BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: MOVisser op 07 September 2025, 11:35:08
-
Ik start een nieuw topic in deze rubriek.
Had net een heel verhaal getypt, maar zal het opnieuw moeten gaan doen.
Alleen maar omdat ik een plaatje wilde bijvoegen, verdween de tekst.... :angel:
Vanavond maar weer eens een poging.
Ronald Visser
-
Ik ga dit lekker volgen Ronald!
-
Dat heb ik soms ook.
Vandaar dat ik vaak eerst de tekst plaats en daarna de foto's.
Door de tekst wordt de grens van het frame waar je in schrijft behoorlijk krap (op de smartphone) waardoor je met 1 vingertip je hele tekst wegklikt.
Miss een 50+gebrek?😄
Gr. Koen.
-
Het geen ik ook wel eens doe:
de tekst in Word opmaken en dan pas plaatsen.
Ga ik nu ook maar weer doen.
Ronald Visser
-
Crtl - C wil ook wel een helpen.... ;)
M.vr.groet,
Aad
-
Had net een heel verhaal getypt, maar zal het opnieuw moeten gaan doen.
Alleen maar omdat ik een plaatje wilde bijvoegen, verdween de tekst.... :angel:
Tip; tussendoor even de tekst kopiëren met de rechtermuisknop... hoe ik dat weet? ;D ;)
-
Tjee, en van die frustratie merk je helemaal niks op het forum ;D
-
Ok een nieuwe poging.
Elders voorbereid.
De smalspoormodelbouwdagen in Katwijk zijn aanleiding geworden om een module te gaan maken.
De techniek van uitvinden, proberen, ervan leren, biedt een grote uitdaging.
En die ga ik niet uit de weg.
Daarbij werd gezegd: Kom je volgend jaar met een eigen module?
Rond 1900 zijn mijn grootouders verhuisd/geëmigreerd naar Nederlands Indië (nu Indonesië).
Beide opa`s werkzaam als leraren in het middel en hoger onderwijs.
(Hier maar geen discussie over kolonisatie. Daar kijken we nu heel anders naar dan toen.)
Na zeer vele jaren werkzaamheid sloeg de sfeer echter om en door de ontluikende omstandigheden voelden ze zich niet meer “senang”.
Daarbij golden de tropenjaren als dubbele jaren en konden ze al met pensioen.
Net voor WWII waren ze terug in Nederland niet vermoedende dat ook hier in Europa een oorlog voor de deur stond.
Na de oorlog, en met de ervaring in het bloed, zijn mijn in Indonesië geboren ouders en ooms en tantes geëmigreerd naar Canada, Amerika, Afrika, Australië en Nieuw Zeeland.
Ik ben dan ook geboren in een semi asielzoekerscentrum nabij Perth.
Mijn vader had na een 7-tal jaren de status van civiel ingenieur*) bereikt en werkte mee aan de waterkracht centrales in de Snowy Mountains.
Na terugkomst in Nederland vroeg zijn toenmalige werkgever (Ballast Nedam) of hij als uitvoerder in Nieuw Guinea werkzaam wilde zijn.
Hij kende Bahasa per slotte.
Daar heb ik dan ook mijn eerste opgroei jaren doorgebracht en leren knutselen (voornamelijk vliegers).
Tot 1962/1963 hebben we gewoond in Jayapura (Hollandia) en Biak.
Rondlopende op het museum-terrein ontdekte ik veel materieel uit de zand/veen winning en mijnbouw.
Mijn module wil ik inrichten als een voorterrein van een mijnbouw locatie.
En dan ga ik naar Sumatra naar de Ombilinmijn nabij Sawah-lunto.
Uiteraard ook vanwege mijn roots, maar ook vanwege het smalspoor.
Deze mijn heeft jarenlang als steenkool leverancier gediend voor de gehele regio en is nu Unesco Werelderfgoed.
De module wordt een mini module van 600 mm x 300 mm. dun triplex en/of 3 mm MDF.
Aan één zijde een mijn-ingang en de rest…… weet ik nog niet, dus............
Ik ga de hele zaak zelf bouwen evenals het rijdende materieel, voor zover dat nodig is.
Sven (Tramfabriek) had ik eerder al benaderd voor het samen werken aan aandrijvingen.
Gezien het smalspoor zal dat klein of ultra-klein zijn.
Wellicht komt er iets moois uit voor de 25e smalspoordagen volgend jaar.
Zeker weten.
En nu?
Aan de slag..........
Een jaar is zo voorbij.... ;)
Ronald Visser
*) dat was hij al, alleen hier behaalde diploma`s golden daar toen niet.
