BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: J&J Vriend op 05 June 2008, 21:20:27
-
Rond kwart voor vijf vanmiddag heeft de trein van Nijmegen naar Den Helder t.h.v. Waarland een botsing gehad met een heftruck.
Het betrof treinstel 8642, waarvan de voorste bak is ontspoord.
Voor meer info: http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=87261
In een maand tijd het tweede geval met een heftruck.
Hier een paar foto's:
(http://www2.picturepush.com/photo/a/776840/220/776840.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/776840)
(http://www4.picturepush.com/photo/a/776842/220/776842.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/776842)
(http://www1.picturepush.com/photo/a/776844/220/776844.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/776844)
(http://www2.picturepush.com/photo/a/776845/220/776845.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/776845)
(http://www4.picturepush.com/photo/a/776847/220/776847.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/776847)
Groeten,
Jarno
-
we gooien alle gewicht op de overweg
afgekeken van delft
gr.jan
-
Gelukkig geen doden of zwaargewonden. Blijven die heftrucks soms tussen de rails hangen ofzo?!
-
is er geen foto van de heftruck ??
( of wat er van over is )
gr.jan
-
Het betrof stel 8642, waarvan het voorste treinstel is ontspoord.
Ik zie maar 1 treinstel? :D
-
is er geen foto van de heftruck ??
( of wat er van over is )
gr.jan
Als je in de link op foto drukt, en dan de 2e foto... Goed kijken!
-
Hier een foto van de heftruck,of wat er van over is gebleven.
http://www.nufoto.nl/2008/06/05/treinongeval-waarland/
-
D'r is een machtstrijd gaande! Het staat inmiddels 0-2...
-
ja
het is wel een ongelijke strijd
dat winnen ze nooit
geel = groot
heftruck = klein
dat is niet eerlijk
gr.jan
-
Het begint epidemische vormen aan te nemen...
-
Ik rij regelmatig op reachtrucks, 's kijken hoe dat gaat...
-
Ik zie maar 1 treinstel? :D
Waarschijnlijk wordt de voorste bak bedoelt ;)
-
Of draaistel.. :)
Hebben heftrucks misschien een zwaar magnetisch veld om zich heen waardoor ze op overwegen blijven plakken? ??? ;D
-
helaas, de heftruck heeft een moedige poging gedaan om die lelijke VIRM van het spoor te doen verdwijnen.
-
Dat zijn nog es verheffende berichten!
-
Wat een ophef allemaal. Die heftrucks voelen zich misschien wat verheven boven de trein.
-
Lars / Richard, ik heb het bijgewerkt.
Vanochtend hoorde ik op de radio, dat de man, de heftruck even had geleend van een buurman.
Ik hoop voor hem dat hij een heftruckcertificaat heeft en dat de heftruck op tijd is gekeurd, anders zou het nog weleens een naar staartje kunnen krijgen....
Groeten,
Jarno
-
Maar hoe krijg je het voor elkaar om een heftruck precies op de rails stil te laten vallen, net voordat er een trein aankomt
Zo'n ding staat toch niet plotseling zomaar stil, precies op die plek?
Harm
-
Misschien dat door het gedender over de rails, de accustekker los is geraakt, er kunnen rare dingen op je pad komen!
-
'k zag dat de betonplaten uit de overweg ook compleet weggeschoven waren (mogelijk omdat de heftruck daar in eerste instantie achter is blijven haken)
m.v.g.
Mark
-
Misschien wilde die zo'n betonplaat voor thuis hebben?
Je hebt toch je heftruck bij je dus waarom niet?
-
Mark, ik denk eerder omdat de heftruck in de grond geboord is en die platen dus meegeduwd heeft.
