BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: meesterpaul op 27 August 2025, 09:38:31
-
Ik ben nieuw in de modelbouw, alleen gewend om met grote treintjes te rijden.
Nu wil ik in de woonkamer een schap/plank aan de muur maken met 2 of 3 modeltreinen waar ik zelf mee gereden heb. Wil het wel wat mooier maken dan alleen een paar sporen, wil eigenlijk gewoon een stukje baanvak namaken. Bijvoorbeeld “de haar” aansluiting. Zijn er mensen die eens mee willen denken en misschien al eens zoiets dergelijks hebben gezien/gemaakt? De treinen hoeven dus niet te kunnen rijden. De maat h0 wil ik gebruiken
-
Misschien handig als je daar wat maten bij geeft voor iedereen die niet bij jou op visite komt? ;)
-
Misschein gaan we verhuizen naar een appartement. Dan moet ik mijn schaal 0 baan ook erg inkrimpen. (Ik schreef hier al eens over in een ander draadje)
Voor het geval dat ik een klein kamertje mag hebben van ca 220cm bij 330 cm heb ik een U vormige baan bedacht met langs de lange kant 3 sporen die samen komen optuen boog met een straal van 175 cm. om ook een stoomlok even een stukje te laten rijden .
Op de opstelspoortjes langs de lange kant wil ij mijn Mat 54 tweetje zetten en op het andere het Mat 24 vierje. Het 3e spoor sluit aan op een 90 graden sektorschijf,
die aansluiting geeft op een stuk of wat spoortjes voor stoom of eloks.
De afbuigende boog ,mss dubbel sporig zo echt mogelijk ,als een fotodijkje.
Ik dacht dat jjj ook ongeveer zoiets wil?
Peter
-
Je zou bv een dubbelsporig baanvak kunnen namaken. Dat hoeft niet heel breed te zijn, dat kan bv al 15 a 20 cm diep. Slootje aan de voorzijde, verhoogd taluut met schouwpad etc en dan dubbel spoor. Dan kan je in elk geval 2 treinen kwijt. 3 is natuurlijk lastiger, maar er zijn genoeg 3 (of 4 sporige) baanvakken ter inspiratie. Je zou ook een station kunnen overwegen, zoals bv Station Wolfheze. 3 sporen, dus kan je 3 treinen kwijt. Wordt dan natuurlijk wel iets breder?
Als je het modulair houdt (dus in delen van bv 1 meter of 1,20), dan kan je er makkelijker ooit mee rijden, mocht je dat toch willen. Of gebruiken voor een modelbaan tzt?
Groeten,
Rogier
-
Op Facebook zie ik een sporenplan van De Haar aansluiting dat een kruising (vroeger) of een aftakking (tegenwoordig) is. Dat betekent dat je al aardig wat diepte nodig hebt, lijkt me, meer dan een gewone boekenplank.
Probeer eens een tekening te maken van hoe de sporen lopen en wat erom heen staat aan gebouwen (bijvoorbeeld een onderstation (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64070.msg3222499107#msg3222499107)?) en landschap. Dan kun je inschatten hoe diep het moet zijn.
Aan de hand van de lengte van je materieel en de hoeveelheid "leeg" spoor ervoor en erachter schat je in hoe lang je je plank wilt hebben. De daadwerkelijk beschikbare ruimte bepaalt of je die diepte en lengte kwijt kunt.
Andersom kan ook: bepaal eerst hoeveel ruimte je hebt, en pas je plan daarop aan. Heb je wat losse planken beschikbaar om neer te leggen of vast te houden? Dan heb je een betere indruk dan alleen op papier.
Daarna komt de constructie.
-
We kunnen wel van alles voorstellen maar we weten niet meer dan:
Nu wil ik in de woonkamer een schap/plank aan de muur maken met 2 of 3 modeltreinen waar ik zelf mee gereden heb. ....... De maat h0 wil ik gebruiken
Dus het zou fijn zijn als de vraagsteller ons verteld wat hij kwijt kan. En dan kunnen er gericht ideeën gegeven worden.
-
Sorry jongens, mijn info is idd beetje beknopt nog, dit omdat ik nog niet zo heel veel weet wat ik wil.
De diepte vanaf de muur denk ik aan een max van 20 cm en de breedte van de plank rond de 100 tot 120 cm.
Ik heb voor nu een fleischman mat64 en een Trix ddar stammetje waar nog een lok 1700 voor moet. Die zit al aan een 105 cm bij elkaar
-
Even zitten googlen naar de maten, als je kijkt naar dubbelspoor, dan zit je al snel aan een baanlichaam van 15 meter (dus 17.2 cm in model), dan heb je het eigenlijk over het stuk van schouwpad tot en met schouwpad. Je kan natuurlijk ervoor kiezen om aan de achterzijde het schouwpad weg te laten, dan heb je ruimte voor een deel talud aan de voorzijde.
