BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Jan Bennink op 11 September 2025, 14:43:10

Titel: Halling aandrijvingen
Bericht door: Jan Bennink op 11 September 2025, 14:43:10
Hallo allemaal,

Ik start maar met een nieuw draadje i.p.v. een doorstart van het Halling doorstart-draadje....   ;D

Halling heeft in 2024 de draaistelaandrijving ANT-ALX voorgesteld, uitwisselbaar met de gangbare tandwielkast-draaistellen. Onderstaand plaatje is hier al eens getoond, maar zonder verdere info.
(https://www.halling.at/pictures/small/ANT-ALX-197-H0_2.jpg)
Heeft iemand, wellicht één van onze trambouwers, al ergens ervaring zien staan of gehoord?

Sven noemde al een keer het hoge toerental van directe aandrijvingen. Zou dat bij deze nieuwe aandrijving te ondervangen zijn? Ik denk om Halling hiernaar te vragen.
Als de rijeigenschappen bij lage snelheden (onder decoder) goed zijn ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

Met groet, Jan
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: skiptram op 11 September 2025, 18:53:59
 Beste Jan.
Een fabrikant vragen hoe zijn aandrijving bevalt/werkt is toch niet echt zinvol.
Deze spuds werken alleen digitaal en beetje analoog niet echt. Ik zal in het weekend op mijn site hier verder op antwoorden.
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: Jan Bennink op 11 September 2025, 20:53:20
Ik zal in het weekend op mijn site hier verder op antwoorden.
Ik wacht het met belangstelling af Paul, al vast met dank. Ik blijf nieuwsgierig of Halling de term "Game Changer" waar kan maken.
Met groet, Jan
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: Sven op 12 September 2025, 12:40:38
"Game changer" wordt tegenwoordig door iedereen te pas en te onpas gebruikt om indruk proberen te maken. De Halling aandrijving is een alternatief op een Tenshodo spud, met het onderscheid dat er een klokankermotor in zit. Deze draait langzamer dan een traditionele motor, maar heeft nog steeds een hoog toerental. De motor drijft direct de as van de wielen aan. De motoren zullen rond de 13000 toeren per minuut hebben en de vertraging is het aantal tanden op het tandwiel van de as. Dat zal dus naar alle waarschijnlijkheid 1:22 zijn, als ik zo'n Halling tandwiel tel die op de Vario Antrieb zit. Ik weet dat velen zoeken naar de ideale aandrijving, die laag is en onder de bodemplaat valt, maar dan krijg je dus wel een raceauto. Kruipend laten rijden zal digitaal alleen maar lukken, maar dan zul de door de beperkte torque er niet te zware treinen mee kunnen rijden (overbelasting van motor). Ik heb op verzoek van Paul wel eens een klokankermotor in een Tenshodo spud geplaatst en daar zijn bovenstaande ervaringen mede door geïnspireerd.

Dat gezegd, deze Halling aandrijvingen zijn niet duur, dus helemaal af raden doe ik ook niet, als het werkt voor jouw toepassing. Een lichte tram met DCC gevoed (Zimo, D&H, Train-O-Matic - niet ESU) zal er waarschijnlijk best mee uit de voeten kunnen.
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: Silvolde op 12 September 2025, 13:46:55
Sven, een mogelijkheid om een lagere snelheid te bereiken is om de worm en de tandwielen in moduul 0,2 te nemen. Het vereist dan wel een gecontroleerde speling tussen de worm en het tandwiel. Bovendien ligt het draaimoment hoger. Zelf heb ik nog een M 0,2 worm maar welke firma deze kan leveren is mij onbekend.

Gr, Rob
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: Sven op 12 September 2025, 15:22:01
Het gaat hier over de Halling aandrijving.
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: 008200 op 12 September 2025, 15:31:33
kijk hier eens...
https://shop.kkpmo.com/index.php?cat=c35_M0-2-2-0mm-wormgearsystem-M0-2-2-0mm-wormgearsystem.html (https://shop.kkpmo.com/index.php?cat=c35_M0-2-2-0mm-wormgearsystem-M0-2-2-0mm-wormgearsystem.html)
François
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: tothebeach op 12 September 2025, 16:06:38
ik heb twee van deze dingen, 9mm spoorwijdte. Op mijn baantje rijdt het niet echt geweldig (PWM gestuurd). Maar dat kan ook liggen aan de krappe bogen ten opzichte van  de asafstand. Helaas nog niet uitgebreid getest, gaat even nog niet gebeuren, daar er andere prioriteiten zijn op dit moment.

Wat mij wel opviel, was dat deze aandrijving zo los op de rails heel beroerd reed. Maar met een witmetalen kap erop ging het een stuk beter.

Groet,
Michel
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: Silvolde op 12 September 2025, 16:25:43
Ik opperde alleen de mogelijkheid om een grotere overzet verhouding te realiseren. Die is in principe ook bij toepassing in Halling aandrijvingen te bereiken.
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: MOVisser op 12 September 2025, 16:45:53
Mijn idee bij wielen en een vaste as , is dat de schuinte van de (model) flenzen nooit kan voldoen aan het gezegde:
De loc blijft op het juiste spoor.

Bochten zijn bij grootspoor zeer ruim en er zijn heel wat rechte stukken.
Gezien bij modelspoor:  juist andersom. Veel (krappe) bochten.

Bij module Jan van Mourik heb ik niet voor niets losse wielen op as gefabriekt, beide een anti slip band,
en beide aangedreven, los van elkaar.

Probeer daarom eens een (Halling) setje met 2 aangedreven wielen (bv links) en de andere 2 (rechts) los op de as.
Of kruislings.....

Geen beïnvloeding in omwentelingssnelheid  in de bochten.
Wel in de wrijving of wel trekkracht (slechts 2 wielen). Maar leg daar dan een rubbertje om.
(wellicht op de andere 2 ook nodig ivm schuinstand.

Ronald Visser
(het is maar een idee...... (y) )
Titel: Re: Halling aandrijvingen
Bericht door: Silvolde op 12 September 2025, 17:28:10
Slim idee Ronald. Een alternatief kanee aandrijving op één as zijn waarbij de andere, niet aangedreven as een radiale speling krijgt.