BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: GertjanSierd op 03 June 2008, 21:51:25
-
Hallo beste mensen,
Afgelopen weekend had ik eindelijk tijd om mijn op mp gescoorde roco 1600 van eerder nieuw gekochte ESU V3.0 decoder te voorzien. Proefbaantje opgezet, decoder ingebouwt (ben beginner dus simpel met nem stekkertje) decoder en loc ingesteld. Doet het niet. Kan aan decoder en loc liggen. Dus decoder in andere digitale loc gezet. Nog geen sjoege. Conclusie decoder niet goed. Omruilen dus.
Vandaag naar leverancier gegaan. Ook zijn conclusie na test is dat decoder niet werkt en zal opgestuurd worden naar fabriek. Kennelijk onnozel vraag ik naar nieuwe vervangende decoder. Kan niet volgens leverancier want er zit volgens hem geen garantie op! Alleen als decoders worden ingebouwd door deskundigen geld garantie, niet als deze door mogelijk onoordeelkundige consumenten worden gebruikt.
Ik sla hier stijl van achterover. Dit is voor het eerst dat ik hoor dat er op een consumenten product geen garantie zit. Dit zou voor alle decoders gelden. Hebben jullie die ervaring ook? Of wil ik te snel en moet ik gewoon even paar weken afwachten om conclusie fabrikant af te wachten?
mvg Gertjan
-
Esu decoders kun je gewoon opsturen naar de fabrikant in Ulm. Heb dit al eens gedaan met een exemplaar gekocht op een beurs. Kreeg keurig een nieuwe gratis en voor niks. Zie de gebruiksaanwijzing, laatste pagina.
-
Mijn ervaringen zijn precies tegenovergesteld. De meeste decoderfabrikanten doen helemaal niet moeilijk, zelfs al roep je heel hard dat het je eigen schuld is. Ook ESU ruilt een recent gekochte defecte decoder zonder meer om, ongeacht de oorzaak van het defect. Ik neem aan dat er een einde aan komt als je voor de zoveelste keer komt aanzetten met een defecte decoder, maar zover ben ik in ieder geval nog niet.
De winkelier weet dat ook en in een goede winkel ruilen ze de decoder zonder meer om. Ze krijgen toch een nieuwe. Je kunt de decoder ook zelf naar de Kundenservice sturen, zoals Ben al schreef.
-
De winkelier weet dat ook en in een goede winkel ruilen ze de decoder zonder meer om. Ze krijgen toch een nieuwe.
Dat had ik ook een beetje verwacht. Heb bij die winkelier het afgelopen toch aardig bedrag stukgeslagen.
Maar okay, gewoon even afwachten. Heb er zelf niet mee geknoeid, moet dus vanzelf goed komen.
-
Hoi,
Nou die heeft het dan lekker bekeken (die winkelier dan). Jij hebt gewoon garantie (de wet gaat er zelfs vanuit dat als het binnen 6 maanden een mankement vertoond dit al aanwezig was bij de koop). De winkelier kan hoogstens aanvoeren dat jij het product niet "normaal" hebt gebruikt maar de bewijslast ligt dan wel bij hem en niet bij jou.
Overigens betekent dat niet dat hij de decoder moet vervangen, hij mag ook herstellen (dus opsturen naar de fabrikant want dat zal hij zelf naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen herstellen). Kosteloos.
Robert
p.s. ja soms leer je nog eens wat nuttigs bij werkcolleges en hoorcolleges (en nee ik studeer GEEN rechten of iets dergelijks)
-
Oeps, snel bericht verwijderd.
Wat ik wilde zeggen heeft de vorige spreker al gedaan.
je hebt afgezien van bederfelijke waar altijd als consument een half jaar garantie.
Harm
-
Overigens betekent dat niet dat hij de decoder moet vervangen, hij mag ook herstellen (dus opsturen naar de fabrikant want dat zal hij zelf naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen herstellen). Kosteloos.
De fabriek gaat ook niet herstellen. Dat zal in de regel veel meer kosten dan de productie van een decoder. De winkelier weet dus dat de fabriek gewoon een nieuwe stuurt, dus hij loopt geen enkel risico als hij de decoder zelf omruilt.
Maar goed, voor digitale spullen is de winkel als tussenschakel naar mijn mening op zijn best overbodig, op zijn slechtst zelfs schadelijk vanwege de vaak beroerde kennis van zaken en slechte ondersteuning. Dit vanzelfsprekend geheel terzijde. ;D
In ieder geval leert de ervaring dat je defecten in digitale apparatuur het beste direct met de fabrikant kan afhandelen, indien mogelijk.
