BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: San-Markos op 10 August 2025, 12:25:59
-
Hallo,
Vorig jaar heb ik mijn eerste baan gebouwd met Roco spoor zonder bedding. Nu komen er toch nog wat problemen naar boven waar ik voordat ik met de scenery zou beginnen toch eerst een oplossing voor wil.
Deze problemen zorgen ervoor dat sommige locomotieven/treinen niet lekker rijden of ontsporen, ongeacht de snelheid. Dit is vaak bij een bakovergang of aaneengesloten (gebogen) wissels.
Hieronder wat foto's van de situatie met daarop de probleemplekken aangegeven. Hoe zouden jullie dit anders doen?
Ik vind het geen probleem om de bakken aan te passen danwel verbeterd opnieuw te bouwen en het spoor opnieuw aan te leggen in dit gebied. Mochten jullie beter kunnen helpen als ik het Anyrail werkdocument stuur dan hoor ik dit graag.
Overzichtsfoto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-11-46-58-68986ffc4fd14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-11-46-58-68986ffc4fd14.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Anyrail-689872c356d5d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Anyrail-689872c356d5d.jpg)
Afmeting bakken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-13-38-10-689884e0993ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-13-38-10-689884e0993ba.jpg)
Probleem 1, Keerlus overgang 1 (Groen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-11-49-34-6898707caac99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-11-49-34-6898707caac99.jpg)
Probleem 2, Keerlus overgang 2 (Paars):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-11-49-59-689870a407392.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-11-49-59-689870a407392.jpg)
Probleem 3, Wissels richting opstelspoor (Rood):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-11-49-50-68987123c910d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-10-08-2025-11-49-50-68987123c910d.jpg)
Alvast bedankt voor het meedenken!
-
Duidelijkst is de schuine/scheve overgang in de keerlus ... past niet helemaal (of past helemaal niet) aan elkaar ...
En 't is meestal al zo lastig om haakse overgangen feilloos te verwezenlijken
Bij een thuisbaan die slechts sporadisch (terug) uit elkaar moet, heb 'k goede ervaringen met 2 aparte railstukjes (10 cm) die met 4
rail-lasjes aan de 4 spooreinden worden verbonden (losse spoorstaafjes zonder biels(en))
(maar minder geschikt voor een expo-baan, wegens niet in een paar seconden uit te voeren en er mag niet te veel scenery in de weg staan)
-
Als ik de eerste foto's bekijk zie ik zo dat de diverse railstaven niet gelijk liggen. Kijk eerst eens naar je modules, met die spleten ertussen lijken ze niet goed tegen elkaar te zitten en kan dat makkelijk de oorzaak zijn van je problemen.
Verder valt mij op alle foto's op dat het lijkt alsof je bogen niet consistent zijn in verloop.... dus geen constante radius. Dat kan ook zomaar problemen geven met verschillende wagons en/of locs.
-
Als je problemen hebt met die twee meegebogen wissels, dan kan je het bovenste meegebogen wissel met het aansluitende spoor en gewone wissel rechts weglaten. Dat spoortje is feitelijk overbodig.
Kan je sowieso uitleggen hoe je van waar naar waar met de treinen wil rijden met dit baanplan? :)
-
@hervé
Bedoel je dat je wel de bielsen vastlegt en de railstaven los aansluit met de raillasjes? Ik zal hier is over nadenken. Het zou inderdaad dan een doorgesneden rail schelen.
@Ronald Halma Helaas zijn dit de eerste bakken welke ik gemaakt heb. Vanwege de kromme latten aan de onderkant kunnen deze helaas niet dichter tegen elkaar aan en ook niet op een andere manier.
De bogen zijn overigens wel (voor een groot deel) constant in de bogen. Daar waar op deze plek voor standaard R3 bogen zijn gekozen.
@henk Het voordeel van dit spoortje is dat treinen kunnen blijven rondrijden op de achterste twee doorlopende sporen en dat er tegelijkertijd treinen (mogelijk kleine/langzame rangeerloc's) kunnen pendelen tussen het opstelspoor en het station. Wel kan het rechte wissel misschien meer verplaatst worden naar het kruiswissel. Hierdoor kan het rangeerterrein naar voren worden verplaatst en blijft er meer ruimte over voor de keerlus.
Ik zit er over na te denken om de twee linker bakken opnieuw te bouwen. Ook twijfel ik om van deze twee bakken één bak te maken. Dat zou al een van de overgangen (de groene) schelen. Mogelijk wordt de bak dan ook rechter en sluit hij beter aan bij de andere bak. Mogelijk kan het spoor dan ook anders liggen waardoor de overige problemen ook beter opgelost kunnen worden.
