BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 06 June 2008, 19:02:58
-
Sobat Kras heeft voor u gelezen:
Stoomtrein Goes-Borsele
Postbus 250 - 4460 AR Goes - tel. 0113-270705 - fax 0113-271599 - info@destoomtrein.nl
Persbericht
juni 2008
Minister-president onthult uniek rijtuig Stoomtrein Goes-Borsele
Op woensdag 11 juni presenteert de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele haar beleidsplan voor de komende periode van 5 jaar. Aansluitend wordt het volledig gerestaureerde “Ovale-ramenrijtuig” uit 1931 officieel gepresenteerd en in gebruik gesteld. Minister-president mr. dr. J.P. Balkenende is voornemens om de officiële handelingen rond dit rijtuig te komen verrichten. De activiteiten rond het beleidsplan en het rijtuig zijn alleen toegankelijk voor genodigden, waaronder vertegenwoordigers van overheden, fondsen, sponsors, collega-railmusea uit heel Nederland en Zeeuwse collega-musea.
Beleidsplan
In 1999 presenteerde de SGB het zogenaamde Masterplan, waarin in ruwe lijnen voor de lange termijn de ideeën waren vastgelegd voor de optimale uiteindelijke vorm van de SGB. Uit dit Masterplan volgde een beleidsplan voor de eerste jaren, die nu verstreken zijn. Mijlpalen uit die periode zijn onder andere de bekende verplaatsing van de NS-goederenloods en het seinhuis van Middelburg naar Goes. Na het opmaken van de balans over de eerste jaren is begonnen aan het beleidsplan voor de komende vijf jaar, waarin de volgende concrete stappen in de ontwikkeling van de SGB zijn vastgelegd.
Rijtuig
Het rijtuig dat door de minister-president in gebruik zal worden gesteld, betreft het volledig gerestaureerde rijtuig ABd 7216 van de Nederlandse Spoorwegen uit 1931. Dit rijtuig is het enige overgebleven exemplaar van een serie die door de NS werd besteld voor de dienst in luxe internationale treinen. De serie staat bekend onder de bijnaam “Ovale-Ramenrijtuigen”, vanwege de typische vorm van een aantal vensters. Het feit dat het SGB-exemplaar nog de enige in z’n soort is, leverde het rijtuig een A-status op in het Nationaal Register Railmonumenten. Het rijtuig kwam in 1979 in desolate toestand in het bezit van de SGB, nadat het in de laatste jaren bij de NS dienst had gedaan als opslag voor schoonmaakartikelen. In de afgelopen acht jaar is het rijtuig door vrijwilligers van de SGB zeer grondig gerestaureerd, waarbij onder andere het interieur vrijwel volledig vanuit het niets moest worden opgebouwd. Het rijtuig bevindt zich nu weer in dezelfde staat als in 1931 en is het pronkstuk van de SGB-collectie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rijtuig_ABd7216.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rijtuig_ABd7216.jpg)
-
Mooi werk van de mannen(vrouwen) van SGB.
Heeft 't rijtuig wel de originele nummers en belettering?
-
Nee die waren er al af geroest ;D Alles is nieuw, maar wel zoveel mogenlijk in de oude stijl ;)
SK
-
Een prachtig stuk werk! Geduld is een schone zaak, en op deze wijze komt die jaren '30 sneltrein van de SGB er wel!
Wat zou het trouwens mooi geweest zijn om deze achter de 3737 te zien hangen bij de helaas niet herdachte 7 januari 1958 - 2008
Eelco
-
De stalen D van het Spoorwegmuseum zou er ook goed bij passen!
-
Maar die hebben ze zelf ook hoor!
Moet je eens langs komen. je geloof je ogen niet wat of dat je daar bij de SGB ziet!!!
SK
-
Allemaal mooi reviseren/renoveren. Mooi de 1122 uit het NSM ervoor, en je hebt een prachttrein :)
-
1122 ervoor ?
Kannonne !! Cultuur barbaar... ::) ;D
-
Ten slotte stond een 1100 vroeger ook wel eens voor zo'n ovaalramer ;D, stoer rijtuigje trouwens ;) 8) ;D.
