BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: MOVisser op 03 August 2025, 12:15:46
-
Eind van deze maand zijn er weer de smalspoormodelbouwdagen in het Stoomtreinmuseum te Katwijk.
En dat al voor de 24e keer. Kom kijken.
Waarom?
Ze hebben daar heel veel pech met het spoor rond het meer.
Bij opstarten van baggerwerkzaamheden begin dit jaar is een deel van de kade instabiel geworden en gaan verschuiven.
Daardoor is een groot deel van het spoor weggezakt en niet meer bruikbaar.
Het bezoekersaantal liep, mede daardoor, fors terug.
Inmiddels zijn wat reparaties gedaan en gaat er nog over een klein deel een stoomtrein rijden op die dagen.
Maar goed.
Het Topic gaat over module vliegveld.
Jan van Mourik had altijd zeer veel gevoel voor techniek en heeft daar een module voor opgezet met vliegtuigen.
Ook hij had in Hamburg het stijgen en dalen gezien en dacht dat kan ik ook.
Daarvoor had hij de techniek uitgedokterd en gemaakt.
Maar tijdens testen bleek het wel eens te haperen.
Toch heeft hij samen met Henk Wüst er verder aan gewerkt, maar zoals jullie wel weten niet afgekregen.
De aankleding was nog niet af en er was geen geluid, zoals hij graag wilde.
Twee jaar geleden is die module bij mij terecht gekomen om de techniek te verbeteren.
Daar heb ik echt veel tijd in gestoken, en ook Henk Wüst, maar op de bouwdagen vorig jaar in het museum werkte veel, maar het vliegen niet.
Vandaar dit jaar een nieuwe poging.
On traXs ging voor mij niet door, vandaar weer in het smalspoormuseum dit jaar.
De module is geheel opnieuw opgebouwd, met andere techniek.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250702-smalspoormodelbnouwdagen-2025-688f319c11cbc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250702-smalspoormodelbnouwdagen-2025-688f319c11cbc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250731-bergen-spoor1-688f31bd1f089.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250731-bergen-spoor1-688f31bd1f089.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250731-bergen-spoor2-688f31bd24bf6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250731-bergen-spoor2-688f31bd24bf6.jpg)
-
Het zou me niet verbazen als je 1:1 ook een handje aan het helpen bent bij de verzakking.... :D
Mooi werk al.
Gr. Koen.
-
Zoals we allemaal weten is Ronald erg handig en nooit te lui om z'n handen uit de mouwen te steken (y)
-
Was dat die module met stinkende rookwolken eromheen? En dan nu met geluid erbij... 8) ik ga een standhouder helpen maar hoop wel dat deze module niet direct naast de onze staat.
-
Stinkende rookwolken??
Waar moeten die dan vandaan komen?
Ja, er is 1 rookunit die slechts elke 30 minuten gedurende 0,5 a 1 min zal worden gebruikt.
Ronald Visser
(edit, geluid was er trouwens vorig jaar ook al)
ik ga geen hamburgers bakken of zo...) :angel:
-
Daar houden we je dan aan ;)
-
Bijgevoegd foto`s van de voorgaande opzet.
Die wordt geheel overgenomen, maar dan opnieuw geplaatst.
De sleuven waardoor het vliegtuig "aangedreven" wordt, zijn erg opzichtig (3 tot 6 mm)
De ronding van de binnen baan aan de rechterzijde heeft een straal van 6 cm.
Dat is erg krap, met uitzondering van een aandrijving van 15 mm asafstand, haalt geen enkele loc de draai.
Het smalspoor dat ervoor is aangelegd ligt onder de zichtbare zijde op de onderplaat.
Daarbij gaat dit spoor omhoog en omlaag om stijgen te simuleren.
Een mini aandrijving is te licht om het geheel te kunnen laten rijden.
Stap 1
Ik heb een reep pakpapier over de baan gelegd en met een viltstift de rijbaan ingetekend (de sleuven)
Stap 2
Ik heb van de tekening een foto gemaakt en deze opgenomen in het programma Correldraw en over getrokken.
Stap 3
Zitten denken wat ik nu verder moet doen......
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegveld-2-689076e326349.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegveld-2-689076e326349.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegveld-1-689076e32571b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegveld-1-689076e32571b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC06197-68907a6b6761a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC06197-68907a6b6761a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/test-1-mm-68907a6ac8672.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/test-1-mm-68907a6ac8672.jpg)
-
Jan had voor het bewegen van het vliegtuig een aandrijving gemaakt.
Deze reed onder de bouwplaat op een smalspoor.
Door het spoor hoger en lager te leggen zie je boven de bouwplaat het vliegtuig dan ook werkelijk zakken en stijgen.
Al snel bleek dat er een specifieke aandrijving nodig was.
1 om vooruit te rijden
2 de verbindingsstaaf met het vliegtuig gaf veel weerstand door aanraking met de wanden van de sleuf
3 de staaf zou spanning moeten aanvoeren naar de propellor
4 het vliegtuig had de verbinding bij 1 van de wielen (dus niet in evenwicht)
5 de gebruikte straal van de bochten en dan met name de zeer krappe bocht.
Het gebruikte motortje was sterk genoeg, maar had geen gewicht.
Daarom werd lood geplaatst aan beide zijden,
Echter door het niet in evenwicht zijn moesten er zijwieltjes geplaatst worden op een asje.
Dat hield weer in dat er een apart rijpad gemaakt moest worden naast het spoor.
Door toch het scheef trekken in bochten viel het contact weg en zijn er twee extra stroomafnemers opgenomen.
1 voor en 1 achter.
Al met al had dit zoveel denkwerk en knutselarij met zich mee gebracht dat er niet veel tijd meer was voor de aankleding.
Toen ik de module overgedagen kreeg, werd mij gevraagd te kijken naar de techniek.
Ik kreeg in meer dan 6 maanden de techniek niet voor elkaar.
De stroomafnemers deden hun werk niet goed en het ook evenwicht bleef een boosdoener.
Toch mocht meegedaan worden met de Bouwdagen in Katwijk als eerbetoon aan Jan en aan Henk Wüst.
Henk heeft nog veel aan de scenery gedaan.
Na de beurs ben ik aan het denken gegaan om de zaak toch voor elkaar te krijgen. (y) (y)
De conclusie was opnieuw beginnen, maar dan wel volgens Jan zijn idee.
Ik heb de magneet ingebracht.
In plaats van extragewicht heb ik een dubbelle spoorbaan aangelegd.
Onder en boven een uit mdf 2 mm gelaserde baan.
De genoemde tekening is gebruikt om in 1 mm dik mdf de sleuf te laseren van 2 mm breedte.
De baan met de rails erop is daarop gebaseerd, 5 cm breed die het patroon volgt van de sleuf.
Spoor in het midden en de verbindingsstaaf volgt dan de sleuf.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
Aandrijving Jan, echter na meermalen aanpassen mijnerzijds. Hetgeen dus niet lukte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-12-68927afc485d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-12-68927afc485d8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-13-68927afc48622.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-13-68927afc48622.jpg)
-
Hoi Ronald, succes met alles.
Alles uitdenken en dan zo inbouwen dat het ook nog naar behoren werkt...tsjonge je haalt je nogal wat op je nek.
Ongeveer 30 jaar geleden deed een beroemd brits echtpaar ook zoiets in de lucht met vogels...aan superdunne draadjes.