-
Waarschijnlijk wordt de voorste bak bedoelt ;)
O toch wel :D
-
Ik vraag me af of deze heftruck trend zich ook in de stad gaat doorzetten waar DIT (http://www.nufoto.nl/2008/06/05/treinongeluk-zonder-slachtoffers/) treinongeval gebeurde ;D ;D
Groet, Oskar
-
Een 1200 met dubbeldekkerstam? Heeft dat ooit gereden dan?
-
Voor zover ik weet heeft dat nooit zo gereden.
Harm
-
Zo, is er nu in Madurodam materieel tekort?? ???
-
ik geloof dat er ooit eens een stam geweest is, heb dacht ik een keer foto's ervan gezien.
-
Heeft de loc daar niet speciale koppelingen voor nodig? Of was dat weer wat anders?
-
Een 1200 met dubbeldekkerstam? Heeft dat ooit gereden dan?
Ja en nee. Een 1200 heeft wel eens voor een DDM stam gestaan maar voor zover ik weet nooit in de rijdende dienst.
De speciale koppelingen zijn voor DDAR.
-
hallo allemaal,
ik kwam op deze site, omdat ik wat zocht over het ongeval.
ik was machinist op de bewuste trein.
ik zag dat er gevraagt werd om een foto van de heftruck.......................die heb ik nog wel.
ik weet niet hoe ik die moet posten, maar zodra ik er achter ben, zet ik 'm erbij.
groetjes
-
staat links in hoofdmenu ;)
https://images.beneluxspoor.net/
-
<== Kijk in de linker kolom en klik op "Plaatje uploaden". De rest gaat haast vanzelf.
Kun je iets vertellen over hoe je het ongeval beleefd hebt, tenzij je dat niet mag/wil. Ben wel benieuwd eigenlijk.
-
Hallo roko72,
Indien je er geen moeite mee hebt, kan je wat meer vertellen over het ongeluk ?
Groeten,
Marijn
-
ik ga eerst die foto(s) er even op zetten.
ik wil gerust nog wat vertellen over het ongeval, alleen gun me even de tijd.
ik ben dit weekend thuis gebleven, en heb vanmorgen eea aan papierwerk moeten doen op de standplaats.
er zijn gelukkig geen zware gewonden gevallen, maar achteraf had eea héél anders af kunnen lopen.
door de ontsporing kwamen we gevaarlijk dicht bij het andere spoor, de rest kun je zelf wel bedenken.
ik kom er snel op terug.
groetjes
roko
-
Je mag er dus wel over praten? Ik bedoel, ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat, maar er komt een officieel onderzoek neem ik aan, of is dat al afgerond? Oorzaak van botsing is immers bekend, er stond iets in de weg.
-
Je mag er dus wel over praten? Ik bedoel, ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat, maar er komt een officieel onderzoek neem ik aan, of is dat al afgerond? Oorzaak van botsing is immers bekend, er stond iets in de weg.
ja hoor, natuurlijk mag ik er over praten.
ik mag alleen geen uitspraken doen over (mogelijke) oorzaken, (mogelijke) schuldvraag, (mogelijke) falende beveiliging, enz. enz. enz.
praten is verwerking, en verwerking is goed ;)
-
hier vast een paar foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4971_0682972506364607.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05062008001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05062008.jpg)
-
Oew, ik ben blij dat er niemand meer in zat! Waar ik wel nieuwschierig naar ben: hoe hevig voelt zo'n aanrijding met een heftruck in de trein? Want kun je nagaan als er iets nog zwaarders/groters op de rails staat..
MVG
Frank
-
Oew, ik ben blij dat er niemand meer in zat! Waar ik wel nieuwschierig naar ben: hoe hevig voelt zo'n aanrijding met een heftruck in de trein? Want kun je nagaan als er iets nog zwaarders/groters op de rails staat..
