BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 18 August 2025, 22:17:30
-
De laatste jaren heb ik een aantal keren een spoorbaantje met de fietskar naar tentoonstellingen gebracht. Omdat de jaren gaan tellen begint dat een vermoeiende bezigheid te worden. Daarom zit ik nu te broeden op iets kleiners wat ik met een steekwagen in de trein mee kan nemen.
Het idee is een plattelandsstationnetje in een enkelsporige lijn waar treinen elkaar kunnen passeren. Vandaar de naam De Passage.
De basis is een enkele kijkkast, op de tekening binnen de blauwe lijnen.
Voor de lengte denk ik aan iets tussen 1 meter en 1,20.
Aan weerskanten wordt een zwarte doos aangeklikt waarin een treinstel wacht om op het toneel te verschijnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/passage-68a385ced3ed7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/passage-68a385ced3ed7.png)
Net als bij Halte Assel is de bedoeling om het treinverkeer automatische te laten verlopen, als volgt:
stap 1 het rode treinstel komt van links en stopt op spoor 1
stap 2 het blauwe treinstel komt van rechts en stopt op spoor 2
stap 3 het rode treinstel rijdt naar de rechter zwarte doos
stap 4 het blauwe treinstel rijdt naar de linker zwarte doos.
De treinen zijn dan van plaats gewisseld. In de stappen 5 t/m 8 gaat het in omgekeerde volgorde, waarna beide treinen weer op hun uitgangspositie staan. En dan begint het spelletje overnieuw.
De tekening toont slechts de basis. Het geheel kan worden aangekleed met een haltegebouwtje, een overpad om op het perron te komen en wat groenvoorziening.
Verder moet ik nog iets verzinnen om het geheel voor transport zo compact mogelijk in elkaar te vouwen.
-
Volgmodus staat aan! (y)
-
Volgmodus staat aan! (y)
Zeer mede geinteresseerd
-
Zeer mede geinteresseerd
me too! (y)
-
Dit is zo basaal dat ik me afvraag hoe leuk het is.
Wat lokt ons het verwende oog? Is er een verrassing?
Ik weet t niet, Klaas.
Groet
Huibert
-
Huib, ik weet het ook nog niet. Voorlopig is het nog maar een gedachtenspinsel en misschien wordt het nooit uitgevoerd. Maar voorlopig blijf ik doorspinnen.
Of het leuk is weet ik ook nog niet. Het zijn gewoon twee treinstellen die heen en weer rijden. Het is de uitdaging om iets te ontwerpen wat je als handbagage in de trein kan meenemen.
Een verrassing heb ik nog niet gepland. Misschien heb je een leuk idee?
-
Idee? Nederlands thema bv twee DE-I (of II) pendelen. Kan een rode en een blauwe zijn. Voor mij liever geen duits, dat is er al genoeg (te veel).
-
Concept doet mij een beetje denken aan een funiculaire.
Groeten,
Jelmer
-
Grensstationnetje (-halte) met een NS- + NMBS-motorrijtuigje, met aan de éne zijde een Nederlands (Zeeuws) huis met mansardedak en aan de andere kant een Vlaams huis met zadeldak (of boerderijtjes, of herberg/café, of ...)
H0-sporen ietsje schuins leggen = minder saai .
links / rechts respectievelijk NS/NMBS-sein
zie bijvoorbeeld Grensstraat NL-Nispen/B-Essen of elders maar dan niet met een hoofd-Lijn12 >
https://www.google.com/maps/place/Grensstraat/@51.4689576,4.4471594,3a,90y,332.33h,82.97t/data=!3m7!1e1!3m5!1sgL5toBnbZd056dJTQ3LNFw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D7.026518449171718%26panoid%3DgL5toBnbZd056dJTQ3LNFw%26yaw%3D332.3323004158091!7i16384!8i8192!4m15!1m8!3m7!1s0x47c411ac07c60e45:0xdaccd080e8da233b!2sGrensstraat!3b1!8m2!3d51.4695272!4d4.4539983!16s%2Fg%2F1tdfs9c1!3m5!1s0x47c411ac07c60e45:0xdaccd080e8da233b!8m2!3d51.4695272!4d4.4539983!16s%2Fg%2F1tdfs9c1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgxMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D)
https://www.google.com/maps/place/Grensstraat,+Essen/@51.4707894,4.4532565,3a,56.8y,116.86h,90.84t/data=!3m7!1e1!3m5!1sXlQOT5lrFAjyYucnBdXpDQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-0.8351810276553522%26panoid%3DXlQOT5lrFAjyYucnBdXpDQ%26yaw%3D116.85893544092038!7i13312!8i6656!4m6!3m5!1s0x47c411ac07c60e45:0xdaccd080e8da233b!8m2!3d51.4695272!4d4.4539983!16s%2Fg%2F1tdfs9c1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgxMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
-
@Karben: het plan is inderdaad om met een rode en een blauwe DE2 te pendelen. Gewoon omdat ik die al heb en omdat ze een goede lengte hebben voor dit plan.
@Jelmer: het is niet helemaal een funiculaire.
