BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Jan Bennink op 11 September 2025, 14:43:10
-
Hallo allemaal,
Ik start maar met een nieuw draadje i.p.v. een doorstart van het Halling doorstart-draadje.... ;D
Halling heeft in 2024 de draaistelaandrijving ANT-ALX voorgesteld, uitwisselbaar met de gangbare tandwielkast-draaistellen. Onderstaand plaatje is hier al eens getoond, maar zonder verdere info.
(https://www.halling.at/pictures/small/ANT-ALX-197-H0_2.jpg)
Heeft iemand, wellicht één van onze trambouwers, al ergens ervaring zien staan of gehoord?
Sven noemde al een keer het hoge toerental van directe aandrijvingen. Zou dat bij deze nieuwe aandrijving te ondervangen zijn? Ik denk om Halling hiernaar te vragen.
Als de rijeigenschappen bij lage snelheden (onder decoder) goed zijn ben ik daar wel nieuwsgierig naar.
Met groet, Jan
-
Beste Jan.
Een fabrikant vragen hoe zijn aandrijving bevalt/werkt is toch niet echt zinvol.
Deze spuds werken alleen digitaal en beetje analoog niet echt. Ik zal in het weekend op mijn site hier verder op antwoorden.
-
Ik zal in het weekend op mijn site hier verder op antwoorden.
Ik wacht het met belangstelling af Paul, al vast met dank. Ik blijf nieuwsgierig of Halling de term "Game Changer" waar kan maken.
Met groet, Jan
-
"Game changer" wordt tegenwoordig door iedereen te pas en te onpas gebruikt om indruk proberen te maken. De Halling aandrijving is een alternatief op een Tenshodo spud, met het onderscheid dat er een klokankermotor in zit. Deze draait langzamer dan een traditionele motor, maar heeft nog steeds een hoog toerental. De motor drijft direct de as van de wielen aan. De motoren zullen rond de 13000 toeren per minuut hebben en de vertraging is het aantal tanden op het tandwiel van de as. Dat zal dus naar alle waarschijnlijkheid 1:22 zijn, als ik zo'n Halling tandwiel tel die op de Vario Antrieb zit. Ik weet dat velen zoeken naar de ideale aandrijving, die laag is en onder de bodemplaat valt, maar dan krijg je dus wel een raceauto. Kruipend laten rijden zal digitaal alleen maar lukken, maar dan zul de door de beperkte torque er niet te zware treinen mee kunnen rijden (overbelasting van motor). Ik heb op verzoek van Paul wel eens een klokankermotor in een Tenshodo spud geplaatst en daar zijn bovenstaande ervaringen mede door geïnspireerd.
Dat gezegd, deze Halling aandrijvingen zijn niet duur, dus helemaal af raden doe ik ook niet, als het werkt voor jouw toepassing. Een lichte tram met DCC gevoed (Zimo, D&H, Train-O-Matic - niet ESU) zal er waarschijnlijk best mee uit de voeten kunnen.
-
Sven, een mogelijkheid om een lagere snelheid te bereiken is om de worm en de tandwielen in moduul 0,2 te nemen. Het vereist dan wel een gecontroleerde speling tussen de worm en het tandwiel. Bovendien ligt het draaimoment hoger. Zelf heb ik nog een M 0,2 worm maar welke firma deze kan leveren is mij onbekend.
Gr, Rob
-
Het gaat hier over de Halling aandrijving.
-
kijk hier eens...
https://shop.kkpmo.com/index.php?cat=c35_M0-2-2-0mm-wormgearsystem-M0-2-2-0mm-wormgearsystem.html (https://shop.kkpmo.com/index.php?cat=c35_M0-2-2-0mm-wormgearsystem-M0-2-2-0mm-wormgearsystem.html)
François
-
ik heb twee van deze dingen, 9mm spoorwijdte. Op mijn baantje rijdt het niet echt geweldig (PWM gestuurd). Maar dat kan ook liggen aan de krappe bogen ten opzichte van de asafstand. Helaas nog niet uitgebreid getest, gaat even nog niet gebeuren, daar er andere prioriteiten zijn op dit moment.
Wat mij wel opviel, was dat deze aandrijving zo los op de rails heel beroerd reed. Maar met een witmetalen kap erop ging het een stuk beter.
