BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: orientexpress op 15 September 2025, 07:30:20
-
Hi,
Ik ben de trotse eigenaar geworden van een mooi h0 kitje. De verkoper dacht dat het een seinarm kit was maar na contact met seinarm blijkt dit niet zo te zijn.
Het is een gesloten wagen maar welke? 18 luiker, groente wagen? En welke "merk/ontwerper"?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-14-09-2025-17-02-25-58-68c7a314d5857.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-14-09-2025-17-02-25-58-68c7a314d5857.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-14-09-2025-16-58-17-05-68c7a314d6b94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-14-09-2025-16-58-17-05-68c7a314d6b94.jpg)
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
en nu weer op zoek naar onderdelen....
Maar wanneer zien we nu iets van bouwactiviteiten van al die etsplaten?
-
Hoi Adriaan,
Het lijkt mij inderdaad een 18-luiker.
Voor wat betreft het merk / de ontwerper: ik weet het niet, maar het zou mij niet verbazen als deze afkomstig is van Erwin Werps.
Onderdelen voor deze kit lijken mij niet moeilijk te vinden: in Houten even langsgaan bij dezelfde Erwin Werps en/of bij Maykel Kastelijn. Die hebben het meeste wel (zo niet alles).
Grtz, Ton
-
Is inderdaad een kit van Erwin, ik heb er ook nog enkele liggen.
en nu weer op zoek naar onderdelen....
Maar wanneer zien we nu iets van bouwactiviteiten van al die etsplaten?
Andere rubriek Frits ;) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93525.msg3222561086;topicseen#msg3222561086)
-
Heren,
Dank voor de feedback ik zal eens bij Erwin informeren. Heeft iemand deze afgebouwd? Wat zijn de bedrijfsnummers?
Frits, de hobby gaat hier traag maar gestaag tussen fulltime job en kids in sprintjes. In de winter herfst zal er weer wat meer gebraad worden.
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
De oorspronkelijke bedrijfsnummers zijn CHRKS 24576 - 24875 en 24876 - 25000. Wat precies de (kleine) verschillen zijn tussen beide deelseries, weet ik zo niet.
Van deze wagens zijn ook kits gemaakt door MK en door Dutzrail.
Grtz, Ton
-
Hi,
Soldeer vaardigheden moeten af en toe worden beoefend om beter te worden. Dus maar eens begonnen met het onderstel. De kit heeft geen koppelings mechanismes dus ik hoop dat te kunnen realiseren met twee Mk kortkoppelingmechanismes. De kit is ook niet gecompenseerd uitgevoerd dus ik hoop dat alles strak genoeg zit. Finger crossed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250922-WA0005-68d1a9c1eb908.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250922-WA0005-68d1a9c1eb908.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250922-WA0003-68d1a9c1e9ab3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250922-WA0003-68d1a9c1e9ab3.jpg)
De balken gaven wel wat uitdagingen met een beetje te lang bijgevijld. Ook zit er een dunne strip bij die lastig te plaatsen was.
1 van vouwbladen van de bufferbalken was helaas niet meegeetst dus in krassen en hope for the best.
Beetje VIM gebruikt voor de foto.
Next up treden & rem mechanismes voor de onderkant. De rest moet ik nog kopen (buffers, veren, aspotten & wellicht remcilinder)
Met vriendelijke groet,
Adriaan
Ps dank Gert voor wat informatie (y)
Ps 2 dank aan Erwin voor bevestiging van de origine van de kit.
-
Hi,
Avondje gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250924-WA0002-68d458895c36e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250924-WA0002-68d458895c36e.jpg)
Profieltjes plat erop gezet. Vind mijn eigen werk beetje slordig. Iemand tips hoe ik dit netter doe?
Ik twijfel ook of ik de bovenkant eerst op het onderstel moet solderen(zweten) of achteraf als het meer verband heeft.
Mvg,
Adriaan
-
Ik zou de bovenbouw met een bout en moer verbinding op het onderstel plaatsen. Kijk maar hoe Frits dit doet.
Zeker niet gaan solderen.
Door deze grote oppervlakte zal er zeer veel hitte nodig zijn, waardoor de kans is dat je model eerder verder uit elkaar ligt dan het aan elkaar zit.
Ik zie ook nog een bult in het midden van het onderstel.
Tipje, neem een stalen liniaal, en een hoeklijn, en controleer je model regelmatig op vlak en recht zijn.
Als je straks de onderdelen op elkaar wilt plaatsen, werkt een eventuele kromheid van het model je tegen.
Groeten Arjen
-
Het lijkt op de foto's alsof je teveel soldeer gebruikt die zelfs in de profielen loopt. Probeer het met minder te doen of gebruik soldeerverf. Alles wat er teveel op zit, moet er ook weer afgehaald worden.
