BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Daan! op 04 June 2008, 17:41:45
-
hallo,
ik heb gisteren kl'mos gekocht van roco. hieronder zijn marklin kortkoppelingen gezet. Dit werkt prima. Ik heb de koppeling van roco 66562, 47112 en 47114 ook vervangen. echter dit werkte niet, omdat de buffers in elkaar bleven hangen. Dus heb ik er de roco koppeling weer onder gezet. de wagons zelfs blijven nu niet in elkaar hangen. maar een roco koppeling aan een marklin dan blijven ze wel in elkaar hangen en trekken ze elkaar uit de rails. De roco koppeling blijft ook niet goed vastzitten. als je van trekkend naar duwend gaat schieten ze los.
Helaas de containerwagens staan na één dag al terzijde >:( :'(
Daan :'(
-
Als je de gewone koppelingen erop zet van roco dan gaat het toch gewoon goed. Ze reden toch ook nadat je ze uit de doos hebt gehaald. Ik heb ze hier al jaren rijden nooit een probleem mee gehad.
-
Het gaat erom dat ze gecombineerd moeten worden met marklin kortkoppeling.
-
Ik heb dit probleem gehad met de märklin icr gekoppelt aan een roco plan W. Uiteindelijk de icr van een roco kortkoppeling voorzien (die lange) maar erg tevreden ben ik er nooit over geweest. Op een recht traject liep alles netjes kortgekoppelt. Maar in bogen en op wissels zag je duidelijk de verschillende mechanieken hun werk doen.
Bij märklin zit het systeem aan het einde van de bak. Bij roco boven het draaistel. Vooral op een wissel zag je de icr heen en weer swiepen, gesleept door de W.
Betere resultaten gaven de standaard roco koppelingen (niet de beugel, maar de universele). Deze haakten netjes in de märklin kortkoppeling. Iets meer ruimte tussen de bakken maar een rustige loop.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0308.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0310.jpg)
een foto: de buffers gaan in elkaar en de wagons worden uit de rails getrokken
Ik heb dit probleem gehad met de märklin icr gekoppelt aan een roco plan W. Uiteindelijk de icr van een roco kortkoppeling voorzien (die lange) maar erg tevreden ben ik er nooit over geweest. Op een recht traject liep alles netjes kortgekoppelt. Maar in bogen en op wissels zag je duidelijk de verschillende mechanieken hun werk doen.
Bij märklin zit het systeem aan het einde van de bak. Bij roco boven het draaistel. Vooral op een wissel zag je de icr heen en weer swiepen, gesleept door de W.
Betere resultaten gaven de standaard roco koppelingen (niet de beugel, maar de universele). Deze haakten netjes in de märklin kortkoppeling. Iets meer ruimte tussen de bakken maar een rustige loop.
heb ik de universele.
Ik wil ook andere combinaties rijden omdat het goederentreien zijn. dus een wagon met zo'n koppeling voorzien is ook niet alles
je hebt ook van marklin de kortkoppeling met een langere poot. Is dat niet wat?
-
niemand een oplossing?
-
Hallo Daan,
Wat voor soort Roco koppeling gebruik je? Ik zelf kan prima rijden met de containerwagens van Roco met Märklin kortkoppeling en een Märklin loc. Het zit hem in een te korte afstand van de buffers tot elkaar maar dat wist je waarschijnlijk al. Ik zou toch adviseren om weer over te stappen op de reguliere koppeling die er vanaf het begin op zat.
Werken je de veertjes van de schachten wel die er voor moeten zprgen dat de koppeling weer recht komt te zitten na een boog?
Hopelijk heb je er wat aan.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ook hier problemen met Roco wagens met Märklin koppelingen. Ik denk dat ik het half om half probeer. Roco universeel aan één kant en aan de andere kant de Märklin kortkoppeling. Dan mag dus de kortkoppelingen niet aan elkaar zitten.
Groeten,
Herman
-
Het is denk ik het handigst om ook aan de Roco wagens Märklin kortkoppelingen te plaatsen. Heb ik ook gedaan en werkt prima.
Of inderdaad aan alles de universele koppeling.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Jan,
Dat werkte dus niet ;) Als ik op de Roco Ptt post wagens Märklin kortkoppelingen zet. Dan wringen ze elkaar uit de bocht.
Groeten,
Herman
-
Dat komt dan waarschijnlijk door de stugge veertjes die de koppelingen recht houden. Dan zul je toch de universele moeten gebruiken. Gek genoeg
werkt het wel op mijn Roco containerwagens aan elkaar ??? Dan weet ik het helaas niet.
Mvgr Jan Wiebrand
-
ik heb er nu universele op zitten. dit werkt slecht in combinatie met marklin.
ik had er eerst marklin koppelingen op zitten, maar dat werkt dus op de wagens zelf al niet. En om alles op roco over te zetten :-|
Ik ben niet kapot van roco koppelingen, omdat als je van trekkende loc naar duwende loc in een bocht gaat de koppelingen naar buiten worden gedrukt en dan laten ze gewoon los.