Groet,
Michel
-
Ik opperde alleen de mogelijkheid om een grotere overzet verhouding te realiseren. Die is in principe ook bij toepassing in Halling aandrijvingen te bereiken.
-
Mijn idee bij wielen en een vaste as , is dat de schuinte van de (model) flenzen nooit kan voldoen aan het gezegde:
De loc blijft op het juiste spoor.
Bochten zijn bij grootspoor zeer ruim en er zijn heel wat rechte stukken.
Gezien bij modelspoor: juist andersom. Veel (krappe) bochten.
Bij module Jan van Mourik heb ik niet voor niets losse wielen op as gefabriekt, beide een anti slip band,
en beide aangedreven, los van elkaar.
Probeer daarom eens een (Halling) setje met 2 aangedreven wielen (bv links) en de andere 2 (rechts) los op de as.
Of kruislings.....
Geen beïnvloeding in omwentelingssnelheid in de bochten.
Wel in de wrijving of wel trekkracht (slechts 2 wielen). Maar leg daar dan een rubbertje om.
(wellicht op de andere 2 ook nodig ivm schuinstand.
Ronald Visser
(het is maar een idee...... (y) )
-
Slim idee Ronald. Een alternatief kanee aandrijving op één as zijn waarbij de andere, niet aangedreven as een radiale speling krijgt.
-
Vaste wielen op één as zijn juist te vermijden volgens mij.
In scherpe bochten is het dan mogelijk om met verschillenden wielomwentelingen te kunnen rijden.
Dus wel aandrijving op 2 assen, maar dan slechts één wiel vast leggen.
De andere kan vrij draaien.
Ik ga dat zelf ook eens proberen.
Motortjes en tandwielen genoeg in huis.
Ronald Visser
-
Beste Jan,
Halling spuds ALX
Het verleden:
Teshodo had deze spuds natuurlijk al meerdere tientallen jaren maar met restrictie van grote schijfwielen en niet in H0m. Ik heb er honderden van moeten servicen omdat de tandwielen knapten op de tandjes in het midden van de as die van binnen uit snijden in het tandwiel en spanning geeft waardoor deze splijten en de aandrijving het bekende tikkende geluid geeft.
Voornamelijk zaten ze onder messing Philotrain modellen. Indien goed afgesteld ( Philotrain had zeer dunne vulstukjes in de motorkast) voldoen ze dan analoog met dien verstande dat ze niet langzaam kunnen rijden. Het primaire tandwiel is relatief klein en de spuds zijn dicht en ongevoelig voor te hoge opvullingen voor straatrail.
Uiteraard met twee spuds per tram en extra doorverbonden ( deed Philotrain niet).
Het heden:
De Halling aandrijvingen ( normale draaistellen met cardan aandrijving) zijn in Module 0,3 redelijk betrouwbaar en uitgebalanceerd. De te licht uitgevoerde chassis vereisen extra gewicht voor een nette loop met de simpele Mabuchi motor. De SKIPtrack motor geeft een aanzienlijke reductie in de snelheid.
Mijn ervaring met (cardan) aandrijvingen zijn gebaseerd op de oude getypte bulletins van SANTA ( de zuid Afrikaanse Traction club) uit de zestiger en zeventiger jaren. Met die kennis heb ik Halling ( Leo) nog moeten leren dat de vliegwiel werking pas goed werkt als de diameter van de vliegwielen groot is en de dikte dun en tweezijdig dicht op de motor moet liggen. ( hetgeen resulteerde in de C1 aandrijving van Halling die erg netjes loopt).
Bijkomstig is het materiaal en dat was vroeger messing worm op messing tandwiel en later messing worm op kunststof tandwiel ( ook in de Japanse Fairfield aandrijvingen). Halling introduceerde later de kunststof wormwielen en is daar nu weer vanaf geweken. Gek genoeg is bij de MB Modely spuds dit weer kunststof op kunststof. Wie het weet mag het zeggen.
De primaire tandwielen zijn zo groot mogelijk uitgevoerd om een zo gunstige mogelijke overbrenging te realiseren. Daarbij komen ze al dan niet met een afdekplaat heel dicht op rail niveau ( Vario motor) en kunnen dus niet altijd van kleinere wielen worden voorzien.