100 a 120 is wat krap denk ik qua lente, gezien je DDAR stam, met 120 a 150 voeg je wat meer ruimtelijk effect toe.
Gezien de afmetingen, zou ik het dus bij een stuk dubbelspoor houden ;D. Met een stukje taluud of een slootje ervoor, paar kleine bosjes, en ergens een electrakast. Dan lijkt mij dat een leuk diorama?
Groeten,
Rogier
-
De diepte vanaf de muur denk ik aan een max van 20 cm en de breedte van de plank rond de 100 tot 120 cm.
Laat ik daar nu mooie modules voor hebben ;)
-
Even zitten googlen naar de maten, als je kijkt naar dubbelspoor, dan zit je al snel aan een baanlichaam van 15 meter (dus 17.2 cm in model), dan heb je het eigenlijk over het stuk van schouwpad tot en met schouwpad.
volgens mij is het iets minder, n.l. 12 meter van baanschouder tot baanschouder.
4 meter van schouder tot hart spoor en 4 meter van hart spoor tot hart 2e spoor.
Dat wordt 14 cm in H0. Dus nog 6 cm over voor het voorste talud en eventueel een slootje.
-
Laat ik daar nu mooie modules voor hebben ;)
vertel ;D
-
volgens mij is het iets minder, n.l. 12 meter van baanschouder tot baanschouder.
4 meter van schouder tot hart spoor en 4 meter van hart spoor tot hart 2e spoor.
Dat wordt 14 cm in H0. Dus nog 6 cm over voor het voorste talud en eventueel een slootje.
Ik wil het niet te pontificaal maken, de vrouw moet het ook nog accepteren he haha.
Nu zegt ze, je kan ook de bovenkant van onze kast gebruiken. Die heeft een afmeting van 97,5 bij 40 cm. De diepte wil ik 40 laten, de breedte kan ik wat ruimer aanhouden door er 110x40 van te maken.
Als ik dan diagonaal de kast over ga heb ik natuurlijk wel meer ruimte/lengte
-
Als het zo bescheiden is, heb je genoeg aan een Lack-plank van Ikea (bijvoorbeeld die van 110 x 26cm). Gezien het beperkte gewicht van wat erop komt te staan heb je genoeg aan de onzichtbare ophanging.
-
Kleine modelbaan aan de muur.
Misschien een idee.
Op deze manier ben ik aan het bouwen (Eindstation Daarhuizen)
Dit baantje is 210cm lang en 37cm diep met daarnaast een schaduwstation (schuifbakje). Het totaal is 3 meter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/2025-02-Daarhuizen-totaalbeeld-68af68549d922.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/2025-02-Daarhuizen-totaalbeeld-68af68549d922.jpg)
-
Ik zie dat ik niet aan bronvermelding heb gedaan, via Wikipedia kwam ik aan de 15 meter:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Baanlichaam (https://nl.wikipedia.org/wiki/Baanlichaam)
Dit lijkt mij Nederlands, maar of dat echt zo is?
Daarnaast, mocht je het ooit willen uitbreiden, dan is het handig als je rekening houdt met de spoorafstand van het merk spoor wat je gebruikt. Anders kom je met bv overloopwissels in de knel. Nu een kleine moeite, mocht het later nodig zijn ben je er erg blij mee ;D
-
Ik heb mijn informatie o.a. uit dit collegedictaat: https://www.studeersnel.nl/nl/document/technische-universiteit-delft/road-and-railway-design/dictaat-ctb3320-deel-4-railbouwkunde/1564244 (https://www.studeersnel.nl/nl/document/technische-universiteit-delft/road-and-railway-design/dictaat-ctb3320-deel-4-railbouwkunde/1564244)
Plaatje op pag. 55
Daar is de hart-op-hart afstand 4 meter, dat was lange tijd de standaard in Nederland. Op delen van de Zeeuwse lijn is het nog minder, 3,60 m. Bron: eigen meting.
De afstand van 5 meter wordt toegepast op hogesnelheidslijnen, en misschien ook op nieuwe "gewone" spoorlijnen.
De geometrie van modelspoor is een verhaal apart. Daar is de spoorafstand 60 mm of nog meer. Dat komt door de maatvoering van de wissels, en het is nodig in bogen om te zorgen dat passerende treinen elkaar niet raken.
Maar voor een statische opstelling ben je natuurlijk vrij in de keuze.