Een overzicht van de huidige baan, de rijrichting is rechts:
Bovenaanzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bovenaanzicht-sporenplan-6898bcae4d5a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bovenaanzicht-sporenplan-6898bcae4d5a0.jpg)
Klimspiraal en opstelsporen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Onderaanzicht-sporenplan-plus-klimspiraal-6898bcc34e656.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Onderaanzicht-sporenplan-plus-klimspiraal-6898bcc34e656.jpg)
-
Wat ik zou doen (en hervé waarschijnlijk bedoelt), op de gifgroene en paarse overgang, is het railstuk dat op de overgang tussen beide bakken ligt, los te houden van de ondergrond, in plaats van ze door te zagen.
Bij de rode overgang lijkt het alsof de boogwissels allebei een beetje geknikt liggen ten opzichte van het boogstukje er tussenin.
-
Mark,
Als ik de foto' s bekijk dan ziet het er naar uit dat de baansegmenten niet strak gekoppeld zijn. Je geeft ook al aan dat er kromme balkjes onder zitten.
Als je toch een of meerdere delen opnieuw gaat bouwen, adviseer ik je het volgende:
- gebruik voor de kopschotten van de segmenten die aan elkaar worden gekoppeld geen vurenhouten balkjes of dun triplex, maar zuiver rechte, solide schotten. (Ik heb zelf de 15mm dikke delen van een bedbak gebruikt.)
- klem twee kopschotten van te koppelen segmenten precies uitgelijnd op elkaar, klem ze met klemmen op elkaar en boor rechtstandig 2 of 3 gaten voor bouten waarmee je ze straks met elkaar kunt verbinden;
- bouw dan de rest van de segmenten (zijschotten en bovenplaat);
- steek bij het eerste segment de bouten door het kopschot en schuif daarbij een carosseriering (een brede ring) van 0,5 - 1mm dik op de bouten;
- schuif nu het volgende segment tegen het eerste en draai moeren op de bouten. De twee segmenten zijn nu op gelijk niveau gekoppeld, met een spleet van 0,5 - 1 mm er tussen.
- als alle segmenten zo met elkaar zijn verbonden, kun je de kurk en rails op de baan lijmen;
- breng tot op ca 10cm vanaf de rand van de segmenten de balast aan, zodat de rails op de overgangen stevig vast komen te liggen (Breng vooraf in de zaagsnede een schutvelletje van een stickervel aan, zodat je bij het ballasten de segmenten niet aanelkaar lijmt) ;
- lijm de kurk en rails op de segmenten met B2 houtlijm (Die is enigzins vochtbestendig, maar als je de rails een tijd met een natte doek bedekt, laat de lijm toch weer los).
- Als de rails goed liggen en de lijm droog is, zaag of slijp je de rials door op de overgangen tussen de segmenten.
- haal nu alle segmenten weer los, haal de carossrieringen van de bouten en bevestig de segmenten weer aan elkaar. De zaagsnede in de rails zijn nu (bijna) geheel verdwenen en de rails sluiten op de overgangen goed op elkaar aan.
Er kan door speling van de bouten in de gaten van de kopschotten toch altijd een kleine verschuiving plaatsvinden.
Daar zijn meerdere alternatieve oplossingen voor:
1. In het midden van de bouten en stukje latoenkoper o.i.d. om de bout wikkelen, zodat de bouten strak in de gaten klemmen;
2. In de kopschotten extra gaten boren voor meubel deuvels, waardoor de kopschotten op <0,1mm in dezelfde posite t.o.v. elkaar blijven (zie voorbeeld hieronder:)
3. als de rails door temperatuur of stoten tegen de overgang iets verbogen is, de binnenkant van de railstaven aan de rand van de segmenten aan de binnenkant van de spoorstaaf schuif afvijlen. De wielen krijgen dan op de overgang in de breedte iets meer ruimte en kunnen niet meer tegen de " kop" van de railstaaf aanlopen.
Hieronder een paar voorbeelden van mijn N-spoorbaan van een koppeling met meubel deuvels en een koppeling tussen twee segmenten zonder kop- en zijschotten. Ook hierbij is de truc met de ringetjes toegepast en de treinen rijden zonder schokken over de zaagsneden. Dit is 1:160 en ook op die schaal zijn vrijwel probleemloze railovergangen mogelijk.