Dat werkte super, hele baan volgens mij aangestuurd met een enorme hoeveelheid relais bestuurd door een ronddraaiende trommel???
-
Al met al best een mega project!
Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als alles klaar is.
-
Het is vorig jaar vanaf de beurs tot zeker januari, experimenteren geweest met met verschillende soorten aandrijvingen.
Allen zodanig dat er voldaan kon worden aan het voorkomen of juist inbrengen van de vorige genoemde aspecten.
In eerste instantie bedenken wat en hoe, dan het ontwerpen ervan, inclusief het corrigeren van onvolkomenheden in het denkproces.
Dan het printen ervan en het testen.
Printen werd altijd in tweevoud of drievoud gedaan.
Ook het testen met ander hars werd gedaan.
De krappe bocht was, en is nog steeds wel een boosdoener, en tevens het omkukelen van de aandrijving door de middelpunt vliedende kracht in de bochten.
In feite zou een breder spoor (dus H0 ) beter zijn dan het smalspoor zoals gebruikt.
Maar goed het blijft een smalspoor module, en daar ben ik dan ook mee voortgegaan.
Tomytec aandrijving is ervoor aangeschaft evenals micromotoren met verschillende vertragingen.
Hierna 2 foto`s die voorbeelden laten zien.
Een beperkte selectie. Er is nog veel meer uitgeprobeerd.
Weet dat na het printen en een eerste test er aanpassingen aan de onderdelen gedaan kunnen zijn door iets weg te slijpen of juist aan te vullen.
Of er brak gewoon iets af door een verkeerde beslissing.
Gelukkig was er dan een vervangend exemplaar.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-3-6893b9e3198f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-3-6893b9e3198f0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-10-6893b9e319d55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-10-6893b9e319d55.jpg)
-
(y) (y) (y)
-
Waarom valt de toren van Pisa niet om:
Dat komt omdat de kracht (hier het gezamenlijke gewicht) aangrijpende vanuit het zwaarte punt, gericht is op een gebied binnen de voetafdruk.
Zou dit niet zo zijn dan valt de toren (of welk object dan ook) gewoon om.
Voor de aandrijving geldt hetzelfde.
Tijdens het bewegen/rijden mag de richting van de kracht nooit buiten de voetafdruk komen.
Het zwaartepunt kan naar beneden verplaatst worden door gewicht toe te voegen aan de onderzijde.
Daarmee verklein je de kans op omvallen.
Bij Pisa kan dit binnen in het gebouw. Maar daarmee vergroot je de kans op wegzakken vanwege de ondergrond.
Dit kan daar dus niet.
Bij de aandrijving kan dit wel.
Het spoor kan het extra gewicht best hebben.
Echter het zal buiten de aandrijving moeten aan beide zijkanten.
Door het smalle spoor (tijdens wiebelen) richt de kracht zich al snel buiten de voetafdruk
en door het gewicht zal dan sneller omvallen plaatsvinden.
Vandaar de inbreng van magnetisme en een tweede spoor aan de onderzijde.
De aandrijving wordt door de geplaatste magneet naar beneden getrokken zonder dat er echt gewicht toegevoegd moet worden.
Dit kan alleen door aan de onderzijde ook een magneet op te nemen die de bovenste magneet aantrekt.
Een stilstaande aandrijving vergt geen verdere voorziening aan de onderzijde.
Gewoon de magneet plaatsen/lijmen en klaar.
Maar een rijdende aandrijving zal steeds de magneet aan de onderzijde moeten hebben.
Deze magneet moet meebewegen met de aandrijving.
Vandaar een extra spoor/ karretje met de magneet.
Door de beide sporen en het elkaar aantrekken van de magneten bereik je ook een veel minder wiebelige aandrijving.
In het geval van de module zitten er twee wissels in het spoor, die dus ook aan de onderzijde zijn aangebracht.
Deze moeten gelijktijdig worden omgezet.
Anders kunnen de aandrijving en het karretjes elkaar niet volgen.
Net als de aandrijving is het karretje voorzien van assen en wielen aan beide zijden met in het midden de magneet.
Weet dat er ook andere manieren van aandrijving/gewicht/voorkomen van wiebelen zijn bekeken, maar dat de magneet constructie het meest effectieve lijkt.
Dit in relatie uiteraard met het smalspoor.
LGB spoor bv zou zeker helpen, maar is door de straal van 6 cm niet realistisch bedacht.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/0-pisa-a-6894c4afe8d10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/0-pisa-a-6894c4afe8d10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegtuiga-6894c4afe7a0c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegtuiga-6894c4afe7a0c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegtuig-2a-6894c4b00ef2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegtuig-2a-6894c4b00ef2c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegtuig-3a-6894c4b00b60a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegtuig-3a-6894c4b00b60a.jpg)
-
Zijn het byzondere magneten?
Het zijn nog rest-exemplaren die in huis waren.
Ooit gekocht om zelf gelaserde mini moduletjes aan elkaar te laten "plakken".
De truk daarbij was dat de stroom/spanning ook direct doorgegeven werd.
Modules tegen elkaar en vast. Even trekken en los. En geen gedoe met snoeren.
In ieder geval zeer sterke magneten.
Ze voldoen en ik ben er mee blijven experimenteren.
Het volgende bleek al snel:
bij de wissels werkte het echter veel slechter.
Die bleken een metalen plaat aan de onderzijde te hebben als bescherming van het schakelmeganisme. :-X
Dan die plaat maar verwijderen.........
Ik denk dat deze wissels beschikbaar kwamen van de treinen winkel in Hilversum.
Stonden ineens op marktplaats, 4 stuks (voor de module 2 paar, 1 st onder en 1 st boven)
Met spoel om ze elektrisch te kunnen bedienen.
Met het verwijderen van de onderplaat kwam uiteraard de hele inhoud los te liggen. >:(
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/24666-c-wissel-68959b303a49f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/24666-c-wissel-68959b303a49f.jpg)
2475
-
Toch nog even snel een foto gemaakt van resterende onderdelen.
Het rode ovaalvormig onderdeel is vervangen door een styreen stripje dat in dezelfde ruimte past.
De ijzeren onderplaat eveneens door stryreen 0,5 mm.
Het moet blijven bewegen uiteraard, maar geen invloed hebben op de magneet.
Eenmaal geplaatst op de ondergrond zou de styreen plaat eronderuit kunnen.
Met wel het gevaar dat de onderdeeltjes eronderuit kunnen komen
De plaat heb ik dan toch maar laten zitten.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/000-DSC07922-6895a7ce3c78d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/000-DSC07922-6895a7ce3c78d.jpg)
-
Zoals te zien is zijn het nogal kleine onderdeeltjes.
Het linkse rode vierkantje heeft een miniscuul staaldraadje waarmee de wissel tongen gesteld worden.
Geen probleem om die terug te plaatsen.
Het rechtste klerenhangertje is een standrichter en houd de stand van de wisseltongen vast na verschuiven.
Wat mist op de foto is een verend plaatje van 1 mm hoog, 5 mm breed en 0,2 mm dik, dat tussen de uiteinden van het hulpstukje geplaatst moet worden.
Dat zijn deeltjes die in het tapijt verdwijnen.
(of gewoon aan je handpalm gekleefd zitten terwijl je aan het zoeken bent...)
Deze wissels zijn ook uitgerust met automatische spannings-aanlevering aan de tongen na aanpassen van de stand.
Die heb ik niet teruggeplaatst. Veel te gevoelig voor storing bleek na terugplaatsing.
