BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: Sicco Dierdorp op 05 August 2025, 19:58:56

Titel: De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
Bericht door: Sicco Dierdorp op 05 August 2025, 19:58:56
Afgelopen weekeinde bezocht ik met vrienden voor het tweede opeenvolgende jaar de Tagen der Eisenbahnfreunde bij de DEV, de oudste museumlijn van Duitsland. De DEV heeft mijn hart gestolen en daarom is het wellicht leuk een en ander eens voor te stellen. Zo ver is het niet van (Noord) Nederland immers.

De eigenlijke musuemlijn van de DEV is de metersporige lijn tussen Bruchhausen-Vilsen en Asendorf, die sinds 1966 in museumbedrijf is. Zoals wel vaker het geval is, heeft de DEV dankzij de vroege start in de tijd dat het reguliere verkeer nog net niet verdwenen was een relatief grote collectie van historisch verantwoorde voertuigen. In 1966 was er nog sprake van goederenverkeer naar Asendorf via Rollbocken of Rollwagen. De huidige museumlijn is ene heerlijke stap terug in de tijd en kent ene gevarieerde route, waarbij de helling door het bos van Vilsen zorgt dat de passages van stoomtreinen spectaculair is.

In Bruchhausen-Vilsen was er aansluiting op de lijn Syke-Eystrup via Hoya, waartoe dit station voorzien was van drierailige sporen. Tot 1961 was de lijn Syke-Hoya eveneens een metersporige Kleinbahn en was Hoya het overgavestation. Dit traject is echter omgespoord. Niet vanwege het belangrijke verkeer, maar vanwege het strategische belang. Dit heeft ertoe geleid dat deze lijn nog altijd in stand gehouden wordt door het Bundesland en dat deze volledig in beheer is gegeven bij de Verkehrsbetriebe Grafschaft Hoya (VGH). Tussen Hoya en Eystrup is er nog dagelijks goederenvervoer (papier) door de VGH. De hele lijn wordt eigenlijk alleen min of meer regulier bereden door de zogenoemde 'Kaffkieker' van de VGH, die op een aantal zondagen per jaar een semi-toeristische dienst rijdt. Er is een nauwe samenwerking met de DEV, die met haar eigen normaalsporige collectie bij evenementen ook op die lijn te zien is.

De locomotieven 'Hoya' en 'Spreewald' knallen de helling op langs de halte Vilser Holz
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-Spreewald-Hoya-trBruchhausenvilsenAsendorf-Vilser-Holz-020825s-68924287ca12a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-Spreewald-Hoya-trBruchhausenvilsenAsendorf-Vilser-Holz-020825s-68924287ca12a.jpg)

Locomotief 3 ('Plettenberg') heeft na een waar geluidsspektakel de zware klim bijna voltooid met aan de haak zowel normaalspoorwagens op rollbocken, als smalspoorgoederenwagens
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV3-trBruchhausenvilsenHeiligenberg-Vilser-Holz-020825r-689242d378947.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV3-trBruchhausenvilsenHeiligenberg-Vilser-Holz-020825r-689242d378947.jpg)

In Heiligenberg kruist de onlangs gerestaureerde motorwagen T42 uit 1939 en de op deze lijn originele V1 elkaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-T42-trAsendorfBruchhausenvilsen-V1-trBruchhausenvilsenAsendorf-Heiligenberg-030825b-689243502bc35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-T42-trAsendorfBruchhausenvilsen-V1-trBruchhausenvilsenAsendorf-Heiligenberg-030825b-689243502bc35.jpg)

Tijdens een evenement als de Tagen der Eisenbahnfreunde weet men een groot aantal samenstellingen op de baan te brengen. Er wordt continu gerangeerd met wagens en rijtuigen. Loc 3 zet ene smalspoorgoederenwagen terug tegen de in de loods staande set en zal even later als opdruk fungeren om deze door loc 'Hoya' getrokken trein de helling op te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV3-gtr-Bruchhausen-Vilsen-030825u-689243a8e4b70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV3-gtr-Bruchhausen-Vilsen-030825u-689243a8e4b70.jpg)

Op een van de sporen van station Bruchhausen-Vilsen demontsreert men met loc 'Spreewald' het op- en afladen van normaalspoorwagens op Rollbocken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-Spreewald-rollbock-Bruchhausen-Vilsen-030825k-6892442d4f1cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-Spreewald-rollbock-Bruchhausen-Vilsen-030825k-6892442d4f1cc.jpg)

Op zaterdag werd door de DEV extra gereden op de normaalsporige lijn met railbus T1 uit 1936, die tot 1972 hier ook in de reizigersdienst reed. Hier wordt het schitterende stationnetje Bruchhausen Ost gepasseerd, waar wij logeerden (helaas gaat dit hotel dicht eind dit jaar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-T1-trSykeHoya-Bruchhausen-Ost-020825b-68924491de36b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-T1-trSykeHoya-Bruchhausen-Ost-020825b-68924491de36b.jpg)

Hoogtepunt van het normaalsporige traject is d epassage dwars door het dorp Uenzen, waar de T1 luid toeterend over het straatspoor rolt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-T1-trSykeBruchhausenvilsen-Uenzen-020825l-689244eb1b8ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DEV-T1-trSykeBruchhausenvilsen-Uenzen-020825l-689244eb1b8ff.jpg)

Op zondag rijdt de regulieren Kaffkieker als altijd met de door MaK gebouwde T3, die van de VGH is. Hier dit motorrijtuig op het driesporige wissel aan de westkant van Bruchhausen-Vilsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/VGH-T3-trEystrupSyke-Bruchhausen-Vilden-030825g-6892452591d87.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/VGH-T3-trEystrupSyke-Bruchhausen-Vilden-030825g-6892452591d87.jpg)

Naast het busvervoer in de regio en de Kaffkieker verzorgt de VGH ook het goederenvervoer tussen Hoya en Eystrup met hun MaK-locje V22. Hier heeft zo'n trein uit Hoya bijna het eindpunt bereikt gedurende een fikse regenbui
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/VGH262217-V22-trHoyaEystrup-Eystrup-010825f-689245b9303d0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/VGH262217-V22-trHoyaEystrup-Eystrup-010825f-689245b9303d0.jpg)