BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 09 August 2025, 21:06:26
-
Besten,
Een jaar of 10 terug hebben we ook al eens een uitgebreide discusssie gehad over deze loc. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52107.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52107.0)
Dat ging toen vooral over de techniek en motor etc.
Nu heb ik een nieuw probleem:
Heb een nieuwe baan (in aanbouw (zal ik binnenkort een apart draadje over opstarten...), waarin enkele H0 Piko A, 55227 (BWL-R3), Meegebogen wissels.
Deze genoemde TRIX loc rijdt op de rechte stukken prima, ook met redelijk trekkracht en t bekende geluid etc....
Alleen hij ontspoort op de meegebogen PIKO wissels als je deze splitsend inrijdt.
Ik heb uiteraard het drijfwerk bekeken en gesmeerd zodat de assen optimaal opzij kunnen schuiven (het gaat om een gekoppelde 5 asser)
Het ligt niet meteen en alleen aan de ban, want mn Fleischmann BR94 (2 stuks) en andere lange longens gaan er dus wel goed doorheen...
Wie herkent dit fenomeen? Wat voor maten moet ik meten aan de wielen (maten tussen de flenzen, over de flenzen etc?)
En dan de behandeling?
Alvast dank voor het meedenken!
Groet
Nico
-
Wat voor maten moet ik meten aan de wielen (maten tussen de flenzen, over de flenzen etc?)
NEM310 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf)
-
check ook de spoor breedte van de wissel tongen. Als die iets te krap is en bij de lok iets te ruim komen de wielen omhoog.
-
Wie herkent dit fenomeen?
specifiek bij deze lok of deze wissels?
-
Nog als aanvulling op eerdere berichten:
- ik heb de maten opgemeten zoals door Klaas verwezen anar de MOROP normen. Deze kloppen wel, mn ook van het voorste asje. Deze loopt op een meegebogen wissel dat in een spiraal ligt, dus eruit. Het lijkt dan net of de lok rechtdoor wil ipv afbuigend.
- de lok ontspoort vnl vooruit rijdend. Achteruit rijden gaat het meestal op de meegebogen wissels wél goed.
- De lok ontspoort óók op een meegebogen ROCO wissel (vooruit rijdende)
Het verschil kan ik wel verklaren als je naar de onderkant kijkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-7186-6898e538169ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-7186-6898e538169ea.jpg)
De voorste as zit redelijk star gelagerd, dwz kan nauwelijks opzij schuiven. De rest, behalve het tandwielasje, is erg opzij beweeglijk.
Is de conclusie dat deze lok niet voor deze baan geschikt is?? Ik kan nl niet meer de meegebogen wissels uit de spiraal halen én andere treinen doen het daar dus wél goed...
Nico
-
Nico,
Helpen doet het niet, maar ik meen dat in ieder geval de oude Piko boogwissels hier berucht om zijn.
Bij mij in het schaduwstation hebben ze ook kuren, gaat goed omdat het allemaal niet splitst met de rijrichting.
Desondanks wurgt de Br10 van Roco zich er maar moeizaam doorheen met zijn starre tender.
Fred
-
Ha Fred!
Leuk weer eens een berichtje van je te zien!
Het gaat niet echt om oude wissels van PIKO en de lok ontspoort helaas ook op een meegebogen Roco wissel.
Helaas heb ik alleen meegebogen naar links liggen, dus ik kan niet zeggen of het naar rechts beter gaat.
En klopt wel een beetje, dat door jou beschreven wurg gedrag, maar toch ook een lang gevaarte als de Roco BR85 gaat prima door de genoemde wissels
groet
Nico
-
Misschien een gekke vraag, maar zijn de wielen wel goed. Als ik de foto zie dan krijg ik sterk de indruk dat het rechter wiel op de laatste as scheef staat, en ook de wielen op de tweede en derde as lijken niet helemaal recht te zitten. Of is het een vertekening in de foto?
Groet Meino
-
Post al eerder benoemd.
