BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 05 June 2008, 20:17:31
-
Ik las op Somda dat de nieuwe V-IRM stellen 9547, 9548 en 9549 in ons land zijn en dat ze sinds 03-06-2008 in Onnen staan voor diverse proefnemingen en testen.
ik hoop dat iemand meer weet te vertellen wanneer deze drie stellen precies binnen zij gekomen in ons land en mogelijk wat de baknummers zijn van deze stellen.
groetjes edwin
-
Ik denk dat dit toch echt een vraag is voor, en deels ook al te lezen is op, somda in het topic "Nieuwe VIRM's" (http://www.somda.nl/www/forum/4163/).
Groetjes Michiel
-
klopt want ik wil een lijstje gaan maken met deze informatie en met de baknummers.
groetjes edwin
-
Is dat dan later ook in de HOV railnieuws terug te vinden?, groetjes Michiel
Ps; mocht ik een nieuw stel hier tegen komen en ik denk er aan dan zal ik kijken wat ik noteren kan.
-
Is goed ;)
groetjes edwin
-
maar eigenlijk zijn dat toch geen V-IRM maar gewoon IRM want ze zijn niet verlengt maar al standaard 4 of 6 delig. toch?
-
Ze zijn gewoon standaard viertjes die nieuw zijn gebouw als vervolg order op de oude stellen .
groetjes edwin
-
Nou een IRM heeft de 2 pantograven niet op dezelfde bak zitten. Kan ook 3 delig zijn enz. Dus dit zijn gewoon VIRM's.
-
De oorspronkelijke IRM stellen heetten DD-IRM (Dubbeldeks Interregio Materieel). Toen deze stellen verlengd werden tot viertjes en zesjes, gingen ze V-IRM heten, waarbij de V voor verlengd staat. Er werden toen ook al nieuwe stellen bijgebouwd, serie 8700 en 9500. Men heeft toen al ervoor gekozen om ook die stellen V-IRM te noemen, omdat ze verlengd zijn t.o.v. het oorspronkelijk ontwerp. Zo ook nu met de volgende vervolgorder.
Jeroen
-
de 9548 is al gesignaleerd in Venlo voor proefritten.
groetjes Chris
-
Vreselijk..
Het comfort in deze dingen is ver beneden alle peil. Weg ermee ;D
Bart
-
Toch knap dat je dat nu al weet...
Zoals je kunt lezen hiervoor hebben deze stellen een ander interieur...
-
Kun je nagaan hoe slecht het vorige was... 8)
-
De V van VIRM is eigenlijk (inmiddels) een loze aanduiding. Er is dus niets op tegen om het weer gewoon IRM te noemen.
-
Behalve dat iedereen dan denkt dat je het over de oorspronkelijke versie hebt.
VIRM slaat op de verlengde versie van het oorspronkelijke ontwerp en dan maakt het niet uit of de stellen daadwerkelijk ooit zijn verlengd of nieuw volgens het verlengde ontwerp zijn geleverd.
-
De oorspronkelijke is toch de DD-IRM? ;)
- Peter
-
Een naam wijziggen van VIRM naar IRM kost een beetje veel geld en is een beetje zinloos iedereen weet wat VIRM is. En om dan om die eene letter alle documentatie en zo opnieuw uit te moeten geven is een beetje zinloos lijkt me.
Verder zit VIRM technisch gewoon anders in elkaar dan DDIRM en is het verschil dus niet alleen 1 of 2 bakken extra.
Groetjes Michiel
-
VIRM heette officieel DD-IRM (in de praktijk IRM) en is dus technisch hetzelfde behoudens de wijzigingen die aangebracht zijn bij de verlenging.
Lees hier (http://) de geschiedenis.
Gr.
Eric
-
Toch knap dat je dat nu al weet...
Zoals je kunt lezen hiervoor hebben deze stellen een ander interieur...