Ronald Visser
-
Bedankt Ronald voor deze boeiende uitleg. Ik ken Jan al jaren en hij zou het geweldig hebben gevonden dat jij zijn gebruikte technieken verbetert. Het zal Henk Wust ook goed doen. Hij heeft de scenery van dit dit baantje verzorgd. Ik zou zeggen: kom allemaal in het weekend van 30 en 31 augustus naar de smalspoormodelbouwdagen. Daar kun je het eindresultaat bewonderen en Ronald om verdere uitleg vragen.
-
Op een nieuwe onderplaat (triplex 6 mm) is het "spoortraject"gerealiseerd.
Ik had toen totaal nog niet nagedacht over de verder opbouw van de module.
Eerst maar eens het dubbele spoor uittesten.
Van het gelaserde MDF is de 2 mm dikke plaat op de ondergrond gelegd en zijn de contouren van de baan op de onderplaat getekend.
De 50 mm brede baan was eruit verwijderd uiteraard.
Hiermee werd het trace van het vliegtuig ook mede bepaald.
Door de papieren aftekening is dit dan ook exact hetgeen Jan had uitgedokterd.
De mdf baan is daarna los op de onderplaat gelegd voor verdere verwerking.
Rails schaal N is op het mdf aangebracht, als flexrail.
Lange stukken gingen gemakkelijk, bochten wat minder.
Gekoppeld werd met originele Peco raillassen gekocht bij Interhobby in Nijmegen.
Voor de krappe bochten werkte dit feitelijk niet.
De dunne lasjes bogen eerder dan dat ze de baan mooi aan elkaar verbonden.
Ik was toch al van plan de overgangen te solderen, omdat je na gereedkomen er vrijwel niet meer bij kan.
Nu was dat een noodzaak.
Lasjes inelkaar, solderen en dan pas de bocht er in aanbrengen.
Ik had op de baan het traject van het spoor mee in gebrand, om deze in de juiste vorm te krijgen.
Met kleine klemmen werd de rails op de juiste plaats gefixeerd.
Dan met houtlijm tussen biels de flex vastlijmen.
Na het aanleggen van de bovenbaan met de wissels volgde de test met wagentjes.
Dit om de overgangen juist ook in de krappe bochten te testen op onvolkomenheden.
Die waren er, ook vanwege de lasjes.
Dan maar weer lossolderen en opnieuw aanbrengen.
Pas na een test met een wagentje met een magneet, bleek de ijzerenplaat onder de wissel het rijden te verstoren.
OK, niet ...... :-X, dan maar weer loshalen en .......
een oplossing zoeken. (y)
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(edit) door het buigen verkrijg je lengte verschil in de rails.
Dat moest dan weer afgeslepen worden, met kans op niet mooi aansluiten van het erop volgende stuk.
-
Als ik dit allemaal lees wordt me wel duidelijk dat dit een mega klus is (y)
-
Voor personen in een rolstoel en voor kinderen is het niet altijd gemakkelijk om in een module te kunnen kijken.
Mede doordat Jan op het laatst door de ALS ook niet zo goed meer kon lopen had ik het idee de baan hoog en laag te moeten kunnen stellen.
In de Gelderlander is een rubriek: Gelderland helpt.
Je zoekt iets stelt de vraag of bied aan voor lezers.
Zo heb ik 2 jaar geleden (2023) gevraagd naar een heftafel oid met een behoorlijk tilgewicht.
(ik had de twijfels bij een hef bureau etc...)
Geen reactie op dat moment.
Wat gebeurde? : 2 maanden later melde zich iemand uit Boxmeer. Hij had een hydraulische RVS heftafel, gebruikt in de vleesindustrie.
Wilde hem uiteindelijk toch wel kwijt. Kon/kan gemakkelijk 100 kg aan.
Ik heb deze opgehaald en gebruikt vorig jaar (2024) tijdens de modelspoordagen.
Met balken had ik een plateau gemaakt waar de module op bevestigd kon worden.
Hoog en laag stellen was een makkie.
Ook dit jaar zal de hoogte-instelling gebruikt gaan worden.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
-
Kijk even bij Magica Miniatura, Huib heeft dat principe van hoogteverstelling al verschillende malen gedemonstreerd op diverse tentoonstellingen.
-
Mooi, dan wordt er in ieder geval aan dergelijke situaties gedacht.
Ronald Visser
-
Zoals op de foto te zien is zijn er in principe twee rijtrajecten aanwezig.
1 is de buitenbaan die over de gehele module is opgenomen.
2 is de binnenbaan met de krappe bochten.
Beiden zullen bereidbaar moeten zijn om uit te kunnen beelden wat Jan in gedachten had.
Daarom zijn (hiervoor al aangegeven) wissels opgenomen in het smalspoor onder de baan.
Echter het vliegtuig zal ook deze banen moeten kunnen volgen.
Omdat er 1 rijrichting aangehouden wordt (rechtsom) is de wisseling van de buiten baan naar de binnenbaan aan de rechterzijde geen probleem.
De verbindingsstang volgt gewoon het traject en zal van de binnnen baan vanzelf uitkomen op de buiten baan (voorzijde)
Aan de linkerzijde is dat niet vanzelfsprekend (op de foto onderzijde).
Daar zal de stang geduwd moeten worden of naar de binnenbaan of naar de buitenbaan.
Voor de stang(en) is dan ook een soort wissel noodzakelijk.
Jan had daar al iets voor ontworpen.
Een aaneenrijging van onderdelen als een magneet wisselsteller, verstelbare ring en een gesoldeerde koperen driehoekpunt die het werk moet doen.
Dat zal ik allemaal overnemen en plaatsen.
Met de aantekening dat aanpassingen nodig zullen zijn.
De ruimte in de punt is heel krap.
Dit wissel zal mee moeten bewegen met de wissels in het spoor.
Vandaar dat de elektrische wisselschakeling erin is opgenomen.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegveld-1-6899bb421465a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegveld-1-6899bb421465a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wissel-1-6899bb4214db4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wissel-1-6899bb4214db4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wissel-2-6899bb422cb2f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wissel-2-6899bb422cb2f.jpg)
-
OK.
De scherpe bocht zorgt voor een probleem.
Bij het grootspoor zijn de wielen zodanig vorm gegeven dat de wagons en de locs zelf hun evenwicht zoeken tussen de spoorstaven.
De wielen zijn conisch van vorm en niet cilindrisch en zitten vast op één as.
Vetergang ook wel benoemd.
Ook in de bochten is de vorm noodzaak omdat dan de buitenste wielen een langere weg moeten afleggen.
Door de middelpunt vliedende kracht en doordat dat ze op één as vast zitten zoek de trein de juiste postitie.
Bij ons modelspoor is dezelfde techniek doorgezet.
Ik heb me altijd alwel afgevraagd of dit terecht is.
Vooral omdat grootspoor radius van bochten veel en veel ruimer zijn dan de verschaalde bochten.
Wellicht is het uit de rails lopen van een voorloopas hiermee te verklaren.
In ieder geval wel het verschrikkelijke gekrijs van tramstellen, volgens mij.
Maar goed we rijden al vele decennia/ > eeuw op deze manier.
En de conische vorm is er voor genormeerd.
Heel goed te bedenken is dat de bochten die op de vliegveld module zijn gerealiseerd totaal niet overeenkomen met standaard gebruikte bochten.
