BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Eric v C op 20 July 2025, 18:41:49
-
Nieuw ontwerp voor de AWTB 2025 Alternatieve Wutachtalbahn
Het was al een tijdje rustig op dit draadje en dat had te maken met een komende verhuizing.
Verhuizen betekent vaak dat een modelbaan ook wordt afgebroken en zo ook met de AWTB 2020.
Daarna heb je weer tijd om alles want de vorige keer niet goed ging of wat je eigenlijk anders wilde doen te veranderen.
Maar zoals altijd zijn er beperkende factoren zoals tijd, geld en ruimte.
Maar ik ben er toch met goede moed aan begonnen en de eerste resultaten heb ik nu op mijn website gezet.
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/ (https://www.alt-wutachtalbahn.nl/)
In dit draadje komen allengs ook met enige regelmaat berichten over het ontwerpstadium.
Bouwen kan ik nog niet aangezien we nog niet verhuisd zijn.
Wat ik wel anders wilde doen is bij het ontwerp de topologie van de Museumbahn Strecke Wutachtalbahn als vertrekpunt te kiezen.
En ik wil deze modelbaan ook weer uitrusten met een schaduwstation waarbij de hoogte boven de sporen minimaal 20 cm wordt, zodat ik er makkelijk bij kan.
Dus ben ik begonnen met de topologie van Weizen naar Zollhaus-Blumberg.
Daarna heb ik het onderliggende schaduwstation bereikbaar gemaakt.
Zowel vanuit Weizen (richting Waldshut) en vanuit Zollhaus-Blumberg (richting Immendingen)
Dat leverde onderstaande spoorplan (gemaakt in RocRail) op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250627-Gleisplan-2025-AWTB-687d1b06a7ca4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250627-Gleisplan-2025-AWTB-687d1b06a7ca4.png)
Eric
Lees over mijn 2020 versie van de Alternatieve Wutachtalbahn verder op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0)
-
Dit ga ik ook weer volgen Eric!
Succes met de verhuizing.
-
Vanzelfsprekend ga ik dit draadje ook weer volgen. (y)
-
Succes met de verhuizing Eric!
En plannen maken vind ik al leuk, kunst is je te kunnen beperken. Wat voor ruimte krijg je beschikbaar op de nieuwe plek?
Groeten,
Jelmer
-
Zo te zien ben je straks nog wel even bezig. Succes man.
-
(y)
-
Dank voor jullie reacties.
Ja, ik ben er wel even mee bezig en dat is precies ook de bedoeling.
Modelbouwen als uitdagend tijdverdrijf waar je je fantasie en leervermogen in kwijt kan.
Ben nu bezig met het bijwerken van mijn website https://www.alt-wutachtalbahn.nl (https://www.alt-wutachtalbahn.nl) , maar er is iets fout gegaan bij het installeren van het SSL-certificaat. Maar wordt zsm opgelost.
In de tussentijd ligt het CTC-fysieke bedieningspaneel project https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107778.180 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107778.180) even stil.
Gelukkig zijn alle inspanningen daarbij zinvol geweest en bruikbaar voor het grotere CTC-paneel tzt.
Omdat fysiek bouwen nog even niet lukt me wel aangemeld voor een projectje ministepper aansturing van armseinen.
Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113837.msg3222549546#msg3222549546 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113837.msg3222549546#msg3222549546) en
Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108775.msg3222552044#msg3222552044 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108775.msg3222552044#msg3222552044)
Iets waar ik al eerder even mee bezig ben geweest.
Voorlopig eerst maar baanontwerp AWTB 2025 en de vertaling naar RocRail maken van de onderbouw van de modules
Ook nadenken over de onderbouw van de modules en de manier waarop de ringleiding en bedrading per module eruit moet gaan zien.
Ik heb eerst een proefmodule ontworpen om het geheel eens te doordenken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/proefmodule-beeld-1-6881255e00754.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/proefmodule-beeld-1-6881255e00754.png)
Ik wil makkelijk bij de bekabeling en schakelmateriaal kunnen en niet steeds onder de tafels moeten kruipen.