Dat andere interieur valt nog wel mee hoor, het zijn in fijte dezelfde stoelen alleen met stoffen bekleding en een ander kleurtje ;)
-
Behalve dat iedereen dan denkt dat je het over de oorspronkelijke versie hebt.
Dat nu toch niet meer zo rondrijdt. Als je het nu IRM noemt snapt iedereen wel dat je de hele serie bedoelt. Als je een deel van de serie wilt aanduiden kan je beter spreken van de oude IRM (82/8400) of de deelserie (VIRM-II etc) erbij noemen. Er zit sowieso verschil tussen het oudere VIRM en het nieuwere (9547-9598).
-
alle virm-4 stellen die nu in nederland zijn, zijn nog eigendom van bombardier. In onnen worden koppel proeven gedaan met virm1,2 en 3.
Zowel met hele treinstellen maar ook met losse bakken. Software matig zijn er toch wel wat problemen aan het licht gekomen.
-
Dat nu toch niet meer zo rondrijdt. Als je het nu IRM noemt snapt iedereen wel dat je de hele serie bedoelt. Als je een deel van de serie wilt aanduiden kan je beter spreken van de oude IRM (82/8400) of de deelserie (VIRM-II etc) erbij noemen. Er zit sowieso verschil tussen het oudere VIRM en het nieuwere (9547-9598).
Spoorbelangstellenden zijn toch niet alleen in het hier en nu geïnteresseerd? Mijn indruk is dat als ik IRM roep, door iedereen wordt gedacht dat het over de oorspronkelijke serie gaat.
Door NSR trouwens ook. Het oorspronkelijke ontwerp heet daar IRM, het latere ontwerp heet V-IRM. Ook daar willen ze de ontwerpen die momenteel nog rondrijden als het even kan kunnen onderscheiden van eerdere ontwerpen.
-
VIRM-in-aanbouw transport.
3e foto.
klik (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?4,3833087)
-
Deze bakken hebben ook nog niet hun eigen draaistellen.
Dit zijn ook geheel lege bakken.
-
VIRM-in-aanbouw transport.
3e foto.
klik (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?4,3833087)
Merkwaardig gezicht dat de 1e klas band onder verder doorloopt dan boven ??? .
Henk
-
Dan zal de eerste klas afdeling beneden wel groter zijn dan boven lijkt me. Is toch vrij logisch of niet?
-
Dat is met de virm-2 en de virm-3 ook al zo
-
abv3/4
-
Deze bakken hebben ook nog niet hun eigen draaistellen.
Dit zijn ook geheel lege bakken.
Klopt, is een transport van de ene naar de andere fabriek.
-
Spoorbelangstellenden zijn toch niet alleen in het hier en nu geïnteresseerd? Mijn indruk is dat als ik IRM roep, door iedereen wordt gedacht dat het over de oorspronkelijke serie gaat.
Door NSR trouwens ook. Het oorspronkelijke ontwerp heet daar IRM, het latere ontwerp heet V-IRM. Ook daar willen ze de ontwerpen die momenteel nog rondrijden als het even kan kunnen onderscheiden van eerdere ontwerpen.
Mijn indruk is juist dat je dan gewoon al het IRM bedoelt, zal wel iets persoonlijks zijn. Mijns inziens duidt de NS juist aan door het spreken over V-IRM dat ze gebaseerd zijn op het nieuwere ontwerp (wat ik al zei).
-
Ik heb gelezen dat de nieuwe VIRM's het interieur krijgen van de ICRm en de ICMm. Goede zaak!!!
-
Waar heb je dat gelezen? Altijd handig om erbij te zetten. :)
- Peter
-
Wat ik altijd vreemd gevonden heb ik zijn de inhammen op de dakken van de koprijtuigen van de vervolgseries.
Kijk, op de omgebouwde serie DD-IRM naar de V-IRM hebben daar de panto's gezeten en is het een keus om deze al dan niet dicht te maken. Maar bij de vervolgseries zijn deze inhammen volledig nutteloos maar toch zijn de aangehouden.