Daar stoppen ze niet altijd en ze arriveren en vertrekken wel precies gelijk omdat ze aan dezelfde kabel hangen.
In mijn plan wachten ze steeds op elkaar.
@hervé: de Grensstraat bij Essen ken ik. Vaak overheen gefietst. Maar voor het mooi zou ik dan nog een Belgisch treinstel moeten hebben, en dat heb ik (nog) niet.
De sporen iets schuin leggen is een goed idee, dat ga ik doen.
-
forum-PM aan Klaas
-
Waarom doe je dat per PB?
-
Dit is zo basaal dat ik me afvraag hoe leuk het is.
Wat lokt ons het verwende oog? Is er een verrassing?
Ik weet t niet, Klaas.
Groet
Huibert
Bouw nu zo'n 20 jaar kleine modelbanen.
Een van de eersten die mij inspireerde was "station Oss-West" van Jan van Remmerden, verveelde nooit om naar te kijken. Zo ook zijn laatste creatie.
We doen het toch om te bouwen en daarna te spelen???!!!
-
Zo is het! (y)
-
Moet er wel wat te spelen zijn. Daarbij is het een tentoonstellingsbaantje. Zie je jezelf al drie dagen dit bedienen, zou mijn vraag aan mijzelf zijn.
Sporen dwars leggen is al wat. Aan beide kanten twee treinen opstellen is mss een volgend idee. Op 1,2m kan dat prima.
Klaas, een Belg is snel gekocht toch?
-
Zie je jezelf al drie dagen dit bedienen, zou mijn vraag aan mijzelf zijn.
Ik hoef het alleen maar in gang te zetten. De automaat zorgt er voor dat de treinen een hele dag heen en weer blijven rijden.
-
Haha, dan heb je niks te doen anders dan oppassen dat het niet gestolen wordt..... :angel:
Niet mijn idee van een weekendje weg. Maar goed.
Ik blijf je wel volgen. Je maakt mooie dingen, dus ik ga er ongetwijfeld van leren. (y)
-
De eerste keer dat ik met mijn fietskarbaantje (Without) op een show stond, was ik hele dagen schakelaartjes aan het flippen. Geen tijd om met bezoekers te babbelen. En als ik dat toch deed vergat ik een trein op tijd te stoppen.
Daarom heb ik voor de tweede voorstelling de automaat gebouwd. Die raakt niet afgeleid door pratende bezoekers.
-
Ga al 31 jaar mee op tentoonstellingen varierend van 2 tot 5 dagen.
De eerste jaren als hulp en bedienaar en sinds 2008 tot 2018 zelf tentoongesteld.
Vanaf die tijd weer ald hulp en bedienaar.
Ik kick, mijn normale uitdrukking laat ik maar weg (grensoverschrijdend), van het spelen in een puzzle zoals die van Ronald.
Blijft leuk en houdt ons jong.
-
Leuk plan! Ben nu bezig met Hemmen Dodewaard als3D print en dit is precies wat ik wil. Maar dan wel digitaal. Met passende geluiden zoals fluitsignaal bij vertrek. Is er een -voor een digibeet te volgen- bestaande schakeling die dat kan.? Appie
-
Ga al 31 jaar mee op tentoonstellingen varierend van 2 tot 5 dagen.
De eerste jaren als hulp en bedienaar en sinds 2008 tot 2018 zelf tentoongesteld.
Vanaf die tijd weer ald hulp en bedienaar.
Ik kick, mijn normale uitdrukking laat ik maar weg (grensoverschrijdend), van het spelen in een puzzle zoals die van Ronald.
Blijft leuk en houdt ons jong.
Zo is dat :)
-
Ieder zn ding jongens. Dat maakt de hobby interessant en leerzaam. Zeker als je over je eigen gedoetje heen bij een ander het gedoe bekijkt
-
Een punt in het ontwerp is de transporteerbaarheid. Met bestaande modules heb ik een pasproef gedaan op mijn steekwagen. Daaruit bleek dat het pakket maximaal 1 meter lang en 35 cm breed mag zijn. Bij grotere afmetingen zit het pakket in de weg bij het lopen.
Ook de diepte is beperkt, ongeveer 30 cm. Dat betekent dat de hoofdmodule er niet zonder meer op past. Die moet uit elkaar worden genomen. Daartoe kwam ik op de volgens constructie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/constructie-68a57d14d2408.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/constructie-68a57d14d2408.png)
De module bestaat uit een onderbak waar de sporen en het landschap op komen en een bovenbak waar de verlichting in komt. De bakken worden met elkaar verbonden door 3 platen.
Bij transport komen de bakken op elkaar te liggen. Dat betekent dat de opbouw op de onderbak beperkt is in hoogte.
-
Hoe doe je t dan met de beide 'buiten'-bakjes?
-
De onderbak is van onderen open, en de buitenbakjes passen in die holle ruimte.
Er moet nog meer mee , b.v. de poten, de kast met elektronica en natuurlijk de treinstellen zelf.
Dus nog genoeg ruimteproblemen om op te lossen.