Ook ben ik gaan buurten bij de MITROPA-aanpak en heb deze opzet getekend. https://www.teammitropa.nl/eenvoudig-een-modulebaan-bouwen (https://www.teammitropa.nl/eenvoudig-een-modulebaan-bouwen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-onderbouw-6881260f1134c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-onderbouw-6881260f1134c.png)
Ik denk dat ik bij de MITROPA-aanpak blijf, maar wel met een buiten resp. binnen het raamwerk liggende kabelgoot die uit 2 stukken van circa 50 cm bestaat.
Dan kan ik de kabelgoten zowel in horizontale X als horizontale Y richting gebruiken en zo ook de hoek om of een T splitsing maken in de kabelgoot.
Ik wil er twee onder elkaar plaatsen. Een voor de zwaardere DC AC en DCC bekabeling en Een voor die van de melders en andere signaalkabels.
In de ruimte onder het onderstel wil ik ruimte maken voor (verrijdbare) kasten.
Kasten waar het materiaal opgeslagen is in lades of bakken en een waar de centrale bedieningskast met de trafo's ed in kan komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-met-onderkast-6881287780833.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-met-onderkast-6881287780833.png)
Verder verwacht ik maximaal 8 bouwlagen boven op de modules, gelet op de beelden over het fysieke spoorplan, schaduwstation en klimspiralen.
Daarom eens gekeken hoe dat er dan uit gaat zien. En of ik daar nog bij kan ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-hoogte-module-688128d9307fc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-hoogte-module-688128d9307fc.png)
Volgende uitdaging is nadenken over de module-aansluitingen van de raamwerken maar vooral de rails.
Eric
-
Dag Eric,
Succes met de verhuizing. Veel plezier met de planning en ik ga het weer volgen.
Groet Aad
-
Ben nu bezig met het bijwerken van mijn website https://www.alt-wutachtalbahn.nl (https://www.alt-wutachtalbahn.nl) ,
maar er is iets fout gegaan bij het installeren van het SSL-certificaat.
Is nu opgelost.
Voorlopig eerst maar baanontwerp AWTB 2025 en de vertaling naar RocRail maken
Het ontwerp van de Alternatieve Wutachtalbahn (versie 2025) is gebaseerd op het echte tracé dat op OpenRailwayMap bekend is als traject 4403 en loopt van Zollhaus-Blumberg via Fützen naar Weizen.
<Type ‘Futzen’ als zoekterm in de OpenRailwayMap>. https://openrailwaymap.org/ (https://openrailwaymap.org/) en kies onder het zoekveld het voorstel Futzen Station.
Aan weerskanten sluit de museumspoorlijn aan op regulier spoor van het traject 4403.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/trace-awtb2025-688bc0ce1862f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/trace-awtb2025-688bc0ce1862f.png)
In het AWTB 2025 Ontwerp is gekozen voor het volgen van het werkelijke trace met enkele versimpelingen en uitbreidingen.
Alternatief is dus op zijn plaats want het is geen exacte kopie.
Tegelijkertijd is geprobeerd trace en posities van stations, tunnels, bruggen en viaducten zoveel mogelijk in te passen.
Maar op een modelbaan blijft het woekeren met ruimte en teveel willen is ook niet bevorderlijk voor het resultaat.
Het ontwerp 2025 gaat uit van 16 modules van meestal 610×1220 mm en enkele uitbreidingen om het bochtenwerk op te lossen.
Deze modules worden de komende jaren gebouwd. Het is tenslotte een hobby. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Modules-2025-688bbcf9394c5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Modules-2025-688bbcf9394c5.png)
Eric
-
Past dit allemaal in jouw hobbykamer of huur je een loods? :P
-
Wauw, wat een enorme baan wordt dat.
-
Nu al indrukwekkend (y)
-
Let wel de modules zijn 1220x610 mm en de hobbykamer meet circa 5x1220 bij 3x1220 (en daar moet een hoekje af).
