BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: ex44 op 06 September 2025, 17:45:18
-
Karl Fischer, een van de medewerkers van Modellbundesbahn in Brakel (D) publiceerde op DSO (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,11227786) een filmpje met als onderwerp een vergelijking tussen de 44ers van Roco en Brawa.
Behoorlijk spectaculair, en thuis zijn in de Duitse taal hoeft geen voorwaarde te zijn om van het filmpje te kunnen genieten.
Overigens een beetje niet heel erg eerlijk, want bij de laatste poging staat de Brawa-lok met een as naast de rails.
Zie hier (https://www.youtube.com/watch?v=A8WfnarzZWs) voor het spektakel!
-
Leuk filmpje.
In het septembernummer van Eisenbahn Modellbahn Magazin, staat een groot artikel over de Öl-Jumbos in 1:1 en 1:87.
-
Erg grappig.
En mijn Roco BR44 kan dus nog best even mee!
Thnx
Nico
-
Zelf heb ik het AC-model in de DRG-uitvoering (Brawa H0 70039). Prachtig model en rijdt heel mooi.
Testrecensies van de Brawa BR44-modellen zijn ook gepubliceerd in de september 2025-uitgaven van MIBA en ModellEisenbahner. Voor de liefhebbers van dit model zijn beide artikelen de moeite van het lezen waard.
Overigens: in de September 2022-uitgave van Eisenbahn Modellbahn Magazine staat een lezenswaardig artikel over de inzet van de BR44 bij de DB en de toentertijd verschenen modellen.
-
De Brawa is een stuk recenter en mooier gedetailleerder.
Een pluspunt van de Roco vind ik, dat de drijfwielen ook aangedreven zijn.
Als de locomotief slipt, op bijvoorbeeld een helling, ziet dat er mooier uit, dan dat de drijfwielen stil blijven staan.
-
Er moet heel wat gebeuren voordat die Brawa-loc het niet meer trekt. In die zin is het argument van niet-doorslaande wielen ten opzichte van de Roco-versie, nauwelijks relevant.
Groet, Bas
En dat gezegd door iemand die tenderaandrijving eigenlijk verafschuwt ;D