-
Misschien heb je geen volledige poten nodig. Gewoon een stel korte pootjes waarmee je de baan op een tafel zet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/bewPXL-20241120-191115817-kopie-673e361bd5315.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/bewPXL-20241120-191115817-kopie-673e361bd5315.jpg)
-
Is een mogelijkheid. Moet er wel een geschikte tafel beschikbaar zijn.
-
Als je 1,20 hebt kun je altijd je poten kwijt in die bak.
-
Aluminium uitschuifstokken een optie? Ik gebruik ze voor een tarp bij de tent. Nemen weinig ruimte in en mits goed vastgedraaid kunnen die wel wat gewicht aan.
Groet
Huibert
-
Is een mogelijkheid. Moet er wel een geschikte tafel beschikbaar zijn.
Ik gebruik tegenwoordig een pianostandaard (tip van Lucien Eijdems), maar je zou ook de kar kunnen aanpassen met opklapbare pootjes omgekeerd.
-
En je speelt niet eens piano ;D
-
Niet dat jij heb gezien!!!!!
-
;D ;D
Modelbouwen kunnen die vingertjes van jou wel maar ik zie ze zo nog niet op die wit-ivoren toetsten staan ;)
-
Niet dat jij heb gezien!!!!!
Ik wil dat vooral niet horen, eigenlijk 8)
Groet,
Tjalling
-
Ik gebruik tegenwoordig een pianostandaard (tip van Lucien Eijdems), maar je zou ook de kar kunnen aanpassen met opklapbare pootjes omgekeerd.
Is een pianostandaard hoog genoeg om de sporen op 1,30 m te brengen?
Degenen die ik vind komen niet verder dan 80 cm.
Uitschuifbare alu buizen wel een idee. Ga ik eens naar op zoek. In een kampeerartikelenwinkel, neem ik aan.
-
Ik heb die van mij voorzien van isolatie schuim om het schuiven te voorkomen.
Uitgevouwen tot 40 cm bereikt hij een hoogte van 91 cm.
De optie van uitschuifbare tentstokken is zeker te overwegen.
-
Zo'n 'keyboard'/piano-standaard is min-of-meer een variant op het handige onderstel dat we decennia geleden 'misbruikten': een plooibare strijkplank
Er waren zelfs expo-wedstrijden met een strijkplank als basis ;)
Verkrijgbaar in lichtere maar ook in behoorlijk stevige, stabiele uitvoering - na te kijken
(komt er nu wellicht een vergelijkende studie tussen pianospelen en strijken ...)
Als alternatief voor uitschuifbare tentstokken: uitschuifbare wandel- of langlaufstokken.
-
Klaas, ja, kampeerwinkel. Seroos.
-
Het ontwerp doet mij heel sterk denken aan station Wijlre, toen dat nog onder NS vlag in bedrijf was.
Ik ben daar als tiener begin jaren ‘80/eind jaren ‘70 geweest en dat was mijn eerste kennismaking met DE1’tjes. Eén keer per uur kruisten de treinen en verder was het er stil.
Ik vond dat juist wel interessant, en niet saai. Prima uitgangspunt voor een baantje wat mij betreft.
-
Ik volg het wel graag weer,
Voor deze ruimte zou ik zelf misschien eens uitwijken naar een andere schaal.
3 bomen , wat gras, een tractor en een perron, meer kan je eigenlijk niet kwijt op 35 cm in h0
(Overdreven modus aan)
-
Dat is nou juist de uitdaging ;)
-
Ha, snap ik Ronald, less is more, maar op een steekwagentje alles vervoeren..
En dan ook nog ermee de trein in..
Uitdagingen zijn leuk, maar soms moet de uitdaging ook wel realistisch blijven zeg maar.
Zeker als je een dagje ouder wordt, en transport wel een beperking heeft.
-
Mhoah, vind 't altijd nog knap dat Klaas het met de fiets doet... en nu dan de trein. Niet alledaags en echt een uitdaging in formaat en gewicht. Ben dan ook heel benieuwd waar het naartoe gaat! :)
-
Zo'n reisje met de steekwagen heb ik eerder gedaan. Niet met een spoorbaan, maar met een demo wisselbouw op Eurospoor. Twee Curver kratten met materiaal en gereedschap en dan ook nog kampeerbagage, tent, slaapmat en een tas met kleding. Alles op de steekwagen naar Utrecht. Vraagt onderweg een conducteur: meneer, is dat uw bagage? Ja, dat is mijn handtasje. Was wel minstens 20 jaar geleden, maar ik denk dat ik het nog wel zou kunnen.
Waar het naar toe gaat? In de eerste plaats denk ik aan Goes. Voor mij een treinreisje van minder dan een kwartier.
voordeel is dan dat ik op zondagavond terug kan naar huis. De keren dat ik dat met de fietskar deed ging ik niet meer 's avonds naar huis fietsen. Dan liet ik fiets en kar ergens in Goes achter en met de trein naar huis. Op maandagochtend de boel weer ophalen.
-
U wordt ouder, Papa ;D
-
Parkeerde je die fiets en kar mèt bagage openbaar? Begrijp ik dat goed??
