BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 20 September 2025, 21:45:48

Titel: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 20 September 2025, 21:45:48
Vorig jaar verscheen het boek de Zwitserse Sneltreinlocomotieven in Nederland van Jos Burgemeester. Dit was een geweldige inspiratie voor het ombouwen van een zwarte naar een groene locomotief.

Al een tijd lagen bij mij 2 modellen van de 3500 II van Liliput in de kast met de bedoeling om een van die twee over te spuiten in de groene uitvoering. Ik dacht een snel klusje, maar dat is nogal tegengevallen. Net als mijn poging om van het inmiddels gereed gekomen model hier een toelichting te geven wat er allemaal voor nodig was. En dat was weer eens meer dan ik oorspronkelijk dacht en op punten is deze nog steeds niet af.
Ik weet dat een modeltreinen winkel ook een aantal groene loks heeft laten maken, maar gezien het forse aantal verschillen en volgens mij ook fouten in het Liliput model heb ik er geen spijt van dat ik het zelf heb gedaan. De zwarte laat ik voor wat die is  ;D.

Het boek met zijn vele foto's deed mij vervolgens duizelen vanwege het aantal verschillen in deze serie. Ik vond 2 verschillende typen tenders, 2 verschillende rookkastdeuren, leidingen die op verschilende hoogtes liggen en trapjes op de ketel die niet bij elke lok hetzelfde zijn aangebracht. Alles goed lijkt niet te doen, ook al omdat er in de korte tijd dat de serie 3500 II in dienst is geweest bij de NS er het een en ander aan is verbouwd.

Medio augustus was het wel klaar, maar toen kwam de volgende puzzel hoe ik op de foto's de aanpassingen laat zien. Daar zijn vast handige programma's voor, maar ik heb hiervoor Powerpoint gebruikt met ronde vormen en lijnen er in, maar dat kostte weer veel moeite om daar weer een jpg van te maken waar alles goed op staat. Ook dat is gelukt en als voorbeeld 2 foto's:

(https://live.staticflickr.com/65535/54800622413_37ed217f05_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/5A93v7969R)

(https://live.staticflickr.com/65535/54800369716_02937be9f9_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/02KZ34DY89)

Uitleg komt later en het voorzien van aanduidingen op de foto's kost mij best veel tijd. Kan zeker handiger dan wat ik nu doe, maar dit werkt in ieder geval  :)
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Met een sik op 20 September 2025, 22:31:12
Het is weer fantastisch
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Sporlijn Úje op 21 September 2025, 09:47:23
Het ziet er prachtig uit. Ben benieuwd naar de verdere uitleg.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: klusser op 21 September 2025, 09:59:30
Volgens mij heb ik ook nog die ( liliput 131999.1) in de loop/ sloop bak liggen.
Was verschrikkelijk gecamoufleerd 🤔😔
Was al aan het kijken of dat misschien een kandidaat zou kunnen zijn voor mijn vee treintje😉
Ik ga je volgen👍
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: MathynK op 21 September 2025, 10:52:58
Een kant en klare Philotrain kopen is ook zo saai  ::)
Ik ben benieuwd Ivo! Deze staat bij mij ook op het lijstje. Ik heb een groene en een zwarte, maar die moeten beide opgeknapt worden. Ik zat al in het boek te bladeren naar groene exemplaren. En inderdaad, wat een variaties zeg. Zelfs bij 1 loc gedurende de korte tijd dat ze gereden hebben.

In ieder geval is het resultaat echt fantastisch. Knap werk  (y)

Groet, Mathyn
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 21 September 2025, 16:39:37
Vandaag voor de vergelijking ook nog wat foto's gemaakt van de zwarte versie naast de groene. In het doosje van de zwarte vond ik ook nog een garantiebewijs op papier van A.J. Prins. Daaruit blijkt dat ik de zwarte bij hen in Delft heb gekocht in oktober 2006. Inmiddels hebben ze bij Prins ook geen treinen meer en ze hadden een uitgebreide plastic modelbouw hoek en ook meccano onderdelen waren er nog.

(https://live.staticflickr.com/65535/54802252828_5379ddd2e8_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/30s4Bmki98)

De garantie is verlopen en het advies om niet zelf te gaan knutselen heb ik ook niet gevolgd...  ;)

Paar plaatjes van beide loks:

(https://live.staticflickr.com/65535/54802245108_537fde3cd2_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/DKWnq68C1W)

(https://live.staticflickr.com/65535/54802245083_22c9e31180_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/3v0T9A394x)




Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 22 September 2025, 20:00:19
Al een tijd lagen bij mij 2 modellen van de 3500 II van Liliput in de kast met de bedoeling om een van die twee over te spuiten in de groene uitvoering. Ik dacht een snel klusje, maar dat is nogal tegengevallen. Net als mijn poging om van het inmiddels gereed gekomen model hier een toelichting te geven wat er allemaal voor nodig was. En dat was weer eens meer dan ik oorspronkelijk dacht en op punten is deze nog steeds niet af.