De straal van 60 mm is veel kleiner dan de standaard R1 (=straal 195 a 200 mm)
Vooral in de zeer scherpe bochten zal het buitenste wiel veel en veel sneller moeten kunnen ronddraaien dan het binnenste wiel.
Remedie:
losse wielen op de as.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
BRON Reddit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wielen-689b4392dce3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wielen-689b4392dce3c.jpg)
-
(Zo opdracht kartonnen bouwplaten gemeente Schiedam afgerond)
Kan ik weer wat over het vliegveld schrijven.
De papieren tekening heeft gediend voor het traject van de baan,
In 1 mm mdf is via laseren een spoor getrokken van 2 mm breed.
Hierin moet de verbindingsstang gaan "lopen" aangedreven door een ondergrondse motor.
Dat spoor is gebruikt om van 2 mm dik mdf een traject te laseren van 50 mm breed.
Door ook de locatie van de rails aan te geven (graveren) is de rails eenvoudig aan te brengen.
Zodanig dat de spleet van 2 mm in het midden uitkomt.
De beide wissels zijn als eerste gepositioneerd met de verbindende rails ertussen.
Als eerste de buitenboog en daarna de binnenboog aangelegd, waarbij de laatste aansluiting van de rails uitermate zorgvuldig gemaakt moest worden.
De koperen rail van de flexrails daarvoor eerst ruim afgesneden en dan pas per rail op maat gemaakt
De lasjes aanbrengen en dan solderen.
De knijpers hielden de rails op de plaats.
Met houtlijm is de flex op de ondergrond aangebracht.
Later zien we er toch niets meer van, maar bleek ook een voordeel te hebben.
De onderzijde van de aandrijving op dezelfde manier samengesteld en aangelegd
Wissels met verbinding en dan de beide bogen.
En dan exact op dezelfde locatie als de er bovenliggende rails.
Na het proefrijden met 2 wagentjes (1 aan onder en 1 aan bovenzijde en de aantrekkende magneet)
bleek dus de ijzeren afdekking van de wissels behoorlijk wat roet in het eten te gooien.
De wissels aangepast, zoals hiervoor is aangegeven.
Met water is de rails los geweekt kunnen worden.
Ook waren enkele tussen-lassen niet mooi in ronding.
Ook door te kunnen losweken en verdraaien is dat hersteld.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC07934-a-689efbe5bf62c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC07934-a-689efbe5bf62c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-2-689efbe5a7e04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-2-689efbe5a7e04.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-1-689efbe5a7e17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-1-689efbe5a7e17.jpg)
-
Je bent wel een echte doorzetter Ronald (y) (y)
-
Zeg dat wel, mooi dat je probeerd om dat werkend voor elkaar te krijgen (y) mooi eerbetoon.
Mvg zkoen
-
Op de foto van de probeersels van de aandrijving is een Tomytec motortje met wielen en stroomafname te zien.
Jan is eveneens van een dergelijke unit (vergelijkbaar) uitgegaan.
Om reden van evenwicht en om wrijving te creëren was het nodig om gewichten aan te brengen.
De as afstand van de units is 15 mm met wielmaat 5 mm, speciaal voor smalspoor.
Mijn idee was 2 van dergelijke units te koppelen.
Dit om de trekkracht te verdubbelen.
Elke tommy was in een huisje geplaatst met een scharnierpunt in het midden.
De verbindende schakel was een in een t vorm uitgewerkt object.
De scharnierpunten van de aandrijvingen waren daarin opgenomen met 50 mm afstand.
En de magneet was op het laagste punt aangebracht.
Het resultaat werkte niet echt lekker.
De wieltjes hadden niet overal grip en draaiden al snel door, ondanks de trekkracht door de magneten.
De grote bogen werden redelijk genomen, maar de krappe niet.
Met meer gewicht reden ze helemaal niet.
Ook stotterend rijden van de ene of andere unit werd ondervonden.
Was dat vuil of gewoon door het missen van contact tussen wiel en rails?
Onderling elektrisch verbinden had geen resultaat.
Het draaien van de beide units werd er zelfs door belemmerd.
Overgaan naar rubberen wielen dan maar.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-12-689f726d894b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-12-689f726d894b6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/aandr-1-689f726d896ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/aandr-1-689f726d896ef.jpg)
-
Even een figuur met verklaring waarom bv 50 mm is genomen.
Net als bij een lang rijtuig zal het draaipunt van de bogies het enigste punt zijn dat netjes de middellijn zal volgen.
Op die draaipunten zullen zich dan ook de verbingdingsstaven naar het vliegtuig moeten bevinden.
Anders zal er nooit het uitgefreesde traject gevolgd worden.
Duidelijk is ook te zien dat de magneet (ronde cirkel) zich wel buiten het gebaande pad beweegt.
Daarom ook zal de onderloper evenlang moeten zijn om de beweging met de eigen magneet te kunnen volgen.
De beide aantrekkende magneten mogen niet zover buiten de middellijn terechtkomen dat de aandrijving en de onderloper elkaar van de rails trekken.
Mijn regel is dat slechts 1/3 van de magneet buiten het spoor mag uitkomen.
Hierbij zijn de beide krappe bochten dus weer de bepalende factor.
wordt (weer) vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/magneet-1-689f98dda9d55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/magneet-1-689f98dda9d55.jpg)
-
Uitdagend project Ronald, succes er mee. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
-
Ja leuk.
Denkwerk en een uitdaging mbt tot de wetenschap en praktijk.
Ronald Visser
-
Rubberen wielen?
Ja zeker, of nee.
Het worden wielen met antislip bandjes ( of noem je het slib.... die bladeren op de rails).
Een oude Hema loc is de donor.
Dus stap ik over van de wielen van 5 a 6 mm doorsnede naar die van 13 a 14 mm.
Reden: volgens mij meer "rakend" oppervlak dan bij de kleinere wielen.
De drie achterste op de foto getoonde spinsels zijn daarvoor getest.
De witte links heb ik laten scharnieren met 2 lagertjes van 3 mm doorsnede en 2 mm hoog. As was 1 mm.
2 vertragings minimotortjes, met 2 zijdige as, zijn geplaatst in hun staande huisje.
Met op de motoras aan 2 zijden een groot tandwiel en op de as van de wielen 2 kleinere tandwielen met een doorsnede van 8 mm.
De wielen zelf waren opgenomen op de as met een onderlinge flens afstand van ca 6 mm, om te kunnen rijden op het smalspoor.
Elk draaibaar deel had een gewoon wiel en 1-tje met een bandje.
Door het motortje omhoog en omlaag te kunnen verschuiven was het mogeliijk de onderlinge afstand tussen de grote en de kleine tandwielen te regelen.
Waarom deze kennis?
Onderdeel was top zwaar (aangrijpend zwaartepunt lag te hoog) en bleef dus niet rechtop staan ondanks de magneet.
Het motortje en de tandwielen zijn daarna gebruikt voor een stand van het motorje onder 45 graden en 0 graden (vlak).
Hiermee verleg je het zwaartepunt naar beneden.
Maar de onderlinge afstand werd groter dan de genoemde 50 mm.
(Van slip/slib was geen sprake..... :angel: )
O, ja... op de foto is de voorste "aandrijving"voorzien van een kuil.
Aan de onderzijde is de magneet aangebracht.
