BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Herwim Frank op 05 June 2008, 12:08:33
-
Beste collega's
Er is misschien al veel gezegd over spiraalbouw, maar toch wil ik deze discussie opnieuw starten.
Ik moet zelf een kleine spiraal bouwen van ± 2 lagen hoog moet klimmen
op het eind van mijn moduulbaan om op een bovenste laag te komen die
maar 20 à 25 cm hoger ligt.
De breedte van de moduul is 50 cm maximaal 60 is mogelijk.
Ik rij alleen met kleine treinen met industrie wagens, hooguit 4 à 5 wagens
lang.
Ik zie op een ander draadje over spiralen foto's met plastic pijpen bouten als
of ik een olifant moet tillen, personen die met een boormachiene op een trap staan, ik begrijp dat dit voor enorme spiralen waarschijnlijk nodig is.
Maar voor mijn eenvoudige opzet denk ik dat dit wat erg groots is.
Wie kan mij op weg helpen voor een kleine spiraal.
Ik heb wel eens gehoord iets met draadenden etc ??
Alvast hartelijk dank allen
Met vriendelijke groeten,
Herwim Frank
-
Principe blijft toch gewoon hetzelfde lijkt mij ? Of je 50 cm diameter neemt of 120 cm maakt qua bouwwijze niet veel verschil. Dikte van je plaatmateriaal heb je nodig als toch minimum 4 - 6 mm. Draadstangen kan je in diverse diameter - 4 - 6 - 8 - 10 mm verkrijgen. Zelf gebruik ik 8 mm maar in jou geval zou je bvb 6 mm kunnen nemen. Mede al door de geringere hoogte van pakweg 25 cm zal dat eens samengebouwd toch meer dan voldoende stevigheid geven.
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/detailaansluitingnaarboventraject.jpg)
Peter
-
De breedte van de moduul is 50 cm maximaal 60 is mogelijk
Eh, wordt het niet te steil ?
De lengte van 1 volle cirkel is pi * 60 = 188,4 cm
Op die afstand moet een trein minstens 5 (N) of 9 (HO) cm dalen
In het geval van N geeft dit (5 / 188,4) * 100 een helling van 2,65 %
En in het geval van HO maarliefst (9/188,4)*100 = 4,7 %
Ik rij alleen met kleine treinen met industrie wagens, hooguit 4 à 5 wagens
lang.
Zeker voor HO is dat toch te steil voor vele treinen. Dan heb je voor zo'n kort treintje van 4 of 5 wagons al gauw een zeer sterke lok nodig.
In N is het prima te doen.
-
Met twee lagen voor 20 cm hoogte (in de vraag staat 20 - 25 cm), kom je zelfs op ruim 5% uit. Lijkt me veel te stijl.
-
Beste collega's
Leg mij graag wat dieper uit waarom twee lagen (Cirkels) te stijl zou zijn
om ± 20 cm te overbruggen.
In werkelijkheid blijkt het hoogte verschil tussen boven en onder tafel 12 cm te zijn (sorry) hoe moet ik nu klimmen om boven cq onder te komen.
Je moet natuurlijk ook rekening houden met de hoogte van rails en lokomotief en deze is in de praktijk gemiddeld 5,2 cm
Is dit te maken met het principe draadeinden etc. of is er een andere oplossing.
Herwim Frank
-
Een spiraal is prima te maken met draadeinden, zie ook bovenstaande foto van Peter.
Een belangrijk punt bij niveauverschil is het stijgingspercentage. Aanbevolen wordt om max. 3% te nemen op rechte stukken en in bochten minder, omdat anders treinen niet naar boven kunnen rijden omdat het te steil wordt. Sander heeft al voor je uitgerekend wat het stijgingspercentage zou worden bij H0 en N. (3 posts naar hierboven) Om het stijgingspercentage minder te maken zou je kunnen besluiten om rechte stukken in je spiraal te bouwen.
-
Als je uit gaat van 6 cm. per omloop stijging dan kom je op 3,2%.
Dan heb je 8 mm. speling voor de trein aan de bovenkant.
Daar de doorsnede van de cirkel 60 cm. is moet je wel rekening houden met extra wrijving en dan zou 3,2% wel eens te veel kunnen zijn.
-
Hallo Lars en Wim en natuurlijk anderen
Zou ik beter af zijn om in mijn geval een spiraal te maken van 3 lagen
om die 12 cm hoogte te overbruggen met een tussenruimte van ± 6 cm
Ik kom dan wel iets hoger uit maar dat is geen probleem.
De cirkels veranderen dan in halve cirkels met een recht stuk ertussen.
Is dit een goed beeld van mij.
Kan iemand mij met een foto of tekening laten zien hoe je de hout verbindingen maakt tussen de houten ( halve ) cirkels en waar de draadenden.
Bijvoorbaat dank.
Herwim
-
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
Incl berekenprogje in Excel.
-
Ben
Bedankt voor je moeite, maar is er ook iets dergelijks in het Nederlands.
Plus het excel programma'tje werkt niet, de formules zijn uitgeschakeld.