-
Nee, dat begrijp je niet goed. Twee keer heb ik fiets en kar in de hal laten overnachten, en twee keer mochten ze bij de SGB in de loods staan.
-
Ik zie het al voor mij, een fiets met kar onderweg, en een steekwagentje op het perron bij het nieuwe diorama 😊
-
Uitschuifbare tentstokken voor de poten leek me aanvankelijk een goed idee. Maar als je 4 losse poten onder de bak zet, dan komen alle wrikkrachten ook op de bak, en dat wil ik voorkomen. Tussen de poten wil ik verband aanbrengen en dat wordt lastig met die tentstokken. Daarom grijp ik toch maar terug op de klassieke houten pootstellen. Op de tekening laat ik zien hoe ik dat wil maken. Beide pootstellen worden gekoppeld met triplex platen waar eventueel nog gaten in kunnen om gewicht te besparen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/pootstellen-68adf3068baca.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/pootstellen-68adf3068baca.png)
-
Mooie oplossing.
Nog een alternatief, schaarpoten, voorbeeld: https://www.amazon.nl/Schaarpoten-dienblad-opvouwbaar-grenenhout-afmetingen/dp/B091CV7BTN
-
Is een dingetje inderdaad bij de tentstokken. Scheerlijnen zijn dan geen oplossing ;D
En die houten poten passen dan binnen de bakken ivm transport?
-
De ruimte binnen de bak gaat gebruikt worden voor de zijbakjes. Er is dan geen plek meet voor de pootstellen. Die komen er tegenaan. Alle platen komen daar weer tegenaan en dan is de lepel van de steekwagen vol. Spanbandje er omheen en gaan.
-
Opgelost! (y)
-
Klaas, ik neem aan dat je de lange triplex platen dan op de locatie aan elkaar moet schroeven?
Ik heb daar bed-beslag voor genomen.
Kan je zo in elkaar klikken.
Bevalt me goed.
En ook geen stelpootjes?
Succes
Ronald Visser
-
Ronald, Uiteraard worden de lange platen pas op locatie vastgezet. De methode met bedhaken ken ik. Bij Halte Assel en voorgangers gebruik ik een vergelijkbaar systeem, met wandrails en plankdragers zoals die in elke bouwmarkt te koop zijn. In dit geval denk ik meer aan stokschroeven en vleugelmoeren.
Vanwege het transport wil ik alles zo plat mogelijk hebben, dus geen uitsteeksels aan de buitenkant.
Stelpootjes laat ik voorlopig achterwege. In eerste instantie denk ik aan de Zeelandhallen. De betonvloer daar is zo snaarstrak dat ik ook mijn huidige baantje daar neerzet zonder dat er iets moet worden afgesteld. En mocht het ergens anders wel nodig zijn, dan denk ik aan de bierviltjesmethode.
-
De allergoedkoopste methode ;D
-
(y) (y) (y)
-
Interessant concept Klaas, ik ben erg benieuwd.
Volgens mij kan je pianostandaarden ook hoger krijgen, je moet er ook achter kunnen staan. Wel zijn ze misschien redelijk zwaar? Ik zit te denken aan een strijkplank als onderstel, Dat vouwt namelijk vlak(ker) op en is misschien wat lichter. Een piano weegt namelijk wel meer dan strijkgoed.
Ik ben benieuwd hoe je je concept uitwerkt!
Groeten,
Rogier
-
Vraag het eens aan Mitchell, die heeft ervaring met een modelbaan op een strijkplank (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106666.msg3222381781#msg3222381781):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/325497923-509632127824663-1941098443078717153-n-641ac70582539.jpg)
-
Het idee van een strijkplank heb ik ook bekeken. Maar dat valt af omdat ik de spoorbaan op minstens 1,20 m hoogte wil hebben en dat lukt niet met een strijkplankonderstel.
-
Wat 'automatische' bediening betreft, zou ik hem half automatisch maken. Als beide treinen in het midden zijn opgesteld, dat het publiek op een knopje kan drukken wat de automaat verder laat stappen.
-
Ik zit te denken aan een strijkplank als onderstel, Dat vouwt namelijk vlak(ker) op en is misschien wat lichter.
zie ook Post #36, pag.3 hierboven ;)
> diverse types strijkplanken, lichtere en zwaardere, wellicht te vinden in de Kring(loop)winkels ...
heb een vintage-exemplaar op eigen zolder staan 'om ooit te gebruiken als onderstel' : stevig maar niet licht ...
-
de heer Mitchel heeft er, op de foto's, wel 4 achter elkaar staan, strijkplanken
kan hij in voorkomend geval heel grote overgordijnen strijken, ook
het zijn Z-schaal segmenten, die zouden nog lichter kunnen zijn dan H0-bakken (?)
-
LS,
Ik heb in een ver verleden eens de complete kamp inventaris inclusief eten en 2 6-persoonstenten tenten voor een Internationaal Scoutingkamp met m'n gidsen vervoert in, en op een groot model 'Bruine Bak' (Wheely Bin) via de nachtboot Hoek van Holland - Hull. Stevig en mobiel! Een paar spanbandjes doet wonderen. Let wel op goed inpakken, meeste gewicht onderin.