-
In ieder geval leert de ervaring dat je defecten in digitale apparatuur het beste direct met de fabrikant kan afhandelen, indien mogelijk.
Uh ja, alleen is deze in de beneden geschetste situatie niet direct verantwoordelijk voor de garantieperiode van 6 maanden. Dat is de winkelier. De koopovereenkomst is namelijk tussen de winkelier en Gertjan onstaan en niet tussen hem en de fabrikant.
Overigens siert het een fabrikant als ze direct over gaan tot vervanging maar ze zijn wettelijk tot niets verplicht. Die plicht hebben ze hooguit ten opzichte van hun klant, de winkelier in dit geval (op basis van redelijkheid en billijkheid).
Robert
-
Daarom schreef ik ook 'leert de ervaring' Robert. :)
Geheel los van juridische verplichtingen hebben de fabrikanten van digitaal spul kennelijk besloten niet al te moeilijk te doen en zijn ze vrijwel allemaal goed ingesteld op direct contact met de consument. Ze zullen er wel goede redenen voor hebben.
-
De Lopi 3's die ik koop in Houten a 23 eurio hebben bij onze Ooster buur, Ernst Groos, gewoon garantie.
Gibt es probleme, nächste mahl mitnehmen!
Kees-Jan
NB als ik een decoder zelf sloop stuur ik die zelf op en krijg ze eigenlijk altijd weer heel terug met een rekening van max 10 euro er bij (das dan weer de service van Zimo).
-
...
En die 10 euro is dan ongeveer de kostprijs van een decoder
...
-
En die 10 euro is dan ongeveer de kostprijs van een decoder
Ja dus...............heb ik wel een nieuwe (andere) ondanks dat het mijn eigen fout was.
Kees-Jan
-
Uh ja, alleen is deze in de beneden geschetste situatie niet direct verantwoordelijk voor de garantieperiode van 6 maanden. Dat is de winkelier. De koopovereenkomst is namelijk tussen de winkelier en Gertjan onstaan en niet tussen hem en de fabrikant.
Klopt helemaal. Maar in dit verband is het toch wel interessant om te lezen wat er op de laatste bladzijde van de handleidingen van ESU staat.
Daar staat dat ESU, bovenop de (per land geldende) wettelijke garantie door de winkelier, nog eens een fabrieksgarantie van 24 maanden geeft.
Daarom denk ik dat het handiger is om die decoder direct naar ESU te sturen met het ingevulde garantieformulier erbij. En de aankoopbon erbij om te laten zien waar en wanneer je hem hebt gekocht.
Een winkelier kan er ook niet meer mee dan doorsturen naar de fabrikant.
-
NB als ik een decoder zelf sloop stuur ik die zelf op en krijg ze eigenlijk altijd weer heel terug met een rekening van max 10 euro er bij (das dan weer de service van Zimo).
Mijn ervaringen bij Lenz en ESU zijn nog beter. Die vervangen ook zelf gesloopte decoders gratis. Voort zover ik de voorwaarden kan nagaan mits de decoder nieuw was en vermoedelijk ook mits je niet ieder kwartaal met een gesloopte decoder komt aanzetten. Kennelijk redeneren ze dat ze nu eenmaal kwetsbare producten voor zelfinbouw verkopen en dat er dus een enkele keer wat mis mag gaan. Ik vermoed ook dat de productiekosten van een decoder (zonder rekening te houden met de ontwikkelkosten) nog flink lager zijn dan 10 euro.
-
Het tientje was:
5,70 arbeidskosten en materiaal
3,00 euro verzendkosten en de rest (20%) voor de overheid in Oostenrijk.
Dan vind ik het toch netjes als je er zelf bij zegt dat je hem stuk gemaakt hebt
Kees-Jan
-
Zekers, ook netjes. :)
Het was slechts bedoeld als aanvulling. Tot nu toe heb ik in al die jaren precies één zelf gesloopte decoder naar Lenz gestuurd en twee dito's naar ESU. Meer dan de portokosten voor verzending naar Duitsland heeft vervanging me niet gekost.
Ik heb bij Lenz ook wel eens per e-mail gevraagd naar een versterker-IC'tje dat op de reguliere markt voor particulieren niet was te vinden. Binnen een paar dagen lag er een enveloppe met tien stuks op de mat.
Waar het maar om gaat is dat die decoderfabrikanten directe en probleemloze service kennelijk als belangrijk concurrentiemiddel zien. Inschakeling van de winkelier of een vertegenwoordiger is naar mijn ervaring vragen om nodeloze vertragingen en moeilijkheden.