Groetjes Michiel
-
1122 ervoor ?
Kannonne !! Cultuur barbaar... ::) ;D
De 1000 zou ook mogen hoor ;D Als ze die kunnen herbouwen, want die is zo goed als gaar.
Anders de 3737 maar eens van stal halen ;) :)
-
Dit moet ik eens aan een vriend vertellen. We zijn namelijk een tijd geleden een keer in Goes geweest, en toen waren ze hier nog mee bezig.
Mooi werk!
MVG, Robin
-
Ten slotte stond een 1100 vroeger ook wel eens voor zo'n ovaalramer ;D, stoer rijtuigje trouwens ;) 8) ;D.
Groetjes Michiel
Maar ook in die gekke turkooise uitmonstering? ???
-
Alle de- en elocs uit het begin van de jaren vijftig hebben in alle kleuren voor het oude vooroorlogse nog groene en het na 1954 overgeschilderde, Berlijnsblauwe NS-materieel gestaan. De paar vooroorlogse stalen turkooise DV-en en de PIV-en idem. Alle nieuwe naoorlogse materieel heeft ook in alle kleuren (turquoise en blauw) met de de- en elocs in alle kleuren dienst gedaan.
Dit omdat het materieel niet in een of twee nachten blauw werd. Daar deed NS en zeker de PTT heel lang over, in 1958 reden er nog enkele turkooise postrijtuigen type P7911 rond.
Een groene DIV met blauwe plan E kan, een donkergroene Blokkendoos als versterkingsrijuig in een uit plan D (turkoois en blauw) en E (blauw) bestaande rijtuigen kan. Een Blokkendoos trein bestaande uit donkergroene, grasgroene en blauwe rijtuigen kan.
Kortom, de periode 1950-1958 is bijzonder kleurrijk.
Modelspotter
-
Achter een groene 1000 lijkt het volgens mij ook wel lekker! :)
Maar de 3737 met erachter een min of meer historisch groen stammetje zou wel erg leuk zijn, een sleepje Blokkendozen is het toch eigenlijk net niet...
SGB, gefeliciteerd met dit pronkstuk!
-
Jongens nog even wachten. Van de week horen we meer over o.a. de Zeeuwse elfjes, en de plannen voor een nieuw te bouwen hoofdlijn stoomlokomotief (in de werkplaats liggen de frame platen van een 6000)
Geduld dus
SK
-
Op 1 mei heb ik hem van binnen mogen bewonderen.
echt super mooi
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AB7216_koersbord4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AB7216_koersbord4.jpg)
Jongens nog even wachten. Van de week horen we meer over o.a. de Zeeuwse elfjes, en de plannen voor een nieuw te bouwen hoofdlijn stoomlokomotief (in de werkplaats liggen de frame platen van een 6000)
Van de week worden de plannen voor de komende 5 jaar gepresenteerd. Of de 1100-en en de 6000 daar in voorkomen? Afwachten maar ;)
-
Vandaag was het dan zover. De Roll-Out van de Ovalenramer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1217.jpg)
Er was "strenge" toegangscontrole aan de poort
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1218.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1218.jpg)
De eerste aanblik was niet optimaal, maar de sponsors hebben zo maar een halfwoord nodig ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1221.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1222.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1223.jpg)
Het was gezellig druk bij de bar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1225.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1225.jpg)
De 7507 was voor deze keer uitgerust met passende sluitseinen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1227.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1227.jpg)
De collega's waren ook goed vertegenwoordigd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1228_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1228_1.jpg)
Het weer was goed te noemen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1230.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1230.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1232.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1232.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1233.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1233.jpg)
Ook dat gaat gewoon door. Sloten koffie werden er weggezet!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1234.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1235.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1235.jpg)
Eindelijk was het dan begonnen. De spreekstalmeester voor de dag bezig met de prsentatie van de beleidsplannen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1241.jpg)
Onze minister President bij de SGB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1244.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1244.jpg)