Op bijvoorbeeld 42341 van marklin heb je ook marklin kortkoppeling alleen die zijn langer. Is dat niet wat.
plaatje daarvan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/42341_2.jpg)
zoals je ziet komen de koppelingen voorbij de buffers. dat deden de marklin koppelingen op mijn containerwagens niet.
-
deze (http://www.roco.co.at/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=0&bezeichnung=&bahnverwaltung=NS%20-%20Niederländische%20Staatsbahn&epoche=Epoche%20V&stromsystem=&spur=H0&merkmale=0&detail_artikelnummer=47112) koppelingen zitten er op
-
Kijk eens of het werkt als je onder de Roco wagens Mërklin koppelingen zet. Bij mij werkt het.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Hallo,
Mijn ervaring is, dat je GEEN Märklin kortkoppelingen aan Roco-wagons moet doen, omdat de koppeling dan achter de buffers kan blijven haken. Dat komt, doordat de beugel van de M-koppeling niet laag genoeg ligt.
Ik gebruik de kortkoppelingen van Roco. Geven geen problemen bij mij.
Groetjes
Harry Stipkes
-
zoals hierboven al gezegd
ik had er marklin koppelingen onder, maar die marklin koppelingen komen tegen de buffers aan in bocht 24130 en de buffers haken in elkaar dus ontspoort de handel
-
Dan kan het denk ik maar aan één ding liggen. De krappe bogen. Daar zijn ze niet op gebouwd. Dit heb ik helaas ook moeten ervaren en heb sindsdien een paar bochten met een ruimere boogstraal. Bij bocht R3 (24330) gaat het bij mij goed.
Aan jou de keus. De universele koppeling of ruimere bogen ;)
Mvgr Jan Wiebrand
-
Met echte starre kortkoppelingen zoals Fleischmann profi of de gewone Roco kortkoppeling gaat het prima door de krappe bogen.
Het probleem is dat zowel de Märklin koppeling als de Roco Universal geen echte starre kortkoppelingen zijn en dat gaat soms fout. Märklin lost dat op door de koppelafstand tussen de wagens iets groter te houden, Roco lost het op doordat de Universal koppeling niet volledig kortkoppelt. In beide gevallen zal er dus altijd een paar mm tussen de buffers zitten.
Ik zag op het plaatje trouwens dat die Roco containerwagens gewone beugelkoppelelingen hebben. Klopt dat? Dan misschien eens de Roco universal proberen. Die zien er zo (http://www.roco.cc/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=0&bezeichnung=universal&bahnverwaltung=&epoche=&stromsystem=&spur=&merkmale=0&detail_artikelnummer=40397) uit.
-
o, dan heb ik beugelkoppeling. ik moet over 3 weken weer naar harlaar. ze zulle straks wel weer de doos in verdwijnen. :'(
-
Ben je gek.
Ik heb nog van die dingen liggen. Stuur per pb even je adres, dan stuur ik er twee op. Ku je proberen of dat werkt.
-
deze (http://www.roco.co.at/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=0&bezeichnung=&bahnverwaltung=NS%20-%20Niederländische%20Staatsbahn&epoche=Epoche%20V&stromsystem=&spur=H0&merkmale=0&detail_artikelnummer=47112) koppelingen zitten er op
Zo te zien gewone beugelkoppelingen daarmee werkt het kortkoppelmechanisme niet en krijg je dus altijd problemen.
Groet Gerrit
-
De märkling koppelingen koppelen toch gewoon aan een beugelkoppeling? Ik heb hier nog twee märkling icr's met kortkoppeling liggen. Probeer ze morgen wel even aan een roco met beugelkoppeling.
-
@Esperopt
Ja dat klopt :)
Groeten,
Herman
-
tis geregeld ;D
-
Mogen we ook weten hoe of wat? ;D
-
alles wordt roco koppeling
-
De märkling koppelingen koppelen toch gewoon aan een beugelkoppeling? Ik heb hier nog twee märkling icr's met kortkoppeling liggen. Probeer ze morgen wel even aan een roco met beugelkoppeling.
Ze koppelen wel, maar het kortkoppelmechanisme werkt dan niet.
Om dat te laten werken moet de koppeling een zogenaamde starre koppeling zijn en dat is een beugelkoppeling niet.
Groet Gerrit
-
Normaal is de koppelafstand met gewone beugelkoppelingen ook groter, zodat de trein kan rijden zonder dat het kortkoppelmechaniek goed werkt. Het probleem van Daan was geloof ik eerder dat de Roco beugelkoppeling niet betrouwbaar koppelde met de Märklin koppeling.