BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Robert_N-Nm op 06 June 2008, 19:52:14
-
Hoi iedereen,
Intro
Minitrix heeft vorig jaar voor het eerst een model van de BR 185/146 uitgebracht in een hobbyversie. Het model rijdt perfect en ziet er op zich goed uit, maar er ontbreken doordat het een hobbyversie is toch een aantal markante details. Het meest bekende voorbeeld zijn de remschijven, welke ook in de materieeltest staan genoemd.
Dan komen we bij de draaistellen. Als eerste vallen de lompe baanschuivers op, maar hierover later meer. Wat ik echt een gemis vond, is de afwezigheid van de remschijven op de wielen. Dat vind ik van die TRAXX locs nou zo typerend.
Een van de oplossingen is het bestellen van een set nieuwe wielen van de BR 189 van minitrix. Die kosten echter een lieve duit. Maar er is een goedkopere oplossing, de KUSWA remschijven.
De ombouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_1.jpg)
Dit is wat je geleverd krijgt. Negen kleine schijfjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_4.jpg)
En die negen kleine schijfjes moeten een plekje krijgen in het diepe deel van de wieltjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_5.jpg)
Hier is het wat beter te zien waar de schijfjes in moeten komen te liggen.
Voor het klusje heb ik de volgende gereedschappen gebruikt (als je dat zo kan noemen. Een nagelschaartje, een hele fijne schroevendraaier en dunvloeibare secondelijm. FF een korte samenvatting op de onderstaande foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_8.jpg)
De remschijfjes breek je vrij gemakkelijk uit het etsplaatje en dan even de laatste restje van de braam verwijderen (dat lukt mij met het schaartje, voor de puristen zal het wel vloeken in de .... zijn maar ja, ik zeit lui en he het werkt).
De volgende stap is het verwijderen van de kap. Zo heb je meer zicht op de draaistellen en de wieltjes. Gezien de oppervlakte van het werkgebied geen overbodige luxe en je loopt niet het risico dat de kap onder de lijm komt te zitten in een moment van pure lompheid (gebeurde mij bijna).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_7.jpg)
We beginnen dus met deze uitgangssituatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_10.jpg)
We nemen een schijfje en frotten het zo tussen het plastic van de draaistellen en de metalen wieltjes in. Dat kan straffeloos omdat de wieltje niet direct verbonden zijn met het plastic van de draaistellen de centreerpuntjes die je bij wagons en sommige loks wel ziet zitten er bij dit loktype van minitrix niet.
In het midden van het ringettje van de remschijf en het wielstel in deze situatie kan je meteen met het fijne schroevendraaiertje een drupje secondelijm deponeren.
Vervolgens duw je met de schroevendraaier de remschijf volledig in het dieper gelegen deel van het wiel zodat het er zo uit komt te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_11.jpg)
Heh he de eerste zit op z'n plek. Nu even enkele seconde aandrukken met de schroevendraaier en dan even het asje fixeren met je vingers. Als alles goed zit dan kan de remschijf niet meer onafhankelijk draaien van het wiel waar het opzit.
En zoals ze dan op TV wel eens zeggen "nog een keer"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_6.jpg)
En daar de volgende. En we gaan voor de 8.
En als we daar mee klaar zijn kan de kap er weer op en is het tijd voor een klein testritje en een echt statieeportret
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_2.jpg)
Met wat meer gevoel voor detail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pimp_MTX_12159_klein_3.jpg)
Een minivergelijking met de FLM traxx
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FLM_87_7386_vs_MTX_12159_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FLM_87_7386_vs_MTX_12159_klein.jpg)
Daarom nog even de Flm 185 tegenover de Trix 185. Zeg nou zelf, ze lijken nog meer op elkaar. Nu nog een keertje de dakuitrusting oppimpen met een beetje verf en dan is het helemaal af.
Het Kostenplaatje
Deze ombouw met Kuswa
KUSWA remschijven, 9 stuks per etsplaatje, in spoor N
art.nr ne246c (remschijven, kant en klaar geschilderd), €8,-
art.nr 12159 Minitrix, Re 485 van BLS Cargo, adviesprijs ca 99,-
maw, voor een kleine €110,- heb je een mooie opgepimpte hobbylok
De ombouw met minitrix-assen met remschijven
art.nr 31264709 (Asje zonder antislipbandje) a €9,99 p.st, 2x
art.nr 31264708 (Asje met antislipbandje) a €9,99 p.st, 2x
art.nr 12159 Minitrix, Re 485 van BLS Cargo, adviesprijs ca €99,-
maw, voor om en nabij de €140,- ben je de trotse bezitter van een middels minitrix assen gepimpte BR 185.
Concluderend
Dit is een goed alternatief voor het oppimpen van de minitrix Traxxen. Het is binnen 30 minuten te doen en het schrijven van deze (vrij uitgebreide) handleiding kost al meer tijd. Het resultaat mag er zijn. En een prettige bijkomstigheid is dat je €30,- goedkoper uit bent als de eerdere pimpmethode met BR 152/189 assen. Die kan dan weer geinvesteerd worden in een decoder ;D
Bronnen
kuswa.de (prijzen)
minitrix.de (prijzen)
trixshop.de (prijzen + verzendkosten)
Robert
edit: verzendkosten naar nederland zijn €1,70 voor de KUSWA's en €9,95 voor minitrix naar NL. De kosten verschillen dus nog wat meer.
