BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Rob Bennis op 27 September 2025, 20:03:54
-
Ik ben weer bezig met een stroomlijn treinstel dit keer de mat' 36 ElD-4. Zoals de naam aangeeft is dit een treinstel bestaand uit 4 bakken. Het ontwerp stamt uit 1936 en was bedoeld voor de elektrificatie van het middennet. Oorspronkelijk was het een ElD-3 die in 1942 werd uitgebreid met een extra tussenbak om het enorm toegenomen vervoersaanbod te kunnen verwerken. Deze tussenbak leek veel op de bestaande tussenbak maar was echter gebouwd met mat' 40 technieken. Dit was zichtbaar door onder andere de schuifdeuren, ventilatoren op het dak, een andere aanzuigopening voor de verwarming en de waterbak voor de toiletten die nu in de bak was aangebracht i.p.v. op het dak.
Deze verschillen zijn opgenomen in de bouwset. Maakt het altijd interessant die detailverschillen.
De bouw van de ElD-4 verschilt niet veel van de bouwset van de El-2/ElD-3. De zelfde constructie en bouwwijze. Maar ook de dezelfde probleempjes en rare dingen.
De bouw is op zich zelf eenvoudig maar de uitdagingen die je tegenkomt om het tot een betrouwbaar rijdend model te maken zijn aanzienlijk.
Het eerste waar ik afweek van de bouwset was de aandrijving. In de set zit een motordraaistelletje dat an sich prima in elkaar te krijgen is en ook zal bewegen. Echter had ik de ervaring van de ElD-3 waar behoorlijk aan gesleuteld moest worden voor het tot betrouwbaar resultaat kwam. Deze keer heb ik de aandrijving vervangen door de Piko hondenkop aandrijving. Deze aandrijving heb ik al een aantal keren toegepast in andere treinstellen en dat beviel prima.
Ik ben begonnen om te kijken of het wel gaat passen en dat gaat prima. Je moet het Piko frame een klein beetje versmallen en de schortplaten kaal maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-01-68d82406cee25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-01-68d82406cee25.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-02-68d824105f3da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-02-68d824105f3da.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-03-68d824297f0f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-03-68d824297f0f0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-04-68d824298390b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-04-68d824298390b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-05-68d82429ae657.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-05-68d82429ae657.jpg)
Je ziet dat ik van het messing onderstel beperkt delen hoef te verwijderen. Alles doe ik stap voor stap. Teveel weghalen is altijd zonde, ook hier geld drie keer meten en dan pas weghalen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-09-68d8251d2263f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-09-68d8251d2263f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-08-68d8251d29cb6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-08-68d8251d29cb6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-10-68d8251d64715.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-10-68d8251d64715.jpg)
Voor de motor ben ik ook aan de slag geweest met een micromotor i.p.v. de Piko motor. Eens kijken of dat wel zo geweldig is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-06-68d8253853a99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-06-68d8253853a99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-12-68d8255e23519.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-12-68d8255e23519.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-11-68d8255e26926.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-11-68d8255e26926.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-13-68d8255e471e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-13-68d8255e471e3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-14-68d8255e4becb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-14-68d8255e4becb.jpg)
De Piko motor ligt dus niet teveel in het zicht, de Micromotor nog minder dus ook netjes.
Rob
-
Ossiepossie meneer Bennis, waarnaar je de energie vandaan (y) (y). Onstuitbaar heet dat geloof ik ;D
-
Rob,
Ik ben van de spinazie generatie dus ik worstel en maak treintjes af. ;D Wat daarbij helpt is gepensioneerd zijn en een modelbouw studio waardoor je lekker kan doorbouwen ;D
Maar wees niet bang er komen vele ergernissen aan, dit was nog eenvoudig.
Rob
-
Wordt vast weer een mooie project (y)
We gaan het volgende.
Groetjes Michiel
-
Mooie set weer Rob.