Bron Internet Indonesië
Ombilimijn Werelderfgoed Unesco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bekas-tambang-batu-bara-ombilin-sumatera-barat-di-tutup-170718193624-370-68bddd03461a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bekas-tambang-batu-bara-ombilin-sumatera-barat-di-tutup-170718193624-370-68bddd03461a5.jpg)
Bron COLLECTIE-TROPENMUSEUM-
Een-ingang-van-de-Ombilin-steenkoolmijnen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/COLLECTIE-TROPENMUSEUM-Een-ingang-van-de-Ombilin-steenkoolmijnen-TMnr-20018524-1-68bddd0342f5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/COLLECTIE-TROPENMUSEUM-Een-ingang-van-de-Ombilin-steenkoolmijnen-TMnr-20018524-1-68bddd0342f5e.jpg)
Bron: Rijksdienst voor het cultureel erfgoed
mijnwerkers-sumatra
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijnwerkers-sumatra-rijksdienstvoorhetcultureelerfgoed-600-68bddd035d4ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijnwerkers-sumatra-rijksdienstvoorhetcultureelerfgoed-600-68bddd035d4ad.jpg)
-
Hoi,
Ronald, ik had er geen idee van jou roots.
Toevallig waren een aantal mannen hier op industrieterrein aan het kite fighten.
Een gevecht tussen vliegers waar bij de een de ander verslaat door het vliegertouw te doorsnijden met zijn vlieger.
Gr. Koen.
-
Geweldig verhaal (familie geschiedenis) Ronald (y)
-
In het oosten werd dan touw gebruikt met glas erin/erop.
Dat zal niet meer mogen (denk ik).
Mijn grootste vlieger kon een fotocamera optillen.
En dan met tijdsvertraging een foto nemen.
Ronald Visser.
-
Gerard de Graaf heeft recent een boek geschreven over het mijnspoor in Nederlands Indië.
Edit: https://spoorwegboekhandel.nl/product/de-indische-mijnspoorwegen/
-
Interessante "roots" Ronald,
En erg leerzaam ook hoe een en ander ging in den verre.
Ik ga het volgen!
Groeten,
Jelmer
-
Dank Eelco,
Ik kende het boek vond het te duur.
Hier een stuk goedkoper, dus meteen besteld.
Ronald Visser
(ons ben zunig hè )
-
Aan de slag......
Ik ben begonnen met het uittekenen van de module.
Basis oppervlak is 300 x 600 mm.
Dat is een maat gebaseerd op beschikbaar materiaal.
MDF 3 mm is bv te verkijgen in 600 x 1200 mm (620 x 1240mm)
Van MDF heb ik altijd een aantal platen in voorraad, waardoor ze zijn geacclimatiseerd.
Zijn ze in de shop gekromd, door ze thuis zorgvuldig te stallen worden ze na enige tijd echt wel weer recht en mooi vlak.
Dus nooit direct de zaag erin...
Dat kan uiteraard wel, maar laat dan de gezaagde onderdelen acclimatiseren.
De zijkanten en het ondervlak grijpen middels tanden/inkepingen in elkaar.
Ik laat ruimte onder de bodemplaat (bedrading ed) en zorg voor een extra binnenwand die schuin wegloopt van voor naar achter.
Hierdoor onstaat een driehoekige ruimte waar electronica in weggestopt kan worden.
De afdekplaat heb ik nu nog iets laten zakken, voor de opname van een paar zeer kleine spotjes.
Het kan ook nog zo zijn dat de bovenplaat gewoon boven op komt te liggen.
Dan komen er leds tegen de vertikale voorrand.
Gelukking heb ik dat allemaal nog zelf in de hand....
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-van-de-mijn-68be88a58373e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-van-de-mijn-68be88a58373e.jpg)
935
-
Dit onderwerp ga ik met plezier volgen!
Veel leuker dan die Teutoonse banen met zwart-rode locomotiefjes, groene rijtuigen en bruine wagentjes......
-
Dank Eelco,
Ik kende het boek vond het te duur.
Hier een stuk goedkoper, dus meteen besteld.
Ronald Visser
(ons ben zunig hè )
Was voor mij ook een verrassing, die prijs. Dus ook meteen maar besteld ;D
-
Tof idee. Tip: haal even het koppelteken uit de topictitel. Mijnbouw is 1 woord en zo lijkt mijn meer een bezittelijk voornaamwoord dan een gat in de grond :D
-
Het is inderdaad meer bedoeld als mijn eigen bouw.
(maak je voor volgend jaar een eigen module...).
Vandaar mijn.
Nu dat duidelijk is zal ik het samenvoegen...... (y) (y)
Ronald Visser
-
Aha! :)
-
Als je wilt dat het koppelstreepje in alle bijdragen verdwijnt zal je even de moderatoren moeten aanspreken.
Als je het zelf doet is het eenmalig.
-
Boeiende historie! Ga je dit in h0 doen of in 0?
-
Leuk thema! En leuk de verwijzing naar "mijn bouw" of "mijnbouw". Op de club (Gelders Smalspoormuseum) heb ik ook een eigen lorrie die gebruikt is in de mijnen. Dus een echte "Mijnlorrie" ;D
Groeten,
Rogier
-
Dan ga ik daar weer eens kijken.
Per slot niet ver uit de buurt van Wijchen.