Het eerste begin lijkt eenvoudig, maar het uit elkaar halen van een model waar veel onderdelen op zijn gelijmd is toch lastig. Doe mij maar een messing lok ;D. Maar goed als je begint is dit het uitgangspunt:

(https://live.staticflickr.com/65535/54802235794_1a2c53b85d_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/b8Yx36G2Tv)

Eerst de tender van de lok scheiden is nog relatief eenvoudig. Onder het machinistenhuis zitten 2 stekkers en die moeten er in elk geval uit. De lok en de tender zijn gekoppeld met een kortkoppelmechanisme en dat zit niet geschroefd, maar kun je uit elkaar haken. Alleen de tender heb ik losgehaald, het lokdeel heb ik laten zitten. Dan moet de kap van de tender van het onderstel los en dat zit vast met 4 kunsthof haakjes. Satéprikkers ertussen en het geheel komt los.
De lok zit met 2 schroeven vast: een onder het machinistenhuis en een onder de rookkast. Dan oppassen op de trapjes aan de rookkastdeur, want die zitten vast op pennetjes die aan het chassis vast zitten. Maar deze wippen relatief eenvoudig los.

Het machinistenhuis is een los onderdeel van kunststof en de ketel is een metalen gietdeel. De handrail langs het machinistenhuis is een metalen draad met handrailhouders, die met voorzichtig wrikken onder de draad makkelijk los komen. Die leg je opzij voor later. Ik haal ze los, want het machinistenhuis moet groen worden. Op het dak na natuurlijk. De ketel is lastiger. Alle onderdelen zitten gelijmd. Dat geldt zowel voor de zandleidingen vanuit de zanddom als de externe leiding aan de rechterkant van de lok aan de stoomdom. Ook wilde ik de fluit van het dak. De fluit zelf is van gedraaid messing, dus daar gaat niks van kapot, maar de bediening van de fluit brak bij mij af op het lijmpunt in het dak. Zo verloor ik ook een zandleiding  die schuin naar voren liep. De stangen die door handrail houders langs de ketel lopen waren er goed af te krijgen. Die kun je gewoon naar voren of naar achteren schuiven. Dan lopen er aan beide kanten een kunststof messing enigzins hangende stang vanuit het machinistenhuis naar voren. Dat zijn de drukleidingen vanaf de injectoren in het machinistenhuis naar de ketelklepkasten voor de voeding van de ketel met water. Als je op foto's van de echte kijkt zul je zien dat deze bij de meeste loks gewoon strak langs de ketel lopen en vanaf de zandleidingen iets ervoor. Tot de zandleidingen zitten deze stoomleidingen gewoon met handrailhouders strak tegen de ketel. De bediening van de blazer bleef bij mij ook niet heel, dus die heb ik gewoon vernieuwd.

Op de bufferbalken moeten de buffers worden vervangen door NS buffers, ik wilde er functionerende schroefkoppelingen op en de juiste luchtslang (één ouderwetse ipv twee moderne). De lantaarns op de bufferbalk moeten ook vervangen worden door NS lantaarns. De lantaarns in de Liliput versie zijn verlicht met lichtgeleiders en de lantaarns kun je voorzichtig naar boven toe van de geleiders trekken. Daarna voorzichtig blijven dat die geleiders niet afbreken. Er zit in de voetplaat voor een mini LED die een en ander (probeert) te verlichten.

(https://live.staticflickr.com/65535/54802245083_22c9e31180_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/vzN9021437)

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Eelco Storm op 22 September 2025, 20:07:37
De lantaarns op de bufferbalk moeten ook vervangen worden door NS lantaarns.

Nou, moeten... moeten... In Nederland reden ze ook met de Zwitserse lantaarns.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 22 September 2025, 20:49:45
Zeker, maar niet als ze groen waren. Althans daar lijkt het wel op.

De meeste loks bleven zwart en die behielden volgens mij de zwitsers lantaarns en buffers. Maar ik zal het boek er nog op nakijken. Hierin wordt gesteld dat alleen de 3502, 3519 en 3520 groen zijn geweest. De rest zou zwart zijn gebleven.

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Eelco Storm op 22 September 2025, 21:54:23
Pag 96, 109, NS 3520 met Zwitserse lantaarns. Pag 113 NS 3520 met NS lantaarns
Pag 121, NS 3519 met NS lantaarns op de bufferbalk en een Zwitserse lantaarn op de rookkastdeur.
Pag 136 met zowel NS als SBB lantaarns

De 3502, 3519 en 3520 hebben in elk geval op een bepaald moment bronzen nummerplaten gekregen ipv de opgeschilderde platen.

Eelco
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 22 September 2025, 22:10:03
Foto's in het boek van Jos Burgemeester die ik heb gebruikt om een zo correct mogelijke 3502 te maken. Zoals eerder gezegd ontdekte ik al bladerend dat er 2 typen tenders waren: een met kist achterop en een zonder kist. De seinijzers en sluitseinijzers waren op beide uitvoeringen op een andere plek aangebracht.

pagina 77: 3502 , tender met kist, hoogte seinijzers goed te zien

pagina 83: seinijzers op tender 3513 hoger en op 3505 lager. 3505 tender met kist en tender 3513 zonder kist. Het zwarte Liliput model heeft dus ook de correcte tender voor de 3505:

(https://live.staticflickr.com/65535/54802327885_a6511eba0f_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/45Vj8Kq15t)

De lampen horen er alleen niet, hoewel slecht te zien.

pagina 86: 3503 zwart, tender met kist, lagere positie sluitseinijzers en nog zichtbaar een NS seinijzer net boven de buffer, die nog de zwitserse versie is. Ook nog messing bies om de schoorsteen.

pagina 95: 3502 groen, want zwarte bies zichtbaar op zijwand machinistenhuis, NS buffers en lantaarns, ouderwetse luchtslang plus lage montage (kom ik later nog op terug), rookkastdeur met 9 grendels/knevels (weet even niet de juiste term). Ook hier zichtbaar is dat er boj de zanddom meer traptreden zitten dan op het Liliput model en de middelste lager dan in model. Tussen ketelklepkast en stang blazer bediening zit nog een deksel met 4 bouten. Ook goed zichtbaar zijn de dakhijsogen op het dak van het machinistenhuis.