Veel plezier met de bouw en ergernissen. ;D
Even een aandacht puntje, zou je het grijze blok van je micro motor aan de boven zijde niet af vijlen.
Zo komt deze nog lager te liggen en dus ook minder in het zicht. ;)
Kees.
-
De bovenzijde van de micromotor huls verlagen kan, maar is niet echt noodzakelijk want hij zit net onder de raamlijn waar ook nog een een raamlijst in komt.
Ik kan het nog later aanpassen. Ik wou eerst de micromotor uitproberen om te zien of hij in staat is om een vierwagentrein in beweging te krijgen.
Rob
-
Nog een eenvoudig werkje is het plaatsen van de tussenschotten in de kappen. Ze passen goed en met de tabjes op het dak zet je vast voor het solderen. Ook wat erg handig is zijn de kleine etslijntjes aan de binnenkant van de kap zodat je het tussenschotten goed kan uitlijnen in de kap. FritsT zou zeggen recht is recht en haaks is haaks ;-)
Het eerste is de kap van de CDk/BDk. De schotjes ter plaatse van de motor en het Piko draaistel moet je aanpassen zodanig dat de motor goed past en het draaistel vrijelijk kan draaien en kantelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-15-68d989b669d50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-15-68d989b669d50.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-16-68d989b67199f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-16-68d989b67199f.jpg)
Als de kap dan plaatst en de neus er op zet dan krijg je dit als resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-17-68d98a1b666b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-17-68d98a1b666b9.jpg)
Dan volgt nog het verwijderen van de tabs op het dak met een zijsnijtang. Vervolgens de restanten met soldeer vol solmuren. Afvijlen en vervolgens met korrel 600 waterproof glad maken. Als je toch aan het solmuren ben neem dan meteen de IN- en UITbordjes mee als je naoorlogse versie maakt. Soldeer ook de messing dak details er op, behalve de isolatorpot voor de luchtleiding. Die zit in de weg voor het gladmaken van overgang tussen de kop en de kap. Ook de stroomlijn kano's laat ik voorlopig er af, komt later wel.
Rob
-
Mooie vorderingen weer Rob. (y)
Kees.
-
De tussenbakken C/B en Ce/Be zijn niet spannend, eigenlijk meer van het zelfde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-19-68d98ee349fa3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-19-68d98ee349fa3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-18-68d98ee905d2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-18-68d98ee905d2a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-22-68d98ef793486.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-22-68d98ef793486.jpg)
Grappig om de verschillen te zien tussen de twee bakken.
Rob
-
Het andere koprijtuig de Bk/Ak leek in de eerste instantie ook niet bijzonder totdat ik tot ontdekking kwam dat de twee tussenwanden in het midden gespiegeld zijn.
Hier heb ik dus de eerste ergernis te pakken. Wat is nu het geval, Als ik in het rijtuig sta en kijk naar de kop dan zit bij het coupé de zijgang rechts. Bij de open compartimenten is de indeling 2 stoelen links van het middenpad en rechts 1 stoel. Dit is anders dan bij mat'40, mat'46 en mat'54. Daar is het andersom. Hier de bouwtekening uit het HUA.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-23a-68d994b32a92f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-23a-68d994b32a92f.jpg)
Hier een foto van de 252 waar dit ook zo is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1768-68d9930f8b34e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1768-68d9930f8b34e.jpg)
Van de interieurdelen van de bouwset voor de Bk/Ak is het deel voor de open compartimenten verkeerd. Als je het omdraait dan is de middengang op de juiste plaats maar het eindkopschot zit nu aan de verkeerde kant. Oh jee hoe gaan we dit weer oplossen.
Dus mijn advies aan degene die dit gaan bouwen is om de tussenschotten om te draaien en de om te vouwen delen niet te vouwen met vouwlijn naar binnen maar naar buiten!!!!!!
