielen.
Vervolgens een artikel over de instroom van nieuwe elocs op het Nederlandse net met als weinig respectvolle ondertitel ‘Aftandse oudjes maken plaats voor gespierde jongeren’.
Daarna wordt verslag gedaan van een bezoek aan Bombardier Görlitz, alwaar de nieuwe V-IRM stellen worden geassembleerd. In het volgende artikel een soortgelijk verslag, maar dan over de bouw van nieuwe Randstadrailstellen voor de RET bij Bombardier Bautzen.
Op 12 april werd mat ’36 stel 252 overgebracht naar Delitzsch in Duitsland, alwaar het weer rijvaardig zal worden gemaakt. Voorwaar een gedenkwaardige rit, waarvan RM dan ook verslag doet.
Tot slot verhaalt Otto Dijkstra over de roemruchte naoorlogse gesloten wagens van de NS en dan vooral over de stukgoedversie, de zogenaamde Geelbanders. Je vraagt je af waarom die man opeens al die informatie heeft verzameld.
De modelspoorafdeling begint heel sterk met een baantje van Rik van de Schraaf. Ondanks zijn drukke werkzaamheden voor Railz, heeft hij kans gezien een smalspoorbaantje naar Frans voorbeeld te maken. Op het fraaie baantje (zijn eerste beweert Rik) pruttelt een railbus die door Floris Dilz het rijden is bijgebracht.
Len de Vries doet verslag van de bouw van een gietharsmodel van Holland Scale. Het is een fraai model, maar het kost wat meer zweetdruppels om in elkaar te zetten dan de aloude kunststof modellen van Holland Scale.
Het hoofdgerecht van dit nummer is denk ik het artikel van Erik Mosterd over zijn Haarlemmermeermodules. 300 meter Haarlemmermeerlijn in model met speciale belangstelling voor een paar markante baanwachterswoningen die nog altijd in het landschap zijn te vinden. De draaibrug werkt echt.
Daarna verhaalt Len de Vries over de inbouw van het bekende Digirails verlichtingsprintje in zijn 2400. Hij gaat te rade op de Groterdamsite en dat kan de lezer ook maar beter doen. Soldeervet op printjes? ??? ??? ;D
René Nabbe laat een paar ansichtkaarten uit verschillende Europese vakantiebestemmingen in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw zien. Sfeer proeven en opnieuw dikke pret voor de autoliefhebbers.
Tot slot de productinformatie die twee voor mij zeer informatieve berichten bevat.
Eerstens dat de rijtuigen uit de recente Merkur-set van Trix eigenlijk Fleischmann producties zijn. Zou het Mätrix concern dat bedoelen met de aparte tweeraillijn van Trix?
Tweedens dat Roco in het najaar alsnog met correcte ICK-rijtuigen zal komen. Tssss. :o
-
.......Je vraagt je af waarom die man opeens al die informatie heeft verzameld.
Dat heeft hij niet opeens gedaan. Die man is al zijn hele leven bezig met zulke informatie te verzamelen.
-
Tweedens dat Roco in het najaar alsnog met correcte ICK-rijtuigen zal komen. Tssss. :o
is dit echt?? :o t zou mooi zijn als t waar is, maar aan de andere kant zit ik dan weer met 3 rijtuigen die weer niet bij de correcte rijtuigen passen.......
-
Het hoofdgerecht van dit nummer is denk ik het artikel van Erik Mosterd over zijn Haarlemmermeermodules. 300 meter Haarlemmermeerlijn in model met speciale belangstelling voor een paar markante baanwachterswoningen die nog altijd in het landschap zijn te vinden. De draaibrug werkt echt.
Daar ben ik het helemaal mee eens: ik werd in Rijswijk begin dit jaar zeer aangenaam verrast bij het zien van deze modules. Ik ben één keer daar ter plaatse geweest (1985) en herkende het meteen terug. Schitterend gebouwd dit stukje Haarlemmermeerlijn!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img076.jpg)
DE-1 21, bestemd voor sloper Koek, achterop de goederentrein naar Mijdrecht. Loenersloot, 20 december 1985
-
De modelspoorafdeling begint heel sterk met een baantje van Rik van der Schaaf. Ondanks zijn drukke werkzaamheden voor Railz, heeft hij kans gezien een smalspoorbaantje naar Frans voorbeeld te maken. Op het fraaie baantje (zijn eerste beweert Rik) pruttelt een railbus die door Floris Dilz het rijden is bijgebracht.
pff iedereen heeft het al over mn baantje, maar ik heb nog helemaal niks van mn artikel gezien... tis nie eerlijk :'(
Tis overigens niet Rik van der Schaaf maar Rik van de Schraaf... ff schuiven met de r... klein detail wat vaak fout gaat ;)
-
Hebben ze de "r" d'r weer afgeschaafd? :-X ;D
-
pff iedereen heeft het al over mn baantje, maar ik heb nog helemaal niks van mn artikel gezien... tis nie eerlijk :'(
Tis overigens niet Rik van der Schaaf maar Rik van de Schraaf... ff schuiven met de r... klein detail wat vaak fout gaat ;)
Zal het even veranderen.
Zal in het tijdschrift minder gemakkelijk gaan. :-|
-
haha dankje, ik had nog zo gezegd hoe het moest, doetie het nog fout... vermoeiende man hoor, die Len de Vries. Maar hij maakt wel goeie fotos ;)