Twee gekoppelde segmenten:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=273806&sid=eea75e6ab78ac0f9db3baac3df3afacd#p273806
Meubel deuvels:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=277659#p277659
Koppelen met scharnieren en deuvels van twee vlakke platen
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=293745#p293745
Ballasten segmentovergangen
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=294902#p294902
-
@Ferdinand Bedankt voor de extra uitleg. Betekent dit dat je op die plekken geen ballast kan plaatsen? Verder lijkt het knikje tussen misschien erger op de foto dan in het echt. Echter is het wel goed om even te bedenken of de twee gebogen wissels achter elkaar überhaupt wenselijk is.
@Bjor Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Door middel van jouw feedback kan ik, hopelijk beter aansluitende bakken maken. De toegevoegde linkjes maken het veel duidelijker en overzichtelijker.
Ik vraag mij ook een beetje af of hoe het spoor nu ligt het meest bedrijfszeker is. Hebben jullie hier suggesties voor?
Ik hoor graag van jullie.
-
Het idee dat je ballast wilt, had ik even over het hoofd gezien. Inderdaad wordt dat dan lastig, omdat je daarmee de boel min of meer permanent maakt.
Hoe erg dat is, hangt ervan af hoe vaak je denkt de bakken van elkaar los te willen halen. Met de degelijke verbindingsmethode die Bjor voorstelt, wordt dat alleen maar bewerkelijker. En als ik je baan zo zie, heb ik de indruk dat het niet de bedoeling is het vaak los te halen. Sterker nog, ik vraag me af waarom je de baan met (zoveel) bakken hebt aangelegd. Maar misschien heb je daar wel een goede reden voor, die zich niet uit de foto's laat afleiden?
-
Bedoel je dat je wel de bielsen vastlegt en de railstaven los aansluit met de raillasjes?
Klopt. Biels(en) uitleggen. Doorzagen waar nodig boven de segmentscheiding. Balasten.
'Kleinijzer' wegsnijden van de dwarsliggers. Dan losse, aparte (geweatherde) spoorstukjes met raillasjes ertussen.
-
Uit bovenstaande merk ik op dat je geen tentoonstellingsbaan bouwt en dus waarschijnlijk rekening houd met een toekomstige verhuizing.
Daarom kan ik mij een andere oplossing voorstellen (zo doe ik het). Rails op de kritische plaatsen verwijderen. Vervolgens de baknaden afplakken met breed schilders tape (eventueel kleurtje er over) en vervolgens de rails herleggen zonder onderbrekingen (anders dan eventueel nodig voor bloksysteem oid). Mocht je ooit de baan willen demonteren om bijvoorbeeld te verhuizen, dan slijp je op die plaats de rails door. Mijn ervaring met modulair bouwen in huis is dat je dit soort banen nooit meer passend krijgt in een andere woning en dan toch opnieuw begint. Om de kamer snel leeg te halen kunnen bakken handig zijn.
-
Weet je op je 1ste foto ,er soldeer ? ,aan de binnenkant van je bovenste spoorstaaf zit ?
(ik gok dat daarom de boel ontspoort,omdat de flens van een loc/wagon daardoor naar boven wordt gedrukt)
Je 2e foto ligt de boel niet recht tegenover elkaar,1 spoorstaaf loopt naar binnen op die foto.
-
Beste allen,
Allereerste weer bedankt voor jullie enthousiaste reacties.
@Montanbahn
Dit klinkt als een top oplossing. In mijn geval helaas minder handig omdat ik onder een schuine wand achter het trapgat op den duur scenery moet plaatsen. Ik hoop bij een eventuele verhuizing in ieder geval de middelste bakken kan hergebruiken. Dit is afwachten.
@Ferdinand Bogmnan
Voor het maken van modules voor de baan zijn twee redenen. De eerste is dat ik verwacht dat mijn vriendin op enige termijn wil verhuizen (ook met mij). De modules moeten eventueel door het trapgat kunnen. Deze is niet heel groot. De tweede reden is dat de desbetreffende modules zich achter het traphek bevinden. De locatie is daarom moeilijk bereikbaar. Zeker als er straks scenery op gemaakt moet worden.
@Hervé Dit klinkt als een slimme oplossing welke zeker het proberen waard is. Het in en uit elkaar halen is even een gedoe maar dit voorkomt een vervelende bakovergang, zeker bij een bocht.
@tijgernootje Ik heb even naar de foto's gekeken. Ik vrees dat dit een verdwaalde sateprikker is. Deze lag niet op het spoor tijdens het rijden en zal dan niet de oorzaak zijn van het probleem helaas.