pagina 110: tender 3515 (als ik het goed zie) heeft zwarte biezen dus ook groen. Jos noemt het ook de 3515 en die staat eerder niet in de lijst van groene, maar zou ook nog 3519 kunnen zijn en dan klopt het wel. Deze heeft wel nog de zwitserse buffers en een rechte tender zonder kist.

pagina 118: 3502 met rookkastdeur met 6 a 7 grendels itt pagina 95, waar er dus een andere rookkastdeur op zit.

pagina 129: achter aan het machinistenhuis is de beugel gemonteerd ter bescherming van de stoker om te voorkomen dat deze met zijn gereedschap de bovenleiding maakt. Voor mij een relevante foto, omdat hier alleen de beugel is gemonteerd en niet de schuin naar boven stekende kap, die op de meeste foto's wel is te zien.

pagina 137: pfff, gelukkig nog een foto van de 3502 aan de andere kant dan de vorige 3502 foto's. Hier weer 9 knevels op de rookkastdeur. datum 1950. Pagina 118 was van 1949 met de 7 knevels.









Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: orientexpress op 22 September 2025, 22:14:33
Hi,

Je noemde de tenders wellicht interessant om te weten er zijn jaren 80 liliput modellen met de andere tender. Helaas kloppen de wielen van de lok daarvan en het drukwerk voor geen meter. Ooit de ambitie om de aandrijving van zon lok te verbeteren. Ik vind dit in ieder geval een interessant onderwerp en zal die blijven volgen.

Uit interesse ooit de aanpassing aan het dak van de cabine gezien:)?

Mvg,

Adriaan
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 22 September 2025, 22:16:55
Pag 96, 109, NS 3520 met Zwitserse lantaarns. Pag 113 NS 3520 met NS lantaarns
Pag 121, NS 3519 met NS lantaarns op de bufferbalk en een Zwitserse lantaarn op de rookkastdeur.
Pag 136 met zowel NS als SBB lantaarns

De 3502, 3519 en 3520 hebben in elk geval op een bepaald moment bronzen nummerplaten gekregen ipv de opgeschilderde platen.

Eelco

 :) Geen discussie Eelco! Klopt allemaal qua lantaarns en volgens mij ook de buffers. Alleen deze foto's van de 3520 op pagina 96 en 109 zijn nog de 3520 in zwarte uitvoering zonder bronzen nummerplaat en de 3515 op pagina 136 is nooit groen geweest.

Ik denk toch voorzichtig dat alle groene (slechts 3 stuks volgens Jos Burgemeester) bij het verkrijgen van de groene kleur met zwarte biezen en bronzen nummerplaat allemaal NS lantaarns en NS buffers kregen.

Maar ik bestond nog niet ten tijde van de 3500 serie in Nederland, dus wie het weet mag het zeggen.


Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 22 September 2025, 22:18:12
n interessant onderwerp en zal die blijven volgen.

Uit interesse ooit de aanpassing aan het dak van de cabine gezien:)?


Welke aanpassing bedoel je? Je maakt me nieuwsgierig.


Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2025, 08:30:14
Ik denk toch voorzichtig dat alle groene (slechts 3 stuks volgens Jos Burgemeester) bij het verkrijgen van de groene kleur met zwarte biezen en bronzen nummerplaat allemaal NS lantaarns en NS buffers kregen.

Waarbij opgemerkt dat ook zwarte 3500'en met bronzen nummerplaten voorkwamen.
(Het hele wel/geen nummerplaten verhaal is wel apart. Een deel van de Zwitserse locs, heeft alleen geschilderde nummers gehad, een deel heeft echte nummerplaten gekregen. oa enkele 3000'en, 3500'en en 5600'en. Maar ik heb werkelijk geen idee waarom. NS was een behoorlijk bureaucratisch bedrijf, dus ik verwacht wel dat er een officiele opdracht moet zijn gegegeven).

Maar zoals je zegt, we waren er (helaas) niet bij. En het is natuurlijk jouw model, dus jij bepaalt  ;D
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: 008200 op 23 September 2025, 10:04:14
Liliput heeft 2 modellen van deze Zwitserse loc: Liliput 10740 en Liliput L131999.
De eerste is tamelijk grof met een allerverschrikkelijkst soort motor, alleen bruikbaar als statisch model!
Liliput L131999 is het model van deze 'Goudvink' genoemde loc, dat hier verder wordt besproken.
Het is mogelijk om, als de Nederlandse versie van deze loc niet te vinden is, een Zwitserse
Liliput L131980 te vernederlandsen (dat deed NS indertijd toch ook!)
De importeur heeft indertijd een serie zwarte NS 3500-en omgespoten tot de groene variant.
 Ik heb ook zo'n zwarte en (zelf) groen gespoten Liliput 3500.
Dit aardig gedetailleerde model heeft van huis uit wel enkele manco's:
1- Het aandrijf-tandwiel raakt gauw beschadigd; dat kun je vervangen door een messing exemplaar van de Poolse firma
https://shop.kkpmo.com/ (https://shop.kkpmo.com/)
  Gearwheel Pinion M0.4 / 15teeth OD 6,8mm  material:brass MO58 *1 gearweehl width (T) in mm:2,5 drill / hole (D) in mm:3,0
Dat vereist behoorlijk verregaande demontage maar met voorzichtigheid, een heel kleine schroevendraaier, een drupje secondenlijm
 en een pincet is het te doen.
2-De frontseinen worden aangelicht door één centraal geplaatste led, die in een complex schema ná iets te grote weerstanden is geplaatst.
Deze frontseinen zijn daarom nauwelijks te zien, terwijl de achterlampen wél prima oplichten.
Het is mij nog niet gelukt om deze combinatie van smd-weerstanden zo te wijzigen dat de led beter oplicht.
Na een erg lastige boor-operatie is de lichtgeleider ook wel te vervangen door 2 smd-leds met haardunne toevoerdraden:
de seinen kunnen zo uiteraard wél mooi oplichten.
3-In de tender is met wat moeite plaats voor een ESU sounddecoder+ sugarcube speaker. Je kunt in de Esu-bibliotheek zoeken naar een enigszins gelijkende sound.
François