Met wat knutselwerk zo achter de fiets te hangen. En ben je de hobby zat, ergens laten staan waar er al meer buiten staan.
-
De baan nog voor het begin in een kliko?
Ik moest even googlen op bruine bak ..
-
@Treintje-komt-zo: volgens mij ben je te laat ingestapt. ;D
Ga even terug naar het begin van dit topic, dan zie je dat het niet om een fietskar gaat. Het is de bedoeling dat dit baantje op een steekwagen past die ik in de trein kan meenemen.
-
@Treintje-komt-zo: volgens mij ben je te laat ingestapt. ;D
Ga even terug naar het begin van dit topic, dan zie je dat het niet om een fietskar gaat. Het is de bedoeling dat dit baantje op een steekwagen past die ik in de trein kan meenemen.
Ja Klaas lezen is een kunst!!!
-
Om een beeld te krijgen hier een foto van de steekwagen die het moet gaan doen.
De handbeugel heb ik verbreed met een extra buis zodat ik naast de steekwagen kan lopen in plaats van er voor of er achter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250827-163353-68af192eb26c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250827-163353-68af192eb26c1.jpg)
En hier met een module er op. Deze is 40 cm breed, dat is net te veel. Er blijft te weinig handruimte over om de beugel comfortbel vast te pakken. Daarom wordt alles beperkt tot een breedte van 35 cm. De hoogte van 122 cm blijkt bij nader inzien wel te kunnen. Dus de pootstellen kunnen ook 122 cm hoog worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250827-163230-68af192eb26bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250827-163230-68af192eb26bb.jpg)
-
Interessant :)
-
Ja , moet ik weer de wijsneus uithangen… nou laat ik lekker mijn ervaring delen..
Mijn ervaring met dit type steekwagen.
Ik zeg niet doen. Wielen zijn niet geschikt voor zwaar en lang rijden en zijn ook niet achteraf bij te bestellen.
getest op lowlands door mijn dochter, heb een vervangende steekwagen gekregen, en heb nu dus 1 reserve wiel 😊
-
Wat is zwaar.... ik heb hem ook en heb er echt heeeeeel veel mee gesjouwd. Totdat het frame brak ;) Ding kan aardig wat hebben hoor. Mooiste is altijd de grotere luchtbanden maar die zijn dan vaak weer onhandig mee te nemen en op te slaan.
Hoe kleiner het wiel, hoe oncomfortabeler het rijdt.
-
Met deze steekwagen heb ik al kilometers afgelegd. En zwaar is niet het punt, ik probeer juist alles zo licht mogelijk te houden. Maar misschien is het een goed idee om de wiellagers te smeren voordat ik er weer mee op pad ga.
-
Mocht je nog een compleet frame zonder wieltjes nodig hebben, ik heb er nog een liggen 😀😀
-
Het nadenken over het ontwerp gaat gewoon door.
Oorspronkelijk had ik bedacht om de achterplaat tegen de onderbsk en de bovenbak te schroeven. Maar om een kijkopening van voldoende hoogte te krijgen zou die plaat 50 cm breed moeten zijn. Voor he transport mag de plaat maximaal 35 cm breed zijn. er moet dus een andere constructie worden bedacht. Ik denk er nu aan om op de achterranden van de beide bakken een alu profieltje te bevestigen waar de plaat tussen wordt geschoven. dan hoeft die maar 30 cm breed te zijn.
Bij mijn huidige baantje Halte Assel is de besturingselektronica in een aparte door ondergebracht. De schakeling zit vol met leds waaraan ik kan zien war de toestand is. Makkelijk als er een storing is, ik kan dan zonder te meten zien waar het hapert.
Bij dit baantje wil ik de elektronica in de onderbak aanbrengen om de zaak compact te houden. Om dan toch de situatie in de gaten te houden komt er in de voorrand een verzonken paneeltje waar al die leds in komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/constructie-2-68ce963a649eb.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/constructie-2-68ce963a649eb.png)
-
Als de bovenbak (baldakijn) voldoende, stabiel 'hangt' aan de 2 zijpanelen, kan de achterwand (decor) mogelijk nog in lichtere uitvoering dienst doen. Oprolbaar?
-
De bedoeling is dat de zijpanelen van 4 mm triplex worden. Ik denk dat dat niet stabiel genoeg is. Maar dat moet blijken als het gebouwd is. De gedachte is dat de achterplaat tussen de zijplaten wordt opgesloten, zodat de zaak zijdelings stabiel wordt. Een oprolbare achterwand lijkt me niet praktisch, want waar laat ik dat rolletje dan?
-
aan uw rugzak, zoals een kampeerslaapmatje ;)
https://image.asadventure.com/content/dam/asadventure/landingpagina/keuzewijzers/slaapmatten/top_slaapmat.jpg/jcr:content/renditions/cq5dam.web.1576.1576.jpeg?v=1701513564796&imgeng=/w_1576 (foto ASAdv.)
-
Andersom denken?
Dus iets wat van boven naar beneden schuift zoals een keuken la uitschuifbaar is?