2 jaar geleden geweest met Lego bouwpakket.
Welke schaal?
Smal/veldspoor 9 mm (N schaal) dus H0e ??
Ronald
(ik heb er geen verstand van... en moet me alles laten aanpraten/opzoeken).
-
Als je wilt dat het koppelstreepje in alle bijdragen verdwijnt zal je even de moderatoren moeten aanspreken.
Als je het zelf doet is het eenmalig.
Zelf vind ik het grapje met het koppelstreepje wel leuk. Maar je kunt een week lang je eerste bericht aanpassen, inclusief titel. Nieuwe reacties krijgen dan de aangepaste titel mee.
-
Dan ga ik daar weer eens kijken.
Per slot niet ver uit de buurt van Wijchen.
2 jaar geleden geweest met Lego bouwpakket.
En dan te bedenken dat tot 1997 de stichting in Wijchen reed (bij Speeltuin de Blije Dries) ;D
Welke schaal?
Smal/veldspoor 9 mm (N schaal) dus H0e ??
Officieel is dat H0e inderdaad, dan kan je schaal N onderstellen gebruiken op 9mm rails.
Groeten,
Rogier
-
Hoi,
Je weet vast wel een locje en wat karretjes te ontwerpen.
En dan rijden op N spoor.
Edit, er stonden er op Shapeways heel veel altijd.
Gr. Koen.
-
Mooi dan benoemen we het H0e als schaal.
Ik heb al een hele set wielen en assen in huis ervoor.
Ronald Visser
-
Hallo Ronald,
Interessant thema, ga het zeker volgen.
Groet Hans.
-
2 Scans uit boek bevindend in de General Library University of California Berkeley
NEERANDS INDIE
LAND EN VOLK- GESCHIEDENIS en BESTUUR II
ONDER LEIDING VAN H.COLIJN
MINISTER VAN OORLOG,
OUD - ADVISEUR VOOR DE
BESTUURSZAKEN DER BUITEN-
BEZITTINGEN IN NED. INDIË
Uitgave Elsevier1912
mss heb je er wat aan.........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-09-08-203555-68bf24968e79c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-09-08-203555-68bf24968e79c.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-09-08-203516-68bf2496b01d1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-09-08-203516-68bf2496b01d1.png)
PS; hebben ze bij de preisertjes "Indonesische mijnwerkertjes"
-
(y) (y)mooi Thema ,belooft veel, vooral ook veel voorbeeld foto's lijven posten 8)
Wim Wijn-houd ;D
-
Bedankt voor de foto`s.
Mijn ingangen had ik er wel een paar, maar die laatste laat ook wat van het voorterrein zien.
Indische mijnwerkers (koeli`s = werkmens) zijn niet zo`n probleem.
Die maak ik zelf en print ze ook.
Ik blijf nog de komende weken informatie verzamelen (ook via jullie is er blijkbaar al veel).
En dan maar eens beslissen en uitwerken.
Ronald Visser
Voorbeeld. Nog bij te werken....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/3d-koeli-68bf41beabc27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/3d-koeli-68bf41beabc27.jpg)
-
titel even aangepast ;)
-
Dank.
Ronald
-
De titel is aangepast.
Betekent dat ik nu echt mijn gedachten aan de mijnbouw ga besteden.
Op internet is het een en ander te vinden in oude archieven.
Ben benieuwd naar de inhoud van het bestelde boek.
De achtergrond zal iets van Sumatra worden.
Wellicht met sawah`s erin, die terug komen op de voorgrond.
Ronald Visser
-
Het eerder genoemde boek is binnen.
Het omvat de historie van de mijnbouw in Indonesië en ook de Ombilin mijn.
Zeer interressant allemaal en genoeg foto`s om voor de module een plan te maken.
Maar zoals altijd: minimaliseren en niet alles uit willen beelden.
Ik ga contact opnemen met De Alk en de schrijver.
Mail is inmiddels verzonden.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
-
Mailadres van de auteur heb ik wel, mocht je dat nodig hebben.
-
De schrijver van het boek Gerard de Graaf heb ik een e-mail gestuurd.
Bijna per omgaande een antwoord gekregen dat ik teksten en eventueel foto`s uit het boek mag gebruiken.
Heel fijn. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.
Dank.
Van de mijnen is zeer veel info te vinden.
Met name ook de Ombilimijn, bv een sporen plattegrond.
Past nooit op mijn-bouwmodule ::)
Al is de locale plaatsnaam Sawah Lunto (of Sawah Loento) sawa`s zullen er niet op kunnen komen
Ronald Visser
-
Het eerste tekenwerk en aanvullend snij/zaag werk is gedaan.
De bodem meet 600 x 300 mm. gemaakt van 3 mm MDF.
De voorste delen kunnen eraf gehaald worden.
Ik ga ze met magneten bevestigen.
Op deze manier krijg je een soort schilderij-lijst waarachter van alles plaatsvindt.
In de beschikbare ruimte kan ik elektronica opnemen.