-
is bij échte opstel-/rangeersporen de afstand niet groter, om personeel/rangeerders ruimte te geven tussen de sporen ?
-
Dank voor het delen Klaas! Het boek/dictaat herken ik uit mijn Railpro tijd en daar was ik eerder naar op zoek. (y) (y)
Als je een losse module maakt, kan je inderdaad deze maatvoering aanhouden. Maar mocht je eens willen rijden, dan kom je snel op problemen, dus vandaar mijn opmerking om het toch op modelspoorafstand te leggen. Volgens Google AI zit je dan snel op meer dan 6 cm, dat is wel fors als je een boekenplank van 20cm in gedachte hebt..... Nou ja, dan kan de Zeeuwse lijn een mooi voorbeeld zijn ;D
Edit: op deze pagina staan de h-o-h maten van diverse Modelspoormerken:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/railgeometrie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/railgeometrie)
Groeten,
Rogier
-
is bij échte opstel-/rangeersporen de afstand niet groter, om personeel/rangeerders ruimte te geven tussen de sporen ?
Ja, daar liggen ze iets verder uit elkaar, ik dacht op 4,50 m.
-
Snap het probleem niet... ;D DAR zet je langs perron en ander materieel op opstelsporen vooraan, als je meer lengte hebt kan de lok ervoor. Perronkap verhult beperkte diepte, voetgangersbrug geeft visuele afbakening rechts (waar in de korte variant een door de brug niet-zichtbare lok voor de DAR staat), eventueel kan je met spiegels of foto-achtergrond werken voor meer optische ruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-08-28-111900-68b01f3b96a9f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-08-28-111900-68b01f3b96a9f.png)
-
Welke hoogte moet ik aanhouden bij een fly over? dus de ruimte tussen het normale spoor en de onderkant van de flyover?
-
Met bvl 65 mm boven de rails zou ik aanhouden.
Gr Peter
-
Ben beetje aan het spelen met een baan plan maken. Dit op een plaat van 110x40. Zou de haar aansluiting moeten voorstellen
(https://i.postimg.cc/hQq6Yxw3/Naamloos-3-D.jpg) (https://postimg.cc/hQq6Yxw3)
(https://i.postimg.cc/0KdF1j15/Naamloos-3-D2.jpg) (https://postimg.cc/0KdF1j15)
-
Volgens de modeltrein-normen moet je qua stijging max 3% aanhouden, Dat wil zeggen 3 cm per meter. Als je een vrije ruime 65mm aanhoudt, zit je dus op ruim 2 meter aanloop, nog excl wissels etc. Misschien is je plan te stijl om er geloofwaardig uit te zien? Want realistisch is die 3cm al niet echt.....
Groeten,
Rogier
-
Bij De Haar Aansluiting is er tussen de rails van het doorgaande spoor naar Arnhem geen steunpilaar of iets dergelijks.
En het spoor dat er over heen gaat loopt ook niet een stuk parallel, maar bijna geheel met een boog tot aan het wissel.
-
Misschien niet de hele aansluiting willen modeleren...? Het dijklichaam van het spoor over de flyover en de flyover zelf kan ook als 'achtergrond' dienen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-08-28-143825-68b04de5513d5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-08-28-143825-68b04de5513d5.png)
-
Bij De Haar Aansluiting is er tussen de rails van het doorgaande spoor naar Arnhem geen steunpilaar of iets dergelijks.
En het spoor dat er over heen gaat loopt ook niet een stuk parallel, maar bijna geheel met een boog tot aan het wissel.
die bocht idd, goeie tip!
die pilaar weet ik maar dat doet het programma zelf.
Bij de bouw kan ik die weg laten.
Volgens de modeltrein-normen moet je qua stijging max 3% aanhouden, Dat wil zeggen 3 cm per meter. Als je een vrije ruime 65mm aanhoudt, zit je dus op ruim 2 meter aanloop, nog excl wissels etc. Misschien is je plan te stijl om er geloofwaardig uit te zien? Want realistisch is die 3cm al niet echt.....
Groeten,
Rogier
ah ok dan zou ik de fly over weg kunnen laten en alleen het laatste stukje kunnen doen.
Of zijn er nog andere tips waarbij ik een 2e spoor iets hoger heb liggen?
Feit is dat ik een ddar stam met lok heb staan wat rond de 104 cm lengte is. Daarnaast heb ik nog een plan V van Fleischman welke ik wil opstellen en misschien in de toekomst nog een ICM III en dat alles op een plaat van ongeveer 110 cm bij 40 cm.
-
Misschien kan je de fly over in Amersfoort gebruiken ter inspiratie?
Deze foto vond ik op het forum:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13126crop1.jpg)
bron:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29270.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29270.0)