En dan een piano scharnier om de overige 15 cm te overbruggen
-
@hervé, ik denk dat ik naast de steekwagen ook nog een rugzak of zoiets nodig heb om alles mee te nemen.
@barry, bij jouw oplossing krijg je een naad in de achtergrond. Dat is niet fraai.
Op dit plaatje is te zien hoe ik de ruimte in de onderbak wil indelen. Je kijkt hier tegen de onderkant aan.
Verder spreekt het plaatje voor zich. (denk ik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bakindeling-68cf016fdfa12.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bakindeling-68cf016fdfa12.png)
-
Bij nader inzien vond ik de bakindeling niet zo handig. Bij het bedenken wat er allemaal aan elektronica in moet bleek dat geplande vakje te klein. Nu zou ik de rest in het lege vak (rechts op het vorige plaatje) kunnen onderbrengen maar de afstand tussen de twee vakken maakt het niet handiger. Dus de hele zaak opgeschoven zodat er een ruim vak ontstaat waar alles in past. Midden tussen de twee zijbakjes komt nog een kabelgootje waar de draden naar de spoorsecties en het rechter wissel in komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bakindeling2-68e1830690fae.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/bakindeling2-68e1830690fae.png)
De elektronica ga ik op een klep monteren. Op de tekening in gesloten en geopende toestand getekend.
In gesloten toestand is de elektronica goed beschermd tijdens transport. In geopende toestand is alles goed bereikbaar als de module op zijn poten staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/elektroklep-68e1830690fae.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/elektroklep-68e1830690fae.png)
-
Hoewel de uitvoering nog niet aan de orde is, toch maar de beide pootstellen gemaakt. Gewoon om te zien hoe dun ik kon gaan. Dit voelt stevig genoeg. Poten zijn 18 x 18 mm, de rest is 4 mm triplex.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-190911-68fd0c6ed60f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251025-190911-68fd0c6ed60f1.jpg)
-
Om een beeld te krijgen van de haalbaarheid even wat lijnen op de beoogde bovenplaat gezet.
Ook de positie van de perrons aangegeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251101-113617-6906033d889b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251101-113617-6906033d889b4.jpg)
En met de treinstellen er op.
Het past, maar het houdt niet over. 't kennet zeggen ze dan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251101-113810-6906033d6c202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251101-113810-6906033d6c202.jpg)
-
Genau ;D
-
Om een beeld te krijgen van de haalbaarheid even wat lijnen op de beoogde bovenplaat gezet.
Ook de positie van de perrons aangegeven.
En met de treinstellen er op.
Het past, maar het houdt niet over. 't kennet zeggen ze dan.
Ik zie dat je van het oorspronkelijk eilandperron bent overgestapt naar 2 losse perrons. Is een eilandperron toch niet handiger in dit geval, dan houdt het wellicht wel wat over?!
-
Zo'n geschrankt verloop van inrij-/uitrijsporen, aan een eenvoudige halte, geeft een minimum aan speelsheid.
Vraag: was dit 'verspringen' van de spoorlijn -in werkelijkheid- een gevolg van lokale landschappelijke omstandigheden ?
-
Je zou ook het station deels op de rand van de bak kunnen leggen. De treinen stoppen dan maar deels in het zicht, maar je krijg wel iets meer ruimte voor de rest van de scene, of om in het zicht een slanke wissel te gebruiken.
-
@VAM: bij een eilandperron moeten de sporen verder uit elkaar en dan blijft er te weinig rechte perronlengte over.
Dat idee heb ik dus afgeserveerd.
@hervé: de versprongen ligging komt voort uit een eerdere opmerking dat het mooier is om het station iets schuin te leggen. Daardoor kom ik aan de einden beter uit.
Maar ik zal het ook nog eens uittekenen met een recht doorgaand spoor.
@Sikko: ik snap niet goed wat je bedoelt. Waar laat ik dan het andere wissel?
-
Zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Scherm-afbeelding-2025-11-01-om-16-15-03-69062412267ec.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Scherm-afbeelding-2025-11-01-om-16-15-03-69062412267ec.png)
-
Dat gaat niet, want in verband met het transport mogen de schaduwbakjes niet langer zijn dan 60 cm.
Dat is net genoeg om het treinstel uit het zicht te laten verdwijnen, maar die wisselverbinding past er dan niet meer bij.
Je brengt me wel op een idee. Ik kan de twee sporen in de linker schaduwbak laten doorlopen, zonder wissels.
Dan blijft de suggestie van een passeerstation, maar dat linker wissel laat ik dan over aan de verbeelding van de toeschouwer.
Omdat er dan voldoende lengte overblijft is een eilandperron ook weer mogelijk. Het totale station kan dan smaller worden, waardoor er meer ruimte voor het landschap komt.
-
En het stationsgebouw in halfformaat met spiegel ter heling?