-
Ook heb ik in de tussentijd een beetje met Anyrail bezig geweest. Dit omdat ik denk dat het huidige baanplan ook niet helemaal ideaal is i.v.m. de bakovergangen.
Zouden jullie naar onderstaande opties willen kijken en jullie feedback op geven?
Optie 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Optie-1-689cd87cd97c9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Optie-1-689cd87cd97c9.png)
Optie 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/optie-2-689cd72e8431a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/optie-2-689cd72e8431a.png)
De tweede optie heeft beduidend kortere opstelsporen wat wel lichtelijk jammer is. maar dit zorgt er wel voor dat je geen 2 gebogen wissels na elkaar hebt.
Bij beide opties heb ik ervoor gekozen om een nieuwe bak te maken, ook met een andere vorm en oppervlakte. Hierdoor ben ik al 1 overgang kwijt.
Hieronder een verduidelijking van de nieuwe bak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Optie-1-bakverduidelijking-689cd7812b859.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Optie-1-bakverduidelijking-689cd7812b859.jpg)
(dit geldt dus voor beide opties)
-
Ik weet niet welke railsoort je hebt gebruikt maar ik heb voor het gemak even de Piko A Gleis gepakt en het volgende gemaakt voor het onderste opstelspoor.
Zou je mij het AnyRail bestand even doorgeven? kan ik met je meekijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-689cf183633b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-689cf183633b4.jpg)
-
Bij ‘probleem 3’ gebruik je zo te zien R2/3 boogwissels. Ik heb daar in het verleden slechte ervaringen mee gehad, in mijn optiek zijn die gewoon ontsporingsgevoelig. Advies: niet gebruiken. Kijk of je toch een iets grotere radius kwijt kan.
Heb nu in mijn eigen baan (met tegenzin) ook boogwissels gebruikt, maar dit keer van R5/6. Deze leveren, ook bij langere rijtuigen en hogere snelheden, tot op heden geen problemen op.
-
Helemaal mee eens!
-
Ik heb ook prima ervaringen met de Roco Line boogwissels R5/6. Deze heb ik verwerkt in een keerlus voor onze clubbaan en ze hebben zo ongeveer al het NL-materieel dat bestaat al in de goede baan geleid, inclusief zelfbouw-modellen.
Qua eventuele aanpassing aan je baan, is dit misschien ook nog een optie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/San-Markos-115876-689d527d8f4c5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/San-Markos-115876-689d527d8f4c5.png)
Groeten,
Jos
-
@Joz: Op zich elegant, maar dan kun je vanaf de opstelsporen niet meer de hoofdbaan op. Dan moet je altijd door het station rijden voordat dat wél kan. Maar misschien vindt Mark dat geen probleem.
-
Dag allen,
@Ronald69 Erg fijn dat je mee wil kijken met het baanplan. Ik heb je een PB gestuurd. Ik gebruik Rocoline zonder bedding.
@MichielB Ik zie inderdaad dat ik hoogstwaarschijnlijk de R2/R3 boogwissels heb gebruikt. Ik was er niet van op de hoogte dat hier ook een R3/R4 en grotere varianten van Roco van zijn. Echter begrijp ik uit je reactie dat deze ook niet volledig ideaal zijn.
@Joz Super bedankt dat je met het baanplan aan de slag bent gegaan. Dit plan biedt inderdaad een hoop potentie, ook om problemen te voorkomen. Veel rails lijkt op deze manier rechter op de overgangen te komen liggen. Het verwijderen van het (extra) wissel lijkt ook geen nadelige gevolgen op te leveren. Het langzame rangeervervoer zal toch niet over de hoofdbaan rijden. Een directe aansluiting hier is dan ook niet nodig en levert wel veel extra ruimte op. Ook hou je op deze manier lange opstelsporen over.
@VAM65 Je hebt inderdaad gelijk. Ik vraag mij af of dit in dagelijks gebruik echt problemen op zal leveren. Een langzame Sik zal toch niet snel op de hoofdbaan wenslijk zijn. Deze oplossing voorkomt wel een hoop lastige punten.
-
Hallo Mark,
Ik heb het stations gedeelte zo goed als mogelijk getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/San-Markos-689e30378db17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/San-Markos-689e30378db17.jpg)
-
@ San-Markos
Tot nu toe gaat het bijna helemaal alleen over de linkerkant van de baan. Maar als ik naar de rechterkant kijk zie ik iets vreemds.