MVG
Frank
ik kan je zeggen....................héél hevig.
wij kwamen zeker een halve meter van de grond af, waarna wij met geweld weer naar beneden vielen.
de klap heeft niets te maken met de afmeting van het voorwerp.
je kunt beter tegen een (lege)vrachtwagen en/of bus aan rijden, dan tegen een heftruck o.i.d.
een bus of vrachtwagen zijn niet massief (volle zand en betonwagens uitgezonderd dan).
een heftruck is één brok massief staal.
een ander voertuig kreukelt en vouw je helemaal op.
met een werkvoertuig, in dit geval een heftruck dus, vouw je niets dubbel, en vangt ook geen impact op.
je knalt er tegen aan, en duwt voor je uit, of je schuift er over heen.
met deze aanrijding was het beide het geval.
de energie die vrij komt, is ongelovelijk hevig, maar word (in dit geval) niet geabsorbeert.
hier http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=87261 (http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=87261) (even op reageer drukken)staan reacties van een aantal mensen die in de trein zaten.
lees het na, en zie wat het teweeg brengt.
-
Duidelijk te zien is ook dat het frame incl contragewicht vrijwel intact is gebleven, de accukap is naar achteren geklapt evenals de mast (die eerst de IRM cabine heeft geraakt) welke opzij is geknakt.
De accu draagt bij aan het eigen gewicht en stevigheid en lage zwaartepunt.
Het verbaast mij dat de Clark niet onder de trein is gekomen, waardoor het treinstel erover "rolt" en de lucht in steekt.
Fijn dat iedereen er nog relatief goed vanaf is gekomen !
-
Wat mij nog erger dan de klap zelf lijkt,is t feit dat je t ziet aankomen en dat je totaal niks kan doen... op hard remmen na dan. Uitwijken is niet mogelijk. Heftrucks zijn inderdaad nogal massief, alsof je tegen n blok beton aan rijdt. Hoe gaat t nu met je Reko?
-
met mij gaat het goed hoor.
ik heb nog beurze knieën, en wat blauwe plekken her en der............................kom je wel over heen ;)
in dit geval was ik blij dat ik het (nog te laat, maargoed) aan zag komen.
ik ben gevlucht naar achteren (omdat een heftruck massief is, en geen energie absorbeert) en kon in mijn vlucht een meisje van 2 redden.
ik heb haar vast gepakt, en tijdens en na de klap beschermd tegen rondvliegend glas, bagage, wanden en vloer.
zij is er met de schrik vanaf gekomen (gelukkig)
als ik haar niet vast had gepakt, was zij net zoals de koffers e.d. door de trein heen geslingerd, met alle gevolgen van dien.
en dat brengt ons meteen op het voorval.
toen ik uit de bocht kwam, reden we baanvaksnelheid, 140 km/h.
ik zag op de overweg iemand druk zwaaien, om mij iets kenbaar te maken.
ik dacht bij mezelf..........................donder op man, ik ben zo bij je........................ik kon nog niet zien wat er achter de mannen stond.
het boven gedeelte van de heftruck was zwart, en viel dus niet op tegen de horizon.
pas toen een van de mannen weg rende zag ik waar ik mee te maken kreeg.....................een heftruck.
hierop heb ik direct een snelremming ingezet, en een alarmoproep gedaan.
met 2 voeten op de tyfoons ben ik naar hun toen gereden, maar ik zag wel dat ik er niets aan kon houden.
toen ik ongeveer een 50 meter van hen vandaan was, ben ik gevlucht, en heb dat meisje vast gepakt.
toen de klap kwam, kwamen we zeker een halve meter van de grond af, waarna we weer met kracht tegen de grond aan gesmeten werden.
na een seconde of 30 al hotsend, stotend en schommelend kwamen we tot stilstand.
ik heb direct het meisje bij haar vader gezet, want ik moest weten hoe eea ervoor stond.
toen ik in de cabine kwam, schrok ik, omdat we heel dicht bij het neven spoor stonden, en mijn eerste gedachte was................................***, de tegentrein moet stoppen!!!!!
na de alarmoproep heb ik direct de kortsluitkabel geplaatst (om de seinen op het nevenspoor te dekken) en ben terug gerent naar de overweg (voor plaatsbepaling).
al rennend naar de overweg heb ik 112 gebeld, en de melding gedaan.
en toen ging alles heel snel...........althans, wat betreft de hulpverlening.
en zo is het kort gezegt gegaan.
hier lees je het alsof het minuten duurt, maar in werkelijkheid praat je over seconde's.
achteraf is het gelukkig gebleven bij 3 licht gewonden en heeeel veeel schrik.