v.l.n.r Voorzitter, MP Balkenende, Loco Burgemeester van Borselle en die van Goes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1246_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1246_2.jpg)
Mevr de loco nu van voren gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1247.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1248.jpg)
Van het Horeca personeel mocht onze MP niet zonder de Zeeuwse Bolus vertrekken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1249.jpg)
Aandachtige toehoorders
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1250.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1250.jpg)
De chef werkplaats leg nog eens uit hoe of dat een en ander tot stand is gekomen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1251.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1251.jpg)
Mr Balkenende tijdens zijn toespraak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1256.jpg)
Het doek is gevallen. De Ovaleramer is officieel in dienst gesteld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1259.jpg)
Voorzichtig zet Lok 2 "Borsele" zich tegen de trein waarin de genodigde zich bevinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1263.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1263.jpg)
Onder het toeziendoog van de omroep Zeeland camera komt de AB7216 voorzichtig naar buiten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1273.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1273.jpg)
AB7216
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1278.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1278.jpg)
Lekker na genieten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1279.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1279.jpg)
Wie heeft het er over dat onze hobby vergrijst?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1283.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1283.jpg)
De enige echt werkende "Hongaarse" ophanging in Nederland. En wat te denken van de sluitseinborden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1286.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1286.jpg)
Een Heeeeel trotse projectleider. Bedankt Arjen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1288.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1290.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1290.jpg)
Zonder woorden
SK
-
Leuk verslag Sobat, bedankt.
-
Mooie foto's Sobat!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1279.jpg)
Wie heeft het er over dat onze hobby vergrijst?
Nou, als er zulke dames zich met modelspoor gaan bezighouden, vergrijst het niet zo. Het zou de hobby nog leuker maken! ;D
Maarten
-
Leuke plaatjes, :D
Mooi rijtuig. :D
Ik vroeg me alleen af wat er nu is verteld door de SGB.
groet,
Marcel
-
Even wachten, alles op zijn tijd
SK
-
Leuke foto's SK. Ben ook wel benieuwd wat er gezegd is, maar dat komen we t.z.t. vast wel te weten. Speel nog altijd met de gedachte iets als vrijwilliger te gaan doen daar. Lijkt me een leuke club.
Groeten, Marnix
-
Mooi verslag SK, mooie prenten! Dat kan ook haast niet anders met zo'n rijtuig.
Maar het verschijnen van de MP om het rijtuig in dienst te stellen is er een bewijs van dat spoormuseumorganisaties de rotzooi-maar-wat-aan-hobbyistenhoek ontgroeid zijn en vaklieden herbergen.
-
Klopt helemaal Gert, de SGB is een professioneel bedrijf geworden. Het verschil met een commerciëel bedrijf is dat er bijna niemand een salaris krijgt, en dat de werktijden vrij in te vullen zijn. Met enige beperking natuurlijk, want de treindienst moet wel volgens schema uitgevoerd worden, en de overige vrijwilligers verplichten zich wel om een minimaal aantal dagen per jaar ook daadwerkelijk iets uit te voeren.
Wat de presentatie van gisteren betreft, er is heel veel verteld, te veel om hier allemaal op te noemen. Na afloop kregen we een brochure waarin het allemaal nog eens op een rijtje wordt gezet. De presentatie gaf een beeld van wat de SGB in de komende 5 jaar wil gaan bereiken, en dat maakt weer deel uit van een totale toekomstvisie, het z.g. Masterplan.
Alles te noemen gaat hier iets te ver, de brochure alleen al beslaat 32 bladzijden. Een paar punten uit de plannen:
Bouw van een museumgebouw, in de vorm van een rijtuigloods. Hierin wordt op een educatieve en onderhoudende manier getoond hoe het spoorwegbedrijf in de jaren '30 werkte. Edutainment heet dat met een mooi woord.
Restauratie van het bestaande tractiegebouw. In mijn ogen wordt dat een megaklus, want de hoofdoorzaak van de slechte toestand van het gebouw is een tekortschietende fundering.