Heb je gelijk een mooie verdwijnpuntcamouflage. Overwegje met bomen voor passagiers tussen de sporen of naar het eilandperron als zichttrekker en klaar is Klaas. 😉
-
Ik heb voor Zeebeke spiegelend acrylaat gebruikt, daar kan je vrij eenvoudig een gat in zagen. Waar je wel over na moet denken is dat de spiegel een gelijke hoek moet hebben aan de hoek die de baan maakt ten opzichte van de voorrand. Dat is ook precies het venijn, want acrylaatglas trekt krom als je het niet vlak tegen iets aanplakt, dus dan moet je zijwand ook schuin zijn, of je moet een soort wig maken (dat heb ik gedaan.
Of beter, gewoon 90 graden aanhouden. ;)
-
Leuke ideeën die hier worden aangedragen. Maar niet allemaal makkelijk uitvoerbaar. Bij alles houdt ik rekening met het transport.
Een van de beperkingen is dat er op de baan niets hoger mag zijn dan 10 cm. Een echt stationsgebouw valt dan al af. Ik zat meer te denken aan een eenvoudig plaatskaartenkantoortje zoals de Sextant. Of misschien helemaal geen gebouw.
Een spiegel, zeker als die schuin moet staan, wordt ook lastig bij transport. En de boel recht leggen om de spiegel onder 90 graden ter houden, dat is een gepasseerd station.
Voor de verdwijntruc van de sporen aan één kant zat ik te denken aan een viaduct over de sporen. Als ik in alles de grenzen aanhoudt moet dat passen binnen een hoogte van 10 cm. En de toegang naar het perron kan dan via een trap vanaf het viaduct. Dat is een situatie die ik in Engeland een paar keer ben tegengekomen.
-
Hoi Klaas ,.
Het is maar een plotslinge gedachte als ik jouw plannen lees.
Heb je wel eens gedacht aan een rollator ? Dan ben je van het poten probleem af. de rollator als transport / draagwagen en als onderstel voor de baan als hij in werking is..
Peter
-
Is een rollator hoog genoeg om de sporen op 1,30mH te brengen?
-
Ha Klaas,
Om de spiegel onder een hoek te maken hoeft de bak niet onder dezelfde hoek te worden gebouwd. Aannemend dat het spoor maar een paar graden schuin op de bak ligt, geldt dat voor de spiegel evenzeer. De bak kan gewoon recht blijven. Van voor naar achter scheelt dat dan maar een paar cm die je aan de voorkant 'minder' hebt.
Wat het stationsgebouw maakt het denk ik niet zoveel uit of t een gebouw is of een bouwwerkje. Zelfs een wachtruimte kan. Als t maar de helft is van wat met het spiegelbeeld samen een heel is. ;)
Sikko's idee van spiegelend acrylaat is wel een goeie, denk ik. Lichter en minder kwetsbaar.
Een trap vanaf een viaduct is denk ik een typisch Engelse oplossing, net als de veel voorkomende gietijzeren trapconstructies. Ik ken ze in Nederland eigenlijk niet.
Groet
Huibert
-
Een trap vanaf een viaduct ken ik in Nederland ook niet. In België wel veel gezien maar daar is het vaak een gemengde situatie. De perrons kunnen zowel vanaf het viaduct als vanaf een gelijkvloerse weg worden bereikt. Het viaduct dient dan vaak als verbinding tussen twee perrons.
-
Is er bij de halte Delft Campus geen trap naar de perrons vanaf het viaduct?
Peter
-
Even op maps streetview gekeken, en inderdaad.:...
-
De situatie bij Delft Campus ken ik wel. Maar ook daar is er een gemengde situatie. Je kunt ook vanaf een weg onder het viaduct op het perron komen.
Maar een situatie waarbij de trap vanaf het viaduct de enige toegang is tot het perron ken ik in Nederland niet.
-
Das war einmal: sinds het Delft campus is zijn de trappen naar het viaduct niet meer.
Er is wel een tunneltje onder de sporen bijgekomen.
-
De situatie bij Delft Campus ken ik wel. Maar ook daar is er een gemengde situatie. Je kunt ook vanaf een weg onder het viaduct op het perron komen.
Maar een situatie waarbij de trap vanaf het viaduct de enige toegang is tot het perron ken ik in Nederland niet.
Dit was nog in de tijd dat het station Delft Zuid heette volgens mij.
-
Een trap vanaf een viaduct ken ik in Nederland ook niet.
Het is jouw project Klaas, maar in deze zeg ik "laat je niet te sterk beperken door de werkelijkheid en laat voldoende ruimte voor fantasie".
Ik heb jouw ideeën, mogelijkheden en beperkingen doorgelezen en m.i. heeft Delft-Zuid best wel wat overeenkomsten met wat jij zou willen.
Met name de foto's uit de jaren 70 op Stationsweb (https://www.stationsweb.nl/station.asp?dir=delftzuid) bevatten volgens mijn duidelijk overeenkomsten met jou plannen en dus ook inspiratie en ideeën.
Met een Sextant krijg je een voorstadhalte uitstraling, met IJmuiden Zeeweg een landelijke -.
In het laatste geval zou je i.p.v. een viaduct ook kunnen kiezen voor een dijk, met onderdoorgang, met een knipoog naar Beugen-Laag (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Kruispuntbeugen2.jpg).