Nadeel van de 0,3 module is dat daar de goede passing zeer essentieel is. Zelfs Robert Neumann ( Halling) heeft sommige spuit gietingen moeten weggooien omdat deze niet naar wens waren en net een andere tolerantie hadden dan gewenst. Ik heb geen ervaring met 0,2 module
Zo zie je dat bij PMT dit deels is ondervangen door een gecombineerd tussen tandwiel met een 0,3 module aan de wormwielkant en 0,4 module aan de railkant waardoor de assen wat losser op het chassis zit en een goede 4 punts aanleg op de rails. Voor de vele aandrijvingen van H0w ( H.K.) zijn deze tandwielen toegepast en voldeden uitstekend.
De aandrijvingen van SB met Faulhaber motor waren fenomenaal goed ( en toen al 80,-) maar ook hier worden tegenwoordig de Chinese variant ( die veel snelle lopen) gemonteerd voor een prijs ( 180,--) die gewoon belachelijk is voor wat het biedt.
De Halling ALX aandrijvingen van Robert Neumann Antriebstechnik.
Deze kun je in allerlei as-afstanden kopen met verschillende wielen in H0e, H0m en H0 en passen in de Halling Schmetterling en zijn uitgerust met de inmiddels bekende klokanker motortjes. Je kunt ze dus naderhand inbouwen in ongemotoriseerde Halling modellen
Het voordeel is dat ze makkelijk te monteren zijn, maar zijn heel licht en lopen analoog gewoon te snel. Via de draden kun je ze doorverbinden en/of digitaal aansluiten. Een proef met extra vliegwielen ( zoals vroeger de H&P draaistelletjes) gaf een beter resultaat maar is niet altijd uitvoerbaar.
Ook Mb Modely maakt een precies gelijkend ( en dan zeg ik het netjes) product, waar ik geen ervaring mee heb.
Vincent Ertel ( Elektrikken) heeft een spud met tussentandwiel ontworpen en is alhier getest en was niet toepasbaar in de 10 mm Halling Schmetterling maar in een eigen Schmetterling van 12 mm , maar door het verregaand vertrouwen in Halling producten van de scene en de nogal bizarre wetgeving in Duitsland heeft hij helaas besloten hiermee niet verder te gaan.
Sven van de Tramfabriek heeft in de allrounders ook een aandrijving met tussentandwiel maar het chassis heeft ( nog ????) geen aansluiting voor een draaistelbalk waardoor je hem niet als draaistel kan gebruiken.
De conclusie of ALX een game changer is laat ik aan U over. Elke tram heeft een eigen concept nodig en is afhankelijk of U een “rijder” bent al dan niet digitaal of analoog of een tentoonstellings baan heeft of dat U een rijdend vitrine model wenst. Reden waarom ik altijd zeg kom langs en we bespreken hoe en wat.
Gr.P.P. "The game changes but the principals are always the same"
-
.....de nogal bizarre wetgeving in Duitsland ...
Kun je wat meer vertellen over die bizarre wetgeving?
-
Een heel uitgebreide reactie Paul, met hartelijke dank (y)
Ik was en blijf nieuwsgierig naar een digitaal aangestuurde Halling ALX. Maar gezien Pauls reactie en ook die van Sven zijn mijn verwachtingen niet zo hoog meer.
Bij mij moeten de trams langzaam kunnen rijden en ook vloeiend wegrijden en stoppen. Mijn huidige Riess trammetjes met cardanaandrijving, zonder vliegwielen en met Lenz decoder doen dat echt goed. Ik heb nu ook een tram (de buitenlijner) die in scherpe bogen duidelijk meer weerstand geeft. Zit het in inmiddels stugge siliconen slangetjes of in de langere draaistellen t.o.v. de PCC's? Ik ga er nog eens goed naar kijken. En als ik (ooit) veel zin heb zal ik t.z.t. eens een Halling ALX digitaal gaan testen in een Halling frame.
Met groet, Jan
-
Hallo Klaas
Kun je wat meer vertellen over die bizarre wetgeving?
Ik heb begrepen dat op het moment dat er een motor in de tram zit ( dus aangedreven model) dat het dan een "Elektrogerät" is en je aan allerlei eisen moet voldoen die een kleine Firma zoals Elektrikken heeft doen besluiten zich hieraan niet te wagen.