Anders komt de kap bevestiging niet overeen met de gaten in de onderbak. Het enige is dan de etslijn van de binnendeur dan aan de verkeerde kant zit. Het is wat het is...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-21-68d997957592a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-21-68d997957592a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-20-68d99795869ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-20-68d99795869ac.jpg)
Dan nog een probleem met de Bk/Ak, in het midden van de bak zit een toilet en mini keuken. Het toilet heeft een smal toilet raam, de keuken zou een groter raam, een driekwart raam, echter zit daar een smal toiletraam. Hier een foto van het origineel afkomstig uit de beeldbank HUA.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X41826-167322-68e0124dc4024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X41826-167322-68e0124dc4024.jpg)
De oplossing is het raam vervangen door een FRIE exemplaar. Het raampje groter vijlen is de oplossing.
Rob
-
Zo kom je altijd voor verassingen te staan Rob. :-\
Mooi dat je het kan oplossen en dat je het gezien hebt. (y)
Kees.
-
Hier een ander probleem van een totaal ander orde ;-) Hoe krijg ik een treinstel bestaand uit vier bakken op de foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-25-68d99af2e75cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-25-68d99af2e75cd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-23-68d99af2eafc4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-23-68d99af2eafc4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-26-68d99af33e227.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-26-68d99af33e227.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-27-68d99af35885b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-27-68d99af35885b.jpg)
Rob
-
Bedankt alvast weer voor deze prachtige bouwbeschrijving! (y)
Mvg Koen
-
Hoe krijg ik een treinstel bestaand uit vier bakken op de foto
Foto maken met de camera in de panoramastand? ;D
-
Peter, de panoramastand op de camera, daar had ik niet gedacht ::) Ik had zelf gedacht aan een filmpje. Gaan we mee experimenteren.
Nu zijn de draaistellen aan de beurt. Het is een simpel vouwklusje waar de hele mooie draaistel zijkanten aan bevestigd gaan worden. Echter zitten er hier ook weer problemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-24-68e6a676e3be5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-24-68e6a676e3be5.jpg)
Ik had gedacht dat het dezelfde constructie zou zijn maar er missen gewoon dingen die nodig zijn om de wielassen op te sluiten. Hier de tekening uit de bouwbeschrijving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Handleiding1-68e6a893e03a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Handleiding1-68e6a893e03a1.jpg)
De lip met de aanduiding L ontbreekt waardoor het wielstel niet opgesloten kan worden. Verder onderdeel D ontbreekt nodig voor de as oplegging, ook de uitsparingen in het draaistel ontbreken daarvoor. Ik heb de indruk dat dit onderdeel voor de ElD-4 niet nodig is. De as oplegging moet dus gedaan worden in de opstaande as geleiding. Lijkt mij geen probleem want de as geleiding is dik genoeg. Alleen het oplegvlak mooi vlak maken.
Voor het opsluiten van de assen heb ik aan de binnenkant van de as geleiding een messing draad gesoldeerd en die omgebogen. Werkt ook.
Dus probleem opgelost.
Rob
-
Heb je ook gezien dat er een aanvullings blad is voor deze draaistellen ? Zie de website bij downloads
-
Ronald,
Ik moet namelijk bekennen dat ik met bouw al veel verder ben. Mijn ervaring met de bouw heb ik regelmatig met Maykel gedeeld, dat aanvullingsblad is daar het resultaat van.
Zo help je elkaar.
Hier een foto van het draaistel later, ook al is dit weer achterhaald maar daar kom ik later op terug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-24a-68e6c142c87f3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-24a-68e6c142c87f3.jpg)
Je ziet hier de messingdraad die ik heb gebruikt om de assen op te sluiten.
Rob
-
Ja , zoiets verwachte ik al , maar misschien zijn andere bouwers hier nog niet van op de hoogte .
Ik ontdekte het ook pas erg laat . Het is op de oude website helaas niet te zien dat er nieuwe informatie beschikbaar is . Hopelijk gaat dat straks met de nieuwe site beter .
