BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Roelof Hartholt op 18 July 2025, 20:39:55
-
Ik heb een Marklin rolbrug omgebouwd naar naar 2 rail.
En gebruik hierbij een SBD decoder van Boll.
En heb het aangesloten volgend de handleiding op de Foto in de bijlage.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Maerklin-Digikeijs-1-687a94b60bf2e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Maerklin-Digikeijs-1-687a94b60bf2e.png)
Ik gebruik Een Yammorc YD 7001 en combinatie met I Train.
En gebruik hierbij een digikeijs DR 4088 Opto voor de detectie van de brugstand die ik volgens de foto heb aangesloten.
Alleen het probleem is dat de bezetmelder in de brug die de locomotieven detecteert actief blijft als de brug op 1 van de op en afritten is gestopt.
1 van de detectiemelders aan de BD 4088 opto van de brug staat in verbinding de rail de brug waar ook de bezetmelder locomotief bevind.
Als de brug bij 1 van de op of afritten is gestopt.
Waarschijnlijk omdat de de bezetmelder van de DR4088 CS conflict heeft met de melder van de DR4088 Opto
Mijn vraag is hierop is:.
Is daar een oplossing voor om die spookmelding in de brug eruit te krijgen ?.
-
Wat was de originele schema van de brug met detectie e.d.?
-
Ja, dat is het schema die de leverancier van de decoder mij gestuurd heeft.
-
Ik vermoed, dat de DR4088-CS de meetstroom van de DR4088-OPTO "ziet" en daardoor "bezet" meldt.
Je kunt de ingang van de 4088-CS ongevoeliger maken door een weerstand van 270 Ohm tussen ingang en "C" aan te sluiten.
Groet,
Karst
-
Bedoelt u tussen "C" en "Buhne belegd"?.
Dat heb ik gedaan.
Maar dat heeft niets geholpen.
De bezetmelder blijft actief.
-
Ik heb even op zijn site gekeken. Je vindt er diverse schakelingen voor het aansturen. Alleen geeft hij een waarschuwing -->
Hier mal ein Warnhinweis !
Ich verstehe die Angaben des Herstellers Digikeijs nicht.
.... en wat nog belangrijker is -->
Hier die Anschluss-Skizze wie es mit Digikeijs Zentrale und deren Rückmeldern funktionieren könnte.
Bitte beachten Sie aber die Angaben der Hersteller !
Kortom, in de praktijk is deze schakeling niet getest door hem maar gaat af op meldingen van anderen dat deze schakeling kan werken.
Trouwens deze schakeling werkt voor Minitrix brug en is waarschijnlijk door hem aangepast.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1753025204-scherm-afbeelding-2025-07-20-om-17-26-10.jpg)
Groetjes,
Rob
-
Hier heb ik ook na gekeken.
Maar dan komt de vraag om de hoek
Hoe zit de Minitrix rolbrug in elkaar wat betreft railvoeding voor de op en afritten?.
Daar bedoel ik mee: worden de op en afritten met de rijspanning vanuit de brug gevoed met sleepcontacten op elke op of afrit?.?
Want dat is bij de Marklin rolbrug niet het geval.
-
ik heb het even voor je opgeschoond. Om het leesbaar te houden is het niet nodig de voorgaande post te citeren. dit hoeft alleen als het een eerdere post betreft ;)
-
Ik vond op het oneindige Web het volgende schema -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1753028502-scherm-afbeelding-2025-07-20-om-18-19-22.jpg)
Het geeft de aansluitingen weer. Uit de beschrijving blijkt dat het spoor dat toegang geeft tot de rolbrug niet geïsoleerd wordt. De detectie van het spoor naar de rolbrug kun je wel detecteren maar zorg ervoor dat een stuk van een raillengte, tussen de detectie en de rolbrug gewoon van digitale stroom wordt voorzien. Alle opstelsporen worden extern voorzien van spanning, geïsoleerd op de + . Deze geïsoleerde stukken dienen dan voor de terugmelding, denk ik tenminste.
Groetjes,
Rob
-
Hoe zit de Minitrix rolbrug in elkaar wat betreft railvoeding voor de op en afritten?.
Daar bedoel ik mee: worden de op en afritten met de rijspanning vanuit de brug gevoed met sleepcontacten op elke op of afrit?.?
Want dat is bij de Marklin rolbrug niet het geval.
Wat een toeval. Ik ben een Marklin schuiftribune aan het ombouwen naar 2-rail.
Bij marklin worden de op/afritten gevoed door de brug via sleepcontacten.
mvg spock
-
Alleen de middelrail in de afritten worden gevoed via sleepcontacten.
Maar wordt bij 2 rail niet gebruikt.
-
Roelof,
Ben erg benieuwd of je het probleem hebt opgelost. Zag trouwens dat je dit ook hebt voorgelegd aan het iTrain Forum. In ieder geval hebben ze je een PB gestuurd. Jammer genoeg is de eventuele oplossing verder niet gecommuniceerd en weten we ook niet of dit antwoord jouw probleem heeft opgelost. Over de ombouw naar 2R geef je ook niet aan hoe je dit gerealiseerd hebt. Lijkt me ook niet onbelangrijk. Kortom, werkt het nu?
Rob
-
Alleen de middelrail in de afritten worden gevoed via sleepcontacten.
Maar wordt bij 2 rail niet gebruikt.
Kijk nog eens goed naar de onderkant van de brug en de onderkant van de grondplaat. Dan zal je zien dat beide rail signalen via de sleepcontacten worden doorgegeven. Dat bij marklin de massa rechtstreek is doorgelust, leuk voor de drierail rijders.
Maar als je toch alles ombouwt dan kan je deze contacten ook gebruiken om de positie van de brug te detecteren.
mvg spock
-
Het is mij gelukt.
Het probleem was dat de bezetmelder in de brug voor het blok die moet detecteren dat er een loc op de brug is.
Die via de DR 4088CS (op de tekening Meldung "Buhne belegt")
Bij iedere op of afrit contact had verbonden was met elke bezetmelder van de detectie van de positie van de brug via de DR 4088 Opto.
Aangezien de uitgang van de DR 4088CS verbonden was met 1 van de uitgangen van de DR 4088 Opto.
Ontstond er conflict tussen 2 bezetmelders.
Vandaar dat die bezetmelder actief bleef bij iedere p of afrit.
Ik heb het probleem opgelost door wat aanpassingen met wat verbindingen met de sleepcontacten van de brug.
Zodat de detectie nu via de massa van de rijspanning van de brug loop.
Alles werkt nu naar behoren en de bezetmelder in de brug is niet meer actief als er geel loc op de brug aanwezig is.
Op de onderstaande foto's heb ik het volgende met de sleepcontacten van de brug gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250722-130913-687ff82009af8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250722-130913-687ff82009af8.jpg)
Aan de blauwe draden aan beide kanten van de brug kan je zien wat er is aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250722-131108-687ff8790177b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250722-131108-687ff8790177b.jpg)
Wel moesten er tussen 2 sleepcontacten een onderbreking worden gemaakt.
Iedereen bedankt voor het meedenken.