Dat komt de aerodynamica niet ten goede.
Groetjes Ronald
-
Het lijkt me dat de invloed van het wel of niet vullen van de inhammen weinig invloed heeft op de aerodynamica van de trein, zo hard zullen ze ook weer niet gaan. Bij het DDM/DDAR is trouwens hetzelfde gebeurd, het houdt het wat gelijk aan de eerdere series.
-
Misschien om de mogelijkheid open te houden om in gemengd 1.5kV=/25kV~ bedrijf te rijden?
- Peter
-
Ik zag er eentje gister bij Utrecht staan, ik vind normaal de VIRMs maar lelijke dingen, maar zo helemaal nieuw en glimmend zagen ze er zowaar mooi uit.
-
Beste Peter,
In de laatste RailMagazine staat een artikel over de nieuwe VIRM, met daarin de bevestiging van de vervangen van het interieur.
Groeten Pieter
-
vanmorgen van gouda naar den haag in nieuwe virm gezeten, het is een fraai ontwerp en lekker ruimtelijk. het was treinstel 9558.
andere mensen, reacties?
-
Zondag 2 op de foto gezet. Ze zaten in de dienst naar Venlo. Ze zijn makkelijk te herkennen. Ze hebben geen koelkastairco in de cabine staan. Mochten jullie de foto's willen zien dan hoor ik het wel.
-
Vandaag in Den Haag waren we ook ruim voorzien van nieuwe V-irm stellen. heb er vandaag nog 1 gereden. Net of ik een nieuwe auto bij me had :P
Manuel
-
Wat mij opviel is dat het trollyliftje ontbreekt, zodat de trappen nu een normale breedte hebben. Prettig, want nu kunnen mensen langer dan pakweg 1 meter 80 ook van de trap gebruik maken zonder zich in bochten te hoeven wringen.
-
Zondag 2 op de foto gezet. Ze zaten in de dienst naar Venlo. Ze zijn makkelijk te herkennen. Ze hebben geen koelkastairco in de cabine staan. Mochten jullie de foto's willen zien dan hoor ik het wel.
Er zijn ook al een aantal virm1 en 2 stellen waarbij de toegevoegde cabine airco al enige tijd is verwijderd. Dit gebeurd tijdens de LT2 Revisie. Dan kan de cabine apart worden geregeld en de rest van de bak is dan minder snel een koelkast. BRRRRR
-
Ok nou ja deze was wel degelijk een nieuwe hoor dus dan had ik een beetje geluk :P
-
De 9554 staat met schade aan de abv6 in onnen. Stroomafnemer is omgeslagen en heeft een stukje dak beschadigd. En natuurlijk allemaal zwarte strepen over het dak heen. Vuurwerk.
-
Zo een foto van de olympische met een nieuwe VIRM staat op mijn site.
http://www.flickr.com/rail4marcel (http://www.flickr.com/rail4marcel)
-
Afgelopen donderdag zag ik de 9552 in Enschede Drienerlo, supporters wegbrengen naar Enschede. Makkelijk te herkennen aan de andere kleur van het interieur.
-
En hoe is het afgelopen met dat interieur?
-
Heeft weer een andere kleur !
-
Of heeft helemaal geen interieur nu.
Je weet maar nooit hoe voetbalsupporters je treintje achter laten, maar meestal wordt het ergste gevreest.
-
Ik heb nog een foto op mijn site geplaatst van een gemoderniseerde VIRM.
-
Of heeft helemaal geen interieur nu.
Je weet maar nooit hoe voetbalsupporters je treintje achter laten, maar meestal wordt het ergste gevreest.
Het is echt niet zo dat echt elke trein die supporters vervoerd heeft aan gort ligt hoor... ;)
-
Niet altijd, maar wel vaak.
-
Hallo, ik zit met een vraag.