Systeem geeft aan dat de macro's niet werken.
Herwim
-
Herwim, als je het bestand opent, moet hij vragen of je macro's wilt gebruiken of niet. Je moet dan ja kiezen. Anders werkt het inderdaad niet.
-
Bij mij doet hij het prima in exel maar ik kan geen rail soorten kiezen hij staat standaard ingesteld op marklin maar ik rij met roco rails.
Hoe kan ik de rail soorten veranderen?
Erik-Jan
-
Over die helling zou ik mij nog niet zo druk maken. De radius lijkt mij eerder een probleem. Een straal van 36cm is al krap. Daar heb je wel 80cm diepte voor nodig. In jouw geval zou het op een straal van 27cm uitkomen. Dat wordt dan flexrails en hopen dat de trein zich er nog een beetje door wil wringen.
-
Bij mij doet hij het prima in exel maar ik kan geen rail soorten kiezen hij staat standaard ingesteld op marklin maar ik rij met roco rails.
Hoe kan ik de rail soorten veranderen?
Erik-Jan
Kijk in het tweede tabblad. Die moet je zelf aanvullen met de gegevens die je waarschijnlijk uit je catalogus kunt halen.
-
Hallo Renee
Ik begrijp van jou dat een diameter van 80 cm de minimale diameter
zou moeten zijn.
Heb ik dat goed begrepen.
Ik kan dat wel realiseren denk ik daar de spiraal aan het eind van mijn moduuls komt in de hoek van mijn ruimte.
Dus ik heb wat meer ruimte daar, de spiraal zal dan wat oversteken maar dat is geen probleem kan ik weg werken.
Heb jij misschien verder een voorbeeld voor mij hoe ik te werk moet gaan
het artiekel van Ben is in het duits en mijn talenknobbel is wat dat betrefd
wat onder ontwikkelt.
Hoewel de foto's redelijk duidelijk zijn maar toch.
Herwim
-
Herwim,
Hoe je zo'n spiraal bouwt is hier al genoemd en is niet anders dan in de eerder genoemde voorbeelden.
Om te weten hoe groot hij precies moet worden kun je het beste een cirkel van rails maken en testen of je treinen die zonder problemen kunnen berijden.
Leg deze cirkel op een plaat en plaats de plaat onder een hoek. Je kan dan ook controleren of de helling nog een beetje te nemen is.
Daarna kun je pas beginnen met bouwen.
-
Tip:
Na het berekenen met het excel programma eerst een proefcirkel knippen van karton en daar je rails even opleggen (voordat je duizend planken verkeerd gaat/laat zagen).
Kees-Jan
-
Hallo beste mensen
Allen hartelijk dank voor jullie tips.
Ik denk dat ik genoeg gehoord en gelezen heb en ga binnenkort aan de slag, als ik het geheel klaar heb horen jullie wat dit betrefd weer van mij met een foto erbij natuurlijk.
Waarschijnlijk voor velen van jullie een prettige vakantie en voor de anderen gewoon fijn doorbouwen en genieten van alles wat groeit en bloeit.
groetjes,
Herwim Frank
-
Qua de houten segmenten onderling verlijmen kan je dit heel eenvoudig doen door bvb gebruik te maken van 4 mm multiplex. De uitgezaagde segmenten verlijm je dan in halfsteensverband zodat de steeds overlapt. Het geheel geeft een zeer vaste en stevige verbinding.
Peter
-
Hallo Peter.
Ik heb toch nog een vraag omtrend de bouw van de spiraal
Hoe ver overlap je de twee trapezium vormige delen met elkaar.
Ik heb de maat van deze delen berekend met het excel programma tje
maar als ik deze laat overlappen wordt de diameter dus kleiner ?
Mijn duits is niet zo heel geweldig, Versatz is dat de maat van de overlapping ?
En als ik de delen overlap krijg je dus een verdikking is dit niet nadelig
voor de loop van de rails of wordt dit weer te niet gedaan met de kurklaag
die er over heen komt.
Misschien wat domme vragen, maar ik heb de begin discussie niet gevolgd
op jouw andere draadje over spiraal bouw.
Bestaat deze beschrijving van "Bau enes Gleiswendels"ook ergens in het Nederlands.
Alvast bedankt voor je moeite.
Groet
Herwim Frank
-
Herwim, in feite kies je voor de plaatjes materiaal van de halve dikte. De plaatjes overlappen elkaar volledig - niet alleen maar op bepaalde plaatsen.
Als je uitgaat van 4 mm MDF kom je dus uit op 8 mm spiraaldikte. De plaatjes liggen om-en-om en er is dus nergens een stukje 4 mm dik. De afmetingen van de plaatjes zijn zo gekozen dat ze iedere keer voor de helft de volgende overlappen.
Sander
-
Hallo Herwin en andere liefhebbers.
Compleet foto verslag van een gebouwde baan, goed om ideën op te doen
Kijk een op de volgende site, begin bij 2005 en eindigd in 2008.
http://modellbahn-im-museum.de/Seiten/bau_05-06.html
Plaatje kun je vergroten door er op te klikken.
Gr Piet