Gelijk maar een extra set gemaakt.
De verkregen info is zo overweldigend dat er misschien nog wel een module naast komt.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-1-68c1764cc9ab2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-1-68c1764cc9ab2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-2-68c1764cc9e35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-2-68c1764cc9e35.jpg)
-
Tegenwoordig komen die modules zo uit de lucht vallen lijkt het wel hier op het forum ;D (y).
Gr.Koen.
-
Dat ziet er veelbelovend uit Ronald. Wellicht heb je je niet gerealiseerd dat Gerard de Graaf op de zaterdag van de smalspoormodelbouwdagen dienst had als een van de twee stoomtrein machinisten. Mocht je verdere vragen hebben? Ik heb een kort lijntje met hem.
-
Nee, dat had ik niet in de gaten.
Ik was meer gefocussed op de module dan op de omgeving...... :angel:
Ik ben ook pas zondag middag op het idee van een mijn gekomen voor een module.
Ben getipt door Eelco Storm betreffende het boek.
Ronald Visser
-
Lezers,
Het boek van Gerard geeft zoveel inspiratie dat ik uit heel veel bewegende items voor de module kan kiezen.
Meteen was ik weg van de foto met de dubbele mijningang.
Ook het lezen van het feit dat de "leeshallen" , in Sawah Loento, het samenstellen van afvoer treinen bemoeilijkte, triggerde me.
Gelijk in Sketchup beide situaties in de module opgenomen.
Belangrijk vind ik het ook dat de achtergrond zoveel als kan moet passen bij de situatie.
Vandaar dat ik daar feitelijk mee gebonnen begonnen ben.
Ik heb dagbouw toegevoegd/hout en stenen opslag.
Met dagbouw is het begonnen, maar ik wil ook aantonen waar de steenkool feitelijk te vinden was.
Volgende codering van het boek/plaatselijke onderzoeken, de lagen A, B en C.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijnwerkers-1900-68c3ce0ba34b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijnwerkers-1900-68c3ce0ba34b8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijn-inhoud-schets-1-68c3ce0b75c35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijn-inhoud-schets-1-68c3ce0b75c35.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijn-inhoud-schets-2-68c3ce0b78f7e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijn-inhoud-schets-2-68c3ce0b78f7e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijn-inhoud-schets-3-68c3ce0baf6ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijn-inhoud-schets-3-68c3ce0baf6ed.jpg)
3470
-
(y) (y) (y)
-
Vanmiddag de beide achtergronden geprint , aan elkaar gelijmd en geplaatst.
Dit voor een eerste indruk.
De hoek overgang zal nog iets meer aandacht nodig hebben.
Evenals dat de zijplaat te lang is.
Hetgeen niet echt te zien is, dat ik tussen de onder- en bovenplaat en de achterwand 5 mm ruimte gehouden heb.
De achtergrond foto kan nu nog omhoog en omlaag bewogen worden.
Maar ik heb ook de mogelijkheid om de achtergrond op styreen oid te laten printen tot een dikte van 5 mm.
En deze (bv achteraf) van bovenaf erin te schuiven, ondanks dat er al spulletjes zijn aangebracht op de onderplaat
(Echter éénmaal gepast en goedbevonden is die ruimte niet meer nodig).
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-test-2-68c42a8c04539.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-test-2-68c42a8c04539.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-test-1-68c42a8c055cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kist-test-1-68c42a8c055cd.jpg)
-
Adoe, toean Visser, je bent goed bezig man!
-
Terima kasih, encik Rob.
Ronald Visser
-
Dit weekend ben ik me aan het orienteren op de kolen karren (en de aandrijvingsvoertuigen).
Eerst maar de karren.
Van de kolenkarren zijn er in de Ombilin-mijn 3 typen gebruikt.
- Een model met ronde zijvlakken: type 1910
- Een wat meer doosachtige met rechte zijvlakken: type 1912
- Idem maar dan met versterking onderlangs voor treintransport: type 1915 (versterkt type 1912).
Deze laatste uitvoering is in Nederland geproduceerd. Doorsnede zie foto.
Ik ga ze uittekenen en printen.
Maar ze zijn ook goed om als messing model uit te werken.
Tzt maar eens beslissen.
Van het type aandrijvingsvoertuig staan bij het Museum Katwijk 2 modellen.
Over enige tijd ga ik daar de aandacht aan besteden.
Ronald Visser
Bron
De indische mijnspoorwegen. G de Graaf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-1-68c53b10e6eec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-1-68c53b10e6eec.jpg)
3995
-
Gisteren en vandaag open monumenten dag.
Ik ben niet naar de Inktpot in Utrecht geweesst.
Die heb ik al gedurende mijn arbeidsverleden genoeg kunnen bekijken.
Wel inkt gebruikt voor kartonnen prints.
Daarmee naar de Oude Toren in Puiflijk gegaan ,
om bouwplaten van 3 andere torens uit Maas en Waal te kunnen neerleggen.
