BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Robert vh Prutsert op 22 July 2025, 19:42:00
-
Avond,
Ik heb een locomotief van de KPEV die ik graag zou willen voorzien van een nieuw nummer. Nu kan ik natuurlijk zomaar een nummer pakken, maar het is natuurlijk veel leuker als dat nummer ook daadwerkelijk was toegewezen aan het op de lok vermeldde Bahnwerk.
Ik heb al zitten googelen en het aan Chatgtp gevraagd of er iets bekend was over welke loks met welke nummers op het BW Elberfeld waren gestationeerd. Helaas nog geen resultaat.
Waar zou ik zulke informatie kunnen vinden?
En meteen maar een tweede vraag: waar laten jullie lokschildjes vervaardigen, of wie weet een goed adres?
Alvast bedankt.
Mvg
Robert
-
Voor de stationering, levensloop e.d. kan je HIER (https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1000001&lang=1) terecht.
Nummer schildjes zijn HIER (https://www.beckert-modellbau.de/html/atzschilder.html) beschikbaar en zelf samen te stellen.
-
Dank voor je reactie!
Zeer uitgebreide site.
Het gericht zoeken valt overigens niet mee wanneer je enkel weet wat het BW was.
In elk geval op mijn telefoon onbegonnen werk.
-
Robert.
Ik laat ook mijn schilden voor de Loks bij Beckert maken, kost wat, heb je ook wat.
Wat voor nummer staat er op de lok en wat voor type is het ?
Misschien kan je hier wat mee : https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/index.php
Succes,
Kees.
-
Dankjewel, Kees.
Ik heb een paar nummers gevonden die ik zou kunnen gebruiken voor BW Elberfeld.
Zal maar eens bij de lokschildenboer informeren.
Ik heb hier tweemaal de G8.1 4943. Ooit had mijn vader op een van de twee een ander schildje geplaatst. Blijkbaar geen goede lijm gebruikt want de schildjes zijn weg helaas.
Wat ik trouwens niet wist is dat zo’n nummer dus niet uniek is. Bij het zoeken naar loks in BW Elberfeld kwam ik onderweg de 4943 ook tegen bij Bromberg en Danzig. Beide wel een G8.1
-
Zou het niet eerder kunnen zijn dat die lok tijdelijk in een ander BW is gehuisvest geweest of overgeplaatst. Dat meerdere loks met hetzelfde bedrijfsnummer hebben rondgereden geloof ik namelijk totaal niet. Daarvoor waren die Duitsers veel te secuur.
-
Het nummer en de ED vormden bij de KPEV gezamenlijk de registratie, dubbele nummers kwamen dus voor.
-
Voor zover ik weet functioneerde de Eisenbahndirektionen vrij autonoom en had elk zijn eigen nummersysteem.
Dubbele nummers kwamen dus wel voor, maar in combinatie met de Eisenbahndirektion was het een unieke aanduiding.
Dit gold ook voor rijtuigen en wagens.
Ttv de Deutsche Reichsbahn (Gesellschaft) werd een nieuw nummer systeem ingevoerd waarbij elk voertuig een uniek nummer kreeg.
Voor locomotieven de bekende Baureihen, voor rijtuigen werden unieke nummers gebruikt, per rijtuigtype gerangschikt.
Bij de goederenwagens werden dit gecombineerd met de zgn Gattungsbezirke, waarbij voor elk Gattungsbezirk steeds met nummer 101 werd begonnen maar daarbinnen elk nummer slechts 1x voorkwam. Een Gattungsbezirk had betrekking op het type wagen en niet op de Eisenbahndirektion waartoe deze wagen behoorde (muv particuliere wagens).
-
Misschien kan je hier wat mee : https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/index.php
Succes,
Kees.
Ik zou zeggen: ga je gang als je het leuk vindt om uit te zoeken.
Hoop werk, maar dan zie je dat de 4943 in BW Elberfeld later als 55 2825 door het leven ging en de Cöln 4943 als 55 3632.
-
Of deze. ;)
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten12/lokdet122105.shtml
Kees.
-
Helaas mist daar dan weer een aanduiding in welk Bw ze gehuisvest is/was.
En daar was het me nu juist om te doen😇