BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: BartvD op 31 August 2025, 18:16:31
-
(https://live.staticflickr.com/65535/54653197672_017695ac64_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
De Lenz Deutz KG 230 B is echt een snoepje (net als de eerder uitgebrachte h0 versie van Esu). Voorzien van een ESU decoder met geluid is het gewoon een lust om hem in de rangeer dienst te hebben. Edoch
Maar al mijn wagons zijn voorzien van schroefkoppelingen en niet de foei lelijke haak van Lenz. Altijd leuk gepriegel met rangeren trouwens. Ik heb 2 Köf's voorzien van de Petau Autokupplung en voor de rangeerdienst (bij mij heb ik alleen rangeer dienst) werkt dat echt geweldig. Zo nu een dan een beetje grafiet voor de smering en gaan met die banaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54518907466_591cbe3134_o.jpg" width="6000" height="4000" alt="Machinist voor de Köf II"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
Ook de Deutz moet daar aan geloven, al heeft Lenz het mechaniek van hun koppeling wel veranderd.
Het mechaniek is simpel. In het kort; een puls op een spoel die de haak, waar een magneet op zit, omhoog brengt. In het begin gebruikte Lenz een spoel die de magneet van de hefboom aan trok. Nu zie je het andersom.
Petau heeft een goede beschrijving hoe je de koppeling in elkaar moet zetten. Kleine aanvulling; eerst in elkaar zetten, dan van verf voorzien en daarna de gaatjes weer uitboren.
(https://live.staticflickr.com/65535/54756596070_38c47d9efc_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Ombouw koppeling Lenz Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
Dan de lok voorbereiden. Omdat ik niet helemaal wist waar ik uit zou komen eerste een kant. De haak eruit halen. Dit bestaat uit 2 delen. De haak zelf (kan daarna in het bakje reserve onderdelen) en de haak fundatie. Daar gaat de opgebouwde autokoppeling in. Fixeren met met seconden lijm (ik gebruik de gel variant).
(https://live.staticflickr.com/65535/54756595905_a02e36c6e0_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Ombouw koppeling Lenz Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
Het loshalen van de Lenz koppeling doormiddel van 2 schroefjes van het kapje los maken.
(https://live.staticflickr.com/65535/54756596035_a85ae1d8b2_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Ombouw koppeling Lenz Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
Nu kun je de Lenz haak los maken. Kan ook in het bakje met reserve onderdelen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54756262171_268ba0d16e_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Ombouw koppeling Lenz Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
Volgende stap is de metalen T balk(je) los maken (is ook een kleine spie) en los koppelen van het kunststof T stuk (dat is wat gewurmd. Hier zit een klein magneetje op trouwens.
(https://live.staticflickr.com/65535/54756262141_c6d1b6909e_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Ombouw koppeling Lenz Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
De metalen T balk aanpassen zoals onderstaande foto. Hier doe je het messing U balkje op aanhechten. Niet vergeten het 0,5 mm gaatje erin te boren. Ook hier gebruik ik de socondenlijm voor. Na 3 jaar op de Köf's zit dat nog steeds vast.
Van het kunststof gedeelte de voorkant eraf halen (inclusief de knobbel waar de spie in gaat van de haak)
(https://live.staticflickr.com/65535/54756485439_0ae9567a06_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Ombouw koppeling Lenz Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
(https://live.staticflickr.com/65535/54756485424_cf0a4ebfd8_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Ombouw koppeling Lenz Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
Nu nog een spannend moment. De kap van de lok eraf om de polariteit van de rangeer spoelen om te draaien. Het plus draadje op de min n het mijn draadje..... juist ja. Dits is eigenlijk heel eenvoudig. Lenz gebruikt een Esu decoder op een sub print. Op de subprint zit de aansluiting voor de ontkoppel spoelen. De foto is van voor het omsolderen van de draadjes.
(https://live.staticflickr.com/65535/54755409027_ef6419ef43_o.jpg" width="4032" height="3024" alt="Ombouw koppeling Lenz Deutz KG 230 B"/></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
Ik heb er geen foto van maar de plastiek haak heb ik klem gezet in het kapje. Hierdoor functioneert de koppeling beter.
Het meest lastige is nu (na alles in elkaar te hebben gezet) het trimmen van de koppeling met de afstand van de messing draad tussen de koppeling en de Lenz haak. Nog niet helemaal te tevreden maar het eerste resultaat.
Nu nog uitzoeken welke CV's koppeling aansturen. Ik wil hem namelijk na 3x flippen in een vaste stand hoog houden. Nu kan hij verkeerd vallen en ontkoppeld niet.
Zie onderstaand filmpje
https://youtu.be/q6yxMwIEfKg (https://youtu.be/q6yxMwIEfKg)
-
Mooi verslag!
Helaas werkt de link naar de video niet. Ik krijg een 403 error.
Groet,
Tjalling
-
Hi Tjalling, filmpje zou het nu moeten doen.
-
Nice (y) (y)
Eric