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/2-modellen-20201106-165342-68d254edc227b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/2-modellen-20201106-165342-68d254edc227b.jpg)
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Mar-Cas op 23 September 2025, 12:23:31

2-De frontseinen worden aangelicht door één centraal geplaatste led, die in een complex schema ná iets te grote weerstanden is geplaatst.
Deze frontseinen zijn daarom nauwelijks te zien, terwijl de achterlampen wél prima oplichten.
Het is mij nog niet gelukt om deze combinatie van smd-weerstanden zo te wijzigen dat de led beter oplicht.
François



Zwitserse versie heeft 2 leds parallel in het vooronder.
1e naar bovengerichte led t.b.v. topverlichting via lichtgeleider (lantaarn zit tegen de rookdeur)
2e naar onder gerichte led t.b.v. de op de bufferbalk gemonteerde lantaarns.

De NL versie heeft geen lichtende top lantaarn.
Bachman heeft de print aangepast voor het gebruik van 1 led t.b.v. de frontverlichting.
De lichtgeleider is verwijderd echter de led naar boven is blijven zitten waardoor de lichtopbrengst is gehalveerd.
In het vooronder zit een kort printje die makkelijk is te verwijderen en verwijder daar het ledje welke naar boven gericht is
Of vervang op het printje R5 & R6 door 2 x 1Kohm



Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: 008200 op 23 September 2025, 13:13:55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schema-ns-3502-68d2819a21671.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schema-ns-3502-68d2819a21671.jpg)
".....vervang op het printje R5 & R6 door 2 x 1 Kohm"

Dat resulteert dan in 500 ohm; waarom zet Liliput daar 2 parallelle weerstanden i.p.v. meteen de juiste?
Ik heb zelf een weerstand van 500 Ohm eroverheen gezet (parallel 2x2k en 1x 0,5k ) zodat het resulteert in 0,33k.
En het is mij een raadsel wat die weerstanden R1 en R2 (elk 220Ohm) doen, die staan parallel aan de seinverlichting tussen blauw en resp. wit en geel.
En ook R3 en R4 staan gezellig parallel de stroom te begrenzen.
Had Liliput teveel SMD-weerstanden in de verkeerde weerstandswaarde?
D3 en D4 halen elk een beetje spanning weg van de Leds van de seinverlichting. Zal vast wel doordacht zijn, ....
Wat een raar schema....met een bijna onwerkzame frontverlichting als resultaat!
François
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 23 September 2025, 13:52:55
Bij mij zie je bij aansturing door de decoder alleen de lantaarns branden als ik vrijwel alle lampen in de kamer uit doe. Maar, de LED brandt wel vrij fel.

Zal er tzt nog eens naar kijken.

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Mar-Cas op 23 September 2025, 14:56:38
@ 008200

Waarom 1K?
        Mijn mening, standaardisering,  1led 1K / 2led /2K
        Hoef je je nooit af te vragen "wat zit er in"

En het is mij een raadsel wat die weerstanden R1 en R2 (elk 220Ohm) doen
       Die is 220K, deze ontladen de condensators C1 C2.

v.w.b. R3 en R4, dit pas ik al jaren standaard toe.
       Deze beveiligen de blauwe plusdraad t.b.v. de verlichting tegen kortsluiting ongeacht waar op de lok
       PS, niet toepasbaar wanneer rookgenerator, Elec koppeling e.t.c. op dezelfde aansluiting.

Hielp die 500 Ohm?

@ Ivo,

Was bij de mijne ook het geval. 1 van de twee leds, nl die voor de 2 bufferlampen (led naar onderzijde) was defect. Door strooilicht van de naar bovengerichte led, was er nog wat zichtbaar.


Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: 008200 op 23 September 2025, 15:47:48
@Mar-Cas
Dank voor je toelichting ,  een en ander is me in ieder geval iets duidelijker geworden.
Het plaatsen van de extra parallelweerstand van 0,5kOhm, om de frontseinen eenvoudig wat op te peppen,
helpt een beetje maar niet voldoende. Een weerstand toevoegen vond ik makkelijker dan wat weghalen.
Blijft dat Liliput hier een mooie loc heeft geproduceerd met 2 duidelijke manco's:
het te snel slijtende tandwiel en de niet goed oplichtende frontseinen.
François
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 23 September 2025, 19:58:17
@ Ivo,

Was bij de mijne ook het geval. 1 van de twee leds, nl die voor de 2 bufferlampen (led naar onderzijde) was defect. Door strooilicht van de naar bovengerichte led, was er nog wat zichtbaar.