Door de kuil de inwendige afmeting mee te geven van 10 x 12 mm kan daar een opstaand motorje in geplaatst worden.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC07905-68a1b009e6fd7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC07905-68a1b009e6fd7.jpg)
5645
-
Van de voorgaangde foto zijn het rechtse midden deel en het rechtse voorste deel, zoveel als mogelijk was, gehanteerd voor de uiteindelijke aandrijving.
Wat een gedrocht!
De getoonde motortjes zijn horizontaal en zijwaards geplaatst, waarbij ze ieder een eigen wiel met slipbandje aandrijven.
Aan de andere zijde is een stroomafnemende N schaal bogie opgenomen. Dubbele as om te kunnen sturen/draaien.
Deze levert de stroom/spanning aan de beide motortjes.
Eerst rechtsteeks aangesloten, nu maar met een omweg.
Zelfs het soepelste stroomdraad was nog te stijf om het voorste deel met de motortjes te laten draaien (bocht maken....)
Ook niet na opwikkelen als een spoel.
De N bogie zit losjes bevestigd om contact te houden tijdens het passeren van heuveltjes en tijdens zijdelingse bewegingen.
Toch is contact houden moeilijk en schoonmaken van de rails een noodzaak.
Helemaal omdat er nog "gewerkt wordt" en stof een dingetje is.
Zoals aangegeven zit in de middelste zak een motortje met lang 3m schroefdraad.
Deze beweegt een hulpstuk (met 3m moertjes) omhoog en omlaag waar de verbindingsstaven aan vast gemaak zijn.
Als het goed is maakt het vliegtuig dezelfde bewegingen..
Duidelijk zijn de bovenste magneten te zien evenals het de onderste loopwagen
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/aandrijving-1-68a32ff1d8b4e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/aandrijving-1-68a32ff1d8b4e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-6-68a33370ce974.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-6-68a33370ce974.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-5-68a3314294850.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-5-68a3314294850.jpg)
-
Duidelijk is ook te zien dat de magneet (ronde cirkel) zich wel buiten het gebaande pad beweegt.
Daarom ook zal de onderloper evenlang moeten zijn om de beweging met de eigen magneet te kunnen volgen.
De beide aantrekkende magneten mogen niet zover buiten de middellijn terechtkomen dat de aandrijving en de onderloper elkaar van de rails trekken.
Mijn regel is dat slechts 1/3 van de magneet buiten het spoor mag uitkomen.
Hierbij zijn de beide krappe bochten dus weer de bepalende factor.
wordt (weer) vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/magneet-1-689f98dda9d55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/magneet-1-689f98dda9d55.jpg)
Miss een gekke vraag, maar is een langwerpige magneet of 2 losse die wat verder uit elkaar liggen geen optie? Dan gaat die minder snel 'buiten het spoor' met je 1/3 regel?
Mvg Koen
-
Deze bijvoorbeeld?
Hebben giga magnetisch veld
-
Dank voor de reactie
Leuk.
Verschillende vormen en sterktes zouden uitgeprobeerd kunnen worden inderdaad.
Feit blijft dat de geconcentreerde kracht die op elkaar wordt uitgeoefend in het hart van de magneet ligt.
De plaats zal bij een ronde of rechte magneet op dezelfde locatie (buiten het spoor) liggen.
Of ik moet dat mis hebben??
Daarbij wordt het een kostbare zaak om maar steeds weer bestellingen te doen, alleen maar om te proberen.
(En een zodanig "commercieel" bedrijf ben ik niet om er zomaar veel muntjes tegenaan te gooien).
Maar proberen zal wel gebeuren.
Dank nogmaals.
Ronald Visser
-
Op een ergens nog aanwezige triplex plaat van 6 mm en 600 x1200 mm is de uitgelaserde plaat gelegd van het baantraject.
Dikke stift en we weten waar de baan moet komen en waar de bovenplaat met sleuf uiteindelijk komt.
De onderloper bepaalde de afstand tussen baan en de onderplaat.
Met afstandhouders triplex 4 mm zijn steuntjes geplaatst langs het traject om de baan erop te kunnen bevestigen.
De potten lijm laten zien waarmee voornamelijk gewerkt is.
Eenmaal zover zijn de diverse aandrijvingen getest.
Ook die van Jan is meegenomen in eerste instantie, aangevuld met een Tomytec, trekkende aan de loper met de verbindings-staven naar het vliegveld.
Het was allemaal net niets.
Dus blijven proberen en testen dan maar.
Dan blijkt ook dat niet elke bocht/overgang goed te nemen is.
Wel is de afstand tussen baan en definitief oppervlak hiermee mooi bepaald kunnen worden en vastgelegd.
Langere stukken triplex 4 mm (hoogte 185 mm) zijn tussen het traject opgenomen.
Deze dienen als een pijler/afstandhouder om de bovenplaat op te kunnen leggen.
De buitenrand van deze afdekkende plaat komt niet zo kritisch.
Wel de andere 2 binnen stukken.
Wanneer deze verschuiven neemt de sleuf, waar de verbindingstaven door heen moeten glijden, in breedte af of juist toe.
Dat moeten we niet hebben.
Daarom zijn de staande plaat-pijlers voorzien van een steun, opdat er een T vorm aanwezig is.
Daarmee wordt een zeer stevig element gebouwd met relatief dun materiaal.
De kans op verschuiven neemt daarmee enorm af.
Maar kan altijd og optreden (vocht/temp etc....)
De bovenplaat is 6 mm dik MDF. Hiermee wordt een stevige bodem gemaak voor de inrichting van het veld.
Zoals te zien is is hier ook de baan van 50 mm breedte uit verwijderd.
De definitieve afdekking is de plaat van 1 mm met de eruit gelaserde sleuf.
Tevens zijn verstevigings latten opgenomen onder de module en zijn stevige zij schotten geplaatst.
De beide BB`s worden daar dan weer aan bevestigd.
Net zoals bij de oorspronkelijk constructie.
Zou ik de 6 mm dikke MDF plaat van de 2 mm brede sleuf voorzien hebben, dan krijgen we dezelfde situatie als voorheen.
De verbingdingsstaaf ondervond te veel weerstand door die sleuf wandjes"
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-10-68a46bdabc12a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-10-68a46bdabc12a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-11-68a46bdabbf41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-11-68a46bdabbf41.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-16-68a46bdb078f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-16-68a46bdb078f4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-17-68a46bdb0eb91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-17-68a46bdb0eb91.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-12-68a46bdad80db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-12-68a46bdad80db.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-13-68a46bdad7bf3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-13-68a46bdad7bf3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-14-68a46bdaea743.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-14-68a46bdaea743.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-15-68a46bdaee7a6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-15-68a46bdaee7a6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-18-68a46bdb22abb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-18-68a46bdb22abb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-19-68a46bdb25836.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/baan-19-68a46bdb25836.jpg)
6410
-
Nog even een aanvulling:
de wissels getoond in de vorige post zijn nog de wissels met de ijzeren onderkant.
Deze zijn dus later nog vervangen.
En worden bediend, ieder met een eigen styreen strip die de stand van de tongen zet.
Wort vervolgt
Ronald Visser
-
Zoals al eerder aangegeven is de laatste plaat die aangebracht is de 1 mm MDF plaat met de sleuf.
De sleuf is gelaserd en om één geheel te behouden, om de plaat exact op de juiste plaats te lijmen, zijn vebindingsnokjes gehanteerd.
Na het oplijmen zijn deze verwijderd (slijpschijfje).
De buitenste baan is getest met het verbindingstaven op de aandrijving.
Het erdoorglijden van de staafjes is geen probleem.