-
Wat een verhaal.. weet eigenlijk niks te zeggen..
Sterkte..
-
Ik wel echter,
Puik actie ondernomen Roko, op de juiste momenten gedaan wat je moest doen! ;D
Een pluim !
-
Wat een prima actie. Snelreming inzetten, alarmoproep en dan naar achteren rennen en nog snel 'n kind veilig stellen ! Knap.
Je reed baanvaksnelheid, 140 km/h. Welke snelheid is dat dan na die 50 meter snelremming - dus welke snelheid schat je bij de klap ?
Sander
-
Zoiets hoor je wel vaker, dat een tegemoet komende trein er nog eens opknalt, omdat de eerst machinist gewond is en dus het andere spoor niet kan blokkeren.
@Sander, die klap komt nog best hard aan. Ik heb 6 jaar geleden met nieuwe Virm remproeven gedaan. Helaas weet ik de getallen niet meer uit het hoofd. Was het niet iets van 700m bij 160?
-
op 50 meter ben ik gevlucht, de remming had ik al eerder ingezet, maar ik schat dat ik 'm toch met ongeveer 100 km geraakt heb.
maar dat is een schatting hoor, kan ook 80 zijn, maar zou ook 120 kunnen zijn.
@Stig:
daar zou je gelijk in kunnen hebben.
Virms kunnen heel hard remmen, en onder ideale omstandigheden staan ze binnen 5 á 600 meter stil.
Als ik kijk naar de afstand die wij nog afgelegt hebben, dan heb ik 'm fors geraakt.
Omdat ie ontspoorde, en die heftruck vast onder het draaistel zat, remt dat óók nog behoorlijk.
Als ik dat allemaal optel, weet ik zeker dat ik minstens nog 100 gereden heb!!
-
Je hebt vast heel snel gereageerd. Maar toch, 50 meter afstand bij 100 km/u. Dan had je 1,8 seconde om weg te rennen - dat is niet veel. Laat het iets meer meters zijn geweest, dan nog heb je razend snel moeten reageren. Dan zie je in feite hoe hard 100 km/u wel niet gaat.
-
Hij had geen veiligheidsgordel om hè, die eerst af moet. ;D
-
Je hebt vast heel snel gereageerd. Maar toch, 50 meter afstand bij 100 km/u. Dan had je 1,8 seconde om weg te rennen - dat is niet veel. Laat het iets meer meters zijn geweest, dan nog heb je razend snel moeten reageren. Dan zie je in feite hoe hard 100 km/u wel niet gaat.
:-[ :-[ je hebt helemaal gelijk :-[ :-[ :-[
het zal eerder 150 meter geweest zijn...........................50 meter is ongeveer de portaal afstand...............en het was verder dan dat.
excuse moi
-
Je hoeft je echt niet te verontschuldigen hoor! Dit soort dingen is altijd lastig.
-
hier staat ook nog een filmpje:
http://www.112noordholland.nl/newsbringer_read.php?bericht=YwxliEOC0LTNz9et0HXDvM3andR9cMTiz (http://www.112noordholland.nl/newsbringer_read.php?bericht=YwxliEOC0LTNz9et0HXDvM3andR9cMTiz)
-
doet niet :( got error 28 from storage engine
jeej nu doet wel
-
http://www.zideo.nl/index.php?option=com_podfeed&zideo=6c494b5a6e773d3d&playzideo=6c6f57546f56383d
Zo dan.