BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Pollux op 10 September 2025, 21:36:30
-
Wie heeft ervaring met de PWM-regelaar van Kato type 22018 sx standaard controller.
Ik rij Ho Fleischmann ben na 60 jaar weer begonnen en vond de uitvoering er leuk uitzien.
Op dit moment rij ik met een (Chinese) PWM van +/- 6 euro wat best goed gaat alleen voor Piko Ns2200 start hij eigenlijk iets te snel.
Dus; wat is de ervaring met rijden en zijn de handels plastic of allu., en/of zijn er nog meer voordelen.
Op Youtube zag ik een hobbyist die met zijn scoop bij de start (modulatie) 16 Hz aangaf
Al vast bedankt, Evert
-
Hendels zijn plastic, ik vind het zelf fijn dat er een richting schakelaar met nul stand op zit, zo dat niet een trein per ongeluk gaat rijden als iets tegen de hendel stoot. Hou er wel rekening mee dat kato eigen stekker aansluitingen gebruikt in de output naar de rails, de even een draadje erinsteken zit er niet in.
-
Gino,
bedankt
Hoe is de ervaring met het rijden/rangeren, kruipsnelheid??
Groet Evert
-
Ik heb de Digitrax DCS52 Zephyr Express digitale uitvoering. Het systeem is een hartstikke leuke speelervaring met trams. Bij digitaal heb je ook nog een remhendel, dat is ook erg leuk.
-
Het prijsverschil tussen die twee is ook aanzienlijk. :o
Zelf twee gaugemasters en daarmee kunnen de loks prima kruipen. Maar volgens mij moet dat ook met de kato kunnen, het is ook afhankelijk van je rijstijl.
Hierbij een video van een rangeersessie met Kato:
https://www.youtube.com/v/ocNKkxcWV0A&list=PLBicIqyKswmYpVHyYbLzdqzs6_Db3wdLf&index=25
Groet,
michel
-
Gino,
bedankt
Hoe is de ervaring met het rijden/rangeren, kruipsnelheid??
Groet Evert
Ik heb zelf geen problemen met kruipen en rangeren, maar ik rij dan ook eigenlijk alleen met treinen van Japanse en chinese fabrikaat, die vrijwel altijd met deze controllers (of die van tomix) rijden
-
Voor ik mijn baan digitaliseerde gebruikte ik inderdaad deze Kato controller. Ik had er 3 voor verschillende secties van mijn baan. Ze werkten perfect ook bij zeer langzaam rijden. Overigens heb ik de indruk dat het zeer langzaam rijden nog beter gaat als je digitaal rijdt.
Ik had mijn controllers in Japan gekocht en die komen dus met 110V adaptors en Amerikaanse stekkers. Ik heb er 220-110V trafo's bij moeten kopen.
-
Overigens heb ik de indruk dat het zeer langzaam rijden nog beter gaat als je digitaal rijdt.
Ik ben een die-hard digitaalman maar ook met analoog kun je met de juiste regelaar superlangzaam rijden ;) Of dat met deze Kato kan weet ik niet maar met analoog kan het zeker wel :)
-
Ik weet dat gaugemaster minstens 1 PWM regelaar had die tegen EMK meting deed, net als een lok decoder dat ook heeft. Die heeft bij verreweg het beste kruipgedrag. PWM regelaars doen het doorgaans sws iets beter met kruipen dan echt oude analoge rijregelaars.
-
Of... de ex-Heisswolf regelaars. Die gaan nu bij Tams uitgebracht worden. Echt een meer dan super analoog regelaar. Heb ooit weleens gezegd dat als ik analoog zou willen ik die investering zeker gedaan had :)
-
Ik ben een die-hard digitaalman maar ook met analoog kun je met de juiste regelaar superlangzaam rijden ;) Of dat met deze Kato kan weet ik niet maar met analoog kan het zeker wel :)
Daar sluit ik me bij aan; ik heb zelf een Gaugemaster GMC-HH pulsbreedteregelaar (analoog). Die doet qua langzaam rijden niet onder voor digitaal aangestuurde locs - die overigens ook met pulsbreedteregeling worden aangestuurd.
-
Bedankt voor de vele reacties maar jammer dat er nog maar weinige zijn die Kato controller rijervaring hebben.
Groet Evert
-
Nog even; is een Kato regelaar het het kopen waard of is het rijden met een Chinese PWM een gelijke optie, op dit moment kruip mijn Piko NS 2200 perfect langzaam
Groet Evert
-
Ik zou ook een gaugemaster overwegen. Die zijn echt niet duur en goed in het rijden. Of een of ander je waard is zul je zelf moeten ervaren ;)
-
Nog een keer nog even.
Is het volgens jullie mogelijk de Kato 22018 SX std ook op 12v voeding te laten werken ipv van 17V voor HO,