Als vast reiziger Rotterdam-Breda wil ik wel eens weten of die nieuwe virm's daadwerkelijk ingezet gaan worden ter vervanging van die ICK's.
Volgens mij was dat aanvankelijk de bedoeling.
Ik begin die ICK namelijk spuugzat te worden, de tijd die nodig is om te wisselen is veel te lang, vooral in de spits.
Wie kan een goed antwoord geven op mijn vraag?
Pieter
-
Volgens mij heb ik wat gemist...Worden de nieuwe VIRM's al ingezet in de reguliere dienst?
-
Ja dus.
En de vering van de bakken staat wat strakker want ze schudden naar mijn idee een stuk minder als de originele (V)IRM's.
Alhoewel, er zullen er nog wel wat kinderziektes inzitten aangezien ik vorige week in een nieuwe IRM zat tussen Utrecht en Leiden met wat problemen. Ter hoogte van Alphen a/d Rijn traden er problemen op met de panto (foutmelding ofzo in de computer, hadden de conducteurs het over). Uiteindelijk met een minuut of 10 vertraging door naar Leiden. Er was namelijk niets te zien en de computer gaf geen fout meer. Dus vermoedelijk gaf de spanningsonderbreking op de brug wat problemen (en niet zoals bij de spurts).
Robert
-
Bij de brug bij Alphen moet de stroomafnemer plat op het dak (is de laatste bovenleidingloze brug in Nederland waarbij dat moet, bij de andere bovenleidingloze bruggen kan de stroomafnemer omhoog blijven door een andere constructie van de bovenleiding) en als de stroomafnemer vanuit de nieuwe VIRM bediend wordt, is er niets aan de hand. Wordt de stroomafnemer vanuit een oude VIRM bediend, omdat die voorop rijdt, en er rijdt een nieuwe VIRM achter, dan gaat het fout. De computer van de nieuwe VIRM denkt dan dat de stroomafnemer kapot is en automatisch naar beneden gekomen is en wil de stroomafnemer dus niet meer omhoog doen tot hem verteld dat de stroomafnemer niet meer kapot is. Moet dus nog even gefikst worden.
Informatie komt van Somda.nl, maar ik heb geen idee waar.
-
Nu wordt dus duidelijk dat ze op nog meer trajecten ingezet worden.
Is mijn vraag dus onzin?
-
Ja, ze zijn al in dienst (en er komen er uiteraard steeds meer). ICK is dus langzamerhand een aflopende zaak. Wordt overigens niet 1:1 vervangen, de IRM's stromen gewoon in de bestaande (grote) IRM-omloop in
-
Afgelopen dinsdga heb ik in een nieuwe IRM gezeten tussen Amersfoort en Amsterdam.
Normaal rijden op dit traject koplopers of ICL. Ik wist niet wat ik zag toen ik ineens in een splinternieuw IRM treinstel zat
-
Bij de brug bij Alphen... ...van Somda.nl, maar ik heb geen idee waar.
Dat klopt ja, en raad eens wie in die VIRM zat toen dat gebeurde ;D
Vroeger toen er alleen nog plan v reed mochten de treinen hun pantograaf gewoon omhoog houden, ook als er wel eens VIRM omgeleid werd uit de serie 2000 (Arnhem - Den Haag) bleven ze gewoon op volgens mij ::)
Maar toen in 2007 VIRM ineens planmatig ingezet werd moest er vanalles veranderen, de snelheid omlaag bijvoorbeeld.
Maargoed, de trein reed door tot net vóór station alphen waar de machinist blijkbaar even wat heeft gereset ofzo waardoor we de laatste 200 meter weer verder konden rijden.
-
Zo een foto van de olympische met een nieuwe VIRM staat op mijn site.
http://www.flickr.com/rail4marcel (http://www.flickr.com/rail4marcel)
Als je nou een link naar de desbetreffende foto neerzet scheelt dat een hoop zoekwerk... , maar veel mooie foto's in je flickr foto profiel!