Bij het uit elkaar halen heb ik voor maar één gezien en ik dacht dat die wel brandde tussen de lichtgeleiders. Maar als het er 2 moeten zijn zal ik deze nog maar een keer uit elkaar halen. Is wel lastig, want doordat ik leidingen in het machinistenhuis heb gestoken, moet de ketel en het huis tegelijk omhoog. De ketel met 2 schroeven, maar het machinistenhuis zit vast met 4 kunststof nokjes. Zal er wel wat op verzinnen.

Stukje knutselwerk aan de 3502:

(https://live.staticflickr.com/65535/54803213154_290d0b6ff9_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/H9ut728F9c)

Aan de achterkant van de tender heb ik een aantal dingen aangepast. De gereedschapskist moet aan de achterkant vlak zijn. Om die reden heb ik de Zwitserse lantaarns verwijderd en de lichtgeleiders weggehaald en de gaten dichtgeplamuurd en geschuurd. Vervolgens heb ik boven de buffers seinijzers aangebracht. Ik vermoed dat deze niet helemaal de goede soort zijn: de bodemplaat moet breder. Dan in het midden bovenaan zit een uitstulping en daar moet ook een seinijzer. Maar ik zag het niet zitten die uitstulping netjes weg te halen, omdat ik dan het kunststof relief onvermijdelijk ga beschadigen: er zitten klinknagels, een rand en een gebogen bovenrand. Op de hoeken achter heb ik vrij hoog sluitseinijzers aangebracht. Schroefkoppeling moet er nog aan, NS buffers zijn geplaatst en de gaten voor de luchtslangen moet ik nog dichtplamuren. Er zit er bij de NS vaak maar één (links) en de gaten zitten ook niet op de juiste hoogte. Verder is het hier een prima model.

Lichtgele nummering is van afwrijfvel van Philotrain. Beetje combineren van losse cijfers. Uiteindelijk was ik pas na de derde keer tevreden. Daarvoor 2 keer met tape er weer afgehaald.

Cijfers:

1: sluiseinijzers
2. seinijzers
3. gladde achterkant
4. NS buffers

Ook heb ik er een echte kolenlaag ingelegd en vastgelijmd en in de tender zit nu ook een loksound.

(https://live.staticflickr.com/65535/54802245038_e9aa8ec6e2_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/d8S411Y16k)

Vergelijking kolenlaag met de originele Liliput.


Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: prutser op 23 September 2025, 22:09:18
Die kolen zijn een hele verbetering.
Als je dat uitstulpinkje zwart verft heeft het dan wat weg van een seinijzer?

Stephan.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 24 September 2025, 09:52:35
Is wel een idee. Zal eens kijken.

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: klusser op 24 September 2025, 12:01:35
Ik ga eerdaags die van mij ook maar eens opsnorren
De enige zekerheid die ik heb is dat die ergens in huis ligt in onderdelen 🤔
Maar ik geloof dat deze loc alleen voor sneltreinen stond?
Dus niet voor goederenvervoer.
Ik blijf je volgen mooi resultaat in ieder geval.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 24 September 2025, 21:31:11
Toch wel Klusser: kijk op de dubbelpagina 92 en 93 van het eerder genoemde boek en je ziet een 3500 II voor een goederentrein op een viaduct in Rotterdam.

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 24 September 2025, 21:53:59
Volgende foto:

(https://live.staticflickr.com/65535/54803213159_8ca4830c38_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/PC4039DQwE)

Hier zie je een aantal aanpassingen die ik heb gemaakt. Bij (1) zie je de bediening van de blazer vanaf de handrail die blijkbaar vanuit het machinistenhuis draaibaar is, omdat er een hevel aan die handrail zit met een stang schuin naar boven die vervolgens een stang bovenop de ketel kan draaien met de bediening van de blazer vlak achter de schoorsteen. Ik had de hevels en de stang beschadigd bij het demonteren van de ketel en daarom deze nieuw gemaakt. Het geheel moet er wel af, want anders is het lastig spuiten.

Bij (2) heb ik een cirkel gezet om de ketelklepkast (althans dat denk ik dat het is, die op afstand zit van de ketel. Wat hier nog ontbreekt is een soort kastje tussen deze ketelklepkast en de ketel zelf. In dat kastje zit een hendel waarmee je waarschijnlijk de watervoeding naar de ketel kunt aan- of uitzetten. Dit kastje met de hevel zit niet op het Liliput model, maar ik denk dat ik dit nog een keer ga maken uit twee stukjes styreen, die tussen klepkast en ketel valt met een metalen draadje erin als hendel.  Dit deze ketelklepkast brak bij mij ook af, maar was met het boren van een gaatje in de ketel en een gaatje in de ketelklepkast met een metalen draadje goed te repareren. Voor de messing leiding naar het machinistenhuis heb ik de kunststof stang vervangen door messing draad en op de juiste plek en recht gelegd. Deze stang is vanaf het machinistenhuis strak langs de ketel gelegd tot de zandleidingen is met 2 dunne handrailhouders gemaakt van heel dun messing draad in de ketel vastgezet. Bij de zandleidingen buigt de stoomleiding een beetje naar buiten om dan recht zonder verdere houders aan te sluiten aan de ketelklepkast.

Bij (3) zie je een fout in het (mijn) model.  Het trapje boven de stoomleiding zit te hoog en moet op de 3502 hier onder de stoomleiding zitten. Dit is niet op alle 3500en zo. Dus voor sommige nummers is het goed en voor de 3502 fout.

