BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Camickaeze op 29 September 2025, 12:51:56

Titel: Klein stukje spoor na wissel
Bericht door: Camickaeze op 29 September 2025, 12:51:56
Ik kijk vaak ritten vanaf de bok op Youtube omdat ik als een blok in slaap van van het achtegrondgeluid (ik zou om die reden ook nooit machinist kunnen worden  ;D ). Wat me opvalt is dat er, zeker in Duitsland, heel veel kleine stukjes spoor liggen na een wissel met daarop een stootblok. Deze lijken nergens naartoe te leiden of geleid te hebben, want ook bij nieuwe trajecten komt dit voor.

Voorbeeldje is deze (https://www.youtube.com/watch?v=SKdn3WlgqzQ&t=12s) video op 28:59h. Waarvoor dient dit?

Floris
Titel: Re: Klein stukje spoor na wissel
Bericht door: bellejt op 29 September 2025, 12:57:38
opstelspoortje lokomotief of voor rangeerwerk
Titel: Re: Klein stukje spoor na wissel
Bericht door: Camickaeze op 29 September 2025, 13:00:49
Misschien niet het juiste voorbeeld gebruikt in de video, maar er voorbeelden te vinden die meteen na de wissel een stootblok hebben staan, daar past geen locomotief op. Zal nog eens even kijken of ik een beter voorbeeld kan vinden.

Maar dank voor het meekijken/-denken!
Titel: Re: Klein stukje spoor na wissel
Bericht door: Rick op 29 September 2025, 13:01:41
Veiligheidskopjes voor als een trein door een rood sein rijdt, deze komt dan niet op de hoofdbaan.

opstelspoortje lokomotief of voor rangeerwerk
::)
Titel: Re: Klein stukje spoor na wissel
Bericht door: AdLoc op 29 September 2025, 13:14:07
Ik heb laatst ergens gezien, geen idee meer waar, dat het kan dienen als gecontroleerd de trein laten afleiden van het hoofdspoor.

Zeker als de kans bestaat dat je buurt van een station of rangeerterrein een trein in tegenovergestelde richting kan komen... en de machinist niet oplet.
De wissel staat dan standaard naar het spoortje met stootblok gericht en pas als het echt veilig is gaat de wissel om.
Ik denk onder het mom van: liever een trein de wei in dan een frontale botsing.

Je zie ook wel op afstand bestuurbare ontspoorders. Een beetje met hetzelfde doel.
Het is wel een ferme ingreep die in de praktijk wel niet zovaal zal voorkomen.
Veel wordt nu elektronisch beveiligd en afgeremd bij gevaar.

mvg.
Ad
Titel: Re: Klein stukje spoor na wissel
Bericht door: Quinzeedied op 29 September 2025, 13:23:14
Volgens diverse berichten (ook op dit forum) is een dergelijk spoortje bij het ongeval tijdens een overbrengingsrit van de ICNG in Duitsland ook gebruikt toen de trein niet in staat was (voldoende) te remmen. Verderop op het traject stond een stoptrein

https://www.mz.de/mitteldeutschland/sachsen-anhalt/zugungluck-in-der-borde-diesellok-ist-entgleist-und-uberschlagt-sich-1716793 (https://www.mz.de/mitteldeutschland/sachsen-anhalt/zugungluck-in-der-borde-diesellok-ist-entgleist-und-uberschlagt-sich-1716793)
Titel: Re: Klein stukje spoor na wissel
Bericht door: R1954 op 29 September 2025, 13:47:00
Ik herinner me zo'n spoor tussen Rotterdam en Schiedam-Rotterdam West.
Te kort zelfs voor locomotor!
Hieronder te zien op website Sporenplan.nl
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1000025349-68da70efbf316.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1000025349-68da70efbf316.jpg)

Twee keer zelfs.
Een vlak na Delfshavensche Schiebruggen, aftakking Spaanse Polder en bij de aftakking naar Schiedam - kolen.
Titel: Re: Klein stukje spoor na wissel
Bericht door: Falkenberg op 29 September 2025, 13:52:51
Een dergelijk spoortje is onderdeel van wat men in Duitsland een "Durchrutschweg (https://de.wikipedia.org/wiki/Durchrutschweg)" noemt. Door het verdwijnen van veel Seinhuizen in Duitsland met de uitrol van ESTW techniek zijn er minder ogen op het spoor aanwezig. Om de capaciteit van het spoor te verhogen, maar ook de snelheid van vrijmelding van rijwegen te verbeteren zijn er steeds meer Flankenschutz wissels gebouwd waar ze vroeger niet lagen. Zo kan een trein in dat spoor binnenrijden met 40 of 60 km/h terwijl er naast een trein van het andere spoor kan vertrekken zonder dat de Durchrutschweg van de eerste trein de uitrit van de andere blokkeert.

dirkjan