BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bierwagen op 03 September 2025, 17:11:38
-
Beste allemaal:
Waarschijnlijk is mijn probleem al eens aan de orde geweest, maar ik hoop dat jullie mij even op weg kunnen helpen.
Ik word wat ouder en zo ook mijn modeltreinen. Ik dacht deze week weer eens mijn oude LIMA IRM op de baan te zetten, maar een wielstel werd niet aangedreven. Een cardanas had nog maar een "bolletje" en werd dus niet aangedreven. Kortom: waar vind ik een nieuwe cardanas of is er een creatieve oplossing???
Bij voorbaat dank voor de info,
vriendelijke groeten,
Marius
-
ik maak (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91548.msg3222096794#msg3222096794)ze wel eens zelf.
misschien kun je er wat mee. bijvoorbeeld door een gaatje in het bolletje te boren en er een staafje in te lijmen?
of dat gaat kan ik zo niet inschatten zonder fotootje ;D
-
Heb je hier iets aan?
Zelf even op lengte maken.
https://fischer-modell.de/fischer-modell-20003405-Kardanwelle-5-26mm
-
Alleen jammer van dat ene bolletje waar de uitsteeksels 90 graden verdraaid zijn.
-
Dat is denk ik expres, zodat deze het wiebelen van een standaard cardan compenseert (als je ooit een oude Citroën 2CV hebt gereden dan voel je dat in een bocht, toen gebruikten ze nog geen homokineten)
Ik vind zo'n in te korten cardan as wel een goed idee (y) Misschien ga ik er wel een paar bestellen als reserve of voor een van mijn inhumane experimenten (treinen zijn geen mensen immers)
Mvg,
Robert
-
Ik heb waarschijnlijk wel nog een cardan over!
-
Dat is denk ik expres, zodat deze het wiebelen van een standaard cardan compenseert (als je ooit een oude Citroën 2CV hebt gereden dan voel je dat in een bocht, toen gebruikten ze nog geen homokineten)
De situaties zijn niet vergelijkbaar. De ideale situatie is dat beide cardankoppelingen dezelfde hoek maken in hetzelfde vlak. Bij de 2CV was daar geen sprake van. De koppeling aan de motorzijde veranderde nauwelijks van hoek, terwijl de koppeling bij het wiel juist een grote hoek maakte bij het ver uitsturen. De koppelingen konden elkaars gedrag dus niet compenseren.
-
Een cardanas kun je heel makkelijk inkorten of verlengen met een (leeg geschreven) bolpoint stift.
(Ooit een goed idee van Klaas (y))
Mvg, Johan
-
Bel of mail even naar Piet Peetoom van GM&S. Ik weet voor 99,9% zeker dat hij je verder kan helpen.
Www.gmens.nl (http://Www.gmens.nl)
Rob
-
Ik heb ook geen idee of het helpt of dat dit probleem zich überhaupt voordoet bij onze modellen. Maar sommigen fabrikanten doen dus de kruiskoppelingen gekruist om dit te voorkomen :) Bij een modeltrein is de koppeling bij de motor idealiter ook "recht", maar bij een draaistel moet het kunnen draaien natuurlijk en is de hoek variabel. De Lima/Rivarossi IRM hebben dan ook nog de cardan koppeling van het draaistel niet boven het draaipunt van het draaistel zitten zodat deze uitzwenkt en dus een grotere hoek maakt in een boog en de hoek bij de motor ook iets veranderd.
Mvg,
Robert
-
Maar sommigen fabrikanten doen dus de kruiskoppelingen gekruist om dit te voorkomen :)
Dat is een foute interpretatie van de regel dat de twee kruiskoppelingen 90 graden verdraaid moeten zijn.
Ik heb een willekeurig plaatje van het internet geplukt waarop dit te zien is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/cardan-68ba9a3c8af7f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/cardan-68ba9a3c8af7f.jpg)
De 90 graden verdraaiing geldt voor de ingaande vorken van de koppeling. Als je van links naar rechts het plaatje langs gaat zie je inderdaad dat de ingaande vork van de eerste koppeling haaks staat op de ingaande vork van de tweede. Maar vanuit het midden gezien staan beide vorken gelijk.
Als je googelt op cardankoppeling dan vind je talloze plaatjes die hetzelfde laten zien.
Bij een modeltrein is de koppeling bij de motor idealiter ook "recht", maar bij een draaistel moet het kunnen draaien natuurlijk en is de hoek variabel.
Idealiter maken beide koppelingen dezelfde hoek, en dat bereik je door te zorgen dat de koppeling aan de draaistelzijde verder naar voren ligt, dus het midden van de tussenas ongeveer boven het draaipunt van het draaistel.
-
Voor mijn begrip. Wat is nu de ingaande vork? Ik zie eigenlijk niks haaks. ???
-
Hoi:
Ik ben blij met al deze fijne reacties. Zelf maken gaat bij mij niet lukken. Ik hoop dat de heer Peetoom mij terugbelt; daar heb ik in het verleden al fijn contact mee gehad. Patrick: ik hou me aanbevolen! Laat mij even in een PB weten hoe verder; de cardanas is van bol tot bol ca 52 mm lang. Voorlopig dank allemaal!
vriendelijke groet
Marius
-
Ik heb het plaatje voorzien van verklarende teksten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/cardantekst-68bab75b6de1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/cardantekst-68bab75b6de1e.jpg)
-
Helder, dank u. :)
-
Wellicht mosterd naar de maaltijd maar Weinert heeft ook een oplossing overgenomen uit het Günther programma. Artikel 9918 en 9919. De website is Weinert-modellbau.de.
Rob
-
Zoek in Aliexpress naar "dogbone H0" en je vind cardanassen, helaas niet van de juiste lengte.
Daar kun je met de eerder genoemde balpenstift wat aan doen....
Of deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005002788321637.html (https://nl.aliexpress.com/item/1005002788321637.html)
succes!
François
-
Beste allemaal:
Bedankt voor alle tips en het meedenken. Inmiddels ben ik voorzien van een nieuwe cardanas via Patrick, dus ik ben gered.
vriendelijke groet,
Marius