De SGB wil een toeristische as door de Zak van Zuid-Beveland vormen. Dat houdt in dat ze zo veel mogelijk vervoer naar de toeristische attracties van het gebied naar zich toe willen trekken. Met stoomtractie is dat niet te realiseren. Daarom willen ze een aantal motorwagens (laten) bouwen naar het voorbeeld van de wagens die hier vroeger ook reden. Type Ome Keesje. Daarmee kunnen ze een frequentere dienst uitvoeren, met meer stopplaatsen.
Verder willen ze de bezoekers van het museum zo veel mogelijk zelf gaan halen. Dat betekent dat ze hoofdlijnritten willen gaan rijden tussen Roosendaal en Goes en tussen Goes en Vlissingen. Daarvoor willen ze dan weer treinen gaan samenstellen in de stijl van de grote internationale expresstreinen uit de jaren '30.
Het rijtuig dat gisteren door de premier in gebruik werd gesteld is daar een onderdeel van. Maar om een volwaardige trein samen te stellen moeten er wel "even" nog een paar rijtuigen opgeknapt worden.
In de wat verder toekomst gaan ze ook nog eens een echt stationsgebouw neerzetten, met de Utrechtse kap als onderdeel.
Ik zal ongetwijfeld een paar dingen vergeten, maar al met al kun je stellen dat de SGB wel een club met ambities is. Ze worden daarbij gelukkig zowel financiëel als moreel ondersteund door de lokale overheden, getuige de aanwezigheid van een gedeputeerde en twee (loco)burgemeesters.
-
Dan moeten ze maar opschieten deze te restaureren: ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1230.jpg)
-
dat moeten ze zeker doen, wat mij betreft!
-
Verder willen ze de bezoekers van het museum zo veel mogelijk zelf gaan halen. Dat betekent dat ze hoofdlijnritten willen gaan rijden tussen Roosendaal en Goes en tussen Goes en Vlissingen.
Ooit is het plan gelanceerd dit met de 252/440/418 van de Stibans te doen. Is dit geheel van de baan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1230.jpg)
Overlast, is dit niet "ons" rijtuig?
-
Een van de pagina's uit het beleidsplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sgb_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sgb_1.jpg)
SK
-
ook lkkr afkrakend niet hebben ze het ene rijtuig nog niet klaar beginnen jullie al te janken over het volgende
-
Frank kijk eens in Railhobby 2004/4 pagina 25. Staat veel over bedoeld rijtuig.
SK
-
Het was voor zowel SGB-medewerkers als SGB-bestuur en genodigden volgens mij een schitterende dag. De manier waarop het doek van het rijtuig viel, het was helemaal volgens het boekje, zo prachtig.
Verder nog wat antwoord op een paar vragen die hier naar voren gekomen zijn:
Allereerst over de hoofdlijnritten. Voor zover ik de presentatie heb kunnen volgen, is dit nog niet hét hoofdonderwerp voor de komende beleidsperiode van 5 jaar. Ongetwijfeld zal het over enige jaren aan de orde komen en hoofdlijnritten zijn uiteraard niet uitgesloten, maar het is niet nummer één van het beleidsplan. Wat wel klopt, is dat het de bedoeling is dit (onder andere) ooit met de 252 van de Stibans uit te gaan voeren, naast onze eigen internationale treinstam en blokkendoostrein.
Speerpunten van het beleidsplan zijn onder andere wel de restauratie van de tractieloods en daarmee samenhangend (min of meer) ook de bouw van een museumgebouw, die onder andere zal fungeren als onderkomen voor het materieel. Daarnaast zal het ook vooral onderdeel van het museum worden, met educatie en vermaak, uiteraard toegankelijk voor het publiek. Een ander punt uit het beleidsplan is het ontwikkelen van de toeristische as rondom de SGB-spoorlijn, wat inhoudt dat het de bedoeling is de dienstregeling te intensiveren en uit te breiden en daarnaast de andere attracties rondom de spoorlijn beter bereikbaar te maken. Ook is het de bedoeling het tracé Hoedekenskerke-Oudelande weer in gebruik te nemen en dit te gaan berijden met motorwagens van het type omC, die in de jaren '30 het reizigersvervoer op deze spoorlijn verzorgden.