Succes met de doorontwikkeling van dit interessante project (y)
-
Den Haag Centraal en Maastricht Randwyck hebben ook een trap vanaf een viaduct. Verder zijn er stations aan het begin van een insnijding zoals Overveen, Oosterbeek en Baarn waar er vlakbij het station een viaduct is. Dat is ook een mooi verdwijnpunt.
-
Das war einmal: sinds het Delft campus is zijn de trappen naar het viaduct niet meer.
Er is wel een tunneltje onder de sporen bijgekomen.
Zou kunnen. Ik kwam er wel eens toen het nog Delft zuid heette. Later kwam ik er alleen doorheen met een intercity die daar niet stopt. Op streetview zijn die trappen nog te zien, maar die foto's zijn 6 jaar oud. Op de luchtfoto's zijn ze niet meer te vinden.
Er zijn ongetwijfeld nog meer stations met een trap van een viaduct naar het perron. Maar stations waar die trap de enige toegang is, die ken ik niet.
Ik ben het met Eric eens, ik laat me niet beperken door dingen die in het echt niet voorkomen. Dus ook al bestaat het niet, ik kan zelf beslissen om het toch te maken.
-
Ik zou me er geen zorgen om maken. Immers we zien de trappen, maar er is ook nog een ander fictief deel van het station wat we niet zien omdat het achter de grens ligt van het weergegeven deel van de scene. (y)
-
In Putten is een brug voor wandelaars die beide perrons verbindt. Als je de bovenleiding wegdenkt, zou het misschien bruikbaar kunnen zijn?
https://www.google.nl/maps/@52.2655153,5.5755274,3a,46.9y,167.23h,96.2t/data=!3m7!1e1!3m5!1svJQlgOs2o3rMZYpbIkLmXQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-6.197572438756566%26panoid%3DvJQlgOs2o3rMZYpbIkLmXQ%26yaw%3D167.2270820377953!7i13312!8i6656?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTAyOS4yIKXMDSoASAFQAw%3D%3D (https://www.google.nl/maps/@52.2655153,5.5755274,3a,46.9y,167.23h,96.2t/data=!3m7!1e1!3m5!1svJQlgOs2o3rMZYpbIkLmXQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-6.197572438756566%26panoid%3DvJQlgOs2o3rMZYpbIkLmXQ%26yaw%3D167.2270820377953!7i13312!8i6656?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTAyOS4yIKXMDSoASAFQAw%3D%3D)
Groeten,
Rogier
-
Voetgangersbruggen zijn er legio! Bussum Zuid, Woerden, Hillegom, Arnhem, etc.
-
Na het een en ander te hebben overdacht ga ik toch weer terug naar het plan zoals op de foto's in reactie #81.
Het idee om aan één kant het wissel weg te laten heeft toch nadelen. Doordat er maar één wissel is kunnen de treinen elkaar niet echt passeren. Het rode treinstel rijdt dan altijd over spoor 1 en het blauwe alleen over spoor 2. En ze passeren elkaar afwisselend links en rechts rijdend. Zo lijkt het meer op een splitsingsstation dan op een passeerstation.
Ik blijf dus bij het idee zoals op de foto's in reactie #81. Maar dan niet met rechtse wissels maar met linkse. Mijn idee was dat een binnenkomende trein toch al langzaam rijdt en dus over een afbuigend wissel kan komen. Bij het wegrijden ligt het wissel rechtuit en de trein kan dan direct volgas vertrekken.
Maar in het grootbedrijf denken ze daar kennelijk anders over. Als voorbeeld vond ik de spoorlijn van Sauwerd naar Roodeschool. Daar liggen in alle passeerstations de sporen versprongen, maar de treinen komen binnen over een rechtuit liggend wissel en ze gaan over een afbuigend wissel weer weg.
-
Hoi Klaas,
Van smalspoor weet ik dat je een wissel het liefst afbuigend berijdt vanuit het puntstuk, dat is een stuk minder ontsporingsgevoeliger dan dat je een wissel afbuigend berijdt vanuit de tongbeweging. Ik vermoed dat dat de achterliggende reden is. De snelheid zal bij binnenkomst en vertrek redelijk vergelijkbaar zijn.
Groeten,
Rogier
-
Die wissels liggen ook wat verder weg van het perron, wat zoiets mi rechtvaardigd. (Zie ook Rogier)
Wat je nog zou kunnen overwegen is een 'taartpuntwissel'
Dan heb je noch een wissel, noch een uitloopspoor nodig.
Plankje met rail, draaipunt achterop en aan de voorkant te verdraaien van t ene naar t andere spoor.
Hoe dat met automatisch bedrijf moet weet ik niet, maar in dat soirt dingen ben je een meester, dus daar maak ik me geen zorgen om ;D
-
Huup, met taartpuntwissel bedoel je waarschijnlijk een segmentdraaischijf. Bij automatisch bedrijf werkt dat net als een wissel. Met een motoraandrijving tussen twee eindstanden bewegen. Dat zal dan wel in het eindbakje moeten. Ga ik even op studeren hoe dat te realiseren is.
-
Ja, dat bedoel ik inderdaad.