Bij 4 zie je de luchtpomp en de stoomleiding die de luchtpomp aandrijft. Dit hoort zoals in het Liliput model niet een gekromde leiding te zijn die ergens zoek raakt bij het machinistenhuis, maar loopt achter de luchtpomp langs en voor het machinistenhuis gebogen naar boven en gaat vervolgens naast de voorruit hat machinistenhuis in.
Overigens let op de hoogte positie van de luchtpomp. Deze zit meer of minder verzonken in de voetplaat en voor de 3502 zit deze iets te diep, terwijl bij andere nummers dit wel de juiste positie is.

Bij het uit elkaar halen van het model was ook de zandleiding die naar voren loopt afgebroken en die heb ik nieuw gemaakt uit messing en achter de handrail met een busje verbonden met het kunststof deel.

Wat ik nog moet verbeteren is het zwart schilderen van de aansluiting vanaf de zanddom naar de leidingen en het zwart schilderen van de voet van de veiligheden. Ook missen op de voetplaat naast de rookkast nog wat appendages zoals bijvoorbeeld de installatie voor de smeerleidingen. Ik heb geen goed plaatje hiervan gezien, maar je vindt ze wel terug. Het Liliput model heeft ze ook niet. Op deze foto en andere zie je ook dat de wielen bepaald geen RP 25 of nog beter zijn, want die zijn echte pizzasnijders. Is wel een beetje jammer vooral van het voorloop draaistel. Je kunt de beschermhuls van de zuigerstang zo niet monteren, terwijl daar met RP 25 wel ruimte voor zou zijn. Ook dit is misschien een klusje voor later.

Voor de loop van de stoomleidingen naar de ketelklepkast:

(https://live.staticflickr.com/65535/54807325594_6ab477099f_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/12n6716fHo)



Tot zover.




Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: klusser op 24 September 2025, 22:19:13
Nou Ivo, dan wordt de mijne de trekkracht voor de veetrein.
Moet het nog wel even opsnorren dan en opbouwen.
Dank je voor de info👍
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: orientexpress op 25 September 2025, 14:35:24
Ivo,

Excuses je had de beugels voor de bovenleiding wel op je vizier alsmede de spoiler (goed te zien op pagina 147&83). Wel zie je dat er verschil in zit hoe dit gebeurd op pagina 83.

Had je ook gedacht aan de aangebrachte rugschotten in de cabine? (pg 147, 139,129)

MVg,

Adriaan
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 25 September 2025, 17:04:25
Die rugschotten heb ik gemist. Je hebt wel gelijk: die zouden er nog in moeten. Op de door jou aangehaalde pag 83 lijken die op de 3513 toch weer niet te zitten, of staat de machinist in de weg om het goed te zien. Ik heb de spoiler niet aangebracht, omdat ik zo snel niet wist hoe ik die goed zou kunnen maken. De beugel is een koud kunstje en ik had inderdaad gezien dat de 3513 een plaat onder de kap heeft op pag 83. Ik heb de foto op pag 129 (mis? of ge)bruikt als argument dat de loks wel reden met beugel, maar zonder spoiler en ook zonder de plaat die zichtbaar is bij de 3513 op pagina 83. In Zwitserse versie heb ik de beugel nooit gezien. Maar de foto op blz 129 is van 1947 en de foto's die ik met name heb gevolgd voor de 3502 zijn die van pagina's 118 en 137 voor een rechter en linker kant van de 3502 van de jaren 1949 en 1950. Op beide laatste had de 3502 wél een spoiler....  En ook op beide foto's toch weer een verschillende rookkastdeur (aantal grendels is anders in 1949 en 1950  ;D ). Daarbij mist de rookkastdeur op pagina 137 een handwiel in het midden en die zit er op pagina 118 wel. Bent u er nog? Ik heb ik weet niet hoe vaak alle foto's met elkaar vergeleken en er lijkt in de korte tijd dat ze dienst hebben gedaan in NL heel veel te zijn verbouwd.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 25 September 2025, 17:15:10
Naar aanleiding van het rugschot dat Adriaan heeft gezien en ik gemist het boek nog een keer gescand op rugschotten. Het lijkt erop dat alle loks zonder rugschot uit Zwitserland zijn gekomen. Als je ook vertrouwt op de datering van de foto's zitten er in 1946 in NL versie ook geen rugschotten op, maar vanaf 1948 wel. Kortom een door mij gemiste wijziging van de 3500 II. Nu maar broeden of ik deze nog ga maken net als een paar andere dingen.  ;D

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 25 September 2025, 19:50:07
Andere kant:

(https://live.staticflickr.com/65535/54802964336_25e7bbf09e_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/0183k8x895)

1) Dit is de stoomleiding langs de ketel naar de ketelklepkast aan de rechterkant. Op dezelfde manier vervangen en deze gaat ook het machinistenhuis in naar een injecteur. Ik heb hier aan de voorkant ongeveer daar waar de stoomleiding het machinistenhuis in gaat nog een leiding vergeten naar beneden. Zie de foto's.

2) is hier weer de ketelklepkast waar nog achter een kastje moet met hendel om de zaak af te sluiten.

3) bij de groene versie dient in elk geval de messing ring rond de schoorsteen zwart worden gemaakt. Op de foto's zie ik ook dat ik de schoorsteen erboven nog opnieuw moet spuiten.

4) te laat ontdekt dat deze gaten te hoog zitten voor de NS versie. Hier een beetje dichtgesmeerd. Je zult zien op de foto's dat het opschrift No. 3502 vrij hoog is aangebracht en bij mij zit dat laag omdat ik niet eerder zag dat deze gaten er niet horen.