Menig zolder is groter denk ik, maar ik ben heel tevreden met de toekomstige afmetingen van bruto ca 6 bij 3,5 meter.
Feitelijk wordt het natuurlijk minder omdat er nog gangen en inhammen van 600 mm breedte afgaan.
Alle bedieningspanelen moeten dus inschuifbaar worden en onder de module kunnen verdwijnen.
Qua spoorplan complexiteit heb ik e.e.a. fors teruggeschroefd ten opzichte van de vorige poging.
Dat gaf me teveel hoofdbrekens achteraf gezien.
Je moet blijven leren nietwaar. ;)
-
Indrukwekkend! (y) (y) Hup hup, modules bouwen! ;)
-
Blijft nog even op de computer plannen zolang ik niet verhuisd ben :)
In het schaduw-bereik wordt het eerder getoonde trace (ala 4403 Strecke) alternatief verbonden met drie posities AB1 AB2 en ABT waar treinen kunnen worden opgesteld.
Dan wel naar een nieuwe uitgangspositie op het zichtbare gedeelte van de modelbaan kunnen worden gereden.
AB1 en AB2 bevinden zich op niveau 0 en ABT op niveau 1 en liggen dus onder het deel van de modelbaan dat op niveau 4 ligt.
Onderstaand het ondergrondse niet direct zichtbare deel van de geplande modelbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/trace-awtb2025-schaduw-688e054a64e82.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/trace-awtb2025-schaduw-688e054a64e82.png)
-
Eigenlijk moet je niet wachten met gaan bouwen, want anders blijf je denken, dit kan ook nog wel. ;D
Maar tegelijkertijd heeft wat langer door denken wel zin en kan het ontwerp zo beter worden.
Dat scheelt afbreken en weer opnieuw reconstrueren.
Ik stootte in het RocRailforum op een uitbreiding die me zeer beviel en dus wil inbouwen. (Figuren HermanK)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/f122t32138p356596n2-inWMCLoy-68b025be910e4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/f122t32138p356596n2-inWMCLoy-68b025be910e4.png)
https://www.rocrail.info/t32138f122-Moeglichkeit-zum-Abstellellen-mehrerer-Fahrzeuge-in-einem-Block.html (https://www.rocrail.info/t32138f122-Moeglichkeit-zum-Abstellellen-mehrerer-Fahrzeuge-in-einem-Block.html)
De mogelijkheid om een opstelblok als een soort locomotieven opstelplaats (in een kopspoor) te gebruiken sprak me aan.
Anders dan een 'gewoon' opstelblok (verdeeld in meerdere secties met automatisch doorschuiven) (bovenste blok) vraagt een locomotieven opstelplaats (onderste blok) om in en (terug) uitrijden & opvullen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/f122t32138p356368n3-MfJArKYl-68b024274c818.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/f122t32138p356368n3-MfJArKYl-68b024274c818.png)
De geboden RocRail-functionaliteit brengt de locomotief naar de verst gelegen vrije plek en schakelt deze naar manueel.
De laatst ingereden locomotief kan je dan weer op commando achteruit uit het opstelblok laten rijden.
Documentatie over deze staging blocks zal naar verwachting medio september in de RocRail-wiki bijgewerkt zijn.
Dus ik heb AB3 Abstell Bahnhof 3 als extra spoor in de plannen voor het schaduwstation opgenomen.
Onder de modules is zeker 1,5 m lengte vrij voor het opstellen van locomotieven.
Wellicht straks ook een extra kop spoor in dit deel AB3 van het schaduwstation opnemen om een wiel-reiniging-installatie te plaatsen.
En ergens wil ik ook nog een een programmeerspoor plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/trace-awtb2025-schaduw-AB3-68b0238e80383.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/trace-awtb2025-schaduw-AB3-68b0238e80383.png)
Eric
-
Interessant Eric,
Ik ben me langzamerhand aan het verdiepen in RocRail, ik heb sinds afgelopen weekend een laptop "over" die ik goed zou kunnen inzetten voor treinbesturing.
