BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Robert vh Prutsert op 08 September 2025, 18:43:31

Titel: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: Robert vh Prutsert op 08 September 2025, 18:43:31

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2194-68bf0628759ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2194-68bf0628759ba.jpg)

Nadat ik de wagon op bovenstaande foto heb voorzien van Fleischmann profi koppelingen wil het mechaniek niet meer goed bewegen. Hierdoor gaat de wagen al bij de flauwste bocht uit de rails. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Voordien geen problemen. Blijkbaar is de boel verbogen bij het insteken van de koppelingen. Ik zie echter geen verbogen delen.
Mvg
Robert
Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: henk op 08 September 2025, 18:56:53
Denk eerder dat de koppelboom niet meer goed in de geleiding van het kortkoppelmechaniek zit. Probeer eens of je het van buitenaf beter op zijn plaats krijgt. Anders de kap eraf halen. Dan zie je aan de andere kant hoe de boom moet zitten en kan je zien of deze nog goed zit.
Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: Robert vh Prutsert op 08 September 2025, 19:02:03
Zal lastig worden om te vergelijken daar het mechaniek aan beide kanten klemt.
Maar los daarvan, het zou toch niet moeten kunnen ontstaan bij het simpelweg insteken van een koppeling?
Ik hoor ook een kleine klik bij het heen en weer bewegen. Ergens blijft er iets hangen…
Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: grossraumwagen op 08 September 2025, 19:03:10
Het lijkt erop dat de koppelingshouder te ver naar buiten zit en zit daardoor wrs klem in de geleiding.
Probeer voorzichtig de koppelingsboom naar achteren te duwen, zodat de voorkant van de schacht weer gelijk zit met de voorkant van de bufferbalk.
Anders idd de kap eraf halen, maar de kans bestaat dat er meer afbreekt dan je lief is (kunststof is vrij bros).

De koppelingsboom zelf is van gegoten metaal, die zal niet zo gauw verbuigen.

Wrs bevindt de T vormige koppelingsboom zich tussen twee naar elkaar toe lopende zijgeleidingen.
Als de koppelingsboom te ver naar voren zit, bevindt het dwarsstuk van de T zich in een smaller deel tussen de geleidingen en heeft dan niet meer voldoende bewegingsruimte.

Schematisch weergegeven in onderstaand plaatje.
Blauw is de juiste positie, rood is de huidige positie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kortkopp-G07-MaTrix-68bf0f9665c2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kortkopp-G07-MaTrix-68bf0f9665c2c.jpg)

Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: Robert vh Prutsert op 08 September 2025, 20:05:31
Het “terugduwen naar de originele positie” van de schacht gaat niet. Er zit geen enkele speling naar achteren in.
Wat ik wel merk is dat wanneer je de schacht iets naar beneden (dus naar de rails) houdt, er minder weerstand optreedt en de hoor- en voelbare klik zo goed als weg is. Echter blijft de schacht in deze positie alleen wanneer je haar vasthoudt…
Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: maartenvdb op 08 September 2025, 20:34:38
Gezien de voorkant van het mechaniek niet gelijk loopt aan de bufferbalk denk ik ook, dat het mechaniek niet goed zit. Wat je zegt, dat je de boel een beetje naar beneden kunt trekken ondersteunt dat.
Mogelijk is het pinnetje dat de koppeling omhoog moet houden uit de V vorm geschoten of afgebroken. Beide kunnen het effect van vastzitten veroorzaken alsmede de klik bij handmatig bewegen.
Het probleem kan dus eerder ontstaan zijn door het niet voorzichtig genoeg eruit trekken van de oude koppeling dan door het insteken van de nieuwe: toen was het probleem mogelijk al geschapen.
Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: Robert vh Prutsert op 08 September 2025, 20:42:32
Enig idee of dat nog is op te lossen? Nieuwe mechanieken bestellen en inbouwen?
Ik durf deze al wat oudere wagen eigenlijk niet te “openen”, bang als ik ben dat het kunststof zal knappen…
Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: bekie op 08 September 2025, 20:50:36
De reden van het niet terugveren is hoger al aangehaald.
Dit is een oude Märklinwagen?
Het zou kunnen dat beide kortkoppelmechanismen met elkaar verbonden zijn door één en dezelfde veer.
Ik zou dit wagentje voorzichtig ontmantelen: bakje eraf, zodat enkel het onderstel overblijft (waarschijnlijk via de bruine dopjes). Je kan het er dan altijd terug zuinig op lijmen als de herstelling is gebeurd en het bakje niet zelf vastklikt.

Mvg,
Antoon
Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: maartenvdb op 08 September 2025, 20:53:15
Ik weet niet wat er aan de hand is, dus hoe zou ik een oplossing kunnen weten  ??  Eerst eens goed kijken en verslag van doen.
Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: grossraumwagen op 08 September 2025, 21:07:17
De wagen is al wat ouder, maar ook weer niet zó oud.
Het model komt bij Trix vandaan en heeft voor zover ik weet altijd een kortkoppeling gehad.
Een veer tussen de beide koppelingen heeft deze zeker niet gehad.

De schachten zijn zeer wrs niet het probleem, deze zijn van gegoten metaal.
Als je iets anders gaat inbouwen (Symoba oid) moet de wagen uit elkaar.

Dus kun je net zo goed de bodem eraf halen en eerst kijken wat er aan de hand is.
De bodem zit met zes (bruine) nokjes aan de kap vast. De kans is groot dat een of meer van deze nokjes afbreken, dus met beleid een voor een losmaken.
Wrs is dan duidelijk hoe eea hoort te zitten.

De kap heeft wrs een "dubbele bodem" dwz er zit ook een bodem aan de kap.
Daartussen beweegt de koppelingsboom.




Titel: Re: Koppelingsmechanisme klemt?
Bericht door: Robert vh Prutsert op 08 September 2025, 21:35:43
Dank voor het meedenken allemaal. De schacht klemt op het kleine driehoekje aan de binnenkant van de bufferbalk die tevens de schacht op hoogte houdt.. Omdat de mechanieken van metaal zijn en de wagen verder van kunststof, heb ik de schachten een paar tellen snel heen en weer bewogen. Zodoende is van dat kleine driehoekje een heel klein beetje “weggeschuurd” en zie daar: de schacht laat zich weer soepel geleiden en veert ook weer mooi naar het midden.

De hele operatie is helaas niet zonder schade afgerond. 4 nokjes om de bovenbouw op zijn plaats te houden alsook 2 trapjes zijn afgebroken.
Ik stop er mee. Ik ben veel te lomp voor deze hobby.