Succes
Groeten,
Andries
-
Arjen, bruikbare tip dank. Nog niet zo snel iets gevonden van Frits maar staat vast ergens
Andries soldeerverf heb ik in het verleden wel eens met een vlammetje gebruikt, maar is dat ook met een bout te doen of moet ik dan nog flux toevoegen? (ik heb nog staan) Tussen het profiel en plaat smeren en dan verhitten neem ik aan?
MVG,
Adriaan
-
Adriaan, hoe soldeer je nu de profielen vast? Het lijkt erop alsof je de bout er aan de zijkant tegenaan zet en dan tin laat vloeien. Zo gaat er meer tin op en tussen de planken ipv onder het profiel. Ik gebruik zelf ook geen soldeerverf maar tin. Daarbij vertin ik de profielen redelijk royaal aan de onderzijde. Er mag best een laagje opzitten. Dan zet ik het profiel met wat extra vloeimiddel op z’n plek en hou het op zijn plek met een pincet. Vlam erboven totdat het vloeit en het zit vast. Daarbij een beetje aandrukken zodat het vlak komt te liggen. Gegarandeerd tin onder je profiel en veel minder kans dat het tussen je planken gaat komen. Heel soms vloeit het iets te ver door en dan krab ik het open met een mesje. Zit het scheef? Vlam erboven en schuiven met de pincet. Niet te lang blijven stoken met een vlam, kort vloeien is genoeg. Anders verbrand je tin en verliest het aan stevigheid.
Succes!
Groet, Mathyn
-
"De oorspronkelijke bedrijfsnummers zijn CHRKS 24576 - 24875 en 24876 - 25000. Wat precies de (kleine) verschillen zijn tussen beide deelseries, weet ik zo niet."
Uit het Goederenmaterieelboek 1930 van de Nederlandsche Spoorwegen blijkt er geen verschil tussen de deelseries. Alleen de bouwers verschilden: de CHRKS 24576-24775 werden in 1929 gebouwd door Werkspoor, 24776-24875 door Haga ook in 1929. Met een pencorrectie (op basis van het Wijzigingsblad No.1 d.d. Januari 1932) zijn daar de 24876-25000 aan toegevoegd, in 1930 gebouwd door Werkspoor. Met een ander handschrift zijn vervolgens de 31001-31375 ingeschreven, ook in 1930 gebouwd door Werkspoor, Hawa en Westwaggon Keulen met daarbij de opmerking "Deze wagens zijn geheel gelijk aan de teekening van wagen 24576". Conclusie: alle CHRKS 24576-25000, 31001-31375 zijn identiek.
Succes met de bouw,
Willem
-
Willem,
Het volgende op seinarm gevonden:
De serie CHRKS 24576 uit 1929 had een iets meer ronder dak en was daardoor 6 cm hoger dan de beide series uit 1930, maar verder waren ze gelijk aan elkaar.
https://www.seinarm.nl/Goederen/Groentewagens (https://www.seinarm.nl/Goederen/Groentewagens)
Een miniem verschil lijkt er dus geweest te zijn volgens Gerard van de Weerd.
Met vriendelijke groet,
Adriaan
@Mathyn ja tin via de zijkant gedaan. Ik zal de andere profielen eens zo gaan proberen als jij beschrijft.
-
Ik moest ook even zoeken...
Strips vastzetten op een platte messing plaat is altijd lastig vind ik. Hobbels en bobbels, gebeurd je zo maar.
Wat parktijkbeelden:
Strips maken en solderen
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90397.msg3222081115#msg3222081115 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90397.msg3222081115#msg3222081115)
Zo kan het ook: (naar beneden scrollen)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110799.msg3222459926#msg3222459926 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110799.msg3222459926#msg3222459926)
-
Frits,
Dank voor de linkjes. Toevallig ook een mooie plaatje ergens in je archief hoe je een boven en onderkant met boutjes aan elkaar verbind :)?
Arjen suggereerde dat jij daar wel raad mee wist.
MVG,
Adriaan
-
In de kap een messing plaatje/plat profiel solderen
onderstel plaatsen en in de hoeken een gat boren door boden en profiel en tapjes zetten.
Heb je geen dikker plat profiel, dan soldeer je een dunne strip. Boort idem de gaatjes en soldeert op die strip, op het gaatje een moertje (niet laten vollopen)
Zie 3e en 4e foto in dat bericht.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111132.msg3222478368#msg3222478368 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111132.msg3222478368#msg3222478368)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111132.msg3222487448#msg3222487448 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111132.msg3222487448#msg3222487448)