De aandrijving stokt zo hier en daar. Waarschijnlijk maakt de stroomafnemer toch niet overal contakt.
Met zekerheid is te vermelden dat de baan nog niet echt schoon gemaakt is.
Dus dat eerst maar eens doen.
Maar pas nadat de sleufwissel is aangebracht.
Dan kan de binnenbaan met de krappe bochten ook gelijk getest worden.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-2-68a6c850c92b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-2-68a6c850c92b8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-4-68a6c8c08e80a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/foto-4-68a6c8c08e80a.jpg)
-
Om het op z'n Duits te zeggen:
"Der Kandidat hat 100 Punkte"
-
Dank daarvoor.
Ronald Visser
-
Inmiddels is het inrichten van de bovenplaat een "werk in uitvoering".
De gemaakte verbingdingsstaven-wissel is te komplex en niet stabiel genoeg om op te nemen.
De koperen wissel draait niet stabiel en heeft teveel speling.
Daarom is een een wisseltong gemaakt van styreen die tussen 2 begrenzers heen en weer kan bewegen.
Deze zal met een servo worden aangestuurd.
Ook de wissels zijn zo bedacht.
In het stel-onderdeel onder de wissel is in de vierkante uitsparing een styreen strip opgenomen
(vervangen van de rode ronde stelinrichting)
Deze steekt buiten de baan uit.
De keuze is elektrisch of anders te bedienen.
Beide bovenelkaar liggende wissels zullen gelijktijdig moeten "omslaan" .
Gekozen is hier ook een servo voor te gebruiken.
Een blokje hout met een steun zorgt voor de stevigheid en om krachten te kunnen opnemen.
De servo met smeltlijm geplaatst.
Een styreen strip verbindt de servo met de wissels.
In de strip 2 veerstalen uithouders geplaatst, om enige speling te hebben.
Met een servo tester de eerste handelingen uitgeprobeerd.
Nu een kwestie van een sketch maken en voor de 3 wissels de juiste verplaatsingshoek bepalen.
Over de onderplaat zijn op 3 plaatsen "flat"cables (zwart groen rood blauw) opgenomen om spanning te kunnen leveren aan de achterzijde.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/000-DSC07922-6895a7ce3c78d-68a85b73264a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/000-DSC07922-6895a7ce3c78d-68a85b73264a5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-1-68a858f3be0f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-1-68a858f3be0f6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wissel-3-68a858f3ccadd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wissel-3-68a858f3ccadd.jpg)
-
Gisteren de hele dag op de beurs in Houten.
Veel leuke reacties.
Idem overhandiging van het foto boek met 370 trein-weekend foto`s aan Wim Vink.
Jelmer Bootsma is de promotor achter dit fenomeen op dit forum.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115591.msg3222549977#msg3222549977
Was een verrassing, voor zijn verjaardag, en gelukkig was hij er blij mee... ;)
Volgende week de Modelbouwdagen in het Smalspoormuseum te Katwijk.
Nog even hard werken dus.
Wat ga ik vandaag doen?
1 Decoders (2 stuks) aanbrengen op de vliegtuigaandrijving.
2 Decoders aanbrengen op de onderplaat om de smalspoor locs te kunnen laten rijden aan de achterkant en voorkant van het vliegveld.
De kleine lokjes hebben geen ruimte om de decoders erin op te nemen.
Aan de achterkant rijdt een benzine/kerosine tank treintje
Aan de voorkant eventueel ook, maar ook een toeristen treintje.
Uiteraard komen er nog foto`s.
Ronald Visser
-
Ik was er meer dan verrast mee Ronald. En blij (y) ;D
-
Van de oude module zijn de 2 black boxen geplaatst aan de zijkanten van de onderhavige onderbouw.
Deze bevatten een uitbreiding van hetgeen zich in het midden afspeelt.
Ook de beide geluidsboxen zijn daarin in een uiterste hoek opgenomen.
De oude achterplaat wordt aan de bb`s opgehangen, evenals de verlichting (voorzijde).
De geluidsmodule zit op de klep die aan de voorzijde wordt geplaatst.
Jan had zich van Busch een ronddraaiende magneet aangeschaft.
De messerschmidtt heeft ook een magneetje.
Door het ronddraaien van de magneet wordt ook de propellor af en toe meegenomen, zodat een startend vliegtuig wordt nagebootst.
Dat zou met een hoop lawaai gepaard moeten gaan evenals veel rook (module).
De locatie heb ik verplaatst naar een plek net voor de hangar en er een circkel voor uitgefreesd.
Waarom?
Jan had ook het idee om een tankwagen vanuit de parkeerplek naar het vliegtuig te laten rijden om te kunnen "bij"tanken.
Met een motortje en een stalen stangetje.
Daar heb ik ruimte voor gemaakt.
Het kan anders uiteraard, eerst dit maar eens uitwerken.
Inmiddels heb ik de decoders op de aandrijving opgenomen.
Aan elke zijkant ééntje: voor het rijden en het omhoog en omlaag bewegen.
Het evenwicht wordt daar niet door verstoord.
Nu nog de verbindingen maken en testen.
Ik heb er de MS2 voor beschikbaar.
Op de foto zijn de beide wielen met rubber (aangedreven door een eigen motortje) te zien.
De andere module voor het aansturen van het achterste en voorste modeltreintje komt aan de rechterzijkant op de onderplaat.
Ja, we gaan maar weer verder......
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-1-68ac2cdf43116.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-1-68ac2cdf43116.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-2-68ac2cdf43054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-2-68ac2cdf43054.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-3-68ac2cdf5d25e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-3-68ac2cdf5d25e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-4-68ac2cdf62b2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-4-68ac2cdf62b2a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-5-68ac2cdf7abdc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-5-68ac2cdf7abdc.jpg)
-
Vandaag gras gezaaid, verdeeld over de vlakken.
Zijn grasmatten overal vandaan gehaald de afgelopen maanden.
Blijft toch bij een voornamelijk groen vlak en niet te veel heel hoge "verontreinigingen".
Daar zouden de vleugels zich aan kunnen stoten.
Linksachter en rechtsachter zijn de delen van de oorspronkelijke modele weer terug gebracht.
Waren verhogingen in het landschap gebouwd op tempex.
Met een kleine handzaag over het oorspronkelijke bouwvlak daarvan de bodem losgezaagd.
Niks geen wit schuim, ook gips.... >:(
Zaag kan er tegen.... gelukkig... ;)
Verder alleen nog gebouwen een plaats gegeven.
Nu denken aan de led verlichting daarvan.
Vanavond komt er niets meer van (repetitie van Nijmeegs Mannenkoor voor Benefietconcert 6 september.)
Wordt vervolgd
Ronald Visser
-
De sloop is begonnen.
En het opnieuw inrichten van het vliegveld ook.
De beide decoders voor rijden en vliegen zijn door MS2 herkend en werken.
Nu nog zo regelen dat de propellor van het object ook gaat draaien, alvorens te vertrekken.
Denk deze in serie op te nemen met de aandrijfmotortjes.
Wordt gevolgd......
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-10-68ad72551549d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-10-68ad72551549d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-11-68ad725517c59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-11-68ad725517c59.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-6-68ad7254e2329.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-6-68ad7254e2329.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-8-68ad7254e4152.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-8-68ad7254e4152.jpg)
8515
-
Ziet er heel gaaf uit zo (y)
Groeten,
Jelmer
-
Dank,
nog wel even te gaan.