-
Voor het gemak van een ieder maar even de link opgenomen naar het aanvullingsblad
Aanvulingsblad (https://www.mkmodelbouwstudio.nl/bibliotheek/Bouwbeschrijving_mat36_aanvulling_1-9-2025.pdf)
Rob
-
De vorige keer vertelde ik dat veel verder was met de bouw dan ik tot nu toe liet zien. Mijn bedoeling was om geleidelijk aan de verbetering te laten zien die ik heb gedaan om een goed en betrouwbaar rijdend treinstel te krijgen. Echter de verbetering bleven maar komen om dit doel te bereiken. Veel teleurstellingen en ergernissen leverden een lange bouwtijd op en dat wil ik jullie besparen.
Als voorbeeld het draaistel dat ik laatst liet zien,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-24a-68e6c142c87f3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-24a-68e6c142c87f3.jpg)
Je ziet daar nog de originele stroomafname constructie. Bij proefritten bleek dit teveel rolweerstand op te leveren. Om dit te compenseren moet je de motorbak behoorlijk verzwaren. Dit levert echter behoorlijke belasting voor het motortje dat ook lekker warm wordt, over de decoder maar te zwijgen.
Ook een ander ding was het gepiep van de slepers op de wielen. Dit nog geprobeerd op te lossen door de slepers af te stellen maar dat leverde niet veel op. Ook het halveren van het aantal slepers leverde ook geen resultaat op. Uiteindelijk heb ik besloten om de slepers helemaal te verwijderen en gebruik te maken van de eigenschappen van het metalen draaistel in combinatie met de eenzijdig geïsoleerde wielassen. Let wel het onderstel is ook messing, dus om sluiting te voorkomen de stroomafname maar aan één kant gebruiken. Dit betekent voor het hele treinstel een aanpassing want het is elektrisch doorverbonden met de stroomvoerende koppelingen. Met de BDk voorop heeft de BDk rechts stroomafname, B links, Be rechts en Ak links. Nu was de stroomafname in orde en de rolweerstand behoorlijk gereduceerd.
Maar we zijn er nog niet, de wielen zelf leverden in mijn situatie problemen op. De RP25 wielen zijn erg mooi om te zien, echter de combinatie met Trix C-rails is niet erg gelukkig. Ontsporingen in de wissels, ontsporingen in de R3 bochten en geduwd rijden hebben we het maar niet over. Ik heb besloten om RP25 wielen te vervangen door NEM wielen van gelijke diameter, wat weer problemen op leverde met de draaistelzijkanten. Maar dat was snel opgelost met een freesje in de Proxxon. Niet te woest verwijderen gewoon met beleid en meerdere keren passen. Na één draaistel gedaan te hebben is de rest meer van het zelfde.
De rijeigenschappen zijn nu in orde maar nu komen de koppelingen en dat was ook een hoop werk om dat goed te krijgen
Rob
-
In de bouwset zitten mooie kortkoppelingen voor een NEM koppeling en een stroomvoerende koppeling. Dus voor elk wat wils. Ik heb gekozen voor de stroomvoerende koppeling. Daarvoor zitten in de bouwset stekkers met draad en contrastekkers met draad. Het koppelings mechaniek is messing etswerk. Op de volgende afbeelding zie je de onderdelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-07-68ebfa16bf6e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-07-68ebfa16bf6e3.jpg)
Je ziet de beide mechaniekjes en de plaats waar het moet passen. Bovenaan zie je nog het afdekplaatje om het mechaniekje op te sluiten. Meteen is ook zichtbaar de eerste aanpassing die ik heb gedaan en wel de versterkingsdriehoekjes om het raampje voor de stekker te verstevigen. Er komt toch behoorlijk wat kracht te staan bij de koppeling zeker bij het koppelen en ontkoppelen.