Tussendoor een kolenkar uitgetekend. Type 1912 vooralsnog, die wordt nu geprint.
Met zonder draaiende wielen.
Het is uiteraard een testmodel om een en ander goed te kunnen beoordelen.
Het lijkt of de klinknagels en wielen enorm uit de maat zijn, maar als dat zo is, dan blijkt dat wel uit de print.
Een klein aantal uurtjes geduld dus.
Al ben je nog zo`n purist en werk je exact volgens de tekeningen,
het kan nooit zijn dat een eerste model al meteen scoort.
Ronald Visser
3d builder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-2-68c6e2a3476b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-2-68c6e2a3476b4.jpg)
-
Kan nog net vandaag.
In het wit geprint.
En net uit het "bad".
Afmetingen 18 mm lang en 9 mm breed.
Wanddikte 0,9 mm.
Uiteraard zitten we er nu met het oog direct op.
Klinknagels zijn goed te zien en niet te "hoog".
Het loopvlak oogt te breed.
Maar is nu meer om ook wielen te hebben
Ronald Visser.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/karretjes-68c7197a0cee4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/karretjes-68c7197a0cee4.jpg)
-
Julie verwachten uiteraard enige beweging op de module.
De keuze is om de de aandrijvingsloc elektrisch te maken of via bv een magneeet systeem.
Ik heb bedacht om dat te gaan splitsen.
En wel uitgaande van de bijgevoegde foto.
De foto geeft de ingang van het leeshuis/zeefhuis weer.
Exact dat stuk dat ik aan de linkerzijde van de module wil opnemen.
Het rechtergebouw is de ontvangstruimte van de kolenkarren uit de mijn.
Over een vlakke vloer worden ze verreden, en omgekiept.
De kolen bereiken het lager gelegen linderdeel van het zeefhuis en gaan dan de treinwagons in.
Op de foto is hout opslag te zien, met daarnaast een houten transportsysteem op palen en liggers.
Dit is het zogenaamde ketting remsysteem.
De karren worden bij de mijn aan een kabel/ketting gekoppeld en geremd naar beneden gezonden.
Tegelijk kunnen lege karren weer (omhoog) naar de mijn worden afgevoerd*).
Er komt dus geen loc aan te pas.
Ik ga de houten constructie inbrengen en daarbij het principe van Loek Bronkhorst hanteren:
boven en onder transport.
Omdat ik een schets in Sketch up heb kan ik de beginselen ervan mooi testen en ontwerpen.
Een band en 2 wielen, aangedreven door een motortje.
De praktijk zal het moeten uitwijzen.
Daar gaan we weer.
Ook de model-constructie moet zoveel gaan voldoen, voor dit type van transport.
Het deel van de hout en steenopslag zal met een motor aangedreven loc gaan gebeuren.
Ronald Visser
*) Geladen karren zijn zwaarder dan de niet geladen exemplaren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/entree-zeefhuis-68c7ee21a43da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/entree-zeefhuis-68c7ee21a43da.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijn-beweging-1-68c7eeae0549b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/mijn-beweging-1-68c7eeae0549b.jpg)
4750
-
Het gaat een knap stukje techniek worden (y)
-
Gelijk maar het "wiel" getekend en dan laseren.
En dat dan 4 maal van 3 mm mdf.
En de houder slechts 2 maal.
(blauw is doorsnijden, rood is graveren)
De as is 5 mm.
Misschien een kogellager opnemen.
Maar kan altijd nog anders.
Ronald Visser
Edit: lijndikte is altijd haarlijn. Hier dikker gemaakt vanwege het voorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/houder-3-mm-68c805c08fc89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/houder-3-mm-68c805c08fc89.jpg)
-
Ik ben ook benieuwd wat je er van gaat maken Ronald.
Dus ik kijk lekker mee. ;)
Kees.
-
Altijd goed.
Ronald Visser
-
Voorafgaand aan een oplossing is het een heel gepuzzel.
Vandaag komt het band-elastiek dat ik ervoor bedacht heb.
Misschien te veel rek?. Dan zal ik naar een kunststof band gaan.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/puzzel-68c903e336d2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/puzzel-68c903e336d2c.jpg)
-
Mooi hoe de sudoku's langzaam worden gebruikt voor de modelspoorpuzzel ;D
Misschien is het een idee om een spanwiel toe te voegen, zodat je rek en uitrek kan opvangen? De kans is groot dat je met temperatuurverschillen te maken krijgt (bv op beurzen) en door gebruik zal de lengte ook langer worden.
Groeten,
Rogier
-
Dank voor het meedenken.
Leuk.
Ik heb daarom band-elastiek genomen.
Deze vangt e.e.a op.
Heb daar al ervaring mee.
In dit geval moet het echter door een smalle ruimte, en kan dus te veel wrijving veroorzaken.
Als het een kunststof band moet worden zal ik één van de assen (met de wielen) via een vleugelmoer en sleuf gat moeten kunnen bijstellen.
