BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 18 August 2025, 14:11:57
-
Het treinverkeer is verstoord op een van de drukste spoortrajecten van ons land, tussen Eindhoven en Utrecht. Verzakkingen van het spoor leiden tot problemen.
Door de verzakkingen rijden al een groot deel van de dag twee in plaats van zes intercity's per uur tussen Eindhoven en Utrecht. Ook reden er urenlang.....
De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2579067-spoor-verzakt-veel-minder-treinen-tussen-eindhoven-en-utrecht
-
Al jaren is de ligging hier zeer slecht en meerdere keren is er melding gemaakt van de slechte ligging, maar de huidige geleerden vonden het nog steeds in orde, tot nu dan. Dit is een gevolg van het zeer beperkte onderhoud wat er tegenwoordig nog maar wordt uitgevoerd. Volgende kandidaten voor tijdelijke snelheidsbeperkingen zullen ongetwijfeld Gouda-Woerden-Breukelen worden, daar donder je ook als mcn van je stoel af als je 130 km/h per uur rijdt.
-
Als reiziger ontgaat dat je ook niet kan ik uit ervaring delen...
-
Ook Sittard -> Geleen-Lutterade is een langdurige snelheidsbeperking van 40 km/h.
verzakking is hier ook de oorzaak van, en kon wel eens 2 jaar gaan duren voordat het opgelost is.
Jos.
-
Zaterdag ochtend begon het gezeur met verzakking al. Daarvoor hadden ze een verwachting opgegeven dat het 's middags weer normaal zou rijden. Al kon je verwachten dat het niet opgelost zou zijn. Ook zondag was het weer/nog raak.
-
Nederland met z'n slappe bodem . Op veel meer trajekten speelt dit . LAE borden staan ook tussen leeuwarden en Hardegarijp .
Van vroeger kan ik mij herinneren dat de oude spoorbrug bij Gouda ook een probleem was en misschien nog is . Ballastbed zou toendertijd steeds aangevuld zijn en was 9 meter dik geworden. Meer treinen met hogere snelheid op die slappe bodem en ....
( Nu denk ik ook aan auto's op de autosnelwegen . oa spoorvorming erin . :P)
-
Ik ben geen expert, echter lijkt me het slappe bodem verhaal een trucje om er mee weg te komen.
Net als we ineens overal dassenburchten hadden, maar vaak alleen onder 1 spoor.
Het zal ongetwijfeld, maar mij lijkt het meer een kwestie van te weinig en te laat onderhoud.
-
Bijna 2 jaar geleden hebben we hetzelfde in Zeeland gehad.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109494.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109494.0)
Er is toen een tijdje op meerdere plekken aan het spoor gesleuteld en nu hoor ik er al een jaar niks meer over.
-
Het heeft niets te maken met uitholling van het onderhoud, want er zijn normen met marges waar het spoor binnen moet vallen. Net als bijvoorbeeld de profieldikte van een autoband. Bij het naderen of overschrijden van de minimale dikte, wordt de band afgekeurd en moet deze vervangen.
Wat er wel aan de hand is, dat er steeds meer treinen, met hogere snelheden en steeds vaker met de maximale aslast over dat spoor gestuurd worden én een droger klimaat, waardoor veengrondlagen gaan inklinken.
Bij meer treinen hoort ook vaker onderhoud, maar dat mag meestal niet, omdat er afspraken zijn gemaakt hoevaak een baanvak gestremd mag zijn voor onderhoud. En vaker onderhoud dan afgesproken, wordt meestal afgewezen door de vervoerders.
Dan zwijg ik nog maar even over personeelstekorten bij de aannemer, absurde milieuregels (stikstof, ecologie) en dan heb je diverse ingrediënten bij elkaar voor deze situaties.
We zijn met elkaar de grenzen van ons spoorsysteem aan het opzoeken en soms gaan we er lichtelijk overheen, met deze gevolgen.
En daarna gaan we er natuurlijk weer over zeuren en janken, want daar zijn we Nederlanders voor 🤣🤣🤣.
Laten we nu eerst een stoppen met dat idiote privatiseringsgedoe op het Nederlands spoor, want dan hoeft NS niet langer alle beschikbare treinpaden op te vullen om de concurrentie maar buiten de deur te houden. Waarom anders ineens elke 10 minuten een trein van 4 of 6 bakken, waar we voorheen elk half uur reden met 10 of 12 bakken? Voor een vermogen zijn alle stations in de afgelopen decennia verlengd en nu wordt het amper meer gebruikt omdat we frequenter, maar met korter materieel rijden.
Daarnaast wordt het tijd dat Den Haag weer eens gaat regeren in plaats van ruziën en gaat zorgdragen dat onwerkbare regels verdwijnen, zodat er ook eens fatsoenlijk onderhoud gepleegd kán worden.
Jeroen
-
Zucht......
Wees eens trots op je land en op wat we met z'n allen presteren in plaats van al die zure praat dat niets deugt.
-
Waarom anders ineens elke 10 minuten een trein van 4 of 6 bakken, waar we voorheen elk half uur reden met 10 of 12 bakken?
eh, omdat er dan nooit meer dan 10 minuten vertraging is.... :-X
Die frequentieverhoging lijkt me heel logisch, mensen willen geen half uur meer wachten als er ook iedere 10 minuten een trein kan rijden.............. Vraag bepaald binnen grenzen het aanbod. Kijk maar naar stadsbussen en trams. Die rijden ook veel vaker dan strikt nodig (alhoewel een bus van 50 meter in het verkeer ook geen lolletje is).
-
Mensen kunnen zoveel willen, het moet wel betaalbaar zijn. En sinds corona is NS nog steeds verliesgevend. Er kan enorm bezuinigd worden op met name personeel door minder frequent, maar met kortere treinen te rijden. Toch wordt deze mogelijke bezuiniging niet nagestreefd en heeft het frequent rijden een andere reden, zoals ik in mijn vorige post al schreef.
Jeroen
-
Het is waar, een hoge(re) frequentie is aantrekkelijk. Alleen de personeelsschaarste werkt daar weer tegen: het kost extra personeel. Die afweging moet worden gemaakt.
Over dat verzakken: rijd voor de lol eens over de N11. Daar staat op een deel geen bovenleidingmast/-portaal meer recht. Voor wie meer wil weten over de ondergrond etc.: op 6 september wordt bij de NVBS Over de baan gepresenteerd dat over baanaanleg en -onderhoud gaat. Zie de NVBS website.