Dan de stekkers zelf, in de bouwbeschrijving staat dat je de nokjes op de stekkers kan verwijderen, want de stekkers hebben voldoende klemkracht. Mijn ervaring is om dat niet te doen want door de krachten in de bochten werkt de stekker zich los. Ik had nog een paar stekkers liggen waarmee ik dit ongedaan kon maken.
Uit de proefritten kwam naar voren dat het koppelmechaniek niet ver genoeg kon uitslaan. Na even puzzelen ben ik tot een oplossing gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-41-68ec00c58da6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-41-68ec00c58da6c.jpg)
Als eerste de zwaluwstaart heb ik vergroot naar 10 mm zodat de geleide nok onderop verder kan wegdraaien. De koppelboom moet versmald worden zodat hij vrij loopt van de zijwanden van het doosje(rode V-lijn). Dan nog de geleide pen aan de voorkant waar de schuine kantjes weggehaald zijn, hierdoor kunnen de stekkers nu volledig in elkaar klikken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-34-68ec01c86669d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-34-68ec01c86669d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-36-68ec01c87c4fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-36-68ec01c87c4fc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-35-68ec01c8bac69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-35-68ec01c8bac69.jpg)
Dan moeten de kopwanden aangepast worden zodat de koppelingen vrij kunnen bewegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-33-68ec023269b07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-33-68ec023269b07.jpg)
Ik vond de draden aan de stekkers niet erg soepel. Tijdens de proefritten zonder de interieur delen ondervond ik geen problemen. Toen ik de interieurdelen wel had geplaatst ondervond het mechaniek toch teveel weerstand en de ontsporingen waren weer volop aanwezig. Goede raad is duur dus radicaal alle draden van het treinstel afgeknipt en vervangen door soepel decoderdraad in twee dagen tijd. Daarna geen problemen meer ondervonden.
Rob
-
Hier een aantal foto's van het schilderwerk. De eerste fase is primer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-27a-68efe2f564721.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-27a-68efe2f564721.jpg)
Na de nodige laagjes verf en het afplakwerk krijg je de bakken fris te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-27b-68efe2f55c864.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-27b-68efe2f55c864.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-28-68efe2f58b50e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-28-68efe2f58b50e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-29-68efe2f5c4707.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-29-68efe2f5c4707.jpg)
Hier nog een paar foto's van de motor bak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-31-68efe3e160af5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-31-68efe3e160af5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-30-68efe3e160c83.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-30-68efe3e160c83.jpg)
Dan een plaatje met de groene rups nog zonder opschriften en ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-32-68efe43dc58bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-32-68efe43dc58bd.jpg)
Het is echt een leuk treinstel geworden
Rob
-
Hier nog een paar foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-40-68f3e29e8fb19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ElD4-40-68f3e29e8fb19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1860-68f3e2d2a7257.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1860-68f3e2d2a7257.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1884-68f3e2f0e7992.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1884-68f3e2f0e7992.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1958-68f3e30916d55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1958-68f3e30916d55.jpg)
De bouw heeft langer geduurd dan ik had verwacht had vanwege twee dingen, de ontbrekende onderdelen zoals b.v. de decals en en de cabineruiten en de diverse aanpassingen die gedaan moesten worden om het treinstel betrouwbaar te laten rijden.
Maar proefrijden kan zonder de ontbrekende onderdelen dus de wachttijd is goed benut.
Oh ja dan nog een ding, ik heb de micromotor verwijderd omdat ik niet tevreden was met de regelbaarheid van het motortje. Toen ook na een langere proef rit de motor uitviel vanwege oververhitting. De lijm liet los waarmee hij bevestigd was, dus het verwijderen was heel erg eenvoudig. Micromotor eruit en de Pikomotor er in, probleem opgelost. Micromotor komt er bij mij niet meer in.