Nu heb ik een vergelijkbare situatie op de baan, namelijk 2 blokken/secties achter elkaar waar 2 korte treinstellen of een langere trein in opgesteld kunnen staan.
Niets rijdt rond op mijn baan (pendelspoortjes alleen) en deze oplossing lijkt bruikbaar.
Groeten,
Jelmer
-
Jelmer,
RocRail is inderdaad heel flexibel, soms wat lastiger in te stellen, maar forum support werkt heel goed vind ik.
Van Kopspoor naar Kopspoor rijden kan sowieso in RocRail ook zonder deze oplossing, maar dan heb je geen opstelblok in je kopspoor waar meerdere locs in passen.
Je kunt natuurlijk ook meerdere kortere blokken in je kopspoor benoemen, maar je treinen moeten wel in 1 blok passen of je moet blokken aaneen rijgen met virtuele blokken.
Dat kan wel in RocRail heb ik begrepen maar ik heb dat nog niet toegepast.
Ik meen dat Albert G. daar wel een video over heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=H1Gam6z_oak (https://www.youtube.com/watch?v=H1Gam6z_oak)
Je kunt met virtueel rijden eea testen. Succes (y)
Eric
-
Eric,
Dank, precies dat filmpje van Albert had ik al gezien eerder deze week. Dat gaf bij mij aanleiding om het misschien toch eens in RocRail te proberen met mijn baan. ;)
Groeten,
Jelmer
-
In mijn 2025 ontwerp van de Alt-Wutachtalbahn mag de Wutachbruecke niet ontbreken.
Afgelopen mei ben ik ter plekke weer eens gaan kijken hoe het nu precies zit in het echt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-LGBW-Wutachbruecke-68b4842e18c89.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Knipsel-LGBW-Wutachbruecke-68b4842e18c89.png)
Ook langs geweest bij de Fahrdienstleiter van de Sauschwaenzlebahn om meer documentatie uit 1890 te raadplegen. (bron Sauschwaenzlebahn.de)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wutachviadukt-68b4841da950a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wutachviadukt-68b4841da950a.jpg)
Op basis daarvan ben ik aan de slag gegaan om e.e.a. in te passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wutachtalbrueke-op-AWTB2025-68b486292f466.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wutachtalbrueke-op-AWTB2025-68b486292f466.png)
Na wat passen en meten op het sporenplan kwam ik vrij snel tot de conclusie dat ik de viaducten 1:100 ga maken.
Dit omdat ze anders simpelweg niet in het sporenplan passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wutachbruecke-1op100-hoofdoverspanning-68b484eb46755.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wutachbruecke-1op100-hoofdoverspanning-68b484eb46755.png)
-
Tijdens mijn recente bezoek aan de Sauschwaenzlebahn (die over de Wutachtalbahn strecke 4403 rijdt) heb ik ook enkele haltes en Bahnhöfe bezocht.
Sauschwaenzlebahn https://sauschwaenzlebahn.de/ (https://sauschwaenzlebahn.de/)
Want ook hiervoor geldt dat deze op de 2025 versie van mijn modelbaan niet mogen ontbreken.
En helaas heeft geen enkele fabrikant deze stations in haar leveringsprogramma (zo ver ik weet), dus ook hier moet ik zelf aan de slag.
Dan maar eens "eenvoudig" beginnen met Bahnhof Grimmelshofen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1050556-68b9ba4415bdb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1050556-68b9ba4415bdb.jpg)
Foto's ter plekke maken en de plattegrond opsporen.
En op één van die foto's zag ik dat de oude naam blijkbaar eerder op de gevel geschilderd en nu ook op een bord eronder.
Verouderen van het ruwe model wordt tzt een hele klus bedenk ik me.
Dat opsporen bracht me naar de Fahrdienstleiter van de Sauschwaenzlebahn, die me ook wat oude tekeningen van 1890 (ehh 1885) liet inzien.