De karretjes zullen exact in het midden op de band bevestigd gaan worden.
Anders kunnen ze het "wiel" niet volgen.
Testen en proberen, eerst maar.
Ronald Visser
-
Het ontwerp van de kolenkarretjes is op vaste wielen gebaseerd, alleen maar voor de test.
Slepende wielen wil je niet, dus daar as en wielen voor besteld.
De diameter van de wielen bracht me tot de Z-schaal.
Het overige transport gaat op 9 mm spoor met N-schaal as en wielen.
Daar heb ik voorlopig nog wel genoeg stuks van.
Wellicht nog wat aanpassen aan de maatvoering van de karretjes.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1456-0-68c964735cabd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1456-0-68c964735cabd.jpg)
-
Zie je wel. Voor elk probleem in de modelbouw is een oplossing te vinden. ;D
-
Blender geeft de mogelijkheid figuren vorm en allerlei houdingen te laten aannemen.
Nu kan ik werk figuren van het web halen, maar ze ook zelf maken.
Via "Make Human" een figuur gemaakt.
Uit de verhalen en foto`s blijken er veel chinezen te werk gesteld te zijn.
Vandaar een dergelijke werker gemaakt.
Zomaar eentje met ontbloot lichaam gemaakt, met een broek en een tuinbroek.
De zonnehoed nog niet bijgevoegd.
Nu maar veel houdingen instellen, en nieuwe figuren aanmaken.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/werker-3-68c9be2b4d7dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/werker-3-68c9be2b4d7dd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/werker-3a-68c9be2b4d857.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/werker-3a-68c9be2b4d857.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/werker-botten-68c9be2b734dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/werker-botten-68c9be2b734dc.jpg)
-
Frits, dank voor je reactie.
Denkwerk,... :angel:
Vandaag zal ik nog niets van de post/dhl ontvangen begreep ik.
(geen meldingen).
Ben wel met een ontwerp bezig van de traverse die aan de voorzijde van de zeefhuizen komt.
Beweging erin? Hoe en wat moet er dan bewegen?
Gelukkig was het daar een electrische uitvoering,
Dat kan ik dan ook inzetten.
(Nieuwsgierige orang oetans overal, maar of die ook op de module kunnen komen?)
Rnld Vssr
(= mens aap)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/streken-671kl-68caa2151afa6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/streken-671kl-68caa2151afa6.jpg)
-
Kun je die Blender figuren ook 3D printen?
-
Ja hoor Frits, zeker wel.
Daarom maak ik ze.
Ronald Visser
-
Ik zal enkele van de poppetjes gaan printen en dan het resultaat hier tonen.
Vandaag wachten op de Z-scale asjes. Worden door DHL vanmiddag geleverd.
Tevens het snijwerk van de "wielen"in gang gezet.
Gelukkig geen regen hier in Wijchen.
Kan het raam open en de ventilatie van de snijder kan naar buiten blazen.
Ja nu op zoek naar tandenstokers en sat thee prikkers.
Ronald Visser
6545
-
Vanmiddag nog even op pad geweest:
Actie!
Voldoende sate stokjes en tandenstokers te verkrijgen daar.
Lucifers waren op: schap was leeg.
Dat komt nog wel.
Daarvoor is de DHL man geweest met de Z-scale asjes in het pakket.
Gelijk passen natuurlijk.
Ze doen het goed, mooie maat.
Toch nog even een N-wiel erop gezet.
Ik zie op de foto dat de modellen goed schoongemaakt moeten worden voordat ik ze kan beschilderen.
Tevens is een voorstadium/test te zien van een transporteur.
In en rond de Ombilin-mijn voornamelijk electrische tractie.
Nu komt gelijk een dilemma of ook: het kan gewoon niet anders
Ik ga voorlopig uit van smalspoor voor het rijdende materieel: 9 mm N schaal.
De tracteur heeft daarom N schaal wielen.
Dat houdt in dat de karretjes erachter ook met N wielen moeten gaan rijden.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-groot-en-klein-wiel-68cc2bc8190c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-groot-en-klein-wiel-68cc2bc8190c8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-68cc2bc819f41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-68cc2bc819f41.jpg)
-
Kan je de Z wielen overzetten op N asjes? Dan kom je qua beeld wel in de buurt bij de originele uitstraling, maar kan je toch rijden.
-
Dat is inderdaad een goed idee.
Zal ik eens moeten onderzoeken.
Misschien de Z asjes in het midden doorslijpen en ze dan op de juiste breedte (N schaal) aanbrengen.
Zijn vaste wieltjes.
Wat ook kan is een ander karrretje maken.
Het gaat om houttransport en steenslag transport.
Houttransport karretjes staan ook getekend in het boek (gaan de mijn in)
Steenslag werd gebruikt voor ballast materiaal (de mijn uit).
Leuke ontwikkellingen en dank voor het meedenken.
Ronald Visser
-
Zo vandaag weer een stukje verder.
De schijven zijn gelaserd en verzameld tot één geheel.
Nu was het nog wachten op de band.
Die is met de post binnengekomen.
Nu kan ik het geheel samenstellen en testen.
Dat gaat pas zaterdag avond pas gebeuren.
Vanavond de foto`s posten van de poppetjes die morgen ook meegaan.
Morgen de hele dag in het Daf museum met collega uit Wijchen.
2 tafels om de modellen te showen.
Wordt uiteraard gevolgd.
Ronald Visser
-
Bommel is te enthousiast......
Werker is 20 mm exact. Bommel 35 mm
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bommel-68cd88c6d815b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bommel-68cd88c6d815b.jpg)
-
Hoi,
Prachtig, heer Bommel mag ook wel in N hoor.
Jij hebt helemaal geen winkel nodig.
Gr. Koen.
-
Gisteren (zaterdag) doorgebracht in het DAF Museum in Eindhoven.
Heb daar mijn collega uit Wijchen begeleid met het showen van zijn vrachtwagen modellen.
Hij loopt moeilijk en met een rollator, heeft hulp wel nodig.
Een leuke, maar enerverende dag. van 10 tot 17 u.
Veel belangstelling, vooral als je toch wel bijzonderen modellen tentoonstelt.
De gelaserde onderdelen van het karretjestransport in elkaar gezet.
De wielen, waarom de band draait, bestaan uit 3 schijven van 3 mm en 2 schijven van 2 mm.
De middelste schijf van 3 mm is 1 mm kleiner is in doorsnede, de 2 buitenste schijven van 2 mm zijn juist 1 mm groter.
Een band elastiek van 9 mm past mooi over de schijven.
Ziet er veelbelovend uit.
(ik wordt geroepen)
Ja nu weer andere activiteiten.... ;)
Verjaardags visite.
Ronald Visser
-
Bommel is te enthousiast......
Werker is 20 mm exact. Bommel 35 mm
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bommel-68cd88c6d815b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bommel-68cd88c6d815b.jpg)
(y) (y) (y)
-
Wim, (y)
Hieronder enkele foto`s van het idee en de reeds samengestelde constructie.
De schijf met de 5 ringen...
Ik heb een 5 mm koperen as ingeprikt en de schijf (schijven) draait mooi soepel.
Maar een tweede schijf ernaast, dan zal 1 as niet kunnen.
De staanders zijn mooi stevig.
De elastische band heb ik aan elkaar geplakt.
Voor nu een bottlenek.
De definitieve verbinding zal een genaaide verbinding zijn.
Net zoals de vroegere leren riemen met elkaar verbonden werden met krammen.
Het moet een soepele verbinding worden.
Het met de hand bewegen van de band gaat moeiteloos.
1 schijf bewegen doet de andere meedraaien.
De opstaande randjes zorgen ervoor dat de band op de schijf blijft.
Het diepere midden moet de loopplek zijn waar de verbinding met de karretjes uitkomt.
(spijkerkopje / schroefje ....)
Gaat de ene band met de volle karretjes naar beneden, de andere met de lege karretjes gaat dan gelijkertijd omhoog.
Dat houdt in dat de 2 schijven op één steun tegengesteld moeten kunnen draaien.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wiel-1-68d0555fc10e6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wiel-1-68d0555fc10e6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wiel-2-68d0555fc10f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wiel-2-68d0555fc10f7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wiel-3-68d0555fda683.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wiel-3-68d0555fda683.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wiel-4-68d0555fdba54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wiel-4-68d0555fdba54.jpg)
8400
-
Niet dat hier niets gebeurd..... :angel:
Gisteren bezig geweest met een bouwpakket van het seinhuis Sourbrodt.
Gaat als model mee komend weekend.
Onderstaand plaatje geeft mijn idee weer van het karretjestransport.
Op een doorgaande onderplaat komen in het midden en aan de zijkant de band geleidingsstroken
De elastische band (zwartig gekleurd) wordt aan de bovenzijde ingesloten ook weer door stroken waarop de rails is gemaakt.
Met een schroef of klein spijkertje wordt een file aan karretjes vastgemaakt aan de band.
Doordat de karretjes de ronding gaan maken van de schijf is slechts 1 verbinding mogelijk.
Zoals al eerder is aangegeven is de rijrichting tegengesteld.
Beide banden zullen dus een eigen aandrijving krijgen.
Daar zal ik mini motortjes voor gebruiken, die al voorzien zijn van een vertraging.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tek-band-68d3a092a7291.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tek-band-68d3a092a7291.jpg)
9080
-
Nu de tekening omzetten in een object.
De onderste brede strip (MDF 1 mm) is voorzien van de beide middenstrippen (1,5 mm en 1 mm)
Dat houdt dus in dat er aan beide zijden een sparing is waar de band deels in kan bewegen.
Eén elastische band is voorlopig om de strip heen gelegd waarop twee kolenkarretjes met een mini schroef (M2) aan zijn vastgemaakt
Morgen de opsluitende buitenste strip(pen) erop lijmen.