Maar dat lukt me wel.
Ronald Visser
-
De voorzijde van de oude module overgeplaatst.
Dat is een plaat, scharnierend, waarop de knoppen en geluidseenheid geplaatst zijn.
De nieuwe onderdelen zoals de UNO voor de aansturing van de servo`s zal er aan de binnenzijde worden bevestigd.
Met twee magneetsluitingen blijft de klep dicht.
Verder de inrichting van het oppervlak weer verder opgepakt.
Daarbij hebben ook de gebouwen in gedachten al een locatie.
Morgen voornamelijk de sleuf weer vrijmaken van ongerechtigheden en aanvullende beplanting opnemen
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-14-68ae174315445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-14-68ae174315445.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-12-68ae174300376.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-12-68ae174300376.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-13-68ae174303bc3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-13-68ae174303bc3.jpg)
-
Ronald gaan we dit moois ook nog op andere beurzen zien?
-
Hele prestatie Ronald (y) (y)
-
Op andere beurzen?
Wellicht wel.
Maar heb daar nog niets voor in gedachten.
Dank.
Nog een paar dagen te gaan.
Vandaag alle electronica op orde brengen en scenery.
Ronald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ide-servo-68aea5ddcca74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ide-servo-68aea5ddcca74.jpg)
-
Vandaag reken ik als laatste dag voor het grove werk.
Gisteren nog wat stroomdraden bij gelegd en enkele kleine testen gedaan.
Van de oude baan nog wat materiaal overhalen.
Geluids module is al aanwezig, maar zal ook getest gaan worden.
Om daar foto`s van te gaan maken heeft geen zin.
Geluid kan ik niet mee transmitteren voor jullie.
Morgen wat oefenen met het rijden en dan het overschakelen naar "op en neer".
Ook nog wat poppetjes samenstellen en printen.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/flight-captain-piloten-pak-compleet-68aff836e9249.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/flight-captain-piloten-pak-compleet-68aff836e9249.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/piloot-3d-68b0005e488db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/piloot-3d-68b0005e488db.jpg)
-
En zo zijn heel wat standen te maken.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/monteur-1-68b00751f1e67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/monteur-1-68b00751f1e67.jpg)
-
Beeld van het terrein.
Prepareren vliegtuig(en)
Morgen gebouwen plaatsen en afronden?
Cruciaal blijkt de stroomafname te zijn.
Digitaal stoort daar erg op.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-13-68b07c295de0b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-13-68b07c295de0b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-16-68b07c295d836.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-16-68b07c295d836.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-17-68b07c2975b37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-17-68b07c2975b37.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-18-68b07c2975543.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-18-68b07c2975543.jpg)
9475
-
Vandaag lekker bezig geweest met de verdere inrichting.
Even een stand van zaken.
Daarbij alle elektronica nu getest.
Nu nog logisch verbinden met schakelaars ed.
Het baantje aan de voorkant evenals die aan de achterkant worden via decoder aangestuurd.
De ervaring was dat het regelen via een transformator toch te gevoelig was mbt tot de snelheid.
Het ging te snel.
Morgen nog een dag.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-21-68b0bd850b298.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-21-68b0bd850b298.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-20-68b0bd850af6b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-20-68b0bd850af6b.jpg)
-
De getoonde poppetjes worden nu geprint.
Gisteravond nog de sketch nagelopen en daarna de Uno geprogrammeerd waarmee de servo`s worden aangestuurd.
Ook de geluidsmodule met "muziek" is nog eens nagelopen.
Vanavond nog wat toevoegen.
Op het gebouw naast de controle toren is nu ook het immer ronddraaiende radarscherm opgenomen.
Is er toch een continue bewegend iets te zien.....
Vanmiddag de draagtafel bij elkaar zoeken en alvast inladen.
Dat bestaat uit een zeer zware heftafel en balken waarop de module wordt geplaatst.
Het blauwe kleed zal ook ergens nog moeten zijn.
De schermen, om publiek iets op afstand te houden, worden ook vanmiddag ingeladen.
Ronald Visser
-
De auto was vol, maar niet afgeladen vol.
Zaterdag morgen vroeg op en richting Katwijk.
Om half acht smorgens gearriveerd en kon het uitladen beginnen.
En het opbouwen uiteraard.
Tegen 9 uur gereed en begon het testen of alles werkte en uiteraard het wachten op publiek.
Dat was er en het liep de hele dag door. 600 bezoekers begreep ik in de avond.
Eten en dan naar bed....
Nee niet voor mij.
Het testen verliep smorgens zonder problemen en het "werkte" allemaal.
Echter tegen 11 uur een storing, ik denk ook met kortsluiting, en toen niets meer.
Ja om nu "en public" met de kop onder de baan en de benen er onderuit stekend er aan te gaan sleutelen, dat kan niet.
Dus wachten tot in de avond.
Al snel bleek geen stroom op de baan te hebben.
Ja meten is weten, door te meten.....
Bleek een spanningsregeling module doorgebrand.
Kan niet anders dan door kortsluiting.
Ik had er nog 1 bij me en dus vervangen.
Ja en dan werkt het wel weer.
(zie de onderstaande video).
Uit voorzorg de minimale inzet vandaag maar gehandhaafd door alleen maar te laten rondrijden over de buitenste baan.
Was het gisteren nodig de tafelhoogte te verstellen, vandaag een lage tafelhoogte gehandhaafd voor de kinderen.
Ja en dan aan het eind van de dag toch nog af en toe een machinestop door slecht contact tussen stroomafnemer en de rails.
Een "clean room" is een must. Dus blijven poetsen is de boodschap.
Henk Wüst was het weekend ook aanwezig, en ook de vrouw van Jan heeft het vlieg-rijdend vliegtuig kunnen bewonderen.
Veel kinderen hadden belangstelling, maar toch ook vragend : "Waar is de trein" ?
(Het is per slot een smalspoor museum en daar kwamen ze voor).
Groet van mij, en Ronald, Ronald, Ronald,...... Michel, Michiel, Henk, Dick, Jelmer..........
Wordt zeker nog vervolgd.
Ronald Visser
https://youtu.be/Vm48jjPtaHE
-
Was fascinerend om te zien gisteren.
Zou je nog een powerpack/stayco of gewoon buffer condensator kunnen toepassen om het aantal "stroomonderbrekingen" te verminderen?
Alternatief is het geheel te zetten in een ISO5 isolator, maar dan kun je ook niet makkelijk meer ingrijpen.
En er was rails te zien hoor op de module, niet alleen onder het klepje (wat je zo mooi demonstreerde :) ). Dat spoor bovenop zou je zelfs een pendelautomaatje op kunnen zetten.
Groeten,
Jelmer
-
Jelmer, zeker, was een verrassing.
Pendel? ik heb de spulletjes ervoor beschikbaar.
Ook dit stuk was nog gevoelig voor "geen contact"
Maar we gaan eraan verder.
Module gaat weer op de werkbank.....
Ronald
-
Maandag bij(ge)komen en de auto uitgeladen.
Dat moest wel omdat er mede zangers opgehaald moesten worden.
Maandag avond oefenavond, maar nu helemaal door ons concert as zaterdag in de Vereeniging (Nijmegen)
Dinsdag de module weer opgesteld, om de werking van rijden en vliegen weer onder controle te krijgen.
Vandaag niets kunnen doen: dag met bouwplaten verkoop op de Vrijmarkt te Wamel.
(elke 1e woesdag van de maand).