5) NS buffers

6) Ouderwetse luchtslang met schroefkoppeling ernaast. Luchtslang heeft een verbinding via de bufferbalk met de luchtleiding erachter lager dan in het Liliput model

Verder nog goed te zien zijn de NS lantaarns. In dit geval een set van Philotrain: 2 op de bufferbalk en 1 op de rookkastdeur. Deze zin gespoten en voorzien van een ruit die ik maak duur te ponsen uit kunststof met een zogenaamde punch and die set. Dit is een heel handig stuk gereedschap om perfect ronde ruitjes te ponsen uit dun kunststof plaat. Ik heb die van mij gekocht bij de Aviation Megastore (ook wel Luchtvaarthobbyshop) in Aalsmeerderbrug.

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: prutser op 25 September 2025, 22:00:28
Ik zoek ook nog steeds iets om mooie ronde glaasjes te ponsen dus gelijk even gekeken maar voor een paar glaasjes is het apparaat mij iets te prijzig helaas.

Stephan.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Eelco Storm op 25 September 2025, 22:17:00
Je kunt ook een revolvertang/gaatjestang gebruiken.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Karst Drenth op 25 September 2025, 22:18:09
Citaat van: Eelco Storm
Je kunt ook een revolvertang/gaatjestang gebruiken.

Yep, werkt perfect ! (y)
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: prutser op 25 September 2025, 22:35:59
Dan ga ik een andere zoeken, ik heb er nu een uit de eurobak maar dat is een baggerding.

Stephan.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Karst Drenth op 25 September 2025, 23:13:59
(https://www.hoza-apeldoorn.nl/image/cache/catalog/p/280/280_0-500x500.jpg) (https://www.hoza-apeldoorn.nl/Revolverponstang_professional_225_mm_280?search=ponstang)

Plaatje klikken waar ik hem gekocht heb ;)
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 26 September 2025, 09:15:31
Kan ook, maar je moet wel een hele goede hebben die echt goed knipt. Daarbij wil ik meer maten om precies passende te zoeken.

En wat is duur als je regelmatig zelf messing modellen bouwt?  ;)

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 26 September 2025, 13:32:19
 :) Even voor jullie gezocht. Ik ben stomverbaasd te zien dat mijn punch and die set voor 125 euro plus wordt aangeboden. Ik heb deze een paar jaar geleden gekocht en heb dit er zeker niet voor betaald. Hoogstens 45 euro. Belachelijk dat dit inmiddels zo duur is.

Overigens net zo belachelijk als de prijzen die tegenwoordig bij catawiki voor Philotrain modellen worden betaald.

Maar goed dit is off-topic.

Overigens zie ik mijn set niet meer te koop bij de Aviationmegastore. Dat is weer iets anders dan ik heb en lijkt me niks. Ik heb sets van RP-Toolz. https://www.super-hobby.nl/products/Big-Punch-and-die-set.html

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 26 September 2025, 15:34:51
On topic:

(https://live.staticflickr.com/65535/54802964331_8bbe998edb_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/45d578N7yr)

Aardigheidje:  1) voet moet nog zwart

2) beugel met midden ophanging is niet goed te zien

En de mooie nummerplaat en fabrieksplaat van de 3502 van Erwin Werps. Op de foto niet goed te zien, maar leesbare fabrieksplaat.

(https://live.staticflickr.com/65535/54800366253_76c8dd946f_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/F95WQ54MLG)

Beugel iets beter zichtbaar. Moet nog wel met de verfkwast er langs. Lijkt dat de primer en de blanke laklaag wat problemen geeft.

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: MathynK op 26 September 2025, 22:59:43
Zo die RP tool is inderdaad hard om hoog gegaan, bizar…. Over de Catawiki Philo prijzen moeten we het maar niet hebben. Dat verpest een hoop voor de verzamelaar. Al kan marktplaats er ook wat van (onlangs al die 3700en…). De waarde is altijd in  een golfbeweging en ik hoop dat het weer een keer zakt. Verder lekker  negeren in dit topic.Dat is zonde van het mooie onderwerp en die discussie wil je hier mijns  inziens niet.

Ik vind je verslag weer super interessant. Echt heel fijn dat je de moeite neemt om alles zo duidelijk uit te leggen. Dat is erg waardevol voor een toekomstige ombouw. Ik vraag mij alleen wel af wat voor biezen je gebruikt, Ivo? Op de foto lijken ze ook rood pigment te bevatten en niet alleen zwart. Of komt dat door het licht?
Het lijkt mij nou fantastisch om die plastic tredes aan de voorkant te vervangen voor fijne messing exemplaren. Een gietdeel van Philotrain is in ieder geval niet te krijgen. Maar heb je er toevallig in Zwitserland al naar gezocht? Wellicht bestaat het al. Ik heb er ook wel eens over nagedacht of je het kan etsen en vouwen tot een driedimensionaal geheeel, maar je houdt dan toch het platte uiterlijk van de etsplaat en niet de ronde stang waar de tredes opzitten. Wordt toch minder denk ik.

Groet, Mathyn
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 26 September 2025, 23:11:26
Helemaal eens! Die kunststof trap is niks. Maar ik denk dat die toch wel van messing zelf te maken moet zijn. Feitelijk moet je alleen nette geëtste treden (met relief aan de bovenkant)zoeken en die zou ik nog wel moeten hebben aan een messing draad solderen. Kan dat netjes? Zeker wel. Je moet alleen van hout of een ander niet smeltend of te solderen materiaal keurig een mal maken. Heb ik wel eerder gedaan, niet voor zoveel treden, maar met een freesmachine en de mal in een machine klem op een kruistafel zou dat moeten lukken. En daarna als je de mal hebt is het een koud kunstje.