Komende uit de helix op de buitenste baan kom je aan bij het..... niks. Alleen maar een doorgaand spoor aan de achterkant.
Feitelijk heb je dus een station voor maar 1 spoor, van links komend.
Zou je niet 2 wissels nemen om aan de rechterkant van het achterste spoor op het ervoor liggende spoor te komen ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/San-Markos-689e30378db17-689ed30c56eb3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/San-Markos-689e30378db17-689ed30c56eb3.jpg)
-
@Ronald69
Bedankt voor de gedane moeite. Ik heb nog R4 bochten liggen. Deze zal ik uit gaan leggen om te kijken of het enigszins past binnen de beschikbare ruimte. Bedankt voor deze tips. Als ik naar de voorgaande reacties kijk zijn er veel mensen welke adviseren om geen gebogen wissels te gebruiken. Als ik kijk naar de oplossing van Joz dan lijkt mij dit ook wel een interessante mogelijke oplossing om boogwissels te voorkomen.
@maartenvdb
Ik rij rechts dus als ik deze wissels toe zou voegen zouden deze eigenlijk altijd ongebruikt blijven omdat anders kruisend verkeer ontstaat en locomotieven tegen de richting in rijden. Op het lage gedeelte van het baanplan bevindt zich er een schaduwstation en rijden de treinen een ronde om vervolgens weer aan de rechterzijde van de baan uit te komen.
-
Juist daarom ! Je komt van rechts richting station op het achterste spoor en je kunt geen kant uit behalve rechtdoor.
Is dat de bedoeling, heb ik niks gezegd. Maar zou ik wel vreemd vinden, tenzij dat spoor verborgen ligt.
-
Eens met hetgeen Maarten zei. Ik zou het alleen net iets anders doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/San-Markos-689e30378db17-689f1365125b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/San-Markos-689e30378db17-689f1365125b9.jpg)
-
Beste heren,
Door de wissels zo te plaatsen zoals VAM65 aangeeft creëer je de situatie dat de aankomende treinen van links moeten wachten die uit de helix komen en het station op komen. Hierdoor krijg je dat treinen vaker op elkaar moeten wachten.
Even voor de beeldvorming ik wil de eerste drie sporen van onder het station maken. De achterste twee zijn doorrijsporen. Er zijn dus treinen die zonder te stoppen door zullen rijden zonder op het station te stoppen. Hierdoor hou je de mogelijkheid om tussen het station en het opstelspoor op links te pendelen met langzaam rijdend verkeer.
Ik vind het persoonlijk geen probleem dat treinen uit de helix eerst door de keerlus moeten voor ze naar het station kunnen.
Bedankt voor jullie feedback. Aan de hand van jullie feedback heb ik eerst extra R4 bochten gehaald en lange rechte stukken. Ik ga dit weekend bezig met het linkerdeel.
-
Door de wissels zo te plaatsen zoals VAM65 aangeeft creëer je de situatie dat de aankomende treinen van links moeten wachten die uit de helix komen en het station op komen. Hierdoor krijg je dat treinen vaker op elkaar moeten wachten.
Dat lijkt me geen juiste conclusie. Dat is alleen het geval als de uit de helix komende trein van één van de andere dan het achterste spoor gebruik wil maken. Als de van links komende trein door moet rijden, dan zal de uit de helix komende trein moeten wachten voordat hij naar een afbuigend spoor kan. Of het achterste spoor gebruiken.
De achterste twee zijn doorrijsporen. Er zijn dus treinen die zonder te stoppen door zullen rijden zonder op het station te stoppen. Hierdoor hou je de mogelijkheid om tussen het station en het opstelspoor op links te pendelen met langzaam rijdend verkeer.
Doorrijsporen zijn prima als je dat wil. Maar die heb je net zo goed met de extra wissels / Engelse wissel. En dat pendelen blijft net zo goed mogelijk.
Ik vind het persoonlijk geen probleem dat treinen uit de helix eerst door de keerlus moeten voor ze naar het station kunnen.
Is ook geen probleem, we geven alleen een (ons inziens) leukere en realistischere extra mogelijkheid
Maar jij bepaalt :D
-
Ik heb het stations gedeelte iets aangepast, nu kan er zowel vanuit de keerlus als uit de helix alle sporen in het station bedient worden.