Morgen dus weer de eerste sleutelen bezigheden.
Omdat elke module zijn (eigen)aardigheidjes heeft zal ik daar op moeten inspelen.
Ik had ook nog wat ander soortige beweging op het vliegveld bedacht, maar nog niet kunnen uitvoeren.
Jan had ooit een module met een jongen die een vliegtuig aan een lijn bestuurde.
Leek me leuk ook hier in te brengen
En er miste lopend volk. Bij een Open Dag behoort dat wel.
Anders is er zeer veel mis gegaan in de PR....
Ronald Visser.
10910
-
Boeiend draadje.
Zou het niet handiger zijn om de vliegtuigen op te hangen vanuit de hemel?
Dubbelwandige hemel, spoortje erop, draadjes of stangen naar beneden waar de vliegtuigen aan hangen.
-
Marc,
Uiteraard, maar de uitdaging moet er in blijven.
En ik ga door op de gedachte van Jan van Mourik.
De module staat nog net niet voor de eindstreep, maar dat scheelt niet veel.
Sifan Hassan is me steeds voor, maar ze rent dan ook veel te hard.
Ik doe het wat rustiger aan .... :angel:
Ronald Visser
-
Ja,
en dan kregen we gisteren het bericht dat Opa binnenkort weer luiers mag wisselen en mag gaan oppassen... (y)
De 5e inmiddels, een gaaf jongetje, dus over 4 a 5 jaar de paplepel maar eens doorgeven.
Werk ligt niet stil.....
Ronald Visser
-
Gefeliciteerd opa Ronald (y)
-
Gefeliciteerd Ronald.
-
Gefeliciteerd trotse opa Ronald
Cor
-
Oo, wat leuk.
Dank voor de felicitaties.
Een treinfanaat zal ik er denk ik wel van gaan maken.
Althans dat is te proberen.........
Ronald Visser
-
Van harte gefeliciteerd Ronald!
Groeten,
Jelmer
-
Ja,
en dan kregen we gisteren het bericht dat Opa binnenkort weer luiers mag wisselen en mag gaan oppassen... (y)
De 5e inmiddels, een gaaf jongetje, dus over 4 a 5 jaar de paplepel maar eens doorgeven.
Werk ligt niet stil.....
Ronald Visser
Gefeliciteerd,
ik heb er drie waarvan de jongste eind deze maand 1 jaar wordt.
Paplepel niet nodig gehad het zat al in de genen
-
Dank.
Dit is wel een heel speciale kleinzoon (zegt opa).
Dochter heeft al 15 jaar lyme.
Ze hebben het er toch maar op gewaagd.
Ronald
-
Werk ligt niet stil.
Vandaag de aandrijving op het spoor gezet en mbv de MS2 het omhoog en omlaag vliegen getest.
Deed het toen niet en nu uiteraard nog steeds niet.
Het stroomnet eens nagelopen en geconstateerd dat ergens een soldeerverbinding niet goed leek.
Weer getest....
Nog niets.
Van de beide aandrijfmotoren de draden verwijderd en weer aangebracht maar nu parallel draaiend.
En ja beide decoders waren aan te spreken en leken "leven" in zich te hebben.
De decoder van het omhoog en omlaag motortje aangesproken en nu deed deze zijn werk.
(zie de video).
Ik had gedacht aan een eindstop, maar nog niet aangebracht.
Is toch wel nodig lijkt het, wil het motortje niet vastlopen.
Via de beide draden zal de propellor gevoed worden om tijdens stijgen en landen te draaien.
Volgende fase wordt opgestart.... (y)
Ronald Visser
https://www.youtube.com/v/j8ZX3WLwSeE
12470
-
(y) (y)
-
Knap werk Ronald!
-
Heel spectaculair resultaat! (y)
Groeten,
Jelmer
-
Gaaf (y).
Gr. Koen.
-
Intussen ook aan de vliegende objecten geknutseld.
Aangebracht:
motortje van 3 volt (Had Jan nog)
2 gaatjes geboord voor de draagstangen
2 moedercontacten geplaatst
2 spelden geplaatst naast de poten
draden gesoldeerd tussen contacten, de spelden en het motortje.
Nu kan ik het motortje voeden via de draagstangen of de spelden.
De wielen worden op een asje gemonteerd.
Kunnen ze draaien bij het taxiën.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegt-1-68c17b4719652.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegt-1-68c17b4719652.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vlieg-2-68c17b46db108.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vlieg-2-68c17b46db108.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vlieg-3-68c17b46db44f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vlieg-3-68c17b46db44f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vlieg-5-68c17b470d75b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vlieg-5-68c17b470d75b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vlieg-4-68c17b4702316.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vlieg-4-68c17b4702316.jpg)
-
Misschien niet duidelijk op de foto of de tekst:
spelden.
Niemand vraagt zich af: Waarom die dingen?
En wel hierom.
Onder het gras heb ik 2 banen van 2 stroken koperen strip geplakt.
De eerste foto is eerder opgenomen.
De tweede niet, maar nu wel.
Door de spelden door het gras te steken raken ze de strippen en maken zo kontakt.
Het is dus mogelijk objecten op te nemen en deze, binnen een marge, willekeurig neer te zetten en ze toch van spanning te voorzien.
De derde foto laat het geprepareerde vliegtuig zien met draaiende motor.
Zo kunnen er nog meer geplaatst worden.
Maar ook een brandweer met blauwe knipperlichten is op die manier overal te plaatsen, een model waaraan gelast wordt etc....
Ronald Visser
(Ook leuk voor jullie om uit te proberen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-13-68c1e4f9f1f65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-13-68c1e4f9f1f65.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-22-68c1e39bbe325.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/inr-22-68c1e39bbe325.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegtuig-1-68c1e39bbf57f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vliegtuig-1-68c1e39bbf57f.jpg)
-
Dat is een hele leuke twist Ronald.
Groeten,
Jelmer
-
Moet dat koperen strip zijn of heeft koperen band hetzelfde effect?
Bij LED 's moet er ws wel een weerstand tussen?
Gr Koen.
-
Hallo,
Dat heb ik ook gebruikt op mijn eerste modelbaan.
Dat heet latoen koper.
Werkt erg goed, had een stukje mee genomen van mijn werk ( wel eerst gevraagd natuurlijk ).
Zie hier op mijn blog, http://wipkink.nl/rcblog103/index.php?y=2010&m=11&d=27 (http://wipkink.nl/rcblog103/index.php?y=2010&m=11&d=27)
-
Dat wist ik niet Einte. Leuk.
Het koper dat ik gebruikte was anti slakken koper band.
Zelfklevend.
Dat werkte totaal niet, de slakken kropen er gewoon overheen.
Het resterende deel op de rol heb ik eerst getest op geleidendheid.
Dat voldeed.
Op de baan geplakt en de strippen voorzien van een aansluit draad (soldeerwerk)
Is een vrij dun folie, dus je ziet er niets van.
Deze plakstrippen zijn op rol ook in de treinenshops en/of elektronica zaken verkrijgbaar.
Ronald Visser
-
Koen, bij elke LED zal je moeten bekijken of er een weerstand nodig is.
Bij een brandweer wagen heb ik een chip ingebouwd als knippermodule.
Daar zit alles al bij om de LED te "beschermen".
Ook heb ik bij ModelbouwLed een lasmodule gehaald.
Dat is feiteljk hetzelfde: een standaard pcb-tje.
Ronald Visser