Dus helaas, je hebt me weer aan het denken gezet  ;).

Oja en dat rood? Ik zal eens goed kijken, maar het verbaast me wel. Ik heb dat nog niet gezien. Ik dacht dat het gewoon zwarte transfers waren.

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Eelco Storm op 27 September 2025, 10:04:34
NU schrijf je dat bij het vergroenen van die paar 3500en, de messing ring om de schoorsteen zwart is geschilderd. Kan het  niet zijn dat die gewoon vervuild is geraakt en nooit gepoetst, ipv zwart geschilderd?
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 27 September 2025, 13:43:56
Dat kan zeker. Weet het ook niet, maar ik heb dit wel gelezen. Ik praat alleen maar na in dit geval ;).

Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 29 September 2025, 23:30:30
De volgende foto met aanpassingen:

(https://live.staticflickr.com/65535/54803303810_298391f4e6_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/0C99039W12)

1) de aangepaste ketelklepkast. Deze brak af zoals eerder gezegd, maar met een klein gaatje in het reststuk wat nog in de ketel vastzit en een klein gaatje in het staafje waar de ketelklepkast aan vast zit is dat goed te repareren. Haaks erop heb ik ook een gaatje geboord ter dikte van de koperen stoomleiding die ik nieuw heb gemaakt.

2) stoomleiding, aangepaste ligging, strak recht naar achteren met de juiste buiging daarvan richting het machinistenhuis

3) nog zwart te schilderen appendage aan de zandkist met de zandleidingen naar 2 wielen

4) luchtpomp met correcte leiding. Als je de foto's goed bekijkt zie je dat de waterpomp op verschillende diepte op de verschillende 3500 door de voerplaat steken. De stoomaandrijving is een leiding die niet alleen naar achteren loopt zoals Liliput heeft gedaan, maar bij het machinistenhuis afbuigt naar boven en met 2 sierlijke bogen naast de voorruit naar binnen gaat.


Hier nog een foto die ook een aanvulling te zien geeft: aan de bovenkant van de rookkastdeur zitten ook nog 2 sluitseinijzers. Deze had de Liliput niet, maar horen er wel. Zijn slecht te zien, maar ze zitten er wel:

(https://live.staticflickr.com/65535/54800449065_e38eca5b00_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/i9699a370o)

Nog iets beter te zien:

(https://live.staticflickr.com/65535/54800367673_b00184baf4_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/uNt85006VS)


En als laatste enkele foto's van de zwarte 3505 zo uit de doos van Liliput/Bachman:

(https://live.staticflickr.com/65535/54802245108_537fde3cd2_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/U2oU09N3c1)

(https://live.staticflickr.com/65535/54802245083_22c9e31180_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/Kn095847eR)

(https://live.staticflickr.com/65535/54802235794_1a2c53b85d_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/28F0893g9g)

(https://live.staticflickr.com/65535/54801137902_610b3077ac_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/661Vi52A5F)

(https://live.staticflickr.com/65535/54802327915_b29d8e050d_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/66PG9wTbTn)

(https://live.staticflickr.com/65535/54802245103_556eaea3da_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/2JhA0NkV0c)

(https://live.staticflickr.com/65535/54802245033_2ed804b3f6_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/6206ZmHZ68)

(https://live.staticflickr.com/65535/54801137882_30e01e7530_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/c85pb84Vxp)

(https://live.staticflickr.com/65535/54801987186_b0f0718a98_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/w8D1RB83pG)




Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: orientexpress op 02 October 2025, 20:59:27
Ivo,

Mooi om te zien geeft veel inspiratie voor iets wat bij mij op de plank ligt een oude SBB A3/5 van Liliput.

Deze heeft een andere type tender ik noem dit maar even type B ten opzicht van die van Ivo type A:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20251002-203911-68dec89a394a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20251002-203911-68dec89a394a0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20251002-203919-68dec8970afb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20251002-203919-68dec8970afb9.jpg)

Voor het gemak zijn dit de tenderversies per NS nummer zover ik weet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tenders-68deca9a0dd36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tenders-68deca9a0dd36.jpg)

Helaas klopt van het model dat ik heb geen donder van het drijfwerk dus ik heb het nieuwe drijfwerk gekocht om daar ooit nog onder te bouwen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20251002-204109-68dec8940f386.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20251002-204109-68dec8940f386.jpg)

Met vriendelijke groet,

Adriaan
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: 008200 op 03 October 2025, 19:42:41
Ben dan wel benieuwd of de nieuwe drijfwerkstangen dan wel passen in die oude SBB A3/5.
En ik weet dat daarin een heel erg primitief driepolig motortje zit dat ik nooit soepel aan het rijden heb gekregen...
François
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Karben op 03 October 2025, 21:31:42
Staat die eerste SBB nietvop het onderstel van de P8? En dus een gans verkeerde radstand.
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: orientexpress op 03 October 2025, 21:42:40
Beste Karben,

Dat klopt helemaal. De radstand is verkeerd het eerste drijfwiel zit te dicht op de bogie. De koppelstang gaat ook naar de middelste as in plaats van het eerste drijfwiel. Zodoende was ik er maar een ander onderstel voor aan het printen waar de radstand wel van klopt.

MVG,

Adriaan
Titel: Re: NS 3502 van zwart naar groen
Bericht door: Ivo tB op 03 October 2025, 23:00:47
Adriaan,

Is inderdaad wel een heel basic model en een groot verschil met de nieuwere. Maar in het licht van herstellen van de historie zeker een leuk project. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!