-
Dat de meeste decoder fabrikanten niet moeilijk doen bij defecten is een grote service. De garantie die verleend moet worden (consumentenwetgeving) is de garantie op de goede werking en evt fabricage fouten.
Fouten gemaakt door consument tijdens montage , oneigenlijk gebruik of verkeerde behandeling (soldeerklodders op decoders, plakbandjes, ingieten in plastic, draadjes te ver afstrippen zodat de aders tegen elkaar liggen) hoeft een fabrikant niet te vergoeden. Probleem is dan altijd dat de fabrikant moet aantonen dat het gebruik verkeerd is geweest. aangezien dat in praktijk altijd moeilijk is en de waarde van het product qua tijd ver overschrijdt zal de fabrikant doen besluiten om het product tegen transportkosten om te ruilen. Elke winkelier die anders beweert is te wantrouwen of gewoon te lui om het te regelen en in het vervolg dus te vermijden.
-
Ergo Conclusio: doe wat Klaas, Henk, Kees-Jan en ik roepen: direct opsturen naar de fabrikant, omzeil gedoe en discussie met je winkelier die uiteindelijk hetzelfde doet en het is de snelste weg.
-
..........Alleen als decoders worden ingebouwd door deskundigen geld garantie, niet als deze door mogelijk onoordeelkundige consumenten worden gebruikt.......
Even de analogie met computers, daar is ooit geoordeeld dat onderdelen (uitbreidingskaarten / geheugen / e.d) die later zijn ingebouwd de garantie op het apparaat niet te niet doen. Dit door dat de aard/opbouw van de onderdelen en de computers juist bedoelt zijn om uit te breiden.
Hierdoor kun je stellen dat de combinatie van een stekker op de decoder en in de loc er voor gemaakt zijn om toegepast te worden. Daarbij komt dat ze juist voor dit doel aan consumenten worden verkocht. De leverancier kan dus niet onder de garantie uitkomen door te melden dat het niet door een specialist is gedaan. Oef ;)
Erik
-
Ik heb de zelfde ervaring als Gertjan, ook mijn winkel wou een decoder met een duidelijke proctiefout niet omruilen.
En toen ik vroeg waarom dat niet kon, en dat het immers een produtiefout was kreeg ik alleen maar een boos antwoord terug...
-
@ Bruno en Gertjan
even je bevindingen neerzetten bij:winkeliers uw mening....
-
Gaat niet , heb die winkel al een keer beoordeeld...
-
En, positief? 8)
-
hoe bedoel je gaat niet ?
mag je per ip adres /inlognaam maar 1 keer beoordelen?
Lijkt me niet logisch want dan heeft zo'n winkel een oordeel waar ze eeuwig? aan vastzitten.
klopt dat moderators? Of zit er een grens aan bv 1 jaar blijft de beoordeling staan? ???
-
Wat een reacties!
Gezamenlijk conclusie lijkt mij dat garantie op zich geen probleem is en dat je een dergelijk probleem beter rechtsstreeks met de fabrikant kan opnemen. Nu nog even mijn oude school duits oppoetsen ;)
@han, over het geheel heb ik tot nu toe goede ervaringen gehad met deze winkelier. Om gelijk na 1 slechte ervaring een negatief oordeel te geven vind ik niet terecht. Ik wacht een redelijke termijn zijn afhandeling af en ga hem dan eerst persoonlijk wel een en ander toevertrouwen.
mvg gertjan
-
Even een update.
Vandaag ben ik gebeld door de eigenaar van de winkel. Ik kon een nieuwe decoder op komen halen.
Natuurlijk vanmiddag direct gedaan. Daar sprak ik dezelfde medewerker die eerst niet direct een nieuwe decoder wilde meegeven. Hij vertelde mij dat de eigenaar (gelijk de conclusie volgens dit topic) wel vond dat er garantie op decoders zat. Ben blij toe. Mijn afgenomen vertrouwen in de winkel is weer toegenomen.
Ga morgenvroeg direct de nieuwe decoder uitproberen. Nu maar hopen dat deze niet defect is.
Gertjan
-
Het was wel handig geweest als jullie daar in die winkel direct de decoder in een willekeurige loc getest hadden. Niet?
-
Yep.
Als ik iets nieuws in een speciaalzaak koop (of in dit geval vervanger krijg)ga ik er vanuit dat het doet wat het moet doen. Mijn enige excuus is dat ik een slechts onnozele beginner ben.
-
Vandaag ben ik gebeld door de eigenaar van de winkel. Ik kon een nieuwe decoder op komen halen.
Ws leest de winkelier mee...........
Kees-Jan