Er zal dan een spleet van 2 mm breedte overblijven voor de schroef.
En dan maar eens testen.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-2-68d45eb553976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-2-68d45eb553976.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-1-68d45eb5539fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/kar-1-68d45eb5539fd.jpg)
-
Het eerste karretje (y)
-
Spannende test! Het karretje ziet er al netjes uit (y) (y)
-
Het afgelopen weekend in Leuven doorgebracht.
De beurs was geweldig en toch wel druk bezocht.
In de beginuurtjes en tegen het eind is het aantal bezoekers minder bij de stand.
Dus ik had nog wat minuten om technische zaakjes uit te werken voor de mijn module.
Om jullie die niet te onthouden, hierna opgenomen.
Vandaag de auto maar weer leeg halen en voorbereiden voor Houten (4 okt) en Schoonhoven (5 okt)
Groet
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tek-1-68da2805058ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tek-1-68da2805058ad.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tek-2-68da280505743.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tek-2-68da280505743.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tek-3-68da280526c1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tek-3-68da280526c1a.jpg)
10425
-
Inderdaad, voorbereiden voor de beurs (4) en show (5) oktober.
Met name dat laatste vergt nog wat werk aan de module.
Ronald Visser
(als de verf dan maar droog is (y) ).
-
Altijd leuk, een kijkje in een andermans schetsboek.
Veel plezier alvast op de Carmeliet.
Gr Koen.
-
En als je niet oppast is de tijd alweer voorbij. ;)
Dinsdag bij Sebastiaan langsgeweest.
Leuk gesprek gehad met hem.
Neemt toch weer bijna een hele dag.
Nee ik klaag niet, geef het alleen maar aan.
De week ervoor was een zeer intensieve week.
Weekendje Leuven, dagje Vrijmarkt Wamel, beurs Houten en dan zondag nog Schoonhoven.
Vermoeiend allemaal en een hoop geregel.
Nee ik klaag niet, geef het alleen maar aan.
Deze week wat rustiger aangedaan.
Wel wat zaakjes voor Sebastiaan opgestart.
Zaterdag de beurs in Poortugaal gehad.
En me mentaal aan het voorbeiden op vandaag.
Nee ik klaag niet, geef het alleen maar aan.
Vandaag? De maandag na Schoonhoven was ik jarig.
Familie kon dat weekend niet langskomen hier in Wijchen
Jawel, allemaal naar Schoonhoven of naar Houten?
Nee echt niet, dat doen ze niet.
Ik klaag niet, geef het alleen maar aan.
Vandaag komen ze op visite,
Ook mijn aller kleinste kleinzoon zie ik dan (de rest is inmiddel grotzoon en grootdochter).
Koffie, thee, koekjes, gebak, soep, broodjes, een hele, hele grote prop inpakpapier.
Praten, elkaar niet verstaan, spelletjes, opruimen en afwassen......
Ik klaag niet, geef het alleen maar aan.
Ik zou graag aan het project willen werken.
Komt er even niet van, vandaag.
Deze week dan?
Laat ik nou maar niet klagen. :-X
Ik ga ervan genieten. (y) (y)
Ronald Visser
14265
-
Er zijn van de weken dat je geleefd word Ronald.
Daar kun je zelf niks aan doen dat loopt gewoon zo.
Er komt straks waarschijnlijk ook een rustigere tijd aan, dan kun je weer bouwen aan de baan. ;)
Succes er mee,
Kees.
-
Rustig aan,
De hobby tijd komt wel weer terug.
(Ik mag niet klagen van mijn vrouw :-X)
Gr. Koen.
-
Vandaag de module weer eens in het vizier gebracht.
De beide rolhouders met katrol vastgemaakt op een ondergrond.
Daarna provisorisch de geleidings constructie met elastiek en karretjes geplaatst.
Beweging gaat heel soepel. Er is niet veel kracht nodig om de karretjes te laten "rijden".
Ik had meer verwacht dat er te veel wrijving zou zijn.
Er zijn wel 2 aandachtspunten naar boven gekomen:
1 na een tiental heen en weer bewogen te hebben ging het elastiek uit zijn geleiding van het katrol en ging over de rand lopen.
Sprong er niet af gelukkig.
Remedie: a randen op de katrol hoger maken (gaat elastiek dan toch nog opkruipen tegen de wand)?
b beter en strakker geleiden naar de katrol .
2 Het karretje stootte tegen de steun van de katrol.
Remedie: a de ruimte onder de katrol en de steun vergroten (had ik vooraf al moeten constateren, maar toen had ik nog geen karretje)
Volgend stap:
Mijn model in de module plaatsen, goed uitlijnen en weer een test doen.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-1-69036a7957a21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-1-69036a7957a21.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-2-69036a792f326.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-2-69036a792f326.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-3-69036a792dc58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-3-69036a792dc58.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-4-69036a78da94b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-4-69036a78da94b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-5-69036a78d9be3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/opstel-5-69036a78d9be3.jpg)