De veranderingen zijn zichtbaar gemaakt met de cirkels. Ook heb ik 1 BWL 5/6 links vervangen voor een gewone wissel. De opstelsporen lopen nu mooi parallel aan elkaar. De stations sporen zijn nu iets korter geworden omdat je anders niet uit komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanplan-Alkmaar-3-3-1-689f3e08bd234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanplan-Alkmaar-3-3-1-689f3e08bd234.jpg)
-
Ik heb het stations gedeelte iets aangepast, nu kan er zowel vanuit de keerlus als uit de helix alle sporen in het station bedient worden.
Ja, maar nu kun je vanaf het station niet meer naar links de (rechtsrijdend) baan op !
-
Wat fijn dat jullie zo meedenken.
Ik heb voor de duidelijkheid even de rijrichting in het plaatje van Ronald69 aangegeven. Zie het plaatje hieronder. Wellicht overbodig om het er bij te vertellen maar de helix leidt naar een schaduwstation onder de baan waar zich ook een keerlus bevindt. Dus treinen rijden altijd vooruit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanplan-Alkmaar-3-3-1-689f3e08bd234-689f574b3ecb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanplan-Alkmaar-3-3-1-689f3e08bd234-689f574b3ecb4.jpg)
Daarnaast heb ik voor het gemak even de wissels aangegeven met een rode en blauwe punt:
Wissel bij de rode punten:
Deze wissels hebben toch geen meerwaarde, met deze rijrichting? als je tenminste met je trein niet wil steken. Ik vind het belangrijk dat de treinen kunnen doorrijden op de (bij het station) twee achterste sporen. Hoe meer onderbrekingen je hier maakt hoe groter de kans is dat treinen op elkaar zitten te wachten.
Wissel bij de blauwe punten:
Zoals maartenvdb al aangeeft zorgt de verplaatsing van de wissels ervoor dat je niet meer van het doodlopende (voorste) spoor van het station de keerlus in kan rijden, en met een hondenkop is dit bijvoorbeeld wel wenselijk. Anders moet je altijd eerst via het opstelspoor steken. Daarnaast hoef ik van het opstelspoor nooit naar het achterste spoor (want dan heb je de verkeerde rijrichting).
Met het rechterdeel van de baan ben ik best tevreden, helaas zorgde de ontspoorde treinen (wat logisch was op deze plekken, door de slechte bak overgangen) Dat ik het linkerdeel van de baan moet herzien.
Ondanks dat jullie aangeven dat het realistischer is om het station van tweekanten berijdbaar te maken, denk ik dat dit voor mij teveel nadelen mee brengt, het teveel aan wachtende treinen en zie ik liever treinen rijden. In de modelspoor moeten we helaas soms compromis maken.
Het is wel heel fijn dat jullie meedenken en met positieve feedback komen waarvoor mijn dank!
-
Daarnaast heb ik voor het gemak even de wissels aangegeven met een rode en blauwe punt:
Wissel bij de rode punten:
Deze wissels hebben toch geen meerwaarde, met deze rijrichting? als je tenminste met je trein niet wil steken. Ik vind het belangrijk dat de treinen kunnen doorrijden op de (bij het station) twee achterste sporen. Hoe meer onderbrekingen je hier maakt hoe groter de kans is dat treinen op elkaar zitten te wachten.
De wissels met de rode stippen kun je gebruiken om een trein van het linker spoor naar rechts de helix in kunt sturen. M.a.w. nadat je gebruik hebt gemaakt om tegen de richting in de keerlus te rijden. Dat geeft weer wat extra rijmogelijkheden. Dat wachten is goed op te lossen als je met besturingssoftware rijdt. Als dat zo is, zou ik er ook voor zorgen de klimmende trein een stopverbod te geven. Een wachtende trein in de klimspiraal weer laten optrekken gaat niet altijd even soepel. De 42424 boog is om te klimmen net iets te krap, vind ik persoonlijk.
-
Probleem met het onderste spoor is opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanplan-Alkmaar-3-4-689fbac0d4051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanplan-Alkmaar-3-4-689fbac0d4051.jpg)
-
Beste heren,
Bedankt voor jullie nieuwe bijdragen.
Ik heb persoonlijk geen behoefte om vanaf het stationsspoor via de keerlus weer richting de helix te rijden. Ik vind het dan ook geen probleem dat locs van het onderste stationsspoor eerst naar het opstelspoor moeten om vervolgens de mogelijkheid om weer op de hoofdbaan uit te komen. Voor mij hebben de extra wissels dan ook geen voordeel.
Mocht ik in de toekomst alsnog van mening veranderen dan zal ik zeker jullie suggesties hierbij gebruiken. Waarvoor dank. Voor nu ga ik met de optie van Joz verder.
-
(y)