-
Ik heb 2 fleischmann 65 ers
1 gaat goed,de ander wil niet/moeilijk door bogen naar rechts
na veel zoeken meten en kijken
De drijfstang tikt op de boutjes waar de drijfstang mee aan het wiel zit
Ik heb de drijfstang iets naar buiten gebogen ,en dat helpt een beetje
-
Ik krijg ook de indruk dat het wiel rechts boven er scheef op zit.
Kees.
-
Nico, heb je het al eens heel langzaam geprobeerd on te kijken wat de loc precies doet en vooral; waar? Je schrijft dat de voorste as redelijk star is maar zo te zien zijn de andere assen beweeglijk genoeg. En de loc is volgens mij geschikt vanaf R1, 36 cm radius, de kleinste dus:• Befahrbarer Mindestradius 360 mm
-
ten eerste: fijn dat er enkelen meedenken met mijn probleempje! Denk alvast!
Verder: voor alle duidelijkheid bij de bovenstaande foto: Hij is zo gefotografeerd dat de as boven in beeld de achterste as is, en onderin beeld de voorste as.
Dus de 2e, 3e en 5e as zijn zijdelings verschuifbaar. De 4e as zit met een tandwiel richting motor en voor mij niet geheel begrijpelijk is de voorste ook nauwelijks opzij bewegelijk gelagerd.
Misschien een gekke vraag, maar zijn de wielen wel goed. Als ik de foto zie dan krijg ik sterk de indruk dat het rechter wiel op de laatste as scheef staat, en ook de wielen op de tweede en derde as lijken niet helemaal recht te zitten. Of is het een vertekening in de foto?
@ Meino: ja ik ben het met je eens dat het zo lijkt op de foto, dat er een of meerdere wielen scheef zitten. Ik denk dat het vooral door de foto zo lijkt. In het echt nis het me nog niet opgevallen. Zal er vanavond nog eens heel nauwkeurig naar kijken!
heb je het al eens heel langzaam geprobeerd on te kijken wat de loc precies doet en vooral; waar? Je schrijft dat de voorste as redelijk star is maar zo te zien zijn de andere assen beweeglijk genoeg. En de loc is volgens mij geschikt vanaf R1, 36 cm radius, de kleinste dus:• Befahrbarer Mindestradius 360 mm
@ Ronald: Ik heb zowel vooruit rijdend als achteruit rijdend het heel langzaam gedaan en gekeken. Achteruit (met dus de beweeglijke as voorop gaat ie goed de wissel door afbuigend. Vooruit lopend gaat ie na enkele centimeters er uit en gaat midden over het puntstuk ontsporen. Het lijkt dan net of het wiel van de voorste as op de buitenste spoorstaaf kruipt . Zal kijken of ik er vanavond een filmpje van kan maken...
Overigens is de radius goed, want een dubbele spiraal van R2 en R3 (422 en 486mm radious) en een wissel R3 55227 . Daar zou het niet echt aan mogen liggen denk ik.
Nico
-
Om de loc goed door een bocht te leiden, zouden er 2 assen weinig speling moeten hebben, anders gaat de loc "zwabberen". Dus zo onlogisch is het niet dat de voorste as weinig speling heeft.
-
Overigens is de radius goed, want een dubbele spiraal van R2 en R3 (422 en 486mm radious) en een wissel R3 55227 . Daar zou het niet echt aan mogen liggen denk ik.
Eens, is meer dan ruim genoeg.
Vooruit lopend gaat ie na enkele centimeters er uit en gaat midden over het puntstuk ontsporen. Het lijkt dan net of het wiel van de voorste as op de buitenste spoorstaaf kruipt .
De as is redelijk star zeg je dus niet heel beweeglijk. Het enige dat ik bedenken kan is dat de wissel zelf zo geconstrueerd is dat er teveel ruimte ergens is. Daardoor wordt het wiel van een as aan 1 kant niet voldoende meegenomen waardoor het andere wiel op die as niet door maar tegen het puntstuk loopt. En dan doe wat jou loc doet. Zou betekenen dat de tolerantie van je wissel wat ruim is of je wielen wat te goed zijn. Strijkregel noemen ze dat? Je zou daar een dun stripje styreen in kunnen lijmen om te zien of het dan beter wordt. Dat de Roco het ook doet kan zomaar, die zal ook wat ruimer zijn.
