BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Roelof R op 31 July 2025, 21:44:03
-
Hallo allemaal,
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van het nummer op de Roco 1631?
Ik heb het voorzichtig geprobeerd met terpentine op een wattenstaafje, maar na een minuut of twintig wrijven begon het alleen maar wat te glanzen—zonder resultaat.
Bij een eerdere poging op de Roco 1753 heb ik het nummer verwijderd met waterproof schuurpapier (korrel 2000). Dat werkte wel, maar helaas ging daarbij ook de gele laklaag deels verloren. Ik heb dat geprobeerd bij te werken met een dun laagje verf via de airbrush, maar het eindresultaat is niet helemaal naar wens.
Ik hoor graag of iemand een betere methode heeft gevonden die de opdruk verwijdert zonder de onderliggende verflaag te beschadigen.
Alle tips zijn welkom!
Met vriendelijke groet,
Roelof
-
Een suggestie Lux 9001 Druck und Lackentferner (DLE-90)
Te koop in verscheidene webshops, maar ook op beurzen en in modeltreinwinkels (?)
Antoon
-
Zelf doe ik het met een vlijmscherpe scalpel of een scheermesje. Vlak op het oppervlak leggen en dan heel voorzichtig de opdruk wegschaven. Dat geeft, voor mij, de beste resultaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20231114-085120-688c0c136cd04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20231114-085120-688c0c136cd04.jpg)
Met polijstpasta of tandpasta de plek nabehandelen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20231114-085753-688c0c1ee4b1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20231114-085753-688c0c1ee4b1b.jpg)
en dan de nieuwe belettering aan brengen. Afwerken met transparante lak en je ziet er niets meer van.
-
Ik heb het voorzichtig geprobeerd met terpentine op een wattenstaafje, maar na een minuut of twintig wrijven begon het alleen maar wat te glanzen—zonder resultaat.
Dat is vreemd. Als je dit leest, zou dat dé manier moeten zijn: https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/1388-van-1601-naar-1607-vlissingen
Of is Roco in de tussentijd anders te werk gegaan met zijn modellen?
-
Geen terpentine, maar wasbenzine gebruiken. Wasbenzine op een wattenstaafje en dat met lichte druk over het nummer wrijven. Let op: als het nummer weg is, houd je wel een glanzend gele ondergrond over. Na het plaatsen van het nieuwe nummer is afwerken met vernis wel noodzakelijk om van die glimmende ondergrond af te komen.
Jeroen
-
HG stickerverwijderaar. Met een wattenstaafje dippen in t flesje en dan rustig over het nummer wrijven.
-
ik gebruik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91548.msg3222082750#msg3222082750)meestal een wattestaafje met jif. al die chemicaliën moet je eerst proberen op een stukje dat je niet ziet..
-
Dank voor de tips! Ik ga wat uitproberen en laat weten wat het resultaat is.
Met jif heb ik een minder goede ervaring, ook door de gele verf op een Roco plan V. Maar dat komt denk ik doordat ik hard gewreven heb. Die methode vergt erg veel geduld
-
Ik heb twee weken terig nu een Plan V en een Plan T met de wasbenzine-methode gedaan en dat ging in ieder geval perfect. Ik heb die methode van de huiskat hier die dit al jaren zo doet.
Jeroen
-
Ik gebruik daarvoor Isopropanol 99,9%
En nstuurlijk met wattenstaafjes wrijven tot het weg is.
Jos.
-
Het kan inderdaad best wezen dat de opschriften bij Roco nu anders werken/reageren dan eerst. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst en zo. Vroeger (aantal jaar terug) werden de opschriften met tampondruk gedaan. Nu vaak geprint.
Wellicht gaat een of andere grote treinentoko eens een "blote" 1600/1700/1800 bestellen bij Roco in standaard NS huisstijl met los bijgeleverde typhoons/konijnenhokken en AC kasten maar zonder bedrijfsnummers en wapens zodat we deze zelf er op kunnen kliederen? (al dan niet meegeleverd door dezelfde treinentoko). Dan kan je zonder al te veel poespas elke gewenste TP 4/5 1600/1700/1800 maken die je wilt. Dit werkt natuurlijk ook voor 1100 en 1200en.
Je kan dan nog steeds exclusieve versies uitbrengen met andere kleurvarianten (NS Cargo, DB/Raillion, RRF etc) maar dan hoeft men niet 58+ versies van dezelfde kleurvariant uit te brengen en kan ieder die het wil meteen het gewilde nummer aanschaffen zonder gevaar te moeten wachten tot ze een ons wegen voor hun favoriete nummer eens aan de beurt is.
Mvg,
Robert (die eigenlijk de 1601 "Amsterdam" wilt maar toch maar een 1631 heeft gekocht omdat het universum allang geimplodeert is als hij eindelijk een ons weegt)
-
glasvezelpotlood
-
Gewoon met terpentine, rondom even afplakken en rustig soppen. Gaat altijd goed.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/922/F4iPTu.jpg) (https://imageshack.com/i/pmF4iPTuj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/922/QODsiz.jpg) (https://imageshack.com/i/pmQODsizj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/922/smV9NN.jpg) (https://imageshack.com/i/pmsmV9NNj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/923/qz8ecw.jpg) (https://imageshack.com/i/pnqz8ecwj)
Gr, Ben.
-
glasvezelpotlood
Op grote oppervlakken zoals op de zijkant niet aan te raden.
Jos.
-
Na een kwartier wrijven over de 1 met wasbenzine ook weinig vooruitgang. Er komt nu wel een heel klein beetje kleur op het wattenstaafje.
Ik ga na mijn vakantie nog een ander middel uitproberen
-
De LUX DLE-90 werkt goed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250824-091508-68aad946a7d17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250824-091508-68aad946a7d17.jpg)
-
Voor nummers verwijderen gebruik ik een typemachinepotlood. dat is een potlood waarvan de stift bestaat uit gummateriaal dat steviger is dan potloodgum, maar zachter dan pennengum. Pas er wel mee op: sommigen hier hebben de ervaring dat ALLE lak ermee wordt verwijderd, niet alleen de nummers.
Er komt nu wel een heel klein beetje kleur op het wattenstaafje.
Dat is een teken dat het wel werkt. Waarschijnlijk gaat het je te langzaam?
-
Van een oudere Roco 1600 heb ik onlangs het nummer vewijderd met alleen maar WC-papier (dat ongebleekte, iets ruwere type). Rustig en met enige druk wrijven was genoeg. Ondergrond bleef netjes.
-
Dat is een teken dat het wel werkt. Waarschijnlijk gaat het je te langzaam?
Dat klopt, het schoot gewoon niet op. Ik hoopte toen er eenmaal wat kleur vrij kwam dat het wat sneller zou gaan maar dat gebeurde niet.
Wat het verschil is tussen de oudere Roco modellen en de nieuwe weet ik niet. Maar de lak lijkt erg stevig, ook bij de LUX DLE-90 moet je wel even wrijven tot je bij de verflagen komt. En helaas is de laag gele verf dun, waardoor je ook bij deze methode makkelijk kleurverschil krijgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250824-104630-68ab6ca566bd0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250824-104630-68ab6ca566bd0.jpg)
-
Ik kwam dit tegen, een optie?
https://www.h0fine.de/Shop2/product_info.php?products_id=77