-
Hoe houd jij die tube secondelijm goed? Na 3x gebruiken kan ik hem meestal weggooien...
Doet wel veel voor het aanzicht hè, die schijfjes.
-
Secondelijm kan je heel goed goed houden door de dop er weer op te doen als je klaar bent 8) ;) ;D. Die tube lijm heb ik overigens al gebruikt voor de bouw van m'n smalspoor platte wagen dik een jaar terug en het is "still going strong".
En tijdens het werken droogt het nauwelijks aan de lucht zelf. Ik pers een hele bups op een dubbelgevouwen papiertje en druppel een klein druppeltje met een schroevendraaier waar ik het wil hebben. Pas als je de boel aandrukt zit het vast.
Robert
-
Is dit model ook te gebruiken als TRAXX-loc voor "onze" HSL Zuid?
-
Ja en nee.
In de testfase heeft de SBB Cargo-variant (Re 482 043-7 in dit geval, mtx 12188 heeft het volgens mij een ander nummer) van deze TRAXX wel rondgereden op de HSL-zuid (foto (http://www.open.ou.nl/hon/HSL4042.jpg)). Het ging daarbij om een twee spanningsvariant 15kV en 25 kV. De duitse versie is de BR 185.
De Traxx-en die de NS heeft gehuurd zijn de 4 spanningsvarianten (BR 186) en deze kunnen ook met gelijkstroom omgaan. Daar is tot op heden nog geen model van op de markt gebracht en ook niets aangekondigd. Overigens is het niet ondenkbaar dat minitrix dit in de toekomst gaat doen op basis van deze hobbylok.
Robert
-
Dat is jammer, want bijvoorbeeld Minitrix 12565 is inderdaad goed en vrij goedkoop te verkrijgen. Zo goedkoop, dat hij zich ook leent voor aanpassingen.
In hoeverre zijn deze locs daarvoor om te bouwen? In concreto aanpassen van de dakpartij o.i.d.?
-
Wat in theorie natuurlijk zou kunnen is dat je een lok met 4 panto's neemt dus de eerder genoemde SBB Cargo of de hier in het verhaaltje gebruikte BLS Cargo model en dat je twee van de panto's vervangt voor de gelijkstroompanto's die voor de minitrix BR 189 (12792). Ik heb alleen geen idee of de bedrading dan klopt (waarschijnlijk niet, volgens mij zitten er meer onderdelen op het dak van een BR 186 als op de BR 185 ivm ruimte).
Maar goed dat is denk ik een aardige ombouw en de onderdelen (MTX-pantos van de BR 189) zullen een forse prijs hebben.
Robert
-
:o
Dat scheelt een hoop !
-
We gaan er nog een nachtje of wat over slapen ;)
-
Dat ziet er goed uit. :)
De panto's van de 189'er zullen wel redelijk prijzig zijn, voor de Fl* 16/1700 zijn ze al 11 euro en die zijn dan nog minder mooi.
-
He Robert!
goed man, top die handleiding. Kan niet wachten om met jou weer bier te drinken, want dan kan ik daarna ook weer aan de slag.
Ik heb inmiddels de locomotief met verf bewerkt, en het is één van m'n mooiste locs. En hij rijdt gewoon subliem.
Ik zal eens een fotootje opzoeken van mijn werk.
J
-
En volgens mij had je nog niet genoeg te doen (iets met kleine 1mm brede wegmarkeringen) ;D.
Nou ja, die 30 minuutjes kan je vast nog wel een keertje inplannen tussen het eten en het ouwedeuren op het forum. Iig is het resultaat groot en in korte tijd en lekker goedkoop tov het alternatief.
Robert
-
Zo,
'tussen het eten en het ouwehoeren op het forum' én het bouwen aan Boppard heb ik -inderdaad- in een half uurtje mijn Minitrix afgemaakt qua uiterlijk. Ik had hem al een poos geleden voorzien van wat verf (dak, panto's, cabine) maar de slagroom op de cake was wel het aanbrengen van de Kuswa-remschijven. Alle dank gaat uit naar Robert voor het regelen van de schijfjes en het schrijven van deze handleiding. Om maar een tot de verbeelding sprekende en alom bekende oneliner te gebruiken: Dat zouden meer mensen moeten doen!
Allez.
(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/re482pimp2-1.jpg) (http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/re482pimp2-1.jpg)
(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/re482pimp1.jpg) (http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/re482pimp1.jpg)
Detailopname:
(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/re482pimp3.jpg) (http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/re482pimp3.jpg)
Toploc!
-
Zo Jeroen netjes hor. Het is nu echt een fotogenieke lok geworden die niet misstaat naast de fleischmannvariant.
Robert
-
Inderdaad, voor de helft van het geld! Binnenkort fungeert deze voor jou als fotoverzoekje!
maar op dit moment is de decoder aan het bitchen van het rotding, dus ik krijg hem FF niet aan de gang!
-
Geweldig om te zien die remschijven! ::)
Hoe houd jij die tube secondelijm goed
Als je de tube na gebruik direct rechtop wegzet in een potje of zo blijft hij/zij ook langer goed!
Groet Jaap
-
Geweldig om te zien die remschijven! ::)
Als je de tube na gebruik direct rechtop wegzet in een potje of zo blijft hij/zij ook langer goed!
Groet Jaap
In de koelkast, blijft het maanden goed.