Gr.P.P.
-
Dat was destijds ook de reden dat Bernd Heißwolf zijn regelaars niet in Nederland verkocht.
-
Hallo KlaasIk heb begrepen dat op het moment dat er een motor in de tram zit ( dus aangedreven model) dat het dan een "Elektrogerät" is en je aan allerlei eisen moet voldoen die een kleine Firma zoals Elektrikken heeft doen besluiten zich hieraan niet te wagen.
Gr.P.P.
Dat vind ik vreemd. Er is een heel regiment aan Duitse kleinserie fabrikanten. Ik vraag me af waarom de een wel en de ander zich geen kans ziet aan wetgeving te voldoen. Klinkt als een drogreden om niet te hoeven toegeven dat je geen zin hebt in exporteren, bijvoorbeeld vanwege economische danwel juridische romslomp.
Albert
-
OK, dan ga ik het toch even over mijn eigen product hebben, al dacht ik dat dit draadje voor opinies over de Halling aandrijving was. Met mijn Allrounder heb ik de meeste nadelen die ik tegenkwam bij kleine aandrijvingen opgelost. Zo klein mogelijk, aansluithoogte instelbaar en verschillende bevestigingspunten. Een flexibelere aandrijving is er niet. Door de fijne vertraging die ingebouwd is, kan het zeer langzaam en soepel rijden. Ook is het heel stil. Ik kan praktisch elke wielafstand maken tussen 16 en 30 cm. Ook heb ik het hier besproken "vaste as" reeds toegepast. Eén as heeft geen speling, de andere wel. Hierdoor wordt een waggel voorkomen. Ook selecteer ik mijn wielen nauwkeurig, zodat alleen maar rechte wielen gemonteerd worden. In vergelijk met de Halling aandrijving is een Allrounder veel beter te besturen, maar is het niet zo laag dat het onder een bodemplaat past. Dat kan fysiek gewoon niet als je de motor op gelijke hoogte met de assen wilt hebben. Al blijf ik wel denken hoe ik dat zou kunnen oplossen.
In tegendeel van wat Paul schrijft, heb ik wel een montagemogelijkheid als draaistel. Maar dat kan hij ook niet weten, het zit een beetje verstopt in de configurator (Onder Fitted Centre Wings). Ik heb daar verder nog niks over geschreven op de website, moet ik nog een keer doen.
-
Waar kan ik informatie vinden over die Allrounder?
Ik heb nog een Halling protos in de vitrine staan, helaas is dat ding motorloos.
En nog een locje die graag een betere aandrijving wil : Een oude Roco E69.
-
@ Sven, is dat de aandrijving, die zelfs over mijn baantje probleemloos reed? De hele beurs lang? Dat was echt een hele goede en betrouwbare aandrijving.
Beter dan de Halling ALX die ik onder de DIEMA's had gezet :)
groet,
michel
-
Sven gaat mij er ook een aantal leveren.
Ik ben benieuwd, heb er alle vertrouwen in.
Ronald Visser
-
Sven:
In tegendeel van wat Paul schrijft, heb ik wel een montagemogelijkheid als draaistel. Maar dat kan hij ook niet weten, het zit een beetje verstopt in de configurator (Onder Fitted Centre Wings).
Heb ik wel gevonden nu, maar heb je iets van een foto of animatie opdat ik een idee krijg hoe dat werkt. Met dank Paul
-
Heb je dan ook zo’n aandrijving voor de Rietze Combino?
-
@ Sven, is dat de aandrijving, die zelfs over mijn baantje probleemloos reed? De hele beurs lang? Dat was echt een hele goede en betrouwbare aandrijving.
Ja, die dus.
Meer informatie over de Allrounder vind je op de Tramfabriek website. Ik kan geen reclame maken hier op BNLS en dit draadje blijft maar off topic gaan. Jullie kunnen ook zelf een draadje over de Allrounder openen en kan ik daar jullie vragen antwoorden.
-
Heb je dan ook zo’n aandrijving voor de Rietze Combino?
Heb ik al eens gemaakt als geëtste aandrijving, maar ga ik nog opnieuw maken in een Allrounder uitvoering.