Tot zover het beleidsplan.
Over ons wagon-lits-rijtuig kan het volgende gezegd worden: het is zeker niet het eerste rijtuig dat in aanmerking komt voor restauratie. Dit heeft te maken met de mogelijkheid om fondsen te werven, die zijn tenslotte toch noodzakelijk voor een restauratie. Voor geen enkel collectiestuk geldt echter dat het vergeten wordt, alles komt ooit aan de beurt. Wat wel gerestaureerd wordt, is, als het aan de SGB ligt en als de financiering rond komt, het internationale bagagerijtuig NS D7572, die met dat karakteristieke koepeltje.
Andere restauraties die op stapel staan zijn die van een trio goederenwagens, waarvoor inmiddels de benodigde subsidie is verkregen. Het gaat om een gesloten groentewagen uit 1929 type 18-luiker, een ketelwagen van Nieuwe Matex en een gesloten wagen type CHD.
Eén ding staat na gisteren echter als een huis: de SGB leeft als nooit tevoren en staat heel duidelijk op de kaart, voor zover dat nog niet het geval was.
Hopelijk ben ik duidelijk geweest en heb ik Reinier weer wat typewerk bespaard 8)
Groet, Steef
-
Het eerste Masterplan kan u vinden in o.a. Railhobby 2003/3 blz 7 en verder
SK
-
Heb begrepen dat de bagagewagen D 7572 nog niet de status heeft die er toe leidt dat een geplande restauratie deels zou worden gesubsidieerd. Het wachten is op een herziening van de status. Dit type Pruisische bagagewagen was in de jaren twintig standaard. Zowel de SS als NBDS en de HSM hadden zulke exemplaren in dienst. De NBDS had er in vergelijking met de grootte van het bedrijf heel veel, dat was om het aantal kilometers dat vreemd materieel over hun lijn reed te compenseren.
Persoonlijk zou ik het echter enorm toejuichen dat het Wagons-Lits (het was een maatschappij met onder andere slaaprijtuigen (meervoud) met bedden (meervoud)) restauratierijtuig WR 2757 zou worden aangepakt. Na restauratie zou de SGB het rijtuig met de ABd 7216 en B7507 aanzienlijke sommen gelds kunnen genereren. Kijk maar naar de succesvolle "candlelight expres"van de SHM en de succes"volle" restauratierijtuigen van en de VSM en ZLSM en MBS met hun "Bentheimer". De PR's van diverse bedrijven zijn altijd op zoek naar leuke dingen voor hun zakenrelaties...
Zo'n verzameling topfunctionarissen boemelend van Goes naar Hoedekenskerke in een glanzende WR uit de "twenties" achter glazen champagne met een zesgangenmaaltijd in het vooruitzicht... Da's plezierig zaken doen.
Modelspotter
-
Heb begrepen dat de bagagewagen D 7572 nog niet de status heeft die er toe leidt dat een geplande restauratie deels zou worden gesubsidieerd. Het wachten is op een herziening van de status.
Klopt. Feit is echter dat de SGB, wil het haar normale dienstregeling uit kunnen voeren, moet beschikken over een bagagewagen. De huidige bagagewagen, stalen D7603, heeft binnen enkele jaren zeer groot onderhoud nodig. Daarom wordt op deze manier een oplossing gezocht.
-
Hopelijk ben ik duidelijk geweest en heb ik Reinier weer wat typewerk bespaard 8)
Inderdaad, hartelijk dank! :)
-
@Sobat,
Bedankt voor de mooie fotoreportage. Arjen mag heel trots zijn op een uniek rijtuig. Tenslotte één van de eerste stalen rijtuigen in Nederland. Het was ook een mooi artikel in Spoorwegjournaal een paar jaar terug. Dat heeft zeker geholpen bij de bouw van mijn Philotrain model van de ovaalramer.
mvg,
Ivo