Boogwissels blijven m.i. ondingen maar daar heb je nu niks aan ;) Probeer eens wat ik geprobeerd heb uit te leggen :)
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101969.0
-
Ik zou het, net zoals Ronald aangeeft, aan de andere kant zoeken. De strijkregel dient de loc naar de binnenbocht te halen, zodanig dat de loc niet op de rail kan komen te rijden. Je zou kunnen kijken of die te ver weg staat? Misschien kan het ook zijn dat 1 as iets te ruim staat, waardoor het wiel aan de buitenzijde op de rails kan rijden. Als laatste denk ik aan een gewichtsprobleem. Dat zou je kunnen testen door bv iets bovenop de loc te leggen en kijken of dat ervoor zorgt dat de loc wel in het spoor blijft.
Direct iets aan de binnenzijde lijmen zou ik niet doen, want misschien vind een andere loc/rijtuig/wagon dat niet leuk. Ik zou eerst kijken of je een oorzaak kan vinden.
Groeten,
Rogier
-
Even er van uit gaan dat de wielen recht zijn, kunnen de volgende zaken aan de hand zijn (dit uit mijn eigen ervaring met boogwissels). Op de voorste as kan de afstand tussen de wielen te ruim zijn. Zelfs als dit correct is volgens de NEM norm kan het helpen om de afstand naar de minimum waarde van de NEM norm te brengen, of zelfs iets krapper, ik heb bij een aantal locs die ook problemen gaven, de afstand naar 14,2mm gebracht. Een ander probleem is boogwissels aansluitend op een helling. Als de wissel op de overgang stijgend naar vlak zit, kan de voorste as los komen van de rail (een groot deel van de loc zit nog op de stijgende helling) en dan ook over de rail schuiven. Dit laatste is ook afhankelijk van de gewichtsverdeling van de lok
Groet Meino
-
Allen,
zoals gisteren aangekondigt: ik zou een filmpje maken van de lokomotief die ontspoort...
https://youtube.com/shorts/AKZutM9aq8I?feature=share
Als je goed kijkt loopt het voorste wiel echt op de vrijliggende wisseltong. Ik heb deze heel voorchtig wat bijgebogen, in de richting van het midden van het spoor, dus van de andere rails af.
Effect is dat de tong nog steeds goed aanligt als het wissel wordt omgezet.
En....
https://youtube.com/shorts/PULovsAaSYE?feature=share
Het lijkt erop dus dat het probleem was een te smalle opening tussen tong en spoorstaaf, waardoor deze lok die vrij star gelegen assen heeft erop ontspoorde.
Ieders dank voor het meedenken!
Groet
Nico
-
Fijn! Dat is goed nieuws.
Ik zou ook nog even kijken naar de aansluiting van je wissel op het voorgaande stuk spoor. De raillasjes liggen niet helemaal aan, ik zie de loc in elk geval een soort hobbeltje nemen als de loc over de raillasjes rijdt. Misschien heeft de loc bij een verdere as daar ook last van.
Zeker als het in je spiraal is, zou ik dit spoor zo strak mogelijk leggen. Misschien je rails ietsjes bijbuigen zodat deze beter aansluit op het wissel?
Groeten,
Rogier
-
(y)
-
Mooi dat het is opgelost.
Maar ik denk dat je de twee filmpjes hebt verwisseld.
PS: bij het nog eens bekijken van het filmpje bedacht ik dat het probleem mede ontstaat doordat je het wissel vanuit een boog benadert. Daardoor staat de voorste as bij de tongen scheef in het spoor en zo kan de flens net de tongspits pakken.
Als je voor het wissel een recht stuk had gehad, dan was het waarschijnlijk goed gegaan.
-
.... dat het probleem mede ontstaat doordat je het wissel vanuit een boog benadert. Daardoor staat de voorste as bij de tongen scheef in het spoor en zo kan de flens net de tongspits pakken.
Als je voor het wissel een recht stuk had gehad, dan was het waarschijnlijk goed gegaan.
Dit dus ....de loc moet enigzins weer recht staan, je dwingt de loc om een s-bocht te nemen ...