Er waren tekeningen van standaard Eisenbahn gebouwen in Baden Würtemberg en daar werden in de praktijk vele versies en varianten van gebouwd.
Deze basis-tekeningen hielpen me goed op weg naar een realistische plattegrond en aanzichten.
Ook hier heb ik gekozen voor de 1:100 schaal om ze na te gaan maken.
Dus eerst de foto van de oude tekening omzetten naar 1:100 schets.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Grimmelshofen-1op100-Bahnsteigseite-68b9be6e2bfb9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Grimmelshofen-1op100-Bahnsteigseite-68b9be6e2bfb9.png)
Die kan ik daarna gebruiken voor een proefmodel en mogelijk gebruiken om er een 3D model van te maken.
En dan zou ik kunnen proberen het geheel in (in delen) te 3D-printen, maar ik vermoed dat laser-cut of het ambachtelijke snijden van dik karton de eerste weg wordt.
Ouderwetse karton snijden uitproberen. ;)
Eric
-
Leuk gebouw Eric!
Maak je daar een 3D tekening van?
Heb wel interesse. ;)
-
Hallo Eric,
Waarom niet uit MDF laten laseren door een of andere firma -MDF is ook mooi materiaal kan je ook schilderen . Ik zou dan goede tekening maken en deze op sturen naar laser firma´s Bunnig Modellbau die kunnen laseren MDF of Wilamo of Zapp modellbau
groet bernhard
PS mooi station gebouwtje die Sauschwaenzlebahn is een erg mooie spoor lijn sinds kort rijdt daar ook een mooie BR 212 in oud Duitse Bundesbahn kleur .
-
Leuk gebouw Eric!
Maak je daar een 3D tekening van?
Heb wel interesse. ;)
Bert,
Ja dat is wel de bedoeling.
Ik twijfel nog met welk CAD programma.
Ik heb 3D modellen tot op heden met OpensCAD gemaakt (eigenlijk geometrisch geparameteriseerd programmeren)
Wat lopen stoeien met FreeCAD 1.0 maar de crux van snel werken en bedienen nog niet in de vingers. :-\
Welk CAD programma werk jij eigenlijk mee?
En ik noteer je belangstelling ;)
Eric
-
Hallo Eric,
Waarom niet uit MDF laten laseren door een of andere firma -MDF is ook mooi materiaal kan je ook schilderen . Ik zou dan goede tekening maken en deze op sturen naar laser firma´s Bunnig Modellbau die kunnen laseren MDF of Wilamo of Zapp modellbau
groet bernhard
PS mooi station gebouwtje die Sauschwaenzlebahn is een erg mooie spoor lijn sinds kort rijdt daar ook een mooie BR 212 in oud Duitse Bundesbahn kleur .
Bernahrd,
Dank voor je tips, deze aanbieders kende nog niet. (y)
Zeker een optie voor de productie.
Eric
-
Welk CAD programma werk jij eigenlijk mee?
En ik noteer je belangstelling ;)
Eric
Zie ernaar uit:)
Ik werk al jaren met Fusion360, ben er aardig mee vertrouwd. Had een betaalde perpetual licence maar die ben ik kwijt na afscheid van mijn eigen bedrijf, had hem niet op tijd overgezet naar mijn huidige mail adres:(
Nu dan maar met de gratis versie.
Freecad heb ik wel bekeken, er zijn veel tutorials van maar het vergt weer een leerproces.
-
Ik lees MDF laseren.
In dat geval zou je ook forum gebruiker Ronald Koerts een Persoonlijk Bericht kunnen sturen, hij is de technische kant van de micromodules die door Ronald Halma aan de man worden gebruikt.
Ronald Koerts heeft voor mij ook een en ander gemaakt.
Groeten,
Jelmer
-
Dank voor de tip, zal de heren en hun projecten aanbod eens opzoeken op internet (y)
-
Ik ga dit topic lekker volgen Eric :police: :police: