BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Robert vh Prutsert op 07 August 2025, 23:05:38
-
Nou, dat dus.
-
Gewoon met de kwast.meerdere dunne lagen, en zorgen dat er geen verf op het loopvlak komt.
Zo heb ik al honderden wielen gebruineerd.
Oja de verf die ik gebruik is Vallejo Light rust 71.129
Jos.
-
Ik vermoed eerder dat je zoekt naar wat hier ook wel “chemisch zwarten” wordt genoemd. Karst Drenth heeft in zijn verhaal over het pimpen van zijn Fleischmann BR 01 kort beschreven hoe hij het doet en wat hij ervoor gebruikt (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96344.msg3222179291#msg3222179291).
-
Ik vermoed dat hij dat dus niet bedoelt, maar bruineren van de hele wielen inclusief loopvlak!
Ik ben ook op zoek naar een methode die metalen oppervlakten bruineerd maar ze wel elektrisch geleidend houd.
En aan berichten van een paar jaar geleden heb je eigenlijk niks want veel is niet meer leverbaar door brexit en andere regeltjes!
-
Waarom zou je de complete wielen bruin willen hebben, dus ook het loopvlak ?
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Bijvoorbeeld voor tramrails is het interessant, stuk donkerder maken waardoor deze kleiner lijkt.
Ik volg
-
Een late reactie maar toch kijk naar het verschil tussen oude loks of rijtuigen en nieuwe het is een wereld van verschil.
Oude hebben zilver kleurige wielen nieuwe zijn bijna helemaal zwart of bruin dat staat gewon veel mooier.
Zelf wil in bruineren om een messing strip donkerder te maken om zo puko's te bedekken, ik kan het ook realiseren door gaatjes in bvb styreen te maken maar het is veel werk dat netjes te doen als je genoeg snijplotter of hoe je zo'n apparaat ook noemt hebt.
-
Gewoon de wielen aan de zijkant voorzien van een roestig uiterlijk.... that simpel :)