Dan nog een afsluitend filmpje, mijn eerste video editing.
https://www.youtube.com/v/KwZ93f8sQAw
Rob
-
Alle konijnenkeutels nog an toe, dat heb je toch maar weer heel fraai gebakken Rob (y) (y) (y)
-
Mooie groenen slang Rob. (y)
Veel plezier hier mee.
Overigens vind ik die koppen van het treinstel op gasmaskers lijken, maar dat kan aan mij liggen. ;D ;D
Kees.
-
Mooi ding! Krijg wel veel zin om mijn drietje in elkaar te bakken.
Rik
-
Rik,
Ik zou zeggen gewoon doen.
Hier heb je mijn draadje van de bouw van de mat' 36 ElD-3 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112456.0)
Dan nog een nabrander, de stroomafnemers van Maykel heb ik niet gebruikt. Ik heb de stroomafnemers van FRIE gebruikt omdat die er fijner uitzien en bovendien klaar voor gebruik zijn. De passing is prima je hoeft alleen de vier gaatjes in de kano's met een 1 mm boortje op te boren. Kijk maar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eld4-2-68f52bd9404bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eld4-2-68f52bd9404bf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eld4-1-68f52bdfe4ed9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eld4-1-68f52bdfe4ed9.jpg)
Je kan ook in plaats van de BBC stroomafnemers de MetroVickers exemplaren plaatsen dat kan ook. Ook verkrijgbaar bij FRIE.
Dan nog een plaatje van een 36 neus en die van de mat' 40
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1961-68f52ce65c6de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1961-68f52ce65c6de.jpg)
Rob
-
Mooiste treinstellen ter wereld!
-
Heerlijke sfeer zo.
-
Ja, de verzameling stroomlijners begint zo langzamerhand steeds completer te worden. De enige die nog ontbreken zijn de Hoek van Hollanders en de mat' 36 El-3 serie 450.
De ElD-4 hondenkop plan F, de asbeststellen met de draairaampjes, heb ik hier de messing kappen liggen. Project voor in de winter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Hondekop-01-68f536dc3bb71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Hondekop-01-68f536dc3bb71.jpg)
Rob
-
Ook super interessant natuurlijk (y)
Welke neuzen ga je er aan hangen? Voor het chassis en aandrijving zal je waarschijnlijk wel Piko tweetjes "slachten". Maar het is wat zonde om de Piko neusjes te gebruiken.
Of ga je een Artitec "opofferen"? Er zijn natuurlijk ook wel wat kneuzen aangeboden die wellicht rijp zijn voor een asbestpimpactie.
Mvg,
Robert
-
Heerlijk Rob. (y)
Je hebt je volgende model en inspiratie al weer klaar staan, TOP. ;D
Kees.
-
De messing kappen van de hondenkop zijn gemaakt voor de Piko hondenkop. De neuzen er afzagen en er aan plakken. Ik lijm dan de neus aan de kop vast voor de sterkte. Kan dan gelijk de naad laten verdwijnen en paar andere overige details verbeteren. Heb nog even overwogen om de afgietsels van de Artitec hondenkop te gebruiken maar die kan ik al een paar beurzen niet meer vinden in de onderdelen bak van Artitec. Dus Piko gaat het worden.
Waar ik nog wel naar op zoek ben is afbeeldingen /tekeningen van de bekabeling op het dak. Naast de bekende ATB bekabelings pijp lag er ook een pijp voor de centrale deursluiting. De foto's die ik tot nu heb gevonden laten wel iets zien maar nog niet voldoende.
Rob
-
Rob, doe jezelf een lol en gaan geen Piko koppen gebruiken. Je kan een eind komen met het wegwerken van de naad en het uitvijlen van het buitenste cabineraampje, maar dan is het het nog net niet en dat is zonde van het mooie werk.
Ik zou om te beginnen hier een oproep doen. Er liggen vast her en der Artitec gietsels op een plank om er nooit meer af te komen. Wie weet kan iemand je helpen!
-
